آخرین کلمات کلیدی جست و جو شده
داغ‌ترین‌های امروز
  • سمبوسه سیب زمینی
    طرز تهیه سمبوسه سیب زمینی با طعم‌ های مختلف مرداد 2, 1403
  • سبزی خورشت کرفس
    سبزی خورشت کرفس چیست؟ مرداد 2, 1403
  • روغن کرچک
    معرفی روغن کرچک با خواص، مضرات و نحوه مصرف خرداد 20, 1403
صفحه پیدا نشد!
طرز تهیه سوهان
انواع کیک و شیرینی
4.1/5 - (11 امتیاز)
6

طرز تهیه سوهان با یک دستور پخت مخفی

مینا اسماعیل بیگی 04 دی 1401 6 دقیقه

سوهان یکی از شیرینی‌ها و تنقلات لذیذ و پر طرفداری است که یک سوغاتی بسیار محبوب و جذاب نیز محسوب می‌شود. در طرز تهیه سوهان اگر به شما بگوییم که این دستور پخت همان طرز تهیه مخفیانه و پر رمز و راز سوهان ساعدی نیا است، شاید باور نکنید. اما اصل ماجرا این است که ما قصد داریم تا شما را با اصل قضیه تهیه سوهان به صورت کاملاً حرفه‌ای آشنا کنیم. با این طرز تهیه شما برای همیشه در پخت سوهان اصیل و سنتی معروف و مشهور خواهید شد و در یادها ماندگار می‌شوید.

 

طرز تهیه سوهان
تعداد نفرات ۳ نفر
زمان آماده سازی ۳۰ دقیقه
زمان پخت ۳۰ دقیقه
کالری در هر 100 گرم ۱۲۰۰  کیلو کالری
میزان سختی متوسط

سوهان اصفهان و راز و رمز های آن

تهیه سوهان خوشمزه

یکی از بهترین سوهان‌هایی که در حال حاضر در کشور ما و البته در جهان طرفداران بسیاری دارد سوهان اصفهان است. طرز تهیه سوهان اصفهان چندان هم سخت و پیچیده نیست و اگر برای اولین بار تصمیم گرفتید تا این سوهان را در منزل تهیه کنید، بد نیست بدانید که طرز تهیه بسیار ساده و راحتی دارد. البته ممکن است برای بار اول نتوانید آن را کاملا حرفه‌ای و ماهرانه درست کنید، اما در هر حال تجربه به آسانی بدست نمی‌آید. بدون شک با یادداشت کردن نکات مهم در طرز تهیه سوهان برای مرتبه‌های بعد، می‌توانید یک سوهان بهتر و حرفه‌ای تر تهیه کنید.

البته یکی از معروف‌ترین و خوشمزه‌ترین سوهان‌ها هم، سوهان مخصوص کرمان است که طرفداران پر و پا قرصی دارد. سوهان کرمان هم یک نوع شیرینی محلی کرمان است که دستور تهیه آن بسیار نزدیک به سوهان اصفهان است. اما اگر دوست داشته باشید می‌توانید با استفاده از سرویس سفارش آنلاین شیرینی در کرمان، تنها با چند کلیک، طعم بی‌نظیر آن را تجربه کنید.

مواد لازم برای تهیه سوهان

در ادامه به مواد لازم برای تهیه سوهان خوشمزه اشاره شده است:

مواد لازم مقدار مورد نیاز
آرد سفید 1 قاشق سوپ خوری
آرد جوانه گندم 2 قاشق سوپ خوری
شکر 1 پیمانه یا 210 گرم
کره 3/2 پیمانه یا 160 گرم
عسل 2 قاشق عذا خوری
گلاب نصف پیمانه
هل کوبیده نصف قاشق چای خوری
زعفران دم نکرده نصف قاشق چای خوری
گلوکز مایع 5/1 قاشق غذا خوری
خلال پسته یا مغز پسته به میزان لازم
فویل آلومینیوم 1 عدد

طرز تهیه و مراحل آماده سازی و پخت سوهان

مراحل تهیه سوهان

در ادامه نحوه تهیه سوهان را به صورت مرحله به مرحله آورده‌ایم:

