طرز تهیه کتلت ماش با 2 روش مختلف

طرز تهیه کتلت ماش
به این مقاله امتیاز دهید

کتلت ماش اگرچه در برنامه غذایی معمول ناهار یا شام قرار ندارد، اما طعم بی‌نظیر آن حتی با یک‌بار پخت هم تا همیشه در ذهن شما باقی خواهد ماند. در رایج‌ترین طرز تهیه کتلت ماش، ماش پخته‌شده، سیب‌زمینی پخته‌شده، پیاز، سیر، سبزیجات مخصوص، فلفل دلمه‌ای و تخم‌مرغ با هم ترکیب می‌شوند. سپس این ترکیبات به‌صورت کتلت فرم داده و درون کمی روغن سرخ می‌شوند.

همان‌طور که می‌بینید، در این غذا خبری از گوشت نیست؛ بنابراین هم مقرون‌به‌صرفه است و هم مانند طرز تهیه کتلت سویا برای کسانی که رژیم گیاه‌خواری دارند، بهترین گزینه خواهد بود. البته در این مطلب به مراحل پخت این غذا با استفاده از گوشت هم اشاره خواهیم کرد؛ اما اگر برای اولین بار است که می‌خواهید این غذا را درست کنید، بهتر است به سراغ روش ساده‌تر و بدون گوشت آن بروید. جدول زیر شامل اطلاعات مربوط به پخت کتلت ماش بدون گوشت است:

کتلت ماش

تعداد نفرات 4 نفر
زمان آماده‌سازی 30 دقیقه
زمان پخت غذا 2 ساعت
میزان سختی متوسط

طرز تهیه کتلت ماش

این روش طرز تهیه کتلت ماش بسیار ساده است و می‌توانیم آن را نوعی کتلت گیاهی هم بدانیم. دو ماده اصلی این غذا سیب‌زمینی و ماش هستند که درنهایت با ادویه‌ها و مواد طعم‌دهنده دیگر مخلوط می‌شوند. برای این روش پخت باید مواد اولیه زیر و همچنین مراحلی را که در ادامه گفته می‌شود، انجام دهید:

عکس کتلت ماش

مواد لازم برای تهیه کتلت ماش

جدول زیر شامل کلیه مواد مورد نیاز برای طرز تهیه کتلت ماش به همراه مقدار مورد نیاز آن است:

مواد لازم مقدار مورد نیاز
سیب‌زمینی 2 عدد
ماش 1 پیمانه
پیاز 1 عدد
سیر 2 حبه
جعفری و گشنیز 1 دسته
تخم‌مرغ 1 عدد
پیازچه 3 ساقه
فلفل دلمه‌ای 1 عدد
پاپریکا، زنجبیل، نمک، زردچوبه، فلفل سیاه، فلفل سفید به مقدار کافی
روغن به مقدار کافی

دستور پخت کتلت ماش

قبل از شروع باید ماش را از شب قبل خیس کنید؛ این کار باعث می‌شود تا نفخ آن گرفته شود. سپس برای درست کردن غذا مراحل زیر را به ترتیب انجام دهید:

مراحل طرز تهیه کتلت ماش
  • مرحله اول: ماش را درون قابلمه بریزید و به همراه 2 پیمانه آب بپزید. پس از پخت کامل دانه‌های ماش، آنها را آبکش کنید و اجازه دهید تا آب اضافی خارج شود. سپس ماش‌ها را در کاسه‌ای بریزید تا سرد شوند.
  • مرحله دوم: تا زمان پخت کامل ماش‌ها، در قابلمه‌ای دیگر 2 پیمانه آب بریزید و سیب‌زمینی‌ها را درون آن بپزید.
  • مرحله سوم: پس از آن‌که سیب‌زمینی‌ها آب‌پز شدند، آنها را پوست بگیرید و له کنید.
  • مرحله چهارم: سیب‌زمینی‌های له‌شده را در ظرف حاوی ماش بریزید.
  • مرحله پنجم: سیر، پیاز و فلفل دلمه‌ای رنده‌شده را به ترکیبات مرحله قبل اضافه کنید.
  • مرحله ششم: پیازچه، گشنیز و جعفری را هم به شکل کاملا ریز و ساطوری‌شده، داخل کاسه بریزید.
  • مرحله هفتم: تخم‌مرغ را هم باید در همین مرحله به مواد اضافه کنید.
  • مرحله هشتم: ادویه‌ها شامل پاپریکا، زنجبیل، انواع فلفل‌ها، نمک و زردچوبه را که در جدول مواد اولیه نام بردیم، به مقدار مورد نیاز روی ترکیبات درون کاسه بریزید.
  • مرحله نهم: اکنون همه مواد را با قاشق یا دست با هم مخلوط کنید تا کاملا یک‌دست شوند و بتوان آنها را سرخ کرد.

