آخرین کلمات کلیدی جست و جو شده
داغ‌ترین‌های امروز
  • سمبوسه سیب زمینی
    طرز تهیه سمبوسه سیب زمینی با طعم‌ های مختلف مرداد 2, 1403
  • سبزی خورشت کرفس
    سبزی خورشت کرفس چیست؟ مرداد 2, 1403
  • روغن کرچک
    معرفی روغن کرچک با خواص، مضرات و نحوه مصرف خرداد 20, 1403
صفحه پیدا نشد!
آموزش آشپزی
4/5 - (6 امتیاز)
5

طرز تهیه کوفته دست به گردن خوشمزه و آسان

مینا اسماعیل بیگی 25 اسفند 1401 5 دقیقه

کوفته دست به گردن همانطور که گفتیم یک غذای اصیل از شهر تهران است که هنوز هم در خانه‌ها و رستوران‌های پایتخت طبخ و تهیه می‌شود. این غذا طرز تهیه زمان‌بری ندارد و تقریباً آسان و سریع آماده می‌شود. دقت کنید که حتماً تمام مواد اولیه آن را درست و با دقت تهیه کنید. در ادامه طرز تهیه کوفته دست به گردن را توضیح می‌دهیم.

کوفته دست به گردن
زمان آماده سازی 30 دقیقه
زمان پخت غذا 60 ساعت
میزان سختی متوسط
100 گرم از این کوفته 125 کیلو کالری

کوفته دست به گردن خوشمزهکوفته دست به گردن خوشمزه

این غذای سنتی تهرون به لحاظ آماده سازی و طبخ  شبیه به طرز تهیه کوفته نخودچی است. البته ناگفته نماند که کوفته‌ها تقریباً همگی شبیه به هم آماده می‌شوند، اما در مواد اولیه و تشکیل دهنده با هم تفاوت‌های زیادی دارند. شهرت این غذای بی‌نظیر بیشتر به این دلیل است که بسیار قدیمی و با اصالت بوده و در زمان اندکی می‌توانید آن را آماده کنید. در ادامه قصد داریم طرز تهیه این غذا را مرحله به مرحله با شما انجام دهیم.

مواد اولیه برای تهیه کوفته دست به گردن آسان و لذیذ

اگر تصمیم گرفتید تا این غذای محلی طهران را طبخ کنید، پس تمام این مواد اولیه را بدون کم و کاست آماده کرده و از یک آشپزی اصیل به سبک مردمان خوش قلب تهران لذت ببرید.

مواد اولیه مقدار مورد نیاز
گوشت چرخکرده 300 گرم
برنج 1 پیمانه
تخم مرغ 1 عدد
پیاز 1 عدد
آرد نخودچی 2 قاشق غذاخوری
رب گوجه فرنگی 2 قاشق غذاخوری
شوید 2 قاشق غذاخوری
نعناع خشک 1 قاشق غذاخوری
نمک، فلفل سیاه و زردچوبه به میزان لازم
گوجه فرنگی 3 عدد
روغن به مقدار لازم
زعفران دم کرده 1 استکان

طرز تهیه کوفته دست به گردن به روش اصیل

مرحله به مرحله این طرز تهیه را با ما انجام دهید تا در انتها یک غذای لذیذ داشته باشید.

