آخرین کلمات کلیدی جست و جو شده
داغ‌ترین‌های امروز
  • سمبوسه سیب زمینی
    طرز تهیه سمبوسه سیب زمینی با طعم‌ های مختلف مرداد 2, 1403
  • سبزی خورشت کرفس
    سبزی خورشت کرفس چیست؟ مرداد 2, 1403
  • روغن کرچک
    معرفی روغن کرچک با خواص، مضرات و نحوه مصرف خرداد 20, 1403
صفحه پیدا نشد!
خواص زرشک
انواع اجیل
5/5 - (5 امتیاز)
15

خواص زرشک برای سلامتی و زیبایی + خواص آب زرشک

مینا اسماعیل بیگی 18 فروردین 1402 6 دقیقه

با فوایدی که زرشک برای سلامتی انسان دارد، دادن لقب الماس سرخ به او قطعا برازنده‌اش خواهد بود. از کاهش فشار خون گرفته تا لاغری و کنترل قند خون، همه و همه  از خواص زرشک هستد و به افزایش سلامتی و طول عمر انسان کمک می‌کنند. البته، از آنجایی که ذکر فواید زرشک در یک جمله خلاصه نمی‌شود، بهتر است این مقاله را به طور کامل به این موضوع اختصاص دهیم. بنابراین، پیشنهاد ما این است تا انتهای مقاله با ما همراه باشید.

مهم ترین خواص زرشک تازه

مهم ترین خواص زرشک تازه

در ادامه به مهم‌ترین فواید زرشک برای سلامتی اشاره کرده و شما را با خواص آن آشنا خواهیم کرد.

خواص زرشک کوهی برای قلب

یکی از عواملی که ریسک سکته قلبی را به اندازه قابل توجهی افزایش می‌دهد، ریتم نامنظم ضربان قلب است. زرشک با داشتن بربرین به ریتم منظم ضربان قلب کمک کرده و از تند یا کند بودن ضربان جلوگیری می‌کند. بنابراین، توصیه می‌شود افرادی که ضربان قلب نامنظمی دارند، روزانه یک یا دو لیوان آب زرشک مصرف کنند.

خواص زرشک سیاه برای فشار خون

دمنوش زرشک، برای افراد مبتلا به بیماری فشار خون بالا، به عنوان یک معجون معجزه آسا عمل می‌کند. زرشک سرشار از آنتی اکسیدان و پلی فنول بوده و در کاهش فشار خون، بهبود جریان خون و کاهش اختلالات خونی بسیار موثر است.

برای تهیه دمنوش این میوه پرخاصیت، کافی است مقداری زرشک پاک شده را درون قوری ریخته و مقداری آب جوش روی آن بریزید. ۱۰ الی ۱۵ دقیقه به آن زمان دهید تا چای دم کشیده و رنگ آن کاملا قرمز شود.

خواص زرشک پفکی برای غلظت خون

یکی دیگر از فواید و خواص زرشک پفکی، کاهش غلظت خون است که بیماری‌های قلبی و عروقی زیادی را از فرد دور خواهد کرد. غلظت خون و لخته شدن خون در رگ‌ها از دلایل اصلی حملات قلبی است و مصرف زرشک می‌تواند تا حد زیادی از بروز آن جلوگیری کند.

خواص زرشک برای دیابت

خواص زرشک برای دیابت

یکی از خواص زرشک سیاه دانه دار، کنترل قند خون و دیابت است. زرشک حاوی مقدار زیادی بربرین بوده و این ماده به کاهش قند خون، کاهش کلسترول و افزایش متابولیسم گلوکز در بدن کمک می‌کند. در واقع، بربرین در افزایش حساسیت بدن به انسولین موثر بوده و دیابت و قند خون را کنترل می‌کند. بنابراین، پیشنهاد می‌شود افراد مبتلا به دیابت نوع ۲، از خواص زرشک برای قند خون به هیچ وجه غافل نشوند.

