آخرین کلمات کلیدی جست و جو شده
داغ‌ترین‌های امروز
  • سمبوسه سیب زمینی
    طرز تهیه سمبوسه سیب زمینی با طعم‌ های مختلف مرداد 2, 1403
  • سبزی خورشت کرفس
    سبزی خورشت کرفس چیست؟ مرداد 2, 1403
  • روغن کرچک
    معرفی روغن کرچک با خواص، مضرات و نحوه مصرف خرداد 20, 1403
صفحه پیدا نشد!
انواع سس ماکارونی
آموزش آشپزی
4.3/5 - (13 امتیاز)
بدون نظر

طرز تهیه انواع سس ماکارونی ( مارینارا، آلفردو و …)

زهرا دهقان 21 مرداد 1402 7 دقیقه

ماکارونی و پاستا یکی از غذاهای پرطرفدار در دنیا محسوب می‌شود که اصالت آن به ایتالیا بر می‌گردد. چیزی که باعث می‌شود ماکارونی یا پاستا انواع مختلفی داشته باشد، تفاوت در سس‌هایی است که به همراه این غذا سرو می‌شوند. از انواع سس ماکارونی می‌توان در طرز تهیه ماکارونی با مرغ در کوتاه ترین زمان یا دیگر انواع پاستا و ماکارونی استفاده کرد. به این منظور، در این مطلب قصد داریم به معرفی طرز تهیه انواع سس ماکارونی بپردازیم؛ با ما همراه باشید.

انواع سس ماکارونیعکس انواع سس ماکارونی

همان طور که گفته شد، ماکارونی را می‌توان با سس‌های مختلفی درست کرد. حتی در نقاط مختلف ایران نیز سس‌ها را به روش‌های متفاوتی درست می‌کنند. به طور مثال در ایران علاوه بر گوجه به سس ماکارونی ممکن است قارچ یا فلفل دلمه و همچنین ذرت شیرین اضافه کنند که طعم بی‌نظیری دارد. در ادامه انواع طرز تهیه سس ماکارونی خوشمزه را آورده‌ایم.

طرز تهیه سس مارینارا یا سس گوجهسس ماکارونی مارینارا

سس مارینارا یا همان سس گوجه یکی از محبوب ترین انواع سس ماکارونی محسوب می‌شود. سس مورد استفاده در طرز تهیه ماکارونی با گوشت، یک غذای راحت و خوشمزه همان سس گوجه فرنگی است که به آن گوشت و گاهی مواد اولیه دیگری نیز اضافه می‌کنند. سس مارینارا از گوجه، سیر، پیاز و سبزیجات درست می‌شود و مدت زمان تهیه آن چیزی در حدود 20 دقیقه است.

مواد لازم برای تهیه سس مارینارا

برای درست کردن سس ماکارونی مارینارا مواد اولیه زیر را آماده کنید:

مواد لازم مقدار مورد نیاز
گوجه 4 عدد متوسط
پیاز 1 عدد متوسط
روغن زیتون 1 قاشق غذاخوری
آب لیموی تازه 1 قاشق غذاخوری
جعفری تازه 1 قاشق غذاخوری
ریحان تازه 1 قاشق غذاخوری
آویشن نصف قاشق غذاخوری
سیر تازه (پودر سیر) به مقدار لازم
نمک و فلفل به مقدار لازم
روغن به مقدار کافی
رب گوجه فرنگی (اختیاری) به میزان لازم

دستور تهیه سس مارینارا

طرز تهیه سس ماکارونی مارینارا بسیار آسان است و در مدت زمان کوتاهی آماده می‌شود.

  • مرحله اول: برای درست کردن این سس ابتدا سیر و پیاز را ریز کنید و در مقداری روغن تفت دهید. نیازی نیست حتما پیازها طلایی رنگ شوند، همین که کمی خامی آن‌ها گرفته شود، کافی است.
  • مرحله دوم: در این مرحله گوجه‌ها را رنده و پوست آن‌ها را جدا کنید. سپس گوجه‌ها را به سیر و پیاز بیافزایید.
    مرحله سوم: آبلیمو را نیز به مخلوط گوجه و پیاز اضافه کنید و اجازه دهید تا حدود ۱۵ الی 20 دقیقه روی شعله بماند.
  • مرحله چهارم: در صورتی که مایل هستید رنگ سس جذاب‌تر شود، مقداری رب گوجه فرنگی به مخلوط اضافه کنید.
    مرحله پنجم: در انتها سبزیجات (جعفری و ریجان)، آویشن، نمک و فلفل را نیز به مخلوط بیافزایید و تا زمانی که ترکیب به دست آمده یکدست و یکنواخت شود، هم زدن را ادامه دهید. دقت کنید که آب سس باید تبخیر شود و سپس آن را از روی شعله بردارید.