نکته: اگر در این مرحله احساس کردید که مایه کتلت کمی شل و وارفته است، یک قاشق غذاخوری پودر سوخاری یا نان خشکی را که پودر شده است، اضافه کنید و سپس مواد را کاملا هم بزنید.

  • مرحله دهم: در این مرحله باید روی کاسه حاوی مواد کتلت را با سلفون بپوشانید و اجازه دهید در حدود 30 دقیقه درون یخچال بماند.
  • مرحله یازدهم: پس از گذشت این مدت، درون تابه کمی روغن بریزید و آن را روی حرارت ملایم قرار دهید. سپس مایه کتلت را شکل دهید و سرخ کنید.

طرز تهیه کتلت ماش به پایان رسید و پیشنهاد می‌کنیم که اگر به تهیه این نوع غذاها علاقه دارید، طرز تهیه کتلت لوبیا قرمز را هم امتحان کنید.

طرز تهیه کتلت ماش با گوشت

اضافه کردن گوشت به مواد در طرز تهیه کتلت ماش باعث می‌شود تا این غذا انتخاب بهتری برای مهمانی‌ها باشد؛ همچنین آن را به وعده غذایی کاملی برای گوشت‌خواران تبدیل می‌کند. این روش پخت غذا با آنچه که در قسمت قبل گفته شد، تفاوت‌هایی دارد؛ بنابراین اگر می‌خواهید کتلت ماش را به این شیوه درست کنید، جدول مواد اولیه مورد نیاز و مراحل طرز تهیه آن را با دقت بخوانید.

طرز تهیه کتلت ماش با گوشت

مواد لازم برای تهیه کتلت ماش

برای طرز تهیه کتلت ماش با گوشت مواد اولیه زیر را آماده کنید:

مواد لازم مقدار مورد نیاز
سیب‌زمینی 1 عدد
ماش 250 گرم
پیاز 1 عدد
گوشت چرخ کرده 250 گرم
تخم‌مرغ 2 عدد
آرد سوخای 1 قاشق غذاخوری
زردچوبه 2/1 قاشق چای‌خوری
نمک و فلفل به مقدار کافی
گشنیز و جعفری 1 قاشق غذاخوری
روغن به مقدار کافی

دستور پخت کتلت ماش با گوشت

بعد از آماده کردن مواد بالا مراحل زیر را انجام دهید:

  • مرحله اول: ماش را به همراه کمی آب در قابلمه‌‌ بپزید. سپس آن را درون آبکش بریزید و اجازه دهید تا خنک شود.
  • مرحله دوم: سیب‌زمینی را به شکل خام رنده کنید و داخل ظرف حاوی ماش بریزید.

نکته: مانند طرز تهیه کتلت گوشت می‌توانید ابتدا سیب‌زمینی را بپزید و بعد از رنده کردن، به ماش‌ها اضافه کنید.

  • مرحله سوم: حالا نوبت اضافه کردن گوشت چرخ‌کرده، تخم‌مرغ، آرد سوخاری، گشنیز و جعفری خردشده به این مواد است.

نکته: می‌توانید گشنیز و جعفری را به‌طور کامل از دستور پخت غذا حذف کنید.

  • مرحله چهارم: مواد درون ظرف را کاملا هم بزنید تا همه مواد به خورد هم بروند.
  • مرحله پنجم: در تابه کمی روغن بریزید و پس از داغ شدن، حرارت زیر آن را کم کنید.
  • مرحله ششم: مایه کتلت را فرم دهید و درون تابه سرخ کنید. پس از آماده شدن کتلت‌ها می‌توانید سرو آنها را درون ظرفی که می‌خواهید، انجام دهید.

نکات لازم در طرز تهیه کتلت ماش

فرقی نمی‌کند که کدام روش طرز تهیه کتلت ماش را انتخاب می‌کنید؛ در هر صورت باید نکات زیر را در این پروسه مدنظر قرار دهید:

نکات لازم در طرز تهیه کتلت ماش
  • مخلوط و ترکیب شدن مواد در طرز تهیه کتلت ماش بسیار مهم است و بهتر است با غذاساز انجام شود.
  • حرارت در طول پخت کتلت باید ملایم باشد. این کار باعث می‌شود تا بخش‌های میانی آن نیز کاملا پخته شوند.
  • اگر از سیب‌زمینی خام رنده‌شده در طرز تهیه کتلت ماش استفاده می‌کنید، حتما قبل از اضافه کردن آن به مواد، آبش را بگیرید. این کار از وا رفتن کتلت حین سرخ شدن جلوگیری خواهد کرد.

