آخرین کلمات کلیدی جست و جو شده
داغ‌ترین‌های امروز
  • سمبوسه سیب زمینی
    طرز تهیه سمبوسه سیب زمینی با طعم‌ های مختلف مرداد 2, 1403
  • سبزی خورشت کرفس
    سبزی خورشت کرفس چیست؟ مرداد 2, 1403
  • روغن کرچک
    معرفی روغن کرچک با خواص، مضرات و نحوه مصرف خرداد 20, 1403
صفحه پیدا نشد!
طرز تهیه یاغلی چورک
انواع صبحانه
2.5/5 - (4 امتیاز)
بدون نظر

طرز تهیه یاغلی چورک ، نان مقوی و لذیذ صبحانه

مینا اسماعیل بیگی 10 دی 1401 5 دقیقه

یاغلی چورک یک نان روغنی و لذیذ صبحانه است که در ارومیه  معروف و پرطرفدار بوده و در زبان محلی آن را یاغلی چورک خطاب می‌کنند. این نان بافتی به شدت نرم و اسفنجی دارد و در وعده صبحانه می‌تواند شما را به خوبی سیر کند. نان‌ها در صبحانه ایرانی و بطور کل در فرهنگ ما ایرانیان اهمیت ویژه‌ای دارند و نان یاغلی چورک هم از این قاعده مستثنی نیست. این نان در فر تهیه می‌شود و طرز تهیه آن هیچ سختی یا پیچیدگی ندارد. به راحتی می‌توانید آن را برای اعضای خانه آماده کنید تا در وعده صبحانه به همراه شیر، کره، مربا یا پنیر محلی آن را نوش جان کنند. بنابراین، وقت را هدر ندهید و با طرز تهیه یاغلی چورک همراه شوید.

نان یاغلی چورک
زمان آماده سازی 40 دقیقه
زمان پخت نان 30 ساعت
میزان سختی کم
یک کف دست نان یاغلی چورک 95 کالری

نان روغنی و پرطرفدار یاغلی چورکنان روغنی و پرطرفدار یاغلی چورک

همانند طرز تهیه نان های سنتی ایرانی ، نان یاغلی چورک هم از آرد، شیر یا آب و کمی نمک و خمیر مایه تهیه می‌شوند که اگر سنتی و بومی باشند بر اساس فرهنگ همان شهر و منطقه مواد دیگری نیز به آنها اضافه یا از آنها کم خواهد شد. نان یاغلی چورک در دسته نان‌های بومی و سنتی مردم ترک زبان ایران قرار دارد. به همین دلیل ممکن است با مواد مختلف دیگری نیز ترکیب شود که می‌تواند نام‌های مختلف و متعددی به خود بگیرد. ضمن اینکه طعم‌های لذیذ و متفاوت دیگری را نیز به شما ارائه می‌کند. اما ما در این مطلب قصد داریم صرفاً نان یاقلی چورک سنتی ارومیه را به شما آموزش دهیم.

مواد لازم برای طرز تهیه نان یاغلی چورک

مواد لازم برای تهیه یاغلی چورک شامل موارد زیر است:

مواد لازم مقدار مورد نیاز
شیر ولرم نصف پیمانه
شکر نصف قاشق عذا خوری
آرد 3 پیمانه
خمیر مایه 1 قاشق غذا خوری
نمک 1 قاشق مربا خوری
آب ولرم نصف پیمانه
کره ذوب شده 50 گرم
زرده تخم مرغ برای رومال 1 عدد

مراحل طرز تهیه یاغلی چورک

همانطور که اشاره کردیم طرز تهیه نان یاغلی چورک مانند طرز تهیه نان های سنتی ایرانی انجام می‌شود و پروسه سخت و پیچیده‌ای ندارد. در ادامه با این طرز تهیه این نان با شما هستیم.