طرز تهیه سس آلفردو

سس پاستا آلفردو

یکی از خوشمزه‌ترین و پرطرفدارترین سس‌ها، سس آلفردو است. این سس علاوه بر تهیه پاستا آلفردو می‌تواند در کنار غذاهایی مانند سیب زمینی، استیک و ساندویچ سرو شود.

مواد لازم برای تهیه سس آلفردو

برای درست کردن سس ماکارونی آلفردو به مواد اولیه زیر نیاز دارید:

مواد لازم مقدار مورد نیاز
قارچ 500 گرم
خامه صبحانه 1 پاکت
کره 1 قالب کوچک
سیر 2 حبه
جعفری به مقدار لازم
شیر نصف لیوان
پنیر پارمزان به مقدار دلخواه
نمک و فلفل به مقدار کافی
جوز هندی (اختیاری) به مقدار لازم

دستور تهیه سس آلفردو

مراحل تهیه سس آلفردو به عنوان یکی از انواع سس ماکارونی به شرح زیر است:

  • مرحله اول: برای تهیه سس آلفردو ابتدا کره را در ماهیتابه آب کنید.
  • مرحله دوم: قارچ‌ها را به شکل ورقه‌ای خرد کرده، درون تابه ریخته و با کره تفت دهید. بگذارید آب قارچ گرفته شود و تفت دادن را تا زمانی که قارچ‌ها طلایی شوند ادامه دهید.
  • مرحله سوم: سیر رنده شده را به قارچ‌ها اضافه کنید. به خاطر داشته باشید که سیر نباید کاملا سرخ شود و کمی تفت دادن آن کافی است.
  • مرحله چهارم: حالا یک پاکت خامه را به قارچ‌ها و کره اضافه کنید. در صورتی که به طعم خامه علاقه دارید، می‌توانید مقدار خامه را افزایش دهید. سپس مواد را با یکدیگر مخلوط کنید تا به یک سس یکدست تبدیل شود.
  • مرحله پنجم: در این مرحله شیر را اضافه کرده و دوباره مواد را مخلوط کنید.
  • مرحله ششم: نمک و فلفل را به مواد سس بیافزایید و در صورت تمایل مقدار کمی جوز هندی نیز اضافه کنید.
  • مرحله هفتم: در دقایق پایانی پخت سس، پنیر پارمزان و جعفری خرد شده را نیز اضافه نمایید. زمانی که پنیر کاملاً در مواد حل شد، سس آلفردو آماده است.

نکته: شما می‌توانید پیش از تهیه سس، قارچ‌ها را در آب بجوشانید و مقدار کمی جوش شیرین یا آبلیمو به آن اضافه کنید تا تغییر رنگ ندهد.

طرز تهیه سس پستوسس ماکارونی پستو

یکی دیگر از خوشمزه‌ترین انواع سس ماکارونی، سس پستو است. این سس نیز طعم خوبی داشته و باب طبع گیاهخواران خواهد بود. سس پستو سبز رنگ علاوه بر مزه، به دلیل داشتن دانه کاج، ریحان و روغن زیتون از خواص بسیار زیادی برخوردار است. درست کردن سس ماکارونی پستو مراحل آسانی داشته و مواد اولیه آن در دسترس هستند.

مواد لازم برای تهیه سس پستو

در طرز تهیه سس ماکارونی پستو به این مواد اولیه نیاز دارید:

مواد لازم مقدار مورد نیاز
ریحان تازه 2 پیمانه
دانه کاج نصف پیمانه
روغن زیتون یک سوم پیمانه
سیر تازه 3 الی 4 حبه
پنیر پارمزان به مقدار لازم
نمک و فلفل سیاه  به مقدار لازم

دستور تهیه سس پستو

مراحل تهیه این سس برای ماکارونی به شرح زیر است:

  • مرحله اول: ابتدا دانه‌های کاج را به همراه روغن زیتون درون ماهیتابه مقداری تفت دهید.
  • مرحله دوم: حال باید تمامی مواد شامل ریحان، سیر تازه، دانه‌های کاج بو داده، پنیر پارمزان و نمک و فلفل را درون مخلوط کن بریزید و همه مواد را به خوبی ترکیب کنید.

نکته: این سس را می‌توانید درون فریزر یا در یخچال نگهداری کنید. سس پستو به مدت 4 الی 7 روز در یخچال قابل نگهداری است. همچنین اگر این سس را درون فریزر بگذارید، تا تاریخ انقضای پنیر پارمزان قابل استفاده خواهد بود.

شما می‌توانید گردو را جایگزین دانه کاج نمایید. اگر به جای دانه کاج از گردو استفاده می‌کنید، به تفت دادن گردو نیازی ندارید و تنها کافی است که گردوها را درون میکسر مخلوط و خرد کنید. سس پستو یکی از سالم‌ترین سس‌هایی است که می‌توانید برای پاستا درست کنید؛ همچنین طعم و مزه این سس نیز بسیار متفاوت و جذاب است.

