طرز تهیه نرگسی اسفناج با دستور پخت اصلی و رازهای مخفی

نرگسی اسفناج
به این مقاله امتیاز دهید

شاید شما هم در ابتدا با خواندن نام نرگسی اسفناج تصور کنید که این غذا از ترکیب گیاه نرگسی و سبزی اسفناج تهیه می‌شود. گیاه نرگسی شبیه به هویج است اما رنگ زردی دارد و برخلاف هویج طبع آن خنک است. از این گیاه در دمپخت، سوپ و حتی تهیه مربا نیز استفاده می‌کنند. اما این مطلب طرز تهیه نرگسی اسفناج است و ربطی به گیاه نرگسی ندارد. در ادامه ما را همراهی کنید تا شما را با طرز تهیه این غذای جذاب و خوش طعم آشنا کنیم.

نرگسی اسفناج
زمان آماده سازی 20 دقیقه
زمان پخت غذا 30 دقیقه
میزان سختی کم
میزان کالری در هر 100 گرم 103 کیلو کالری

نرگسی با اسفناج یا اسفناج با گل نرگس؟!نرگسی با اسفناج یا اسفناج با گل نرگس؟!

غذای نرگس اسفناج یک غذای شمالی و اصیل ایرانیست که به‌شدت مقوی و مفید است. علت نام نرگسی که بر روی این غذا قرار گرفته به دلیل وجود صیفی نرگسی یا گل نرگس نیست. تنها به این دلیل که رنگ غذا ترکیب سفید و زرد دارد و آن را شبیه به گل نرگس می‌کند، نامش را نرگسی اسفناج گذاشتند. در تهیه این غذا از موادی مانند اسفناج و تخم مرغ استفاده می‌شود که هر دو برای بدن فواید زیادی دارند. اگر در حال حاضر رژیم غذایی دارید و تصمیم گرفتید تا وزن خود را کم کنید، نرگس اسفناج یک غذای مقوی و کم کالری برای شما محسوب می‌شود. تهیه این غذا زمان زیادی نمی‌خواهد، ضمن اینکه شما با انواع مختلف نرگسی اسفناج روبرو هستید که ما در ادامه آنها را اختصارا شرح خواهیم داد. در ادامه با طرز تهیه نرگسی اسفناج در کنار ما بمانید.

مواد لازم برای تهیه نرگسی اسفناج

مواد اولیه برای تهیه نرگسی اسفناج به شرح زیر است:

 

مواد لازم مقدار مورد نیاز
پیاز 1 عدد
اسفناج 250 گرم
سیر 2 حبه
نمک، زردچوبه و فلفل به مقدار کافی
روغن 1 لیوان
تخم مرغ 2 عدد

مراحل تهیه نرگسی اسفناج

برای تهیه نرگسی اسفناج نیاز به هیچ پیش زمینه‌ای نیست. تنها کافیست تا مراحل زیر را دنبال کنید.