  • مرحله اول: در مرحله اول از طرز تهیه نان یاغلی چورک ابتدا باید یک ظرف مناسب را بر روی حرارت قرار دهید و شیر را به آن منتقل کنید. اجازه بدهید تا شیر به آهستگی گرم شده و سرمای خود را از دست بدهد. دقت کنید که شیر نباید جوشیده شود. 5 دقیقه الی 10 دقیقه کافیست تا شیر شما ولرم شود.
  • مرحله دوم: در مرحله بعد از این طرز تهیه مانند طرز تهیه نان بربری ارومیه ، شکر را به ظرف شیر ولرم اضافه کرده و حرارت را خاموش کنید. حالا این ترکیب را به آرامی هم بزنید تا شکر در شیر حل شود.
  • مرحله سوم: بعد از حل شدن کامل شکر در شیر، خمیر مایه را نیز به آن اضافه کرده و مجددا به آرامی هم بزنید تا تمام مواد کاملا مخلوط و یکدست شوند. همانند طرز تهیه‌ای که در مقاله جامع طرز تهیه پیشمه به آن نیز اشاره شده است، بعد از اینکه تمام مواد با هم مخلوط شدند ظرف را در گوشه‌ای از آشپزخانه قرار داده و یک پارچه یا کیسه نازک نایلونی بر روی آن بکشید و اجازه دهید ۱۰ دقیقه استراحت کند. این ده دقیقه کمک می‌کند تا خمیر مایه شما به خوبی به عمل آید.مراحل طرز تهیه یاغلی چورک
  • مرحله چهارم: در گام بعد از طرز تهیه یاغلی چورک مانند آموزش یاغلی کوکه ، در یک ظرف دیگر نمک و آرد را با هم ترکیب کنید. سپس کره را به روش بن ماری یعنی قرار دادن بر روی حرارت بخار کتری آب کرده و بعد از این که کره شما آب شد، آن را با آرد و نمک ترکیب کنید.
  • مرحله پنجم: حالا تمام مواد را به آرامی با هم ورز داده و مخلوط کنید. دقت کنید که در این مرحله باید خمیر مایه را به ترتیب کره، نمک و آرد اضافه و این ترکیب را مجددا ورز دهید. نکته اینکه خمیر مایه نباید به دستان شما بچسبد. اگر خمیر مایه به دستتان چسبید، یک تا دو قاشق غذاخوری آرد را مجدد به مواد اضافه کرده و مخلوط کنید.
  • مرحله ششم: در ادامه طرز تهیه نان یاغلی چورک مانند طرز تهیه نان چورک گیلان ، خمیر را در ظرفی دیگر قرار داده و آن را در گوشه‌ای از آشپزخانه بگذارید. ۳۰ دقیقه زمان کافیست تا خمیر شما به عمل آید.
  • مرحله هفتم: بعد از آن مانند مقاله جامع طرز تهیه نان ارده ، پس از گذشت ۳۰ دقیقه و به عمل آمدن خمیر، پف خمیر را با دست بگیرید و مجدداً این خمیر را ورز دهید. سپس خمیر را بر روی سطح کار آشپزخانه قرار داده و آن را باز کنید و فرم و شکل دلخواه را به آن بدهید.
  • مرحله هشتم: در این قسمت از مرحله قرار دادن خمیر در فر، پیش از هر کاری اول فر را ۳۰ دقیقه و با دمای 180 درجه سانتی گراد روشن کنید تا محیط فر به خوبی گرم و آماده شود. سپس به سراغ خمیر شکل گرفته نان یاغلی چروک رفته و آن را با تخم مرغ رومال کنید.
  • مرحله نهم: در این مرحله تخم مرغ را در ظرفی شکسته، زرده و سفیده را جدا کنید. زرده را کمی با چنگال هم زده و حالا با یک برس آشپزخانه زرده را بر سطح خمیر بمالید. در نهایت خمیر نان یاغلی چورک شما آماده است. حالا سینی فر را کمی چرب کنید و خمیر را در سینی یا ظرف فر قرار دهید. زمانی که محیط فر شما به اندازه کافی گرم شد، سینی یا ظرف را درون فر در طبقه وسط قرار دهید.
  • مرحله دهم: ۳۰ دقیقه دیگر اجازه دهید تا فر شما با دمای ۲۲۰ درجه سانتیگراد خمیر نان یاغلی چورک را کاملا پخته و سطح آن را طلایی کند. بعد از گذشت 30 دقیقه نان یاغلی چورک شما آماده است. نان را از فر خارج کرده و از یک صبحانه لذیذ ایرانی با این طرز تهیه نان یاغلی چورک در کنار خانواده لذت ببرید.

برای صبحانه روی یاغلی چورک حساب کنید…

در این مطلب طرز تهیه یاغلی چورک را مرحله به مرحله با هم انجام دادیم. کافی است صبح، کمی زودتر بیدار شوید و همچنین مواد اولیه را از شب قبل آماده کنید تا در کوتاه‌ترین زمان ممکن عطر نان کره‌ای و لذیذ ارومیه فضای خانه شما را پر کند.

البته، اگر احساس کردید که با درست کردن این نان فرصت تهیه سایر مخلفات صبحانه را از دست می‌دهید، از اسنپ فود کمک بگیرید. به این منظور، کافی است به قسمت سفارش آنلاین از کافه اسنپ فود بروید و هر چه برای صبحانه نیاز دارید را از آنجا سفارش دهید.

اشتراک:
مینا اسماعیل بیگی- 1446 مقالات

سرویس‌های اسنپ فود

سرویس‌های اسنپ فود