  • مرحله اول: در مرحله اول برای طرز تهیه سوهان ورقه ای نازک در همان ابتدای کار فویل آلومینیوم را بر روی میز کار آشپزخانه پهن کنید و سپس سطح آن را با استفاده از قلم موی کار آشپزخانه به طور کامل چرب کنید. سوهان طرز تهیه‌های متفاوتی دارد و ما در ادامه می‌خواهیم طرز تهیه سوهان بدون فر را برای شما شرح دهیم.
  • مرحله دوم: در گام دوم از طرز تهیه سوهان در یک تابه نچسب و مناسب که آن را بر روی حرارت قرار داده‌اید آردها را تفت داده تا بوی خامی آنها گرفته شود. آرد سفید و آرد جوانه گندم را با هم تفت بدهید. تفت دادن و مخلوط کردن آردها با یکدیگر هیچ مشکلی برای شما ایجاد نخواهد کرد.
  • مرحله سوم: در ادامه بدنیست بدانید که تهیه سوهان مانند طرز تهیه کاچی ساده و خوشمزه است که البته چند نکته کوچک در تهیه آن وجود دارد و ما در ادامه آنها را برای شما توضیح می‌دهیم. بعد از اینکه آردها به خوبی با یکدیگر مخلوط شده و تفت خوردند و به محض گرفته شدن عطر خامی آنها، شکر و گلاب را به آن‌ها اضافه کنید و حرارت را کم کنید. این مخلوط را به خوبی هم بزنید تا کاملا یکدست شود.
  • مرحله چهارم: بعد از اینکه مخلوط آرد، شکر و گلاب شما کاملاً یکدست شد، کره را به آنها اضافه کرده و مجدد هم بزنید. باز هم سعی کنید که تمام مواد کاملاً با یکدیگر یک دست و مخلوط شوند و گلوله گلوله نشوند.
  • مرحله پنجم: بعد از اضافه کردن کره باید در انتهای کار زعفران دم نشده، گلوکز و هل را اضافه کنید. مجدداً تمام مواد را به مدت زمان 20 دقیقه الی 30 دقیقه به خوبی هم بزنید. نکته‌ای که در این قسمت باید به آن توجه کنید این است که تحت هیچ شرایطی نباید گاز خود را ترک کنید و باید مدام این مخلوط و ترکیب را هم بزنید تا مواد اولیه سوهان شما به خوبی با یکدیگر یکدست شوند و در اصطلاح به روغن نیفتند. البته بد نیست بدانید که اگر طرز تهیه سوهان خانگی برای شما آسان نیست، سفارش آنلاین شیرینی به شما کمک خواهد کرد تا یک جعبه سوهان اعلا و لذیذ را به راحتی درب منزل تحویل بگیرید. اما ما توصیه می‌کنیم که حتما یک بار هم که شده سوهان را شخصا در منزل تهیه کنید.
  • مرحله ششم: در مرحله پایانی مواد شما باید کاملاً سفت و یکدست شوند و درست مانند طرز تهیه گز خانگی خودشان از ظرف جدا شوند. بعد از اینکه سوهان شما کاملاً آماده و مواد آن کاملاً با یکدیگر مخلوط شدند، سوهان را بر روی فول بریزید و با یک وردنه آن را به قطر بسیار نازک و کم پهن کنید.
  • مرحله هفتم: در آخر کار نیز می‌توانید این سوهان را با مغز پسته، خلال پسته، پودر گل سرخ و یا هر ماده تزیینی دیگری آماده کرده و در یک ظرف مناسب برای سرو و پذیرایی قرار دهید. بهتر است ظرف شما طاقت ضربه خوردن را داشته باشد چون بعد از آن باید با یک گوشت کوب دستی بر روی سوهان بکوبید تا سوهان‌های شما همانند سوهان‌های آماده شده در مغازه‌های شیرینی فروشی، ترک خورده و زیبا شوند. شما حتی می‌توانید سوهان‌ها را به شکل توپ‌ها و گلوله‌های آماده کوچک در بیاورید و سپس آنها را با گوشکوب فشار دهید. در نهایت سوهان شما آماده شده و شما می‌توانید آن را در ظرف مورد نظر برای سرو شدن قرار داده و با نوشیدنی‌های گرم مانند یک چای لب دوز و لب سوز و لب ریز، نوش جان کنید.