فواید زرشک برای کبد چرب

ضعف عمومی بدن، نداشتن تمرکز کافی، حالت تهوع و … از جمله علائم کبد چرب است. چربی کبد بیماری خطرناکی است که اگر به موقع به آن رسیدگی‌های لازم صورت نگیرد، ممکن است کاملا مزمن شده و در نهایت خطر مرگ برای فرد در پی داشته باشد. از این روی اهمیت زیادی دارد که علائم مربوط به چربی کبد را شناخته و به موقع نسبت به رفتارهای درمانی برای آن اقدام کنید. اگر این علائم را در بدنتان مشاهده کرده و به ابتلای به کبد چرب مشکوک هستید، پیشنهاد می‌کنیم حتما از زرشک استفاده کنید.

زرشک خاصیت ضد میکروبی و ضد عفونی کننده داشته و به تصفیه و سلامت کبد کمک می‌کند. همچنین، مصرف میوه این گیاه به افزایش آنتی اکسیدان و رادیکال‌های آزاد در بدن نیز کمک می‌کند. حتما مطلب هر آنچه باید درباره خواص جوشانده زرشک بدانید را مطالعه کرده و در این خصوص اطلاعات مفیدی به دست بیاورید.

خاصیت زرشک برای قاعدگی

زرشک حاوی مقادیر زیادی آلکالوئید است و نقش بسیار مهمی در انقباضات رحمی دارد، لذا، توصیه می‌شود بانوانی که قاعدگی آن‌ها به تاخیر افتاده است حتما از زرشک استفاده کنند. البته، از آنجایی که زرشک یک قاعده‌آور طبیعی است، بانوان باردار باید در مصرف آن دقت کنند. مصرف بیش از اندازه زرشک در بانوان باردار موجب سقط جنین خواهد شد.

فواید زرشک برای لاغری

پروتئین کیناز و آدنوزین آنزیم‌هایی هستند که به تنظیم سوخت و ساز بدن کمک می‌کند. بربرین موجود در زرشک در این امر به آنزیم‌ها کمک کرده و به کاهش وزن افراد کمک می‌کند. به همین منظور، توصیه می‌شود افرادی که سوخت و ساز بدن آن‌ها پایین است و اضافه وزن دارند از خواص جوشانده زرشک یا شکل تازه آن در برنامه غذایی خود بهرمند شوند. خواص زرشک سیاه برای مصرف در غذا یا حتی به صورت خام و خوراکی، در نهایت به کاهش وزن مستمر شما منجر خواهد شد.

فواید آب زرشک برای پوست

فواید آب زرشک برای پوست

التهابات پوستی، چین و چروک پوست و جوش زدن با مصرف زرشک کاهش پیدا می‌کند. اگر به دنبال پوستی صاف هستید و می‌خواهید صورتتان جوان و شاداب باشد، از ماسک، دمنوش و آب زرشک استفاده کنید. به علاوه توصیه می‌کنیم که حتما خواص اعجاب انگیز آب زرشک طبیعی برای بدن +‌ عوارض را مطالعه کنید.

برای استفاده از فواید زرشک و داشتن پوستی صاف و شفاف، کافی است آب زرشک را گرفته و پوسته آن را روی صورتتان قرار دهید.

خواص زرشک برای کرونا

برای جلوگیری از ابتلای به کرونا و همچنین درمان آن در زمان مبتلا شدن، پیشنهاد می‌شود از زرشک استفاده کنید. زرشک خاصیت ضدعفونی کننده، ضد التهابی و ضد باکتری داشته و استفاده از آن برای پیشگیری و درمان کرونا توصیه می‌شود. البته، بهتر است قبل از مصرف زرشک با پزشکتان مشورت کرده و با توصیه او از این میوه استفاده کنید. به علاوه فواید آب زرشک برای ریه نیز به اثبات رسیده و از آن جایی که ریه افراد مبتلا به کرونا تحت تاثیر قرار می‌گیرد، آب زرشک می‌تواند یک عامل قوی برای کمک به پاکسازی ریه و بازگرداندن سلامتی آن باشد.

فواید زرشک برای سرطان

سرطان پستان رایج‌ترین سرطان در میان بانوان است و مصرف زرشک در پیشگیری و درمان آن بسیار موثر است. در واقع، زرشک دارای خواص ضد میکروبی و آنتی اکسیدانی است و به کاهش سلول‌های سرطانی کمک می‌کند. میوه زرشک این کار را از طریق بربرین موجود در خود انجام داده و با استفاده از بربرین، از رشد و تکثیر سلول‌های سرطانی جلوگیری می‌کند. این میوه، علاوه بر درمان سرطان پستان، در درمان سرطان دستگاه گوارش و روده نیز موثر است.