  • مرحله اول: در مرحله اول از تهیه این غذای اصیل تهران ابتدا باید مانند طرز تهیه کوفته برنجی ، برنج‌ها را شسته و خیس کنید.
  • مرحله دوم: حالا یک قابلمه مناسب انتخاب کنید و درون آن 3 پیمانه آب بریزید. کمی روغن و نمک نیز به این ترکیب اضافه کرده و اجازه دهید تا به جوش بیاید.
  • مرحله سوم: بعد از به جوش آمدن آب، برنج را به آن منتقل کنید. کافیست که برنج شما در آب جوشیده و کاملاً به حالت نیم پز درآید. البته برای تهیه این کوفته خوشمزه می‌توانید برنج خود را به صورت کته نیز طبخ و آماده کنید.مراحل طرز تهیه کوفته دست به گردن خوشمزه
  • مرحله چهارم: بعد از نیم پز شدن برنج حالا آن را در آبکش بریزید و اجازه دهید که آب آن به خوبی گرفته شود. در این قسمت تا زمانی که آب برنج شما گرفته می‌شود به سراغ تهیه کردن بقیه مواد بروید.
  • مرحله پنجم: حالا سبزی شوید را تمیز کرده و بشویید. سپس آن را ریز و ساطوری خرد کنید. بعد از آن برنج را در یک کاسه مناسب ریخته و کمی بکوبید. دانه‌های برنج نیم پز شما باید کاملا له شوند.
  • مرحله ششم: سپس در ادامه گوشت چرخ کرده، سبزی خشک و سبزی خرد شده، فلفل سیاه و نمک، زردچوبه و در صورت تمایل ادویه‌های خود را به همراه نیم استکان از زعفران دم کرده به برنج کوبیده و له شده اضافه کرده و با هم به خوبی مخلوط کنید.
  • مرحله هفتم: این ترکیب باید به خوبی ورز داده شود. بعد از ورز داده شدن تمام این مواد، حالا مواد را به اندازه یک تخم مرغ متوسط گرد کرده و در کناری بگذارید. سپس یک تابه مناسب انتخاب کرده و کوفته‌ها را در آن به خوبی سرخ کنید.
  • مرحله هشتم: حالا به سراغ پیاز رفته، پوست آن را گرفته و به خوبی شستشو دهید. سپس پیازها را به شکل ریز و کاملا نگینی خرد کنید.
  • مرحله نهم: بعد از آن یک تابه مناسب انتخاب کرده در آن کمی روغن بریزید. همین که روغن به خوبی داغ شد، پیاز را در آن تفت داده و به همراه کمی زردچوبه به خوبی طلایی رنگ کنید. بهتر است پیاز شما کاملاً سرخ و خشک نشود.
  • مرحله دهم: در مرحله بعد از این طرز تهیه لذیذ و اصیل، حالا نوبت آن است که یک قابلمه مناسب با حجم کوفته‌ها انتخاب کنید. آن را بر روی حرارت قرار دهید و سپس پیازهای طلایی شده، رب گوجه فرنگی، کمی نمک، زردچوبه و مابقی استکان زعفران را در این قابلمه بریزید.
  • مرحله یازدهم: بعد از آن 6 لیوان تا  ۸ لیوان آب به قابلمه خود اضافه کنید. اجازه دهید که آب درون قابلمه به آرامی به جوش آید.
  • مرحله دوازدهم: در همین مدت زمان، گوجه فرنگی را نیز شستشو داده و آن را نیز به صورت ریز و نگینی خرد کنید. به محض اینکه سس شما در قابلمه به جوش آمد حالا گوجه فرنگی‌های نگینی خرد شده را با مواد قابلمه ترکیب کنید.
  • مرحله سیزدهم: سپس اجازه بدهید که سس شما با گوجه فرنگی‌ خرد شده یک قل بزند. در ادامه حالا نوبت آن است که حرارت زیر قابلمه را کم کرده و کوفته‌های سرخ شده را در این سس قرار دهید.
  • مرحله چهاردهم: نکته مهم این است که نمک سس شما نباید زیاد باشد. چون بعد از جوشیده شدن شور می‌شود. البته دقت کنید که میزان نمک کم هم نباشد تا کوفته‌های شما مزه آب نگیرند.
  • مرحله پانزدهم: بعد از قرار دادن کوفته‌ها در قابلمه سس، حالا اجازه بدهید تا تقریباً در مدت زمان 1 ساعت با حرارت کم، کوفته‌ها در سس جوش خورده و کاملا جا بیفتند.

در نهایت بعد از گذشت این مدت زمان کوفته دست به گردن شما آماده است.  این غذا نیز مانند کوفته مرغ سریع و در مدت زمان کوتاهی آماده و طبخ می‌شود.

تهیه این کوفته خوشمزه به پایان رسید و پیشنهاد می‌کنیم که در کنار این غذا، طرز تهیه کوفته سبزی را نیز یاد بگیرید و آن را هم تهیه کنید.