  • مرحله اول: در گام اول از تهیه نرگسی اسفناج ، اسفناج‌ها را بشویید. سپس آنها را در یک قابلمه مناسب بریزید. اگر اسفناج‌ها بزرگ هستند قبل از پختن می‌توانید آنها را به 3 الی 4 قسمت تقسیم کنید.
  • مرحله دوم: بعد از قرار دادن اسفناج‌ها در قابلمه بدون اضافه کردن آب به محتویات ظرف، درب قابلمه را ببندید و آن را بر روی حرارت ملایم قرار دهید. اجازه دهید تا اسفناج‌ها به آرامی بپزند.
  • مرحله سوم: در گام بعدی ۱۵ دقیقه که از پخت اسفناج‌ها گذشت، آنها را از روی حرارت بردارید و کناری قرار دهید. زمانی که اسفناج‌ها در حال پختن هستند پیاز را پوست گرفته و به شکل نگینی ریز خرد کنید.
  • مرحله چهارم: در یک تابه مناسب یک قاشق غذاخوری روغن بریزید و پیازها را به آن اضافه کنید. اجازه دهید تا پیازها تفت خورده و اصطلاحاً سبک شوند.طرز تهیه نرگسی اسفناج
  • مرحله پنجم: در مرحله بعد از طرز تهیه نرگسی اسفناج ، وقتی پیازها نرم و سبک شدند، سیرها را نیز ساطوری خرد کرده یا له کنید و به پیاز داغ خود اضافه کنید. دقت کنید که فقط سیرها تفت داده شوند تا عطر آنها فضای آشپزخانه شما را پر کند.
  • مرحله ششم: بعد از آن در تهیه نرگسی اسفناج به روش شمالی ، کافیست که چند دقیقه ترکیب پیاز و سیر با یکدیگر تفت بخورند تا با هم به خوبی مخلوط و یکدست شده باشند.
  • مرحله هفتم: در گام بعد از طرز تهیه نرگسی اسفناج خوشمزه و مجلسی ، اسفناج‌ها را به همراه سیر و پیاز تفت داده شده، سرخ کنید. میزان سرخ شدن اسفناج به ذائقه شما بستگی دارد. می‌توانید اسفناج‌ها را زیاد سرخ کنید یا اینکه فقط آنها را تفت بدهید.
  • مرحله هشتم: بعد از آن نمک، زردچوبه و فلفل سیاه را اضافه کنید و مجددا این ترکیب را با هم مخلوط کنید. بعد از آن در تهیه نرگسی اسفناج به روش ساده ، شما می‌توانید وسط اسفناج‌های سرخ شده را باز کنید و تخم مرغ‌ها را در این قسمت بشکنید. این نرگسی اسفناج طعمی بی‌نظیر دارد. حالا درب تابه را ببندید و اجازه بدهید تا تخم مرغ‌ها با حرارت ملایم و کم پخته و سفت شوند.
  • مرحله نهم: در نهایت این کاملاً به ذائقه شخصی شما بستگی دارد که تخم مرغ‌ها را هم بزنید یا با زرده هم نزده نرگسی اسفناج خود را آماده کنید. بعد از این مرحله نرگسی شما آماده است. نرگسی اسفناج به شدت یک غذای سالم و مقوی محسوب می‌شود. در پایان نرگسی را به ظرف سرو نهایی منتقل کرده و نوش جان کنید.

دنیای جذاب انواع نرگسی‌ها

همانطور که در ابتدای مطلب نیز اشاره کردیم، نرگسی انواع مختلفی دارد. این غذای سالم و مقوی با مواد اولیه متفاوتی تهیه می‌شود که در ادامه به اختصار چند دستور تهیه مختلف نرگسی را برای شما شرح خواهیم داد.

نرگسی اسفناج با برنجنرگسی اسفناج با برنج

در تهیه نرگسی اسفناج خوشمزه و مجلسی با برنج شما علاوه بر موادی که در نرگسی اسفناج ساده احتیاج خواهید داشت، باید برنج هم به این ترکیبات اضافه کنید. در این طرز تهیه برنج باید با اسفناج ساطوری شده مخلوط شود و سپس در یک ظرف بزرگتر با سایر مواد به آرامی پخته شود. برای اطلاع از نحوه پخت این غذا به طرز تهیه نرگسی اسفناج با برنج مراجعه کنید.

نرگسی اسفناج با قره قروت

در تهیه نرگسی اسفناج با قره قروت به روش شمالی کافیست که شما به مخلوط تهیه شده برای نرگسی اسفناج، قره قروت یا آبغوره اضافه کنید. یعنی بعد از تفت داده شدن سیر و پیاز با اسفناج، آبغوره و قره قروت را با این ترکیب مخلوط کنید. البته برای اطلاع از چگونگی طبخ این غذا بهتر است به طرز تهیه نرگسی اسفناج با قره قروت مراجعه کنید تا زیر و بم کار را به‌خوبی یاد بگیرید.

نرگسی اسفناج با گوشت چرخ کرده

این نرگسی اسفناج را هم با نان و هم با برنج می‌توان سرو کرد. ضمن اینکه بقدری کامل و مقوی است که می‌تواند به عنوان ساندویچ نرگسی اسفناج با گوشت چرخ کرده ،انرژی یک روز شما در محل کار یا مدرسه و دانشگاه را تامین کند. طبخ آن آسان است اما برای از بین بردن بوی گوشت در این غذا بهتر است به طرز تهیه نرگسی اسفناج با گوشت چرخ کرده مراجعه کنید.