خاصیت زرشک برای اسهال

یکی از دلایل بروز اسهال عفونت باکتری ای کولای در بدن است. همانطور که پیشتر نیز اشاره کردیم، زرشک دارای خاصیت ضد میکروبی و ضد عفونی است و به دفع عفونت‌ها در بدن کمک می‌کند. با این حساب مصرف زرشک، می‌تواند به فروکش کردن عفونت‌ها در بدن و پاکسازی از باکتری‌های مختلف، منجر شود و این درست چیزی است که برای پیشگیری از اسهال یا درمان آن نیاز داریم.

برخی از تحقیقات نشان دهنده این است که سندروم روده تحریک پذیر را نیز می‌توان با زرشک درمان کرد، اما بهتر است قبل از استفاده از آن حتما با پزشک خود مشورت کنید.

فواید زرشک برای سرماخوردگی

فواید زرشک برای سرماخوردگی

زرشک منبع غنی از ویتامین C است. ویتامین C موجود در این میوه به کاهش گلو درد کمک کرده و سرماخوردگی‌های خفیف را بهبود می‌بخشد. بنابراین، در زمان سرماخوردگی از زرشک و مصرف میوه یا دمنوش آن به هیچ وجه غافل نشوید.

فواید زرشک برای تقویت سیستم ایمنی

زرشک منبع غنی از آنتی اکسیدان است. آنتی اکسیدان‌ها به تقویت سیستم ایمنی کمک کرده و با رادیکال‌های آزاد در بدن مبارزه می‌کنند. تقویت سیستم ایمنی برای مبارزه با بسیاری از بیماری‌ها از جمله کرونا بسیار مفید است. به یاد داشته باشید که مصرف مواد خوراکی طبیعی برای تقویت سیستم ایمنی بدن، کمک زیادی می‌کند تا به طور کلی به بسیاری از بیماری‌ها مبتلا نشده یا در صورت ابتلا، علائم خفیفی را تجربه کرده و مراحل بیماری را به سرعت پشت سر بگذارید.

ارزش غذایی زرشک

ارزش غذایی زرشک

در ادامه و بعد از معرفی خواص زرشک به ارزش غذایی زرشک اشاره می‌کنیم:

ارزش غذایی ۱۰۰ گرم زرشک

کالری ۳۱۶ کیلو کالری
کربوهیدرات ۶۳.۹۰ گرم
چربی ۳.۵۰ گرم
پروتئین ۳.۶۰ گرم
قند ۲۷.۲۰ گرم
فیبر ۷.۴۰ گرم
کلسترول ۰.۰ میلی‌گرم

برای سلامتی‌تان از مصرف زرشک غافل نشوید …

کنترل قندخون، کاهش فشار خون، پاکسازی کبد چرب و … از جمله فواید زرشک است. ما در این مقاله به طور کامل به خواص میوه زرشک اشاره کرده و شما را با فواید آن برای سلامتی انسان آشنا کردیم. شما می‌توانید از طریق سفارش آنلاین آجیل و خشکبار از طریق اسنپ فود این محصولات را درب منزل تحویل بگیرید. امیدواریم مطالب تهیه شده مورد توجه شما قرارگرفته باشد و شما را در رسیدن به سلامتی راهنمایی کند. راستی، شما چه خواص دیگری از زرشک می‌شناسید؟ آیا زرشک خواص دیگری دارد که در مطالب ما به آن اشاره نشده باشد؟ لطفا نظرات و پیشنهادات خود را در زیر همین پست با ما و همراهان اسنپ فود در میان بگذارید.

