آخرین کلمات کلیدی جست و جو شده
داغ‌ترین‌های امروز
  • سمبوسه سیب زمینی
    طرز تهیه سمبوسه سیب زمینی با طعم‌ های مختلف مرداد 2, 1403
  • سبزی خورشت کرفس
    سبزی خورشت کرفس چیست؟ مرداد 2, 1403
  • روغن کرچک
    معرفی روغن کرچک با خواص، مضرات و نحوه مصرف خرداد 20, 1403
صفحه پیدا نشد!
طرز تهیه گز خانگی
انواع کیک و شیرینی
1/5 - (1 امتیاز)
بدون نظر

طرز تهیه گز خانگی به روش اصفهانی ها

مینا اسماعیل بیگی 04 دی 1401 7 دقیقه

شهر اصفهان مانند شهر کرمان سوغاتی‌های متفاوت و مختلفی دارد و معروف‌ترین سوغاتی آن گز است. طرز تهیه گز خانگی به شیوه اصفهانی بسیار پرطرفدار است و افرادی که شرایط سفر به اصفهان را ندارند، سعی می‌کنند نحوه تهیه آن را یاد بگیرند.

به همین دلیل، ما در این مطلب قصد داریم تا شما را با گز و به طور کلی اینکه گز چیست آشنا کنیم. یک شیرینی شیرین و پر مغز که البته کالری بالایی دارد و اگر رژیم غذایی خاصی دارید به شما توصیه می‌کنیم که حتماً در استفاده و خوردن آن تعادل را رعایت کنید.

طرز تهیه گز خانگی

تعداد نفرات 3 نفر
زمان آماده سازی 30 دقیقه
زمان پخت 30 دقیقه
میزان سختی متوسط
کالری در هر 1 عدد گز لقمه‌ای 72 کیلو کالری

همه چیز درباره شیرینی گز

شیرینی گز

رعایت کردن  یک رژیم غذایی سفت و سخت وقتی که ظرف گز را در مقابل شما قرار می‌دهند، اصلا کار راحت و آسانی نخواهد بود. اگر قرار باشد از خواص گز برای شما بگوییم باید اینگونه گفت که در انواع گز شما با مواد اولیه کاملا مشابهی روبرو هستید که با این حساب فواید بیشماری دارد و می‌تواند انرژی بدن شما را به خوبی در طول روز تامین کند. ماده اولیه و اصلی گز ، کربوهیدرات است که همین کربوهیدرات به ظاهر ساده قادر به تامین انرژی ما برای فعالیت‌های روزانه خواهد بود.

البته گز کمک می‌کند تا هموگلوبین خون شما افزایش پیدا کرده ضمن اینکه کم خونی را نیز به خوبی کنترل خواهد کرد. برخی معتقدند وجود ویتامین‌های E,A و C سبب شده است تا گز خاصیت آنتی اکسیدانی داشته باشد و حتی در بهبود سیستم ایمنی بدن انسان نیز تاثیر بگذارد. همچنین برخی بر این باورند که گز می‌تواند شما را در مقابل بروز انواع سرطان‌‌ها ایمن کند. اما نکته جالب اینجاست که گز به وضوح موجب بهبود عملکرد مغز می‌شود و حافظه را تقویت می‌کند. در آخر در مورد دیگر خواص گز باید بگوییم که گز به شما کمک می‌کند تا سطح استرس روزانه خود را نیز کاهش دهید.

شیرینی گز اصفهان

برای اینکه شیرینی گز را مانند گز فروشی‌های اصفهان تهیه کنید، باید مواد اولیه را به میزانی که در ادامه می‌گوییم تهیه کنید و مراحل پخت آن را همانند مراحل زیر پیش ببرید. با رعایت این موارد گز شما همانند گزهای آماده بازاری خواهد شد. در این میان، خوب است به این نکته اشاره کنیم که اگر به سوغات خوراکی اصفهان علاقه داشته باشید، می‌توانید بعد از این مقاله طرز تهیه سوهان را نیز مطالعه کنید.