اصول نگهداری کتلت ماش

کتلت ماش را هم دقیقا مانند کتلت سوسیس باید پس از پخت روی کاغذ روغنی یا سبدی بگذارید تا روغن‌های اضافی آن گرفته شود. سپس آن را در ظرفی دربسته و درون یخچال جای دهید. اگر در طرز تهیه کتلت از گوشت استفاده کرده‌اید، بهتر است ظرف 2 تا 3 روز آن را مصرف کنید.

روش جلوگیری از خراب شدن کتلت ماش

اگر در طرز تهیه کتلت ماش از گوشت استفاده کرده‌اید، مانند طرز تهیه کتلت مرغ و سیب زمینی که کتلت‌ها از مرغ تهیه می‌شوند، نیاز به نگهداری دقیق‌تری از غذا خواهد بود. این غذا تقریبا 2 ساعت پس از پخت باید مصرف شود یا در جای خنک مانند یخچال قرار گیرد. عوض شدن بو، ظاهر و طعم غذا نشان‌دهنده خراب شدن آن است.

بهترین جایگزین ها در طرز تهیه کتلت ماش

در طرز تهیه کتلت ماش استفاده از انواع فلفل بسیار رایج است؛ اما شما می‌توانید مقدار فلفل را کمتر کنید. همچنین در صورتی که فلفل سفید در دسترس نبود، از همان نمونه‌های سیاه و قرمز استفاده کنید. اگر دوست داشتید، می‌توانید سیر یا دیگر سبزیجات و ادویه‌های معطر را هم به مایه آن اضافه کنید.

تاریخچه کتلت ماش

در مورد تاریخچه کتلت ماش اطلاعات زیادی در دست نیست؛ اما خوب است بدانید که این نوع کتلت، مخصوص کشورهای آسیای شرقی و هند بوده است. به همین دلیل در طرز تهیه آن مقدار زیادی فلفل استفاده می‌شود.

خواص ماش برای بدن

ماش یکی از حبوبات مفید و مغذی است که در بسیاری از رژیم‌های لاغری مورد استفاده قرار می‌گیرد. در دانه‌های ماش ترکیباتی وجود دارند که برای تقویت اعصاب و بینایی بسیار مفید هستند. همچنین پوسته‌های روی ماش به درمان اسهال و عملکرد دستگاه گوارش کمک می‌کنند.

خواص ماش برای بدن

در طب سنتی ماش را داروی گیاهی برای درمان سردردهای شدید، آب‌ریزش بینی ناشی از سرماخوردگی، سرفه و تب می‌دانند. همچنین گاهی از شکل پخته و له‌شده آن همراه با سرکه، برای درمان اگزما و بیماری‌های پوستی استفاده می‌شود.

کتلت ماش را باید امتحان کنید…

طرز تهیه کتلت ماش را برای شما توضیح داده و نکات تهیه و نگهداری آن را برایتان گفتیم. پیشنهاد می‌کنیم این کتلت را تهیه کرده و از طعم آن لذت ببرید. البته، اگر احساس می‌کنید که برخی از اعضای خانواده این غذا را دوست ندارند و باید غذای دیگری هم تهیه کنید، از سفارش انلاین غذا اسنپ فود کمک بگیرید. به این منظور، این کتلت جذاب را خودتان تهیه کرده و تهیه غذاهای دیگر را به اسنپ فود بسپارید. با این کار، چند نوع غذا تدارک دیده و همه‌ی اعضای خانواده را خوشحال خواهید کرد.

سوالات متداول در مورد پخت کتلت ماش

در طرز تهیه کتلت ماش، منظور از فلفل سفید چیست؟

فلفل سفید به شکل خودرو در مناطق مختلف هند رشد می‌کند و نوعی چاشنی محبوب در تمام کشورهای آسیایی است.

فرق کتلت و شامی در چه چیزی است؟

تفاوت این دو غذا در ترکیباتی است که برای درست کردن آنها استفاده می‌شود. برای مثال در شامی سیب‌زمینی پخته‌شده و آرد نخودچی اضافه می‌کنند؛ ولی در کتلت معمولا سیب‌زمینی خام به‌کار می‌رود.

نظرات کاربران