طرز تهیه سس بلونزسس ماکارونی بلونز

سس بلونز به عنوان یکی از انواع سس ماکارونی، شباهت زیادی به سسی که ایرانی‌ها برای تهیه ماکارونی استفاده می‌کنند، دارد؛ چراکه برای درست کردن این سس نیز گوشت چرخ کرده به کار می‌برند. به این سس در مناطق مختلف ایتالیا سس راگو نیز گفته می‌شود. از سس بلونز می‌توان در تهیه اسپاگتی و ماکارونی استفاده کرد. راستی، اگر این سوال برای شما پیش آمده که تفاوت پاستا، ماکارونی و اسپاگتی چیست؟ مطلب ما را به طور کامل مطالعه کنید.

مواد لازم برای تهیه سس بلونز

مواد لازم جهت تهیه این سس برای ماکارونی به شرح زیر است:

مواد لازم مقدار مورد نیاز
گوشت چرخ کرده 300 گرم
گوجه فرنگی 5 عدد
پیاز 2 عدد متوسط
هویج 2 عدد متوسط
رب گوجه فرنگی نصف قاشق چایخوری
روغن زیتون 3 الی 4 قاشق غذاخوری
کره 150 گرم
سرکه سفید نصف پیمانه
خامه به مقدار دلخواه
نمک و فلفل به مقدار لازم

دستور تهیه سس بلونز

برای تهیه سس بلونز که یکی از انواع سس ماکارونی است، این مراحل را دنبال کنید:

  • مرحله اول: برای تهیه این سس برای ماکارونی ، ابتدا سیر و پیاز خرد شده را به همراه روغن زیتون و کره تفت دهید تا پیازها طلایی رنگ شوند. هویج را نیز در همین مرحله به مخلوط اضافه کنید، چراکه زمان پخت هویج مقداری طولانی است.
  • مرحله دوم: بعد از اینکه مخلوط داخل ماهیتابه سرخ شد، می‌توانید گوشت را اضافه کنید. حال باید حدود 10 دقیقه صبر کنید تا گوشت چرخ کرده همراه پیاز، کره و باقی ترکیبات کاملاً سرخ شود.
  • مرحله سوم: در این مرحله سرکه سفید را به محتویات تابه اضافه کرده و چند بار هم بزنید.
  • مرحله چهارم: گوجه فرنگی رنده شده و مقدار کمی رب گوجه فرنگی را به همراه نمک و فلفل به مواد سس بیافزایید. درب ماهیتابه را ببندید تا گوجه به همراه باقی مواد، روی حرارت ملایم شعله کاملا سرخ شود.
  • مرحله پنجم: پس از گذشت نیم ساعت مقداری خامه به ترکیبات اضافه نمایید. خامه علاوه بر خوشمزه بودن، سبب خوش رنگ شدن و همچنین غلظت سس می‌شود. سس بلونز شما آماده است. این سس به ذائقه ایرانی‌ها نزدیک‌تر است و از خوردن آن لذت می‌برید.

تهیه انواع سس ماکارونی به اتمام رسید. در پایان، توصیه می‌کنیم که طرز تهیه انواع سس برای سوخاری را نیز مطالعه کرده و با نحوه تهیه سس‌های خوشمزه و متنوع دیگر نیز آشنا شوید.

ماکارونی خوشمزه با سس های جذاب و متنوع!

همانطور که خواندید تنوع سس ماکارونی بسیار زیاد است و از آن‌ها در تهیه انواع ماکارونی و پاستا مانند طرز تهیه ماکارونی آشیانه ای می‌توان استفاده کرد. علاوه بر آن‌چه گفته شد نیز سس‌های مختلفی وجود دارد که می‌توانید به پاستا اضافه کنید، اما مهم‌ترین و لذیذترین انواع طرز تهیه سس ماکارونی را در این مطلب معرفی کردیم. شما چه سس‌های دیگری را می‌شناسید؟ این سس‌ها را در بخش نظرات به ما و دیگر کاربران اسنپ فود معرفی کنید.

در پایان، باید بگوییم که اگر زمان کافی برای تهیه پاستا و سس آن را نداشته یا مواد اولیه آن را در دسترس ندارید، از اسنپ فود کمک بگیرید. پاستا یا ماکارونی با سس مورد علاقه خود را از طریق سفارش غذا آنلاین اسنپ فود سفارش داده و آن را در مدت زمان کوتاهی در محل آدرس تحویل بگیرید.

اشتراک:
زهرا دهقان- 507 مقالات

سرویس‌های اسنپ فود

سرویس‌های اسنپ فود