طرز تهیه طرز تهیه نرگسی اسفناج با سیب زمینی

نرگسی اسفناج با هر ماده اولیه‌ای که ترکیب شود، شما را غافلگیر خواهد کرد. این غذا در کنار سیب زمینی یک وعده یا میان وعده بشدت محبوب برای عاشقان سیب زمینی خواهد بود. در طرز تهیه نرگسی اسفناج با سیب زمینی قید کرده‌ایم که برای خوشمزه‌تر شدن آن باید از چه ترفندی استفاده کنید.

طرز تهیه طرز تهیه نرگسی اسفناج با لپهطرز تهیه طرز تهیه نرگسی اسفناج با لپه

همانطور که از نام این غذا مشخص است، برای تهیه این نرگسی اسفناج باید از لپه استفاده کرد. اما لپه تنها ماده جدید در این غذا نیست. برنج هم به کمک لپه خواهد آمد تا با یک نرگسی اسفناج جدید، شما را به وجد آورد. باقی مواد اولیه مانند نرگسی اسفناج است و تغییری نمی‌کنند. اما در این دستور پخت چند ریزه‌کاری وجود دارد که برای دانستن آنها باید به طرز تهیه نرگسی اسفناج با لپه مراجعه کنید.

طرز تهیه طرز تهیه نرگسی با رب انار

نرگسی اسفناج با رب انار طعمی خنک و ترش داررد. البته اگر رب انار شما ملس باشد، طعم نهایی هم تغییر می‌کند. این نرگسی اسفناج قابلیت این را دارد که بعنوان یک غذای کامل، استفاده شود چون تمام طعم‌ها را در خود جمه کرده است. آماده کردن آن زمان زیادی نمی‌خواهد اما یک نکته مهم دارد که در طرز تهیه نرگسی اسفناج با رب انار به آن اشاره کرده‌ایم.

نکات خوش‌طعم شدن نرگسی اسفناج

از طرز تهیه نرگسی اسفناج گفتیم. حالا با چند نکته برای خوش‌طعم شدن این غذا ما را همراهی کنید.

  • سبزیجات هرچه قدر که بیشتر پخته شوند، خاصیت خود را هم از دست خواهند داد. توصیه می‌کنیم که از پختن زیاد اسفناج صرف‌نظر کنید.
  • همه ما می‌دانیم که غذاها هرچه شورتر و چرب‌تر باشند، لذیذتر هستند. اما فراموش نکنید که سلامتی در درجه اول اهمیت است. پس سعی کنید تا نرگسی اسفناج شما کم نمک و کم روغن باشد.
  • شما می‌توانید برای تهیه نرگسی اسفناج خوشمزه و مجلسی بعد از اینکه وسط اسفناج‌ها را باز کردید، تخم مرغ‌ها را در کاسه‌ای شکسته و آنها را چند دقیقه با چنگال هم بزنید. بعد از مخلوط شدن سفیده و زرده، کاسه حاوی تخم مرغ را در وسط اسفناج یا بر روی سطح اسفناج بریزید. سپس درب ظرف را ببندید تا در نهایت یک نرگسی اسفناج اصیل با طعمی بی‌نظیر داشته باشید.
  • نکته پایانی در طرز تهیه نرگسی اسفناج به روش ساده این است که برخی از افراد در انتهای پخت به ترکیب تخم مرغ، اسفناج، پیاز و ادویه‌جات، کمی پودر نعنا خشک اضافه می‌کنند. باز هم تذکر می‌دهیم که استفاده از از این مواد به ذائقه شخصی شما بستگی دارد.

نرگسی اسفناج برای یک میزبانی ساده و بی‌نقص

در این مطلب طرز تهیه نرگسی اسفناج را برای شما گفتیم. نکات و زیروبم‌های این غذای لذیذ را برای شما شرح دادیم. در نهایت باید دقت کنید که تهیه نرگسی اسفناج به عنوان یک غذای سالم و مقوی تنها به رعایت کردن میزان نمک و روغن بستگی دارد. ضمن اینکه نرگسی‌های مختلفی در فرهنگ‌های متنوع ایرانی تهیه می‌شوند که دانستن و آشنا بودن با طرز تهیه آن‌ها خالی از لطف نیست.

در پایان، اگر قصد داشتید تا این غذای خوشمزه را تهیه کنید، می‌توانید از اسنپ فود کمک بگیرید. به بخش سفارش آنلاین کافه اسنپ فود سر بزنید و صبحانه یا میان وعده موردعلاقه خود را سفارش دهید.

نظرات کاربران