اشتراک:
مینا اسماعیل بیگی- 1446 مقالات

ارسال نظرات

نظرات(15 دیدگاه)

vakilivad
30 شهریور 1402

سلام برای اینکه با خوردن آب زرشک دچار افت فشار نشیم چکار کنیم

  • snappfoodadmin
    30 شهریور 1402

    سلام اگر با میل کردن آب انار گرفتار ،دچار افت فشار خون می‌شوید، پیش از نوشیدن آب زرشک،کمی نمک به این نوشیدنی اضافه کنید.

mounavand
30 شهریور 1402

سلام خوردن آب زرشک به حل یبوست کمک میکند

  • snappfoodadmin
    30 شهریور 1402

    سلام نوشیدن آب زرشک برای رفع مشکلات سیستم گوارشی بسیار مفید و به هضم غذا و کاهش معده درد کمک می‌کند و در درمان اسهال نقش بسیار مهمی دارد؛ اما نوشیدن زیاد آب زرشک برای افرادی که مستعد یبوست هستند، مضر است

رهبری سبحانی
30 شهریور 1402

سلام آب زرشک قند دارد میزان قند آب زرشک چقدر است

  • snappfoodadmin
    30 شهریور 1402

    سلام زرشک پس از آب‌گیری بخشی زیادی از فیبر خود را از دست می‌دهد پس از آب‌گیری حجم بیشتری قند دارد

فیروز
30 شهریور 1402

از ارزش غذایی زرشک خبر نداشتم مرسی

taheri dolati
26 تیر 1402

وای زرشک برای باردارها اصلا توصیه نمیکنم ممکن سقط جنین بشه اما خاصیت زرشک برای قاعدگی زمانی که پریود هستم کمی میخورم خوبه بد نیست

  • snappfoodadmin
    26 تیر 1402

    سلام خاصیت زرشک برای قاعدگی خوب است زرشک حاوی مقادیر زیادی آلکالوئید است و نقش بسیار مهمی در انقباضات رحمی دارد، بانوانی که قاعدگی آن‌ها به تاخیر افتاده است حتما از زرشک استفاده کنند. البته، از آنجایی که زرشک یک قاعده‌آور طبیعی است، بانوان باردار باید در مصرف آن دقت کنند. مصرف بیش از اندازه زرشک در بانوان باردار موجب سقط جنین خواهد شد

ایمانی
26 تیر 1402

سلام وای من هرچی میخوردم اسهالم بند نمیومد تا اینکه اینجا مطلب درباره زرشک دیدم خاصیت زرشک برای اسهال واقعا جواب داد

  • snappfoodadmin
    26 تیر 1402

    سلام خاصیت زرشک برای اسهال خوب است یکی از دلایل بروز اسهال عفونت باکتری ای کولای در بدن است. زرشک دارای خاصیت ضد میکروبی و ضد عفونی است و به دفع عفونت‌ها در بدن کمک می‌کند. مصرف زرشک، می‌تواند به فروکش کردن عفونت‌ها در بدن و پاکسازی از باکتری‌های مختلف،منجر شود و این درست چیزی است که برای پیشگیری از اسهال یا درمان آن نیاز داریم.

نعقویی
26 تیر 1402

سلام فواید زرشک برای سرماخوردگی وا مگه زرشک ترش نیست واسه سرماخوردگی چیکار میکنه

  • snappfoodadmin
    26 تیر 1402

    سلام زرشک و اب زرشک برای سلامتی بدن و سرماخوردگی مفید است زرشک منبع غنی از ویتامین C است. ویتامین C موجود در این میوه به کاهش گلو درد کمک کرده و سرماخوردگی‌های خفیف را بهبود می‌بخشد. در زمان سرماخوردگی از زرشک و مصرف میوه یا دمنوش آن به هیچ وجه غافل نشوید.

زهرا صابونچی
26 تیر 1402

فواید زرشک برای کبد چرب واقعا عالی من زرشک خیس میزارم برای رفع کبد چرب میخورم

  • snappfoodadmin
    26 تیر 1402

    سلام یکی از خواص زرشک و آب زرشک برای بدن فواید زرشک برای کبد است .چربی کبد بیماری خطرناکی است که اگر به موقع به آن رسیدگی‌های لازم صورت نگیرد، ممکن است کاملا مزمن شده و در نهایت خطر مرگ برای فرد در پی داشته باشد.زرشک خاصیت ضد میکروبی و ضد عفونی کننده داشته و به تصفیه و سلامت کبد کمک می‌کند. مصرف میوه این گیاه به افزایش آنتی اکسیدان و رادیکال‌های آزاد در بدن نیز کمک می‌کند

سرویس‌های اسنپ فود

سرویس‌های اسنپ فود