 نکات طلایی برای طرز تهیه کوفته دست به گردن نکات طلایی برای طرز تهیه کوفته دست به گردن

برای آماده کردن این غذا با دستور پخت اصیل تهرانی، به این نکات مهم دقت کنید.

  • نکته اول اینکه استفاده از گوجه فرنگی در این غذا الزامی نیست و شما می‌توانید فقط از رب گوجه استفاده کنید.
  • برای طعم دار کردن این غذا، می‌توان از پودر لیمو عمانی نیز استفاده کرد.
  • شما در استفاده از سبزیجات بکار رفته در این غذا آزاد هستید. سبزی کوکو، سبزی پلو، سبزی خورش و غیره برای استفاده در این غذا منعی ندارند.
  • ضمن اینکه بطور معمول سبزیجاتی که در تهیه‌ی کوفته مورد استفاده قرار می‌گیرند شامل ترخون، مرزه، تره، جعفری و شوید هستند. برای این کوفته استفاده از تمام آن‌ها یا هر کدام از این سبزیجات به صورت جداگانه و تک امکان پذیر است.
  • اگر از برنج کته استفاده کردید احتیاجی به کوبیدن آن در ترکیب با گوشت و سایر مواد نیست. برنج کته به اندازه کافی نرم خواهد بود.
  • همچنین بد نیست بدانید که دلیل نامگذاری این غذا تحت عنوان کوفته دست به گردن، براساس دو روایت متفاوت است. بر اساس یکی از این روایت‌ها در طبخ این غذا باید از گوشت گردن استفاده کرد. براساس روایتی دیگر این کوفته لذیذ و اصیل به قدری زود و سریع آماده می‌شود که تا دوست و یار شما دست در گردن شما بیندازد، به سرعت می‌توان آن را آماده کرده و نوش جان کرد.

کوفته دست به گردن و طعمی که فراموش نمی‌کنید

در این مطلب طرز تهیه یک غذای سنتی به سبک مرمان خونگرم تهران را با هم مرور کردیم. مراحل آماده سازی این غذا نیاز به دقت و صبوری دارد، اما در نهایت شما برای نهار یا شام خود یک غذای متفاوت را تهیه خواهید کرد. برای سرو این غذای خوش رنگ و لعاب می‌توانید از هویج برش داده شده پخته یا رنده شده برای تزئین این غذای لذیذ استفاده کنید.

در پایان، اگر تمایل داشتید تا غذاهای تهرانی یا هر نوع غذای دیگری را برای شام یا ناهار تدارک ببینید، می‌توانید از اسنپ فود کمک بگیرید. به این منظور، به سفارش آنلاین غذا تهران بروید و موارد دلخواه خود را آنلاین سفارش دهید.

اشتراک:
مینا اسماعیل بیگی- 1446 مقالات

ارسال نظرات

نظرات(5 دیدگاه)

مغفرت
21 مهر 1402

سلام برای درست کردن غذای کوفته دست گردن از چه سبزیجاتی میتوانیم استفاده کنیم

  • snappfoodadmin
    21 مهر 1402

    سلام برای درست کردن کوفته دست به گردن خوشمزه از هر سبزیجاتی میتونید استفاده کنید از جمله سبزی کوکو،سبزی پلو، سبزی خورش و شوید استفاده کنید

رایا
12 شهریور 1402

سلام در طرز تهیه کوفته دست به گردن از کدام سبزی ها میشه استفاده کرد

  • snappfoodadmin
    12 شهریور 1402

    سلام در تهیه و درست کردن غذای کوفته دست به گردن میتوانید از سبزی شوید و نعنا خشک و کوکو، سبزی پلو، سبزی خورش در این غذا استفاده کنید

پریسا نیک تهرانی
11 شهریور 1402

سلام روزتون پر برکت در مواد لازم اشکال بود که لازم دیدم عنوان کنم در تهیه ی کوفته دست به گردن از تخم مرغ و شوید استفاده نمیشود و بهترین سبزی مورد استفاده در این کوفته ترخون میباشد . از اینکه وقت میگذارید و دستور پخت غذاهای اصیل خوشمزه را تهیه میکنید و اشتراک همگان میگذارید بسیار بسیار سپاسگزارم.

سرویس‌های اسنپ فود

سرویس‌های اسنپ فود