سوهان عسلی ، شیرینی شادی‌ها

تهیه سوهان عسلی خوشمزه

همانطور که در ابتدای این مطلب نیز به آن اشاره کردیم سوهان به دو صورت سوهان ساده با آرد گندم و سوهان عسلی تهیه می‌شود. در طرز تهیه سوهان عسلی شما تنها به ماده اولیه عسل نیاز دارید که باید آن را با مغز هایی مانند کنجد، خلال پسته، خلال بادام و … به همراه شکر، کره و زعفران دم کرده تهیه کنید. البته در طرز تهیه سوهان عسلی شما با هیچ محدودیتی روبرو نیستید و حتی می‌توانید این سوهان را تحت عنوان طرز تهیه سوهان عسلی بدون شکر نیز تهیه کنید. عسل یک ماده مقوی و شیرین است که به اندازه کافی می‌تواند شیرینی سوهان عسلی شما را تامین کند.

تنها کافیست تا اگر قصد دارید از شکر استفاده کنید، شکر را بر روی حرارت ذوب کنید و بعد از کاراملی شدن رنگ آن، عسل رابه آن اضافه کنید. در پایان نیز با اضافه کردن زعفران دم کرده، سوهان شما آماده است. کافی است که آن را بر روی یک سینی فلزی پخش کنید و مغزها را بر روی ماده اولیه و گرم سوهان بریزید. در تهیه سوهان عسلی شما باید به شدت صبور باشید چون اگر شکر بسوزد، بدون شک طعم سوهان شما خراب خواهد شد. شما می‌توانید سوهان عسلی را به صورت قاشق قاشق و گرد گرد نیز در ظرف نهایی بریزید و بعد از آن اجازه بدهید تا کاملا خنک شود و در نهایت سوهان عسلی شما آماده است.

کلام شیرین و عسلی آخر

از جمله فاکتور مهم در تهیه سوهان این است که حتماً باید سوهان شما به اندازه‌ای داغ باشد که دست شما را نسوزاند. ضمن اینکه در زمان کوبیدن آن با گوشت کوب، سطح گوشت کوب خود را چرب کنید. برای تهیه کردن مواد اولیه شما به راحتی می‌توانید با مراجعه به عطاری‌ها و یا فروشگاه‌های فروش لوازم قنادی و شیرینی فروشی، همه مواد را آماده و تهیه کنید. بهتر است که قطر سوهان شما بیشتر از ۲ میلی‌متر باشد و اگر تمایل داشتید تا سوهان بافت نرمی داشته باشد می‌توانید مقدار کره را بیشتر کنید. در نهایت بد نیست بدانید که علاوه بر مغز پسته، مغزهای دیگر هم می‌توانند در تهیه سوهان مورد استفاده قرار بگیرند.

اشتراک:
مینا اسماعیل بیگی- 1446 مقالات

ارسال نظرات

نظرات(6 دیدگاه)

vahiddiniya
05 شهریور 1402

سلام سوهان عسلی چه مواد اولیه دارد

  • snappfoodadmin
    05 شهریور 1402

    سلام سوهان عسلی تنها به ماده اولیه عسل نیاز دارد که باید آن را با مغز هایی کنجد، خلال پسته، خلال بادام و … شکر، کره و زعفران دم کرده تهیه کنید طرز تهیه سوهان عسلی راحت است و باید در تهیه این سوهان صبور باشید تا شکر نسوزد و مزه تلخی به سوهان عسلی ندهد.

شمشادی
05 شهریور 1402

سلام چکار کنم که سوهان به روغن نیفتند؟

  • snappfoodadmin
    05 شهریور 1402

    سلام نکته مهم در درست کردن سوهان اینکه باید مدام مواد اولیه را که مخلوط و ترکیب شده اند را خوب هم بزنید تا مواد اولیه سوهان به خوبی با یکدیگر یکدست شوند و در اصطلاح به روغن نیفتند

یکی
29 مرداد 1402

سوهان اصالتا برای قم هست و مبدع اش هم حاج حسین سوهانی هست. لطفا مطلب سفارشی کار میکنید تاریخچه اش رو تحریف نکنید.

  • snappfoodadmin
    29 مرداد 1402

    سلام دوست عزیز هیچ تاریخچه ای تحریف نشده ، در این مقاله سوهان کرمان و سوهان اصفهان معروفی شده تا خوانندگان گرامی بداند که سوهان بجز شهر قم در شهرهای اصفهان و شهر کرمان هم هستش و شهر اصفهان و کرمان و قم دارند

سرویس‌های اسنپ فود

سرویس‌های اسنپ فود