مواد لازم برای تهیه گز خانگی

طرز تهیه گز خانگی بدون گلوکز و با گلوکز امکان‌پذیر است؛ از سوی دیگر امکان استفاده از شیرین‌کننده‌های طبیعی نظیر طرز تهیه گز با عسل نیز وجود دارد. البته پیشنهاد می‌کنیم در ابتدا روش استاندارد تهیه گز خانگی، یعنی گز با گلوکز را امتحان کنید. مواد لازم برای طرز تهیه گز خانگی با گلوکز در ادامه آمده است:

مقدار مورد نیاز مواد اولیه
گلاب 3 تا 4 قاشق غذاخوری
سفیده تخم مرغ 5 عدد
آرد سفید نصف پیمانه
شکر 250 گرم
آب 4/3 پیمانه
گلوکز مایع 375 گرم
مغز بادام، پسته و یا فندق 100 گرم تا 150 گرم

طرز تهیه گز خانگی به شیوه اصفهانی

باید دانست که در اینترنت می‌توان مقاله‌هایی درباره طرز تهیه گز خانگی با شیر خشک پیدا کرد؛ اما به شما پیشنهاد می‌کنیم ابتدا نحوه تهیه گز أصفهان که به صورت مرحله به مرحله در ادامه آمده است را دنبال کنید:

  • مرحله اول: در مرحله اول از طرز تهیه گز خانگی شما باید مغز‌های مورد نظر را بر روی حرارت قرار دهید و آنها را کمی تفت بدهید تا برشته شده و طعم خامی آنها گرفته شود. دقت کنید که در این مرحله احتیاجی به استفاده از روغن نیست.
  • مرحله دوم: در مرحله دوم از طرز تهیه گز خانگی یک قابلمه مسی انتخاب کرده یا یک قابلمه معمولی را بر روی حرارت گذاشته و آب و شکر را در آن مخلوط کنید. قابلمه بهتر است کمی از قبل گرم شده باشد. سپس اجازه دهید که آب داغ شده و شکر را درون خود حل کند.
  • مرحله سوم: بعد از اینکه شکر در آب حل شد، دقت کنید که آب شما به جوش نیاید و سعی کنید که قابلمه را بر روی شعله پخش کن قرار دهید. بعد از حل شدن کامل شکر در آب، گلوکز را به محلول آب و شکر حل شده اضافه کرده و با استفاده از یک قاشق چوبی یا لیسک این ترکیب را به خوبی هم بزنید تا شهد شما کاملاً کشدار شده و اصطلاحاً به شما نخ بدهد.
  • مرحله چهارم: در گام بعد سفیده تخم مرغ را با دور سریع همزن برقی به قدری هم بزنید تا به خوبی حجم دار شده و پف کند و حجم آن دو برابر شود. بعد از حجم دار شدن سفیده، گلاب را به آن اضافه کرده و مجددا هم بزنید. نکته مهم در این مرحله این است که دقت کنید تا شهد شما در زمان هم زدن جوش نخورد. باید شهد را بین دو انگشت خود قرار دهید تا به مرحله کش دار شدن یا نخ دادن برسد. یعنی شهد باید بین دو انگشت شما به خوبی کش بیاید.
  • مرحله پنجم: در گام بعد از طرز تهیه گز خانگی وقتی که شهد شما کاملا آماده استفاده شد، مقداری از این شهد را در داخل سفیده ریخته و هم بزنید و اجازه دهید که دمای آن کاهش پیدا کند. بعد از اینکه شهد و سفیده را با هم همزدید و مخلوط کردید تمام سفیده را در داخل قابلمه‌ای که شهد شما در آن قرار دارد خالی کرده و به شکل پارو زدن آنها را به آرامی با هم مخلوط کنید.
  • مرحله ششم: در گام بعد از طرز تهیه گز خانگی به مرحله داغ زدن میرسیم. این مرحله را باید کاملاً با دقت انجام دهید. همزن را بر روی دور تند قرار داده و مواد خود را ۱۰ دقیقه الی ۱۵ دقیقه هم بزنید و سعی کنید که حتما ما بین هم زدن چند بار همزن خود را خاموش کنید. سپس با استفاده از یک قاشق چوبی مواد را مخلوط کنید تا کاملاً زیر و رو شده و ته نگیرند.

مراحل تهیه گز خانگی

  • مرحله هفتم: فراموش نکنید که حتما از شعله پخش کن در پخت گز استفاده کنید. بعد از آن ۱ ساعت و نیم زمان خواهد برد تا گز شما آماده شود یا اصطلاحاً برسد. وقتی که حرارت را در زیر قابلمه کم کردید به شما توصیه می‌کنیم که بعد از ۱۰ الی ۱۵ دقیقه هم زدن، دست از کار کشیده و 5 دقیقه به مواد استراحت بدهید و مجدداً همزدن را شروع کنید. این کار باعث می‌شود که شما در حین پختگی مواد گز احساس خستگی نکنید.
  • مرحله هشتم: بعد از اتمام این مرحله و سفت شدن گز شما، گز باید به مرحله‌ای برسد که بعد از بلند کردن آن با قاشق، از درون قاشق به بیرون ریخته نشود. در این مرحله گز شما کاملاً آماده است و شما می‌توانید با خیال راحت شعله را خاموش کنید.
  • مرحله نهم: در مرحله بعد مغزهایی را که بو داده‌اید به گز اضافه کنید و مجددا مخلوط مغزها و گز را به خوبی هم بزنید. بعد از اینکه مخلوط شما کاملاً یکدست شد اجازه بدهید تا مایه گز از داغی افتاده و دمای ولرمی پیدا کند. بعد از آن شما می‌توانید گزها را به هر شکلی که تمایل داشتید قالب زده یا فرم بدهید.
  • مرحله دهم: در مرحله آخر از طرز تهیه گز خانگی نیز به شما توصیه می‌کنیم که اگر قصد داشتید از قالب استفاده کنید حتماً ته قالب آرد بپاشید و گزها را بعد از پاشیدن آرد درون قالب، در قالب خود قرار دهید. نکته آخر اینکه حتما گز باید 1 روز در یخچال استراحت کند و بعد از آن گز خانگی شما آماده سرو خواهد بود، نوش جان!

طرز تهیه گز آردی

تهیه گز آردی

همانطور که می‌دانید ما علاوه بر گزهای لقمه‌ای و معمولی، یک نوع گز دیگر نیز داریم که آن را گز آردی می‌گویند. در طرز تهیه گز آردی اصفهان همانند گز معمولی از مواد اولیه آب، شکر، گلاب، مغز و گلوکز استفاده می‌شود و تنها تفاوت آن در مرحله آخر است. در تهیه گز آردی خانگی به روش ساده بعد از این که مایه اصلی گز آماده شد و گز را در قالب آردپاشی شده منتقل کردید، اجازه بدهید تا گزهای شما به جای 1 روز کامل درون یخچال، تنها 2 ساعت در یخچال به خوبی استراحت کنند. بعد از 2 ساعت قالب گز را از یخچال خارج کرده و آن را بر روی میز کاری که از قبل بر روی سطح آن آردپاشی شده است، قرار دهید.

سپس گزها را به شکل و اندازه دلخواه برش زده و مجدداً در آرد بغلطانید و در ظرف نهایی برای سرو قرار دهید. در ادامه اگر تمایل داشتید که گز آردی خود را بدون گلوکز تهیه کنید لازم است بدانید که در طرز تهیه گز آردی اصفهانی بدون گلوکز تمام مراحل مانند گز معمولی یا گز آردی خواهد بود. با این تفاوت که شما به جای گلوکز از عسل استفاده می‌کنید. به عبارتی در همان ابتدای امر عسل را در یک ظرف ریخته و با شکر بر روی حرارت قرار می‌دهید و سپس بقیه مراحل را مانند طرز تهیه گز لقمه‌ای یا آردی انجام خواهید داد. شما همچنین می‌توانید این شیرینی خوشمزه را از طریق صفحه سفارش انلاین شیرینی اصفهان سفارش دهید.

 گز و طعم خوش شیرینی کودکی

در این مقاله با طرز تهیه گز اصفهان آشنا شدید. تهیه گز درست مانند طرز تهیه سوهان صبر و حوصله زیادی می‌خواهد. همانطور که می‌دانید شما به راحتی می‌توانید از طریق سفارش آنلاین شیرینی یک جعبه گز آردی اصفهان یا گز معمولی و پر از پسته این شهر را سفارش دهید. اما توصیه ما به شما این است که حتماً برای یکبار هم که شده شیرینی گز را در منزل تهیه کنید. در هر حال در یک بعدازظهر بهاری یا عصر پاییزی، هیچ چیزی به اندازه یک عدد گز پر مغز در کنار یک فنجان چای داغ، نمی‌تواند خستگی فعالیت روزانه را از بدن شما خارج کند.

اشتراک:
مینا اسماعیل بیگی- 1446 مقالات

ارسال نظرات

سرویس‌های اسنپ فود

سرویس‌های اسنپ فود