طرز تهیه شربت توت فرنگی خوشرنگ و خوشمزه

طرز تهیه شربت توت فرنگی
1/5 - (1 امتیاز)

امکان ندارد در فصل تابستان به سر ببریم اما دلمان انواع نوشیدنی‌های خنک و گوارا را طلب نکند. فارغ از انواع نوشیدنی‌های گازدار و چاق‌کننده، انتخاب یک شربت بدون مواد نگهدارنده و مضر مانند شربت توت فرنگی انتخابی عاقلانه‌تر خواهد بود. بدین منظور دانستن دستور طرز تهیه شربت توت فرنگی به قصد آنکه آن را در خانه و به سلیقه خودمان تهیه کنیم، می‌تواند در کنار فوایدی که دارد لذت زیادی را نیز به همراه داشته باشد. بنابراین تا انتهای مطلب همراه ما باشید تا تهیه این شربت گوارا و طراوت‌بخش را آموخته و با مهم ترین خواص توت فرنگی آشنا شوید.

طرز تهیه شربت توت فرنگی
تعداد نفرات 8 نفر
زمان آماده‌ سازی 10 دقیقه
زمان لازم برای پخت 20 دقیقه
درجه سختی کم

شربت توت فرنگی خوشمزه به همراه جدول ارزش غذاییطرز تهیه شربت توت فرنگی خوشمزه

همان‌گونه که طرز تهیه مربای توت فرنگی به شیرینی رویای کودکی است، تهیه شربت توت فرنگی نیز ما را به دوران خوشی می‌برد که مادرانمان توت‌فرنگی‌های خوش‌رنگ و خوشمزه را در دیگی بزرگ برای تهیه شربت می‌پختند. در واقع آماده‌سازی این دست از فرآورده‌ها لذت زیادی برای همه افراد دارد. تصورش هم شیرین و خوشایند است که هنگام جوشیدن توت‌فرنگی‌ها، عطر شیرینی و شربت فضای کل خانه را پر می‌کرد و ما پیوسته قند در دلمان آب می‌شد تا زودتر از آنها بچشیم. بیایید دوباره آن دوران را با تهیه شربت توت فرنگی زنده کنیم.

میزان کالری در هر 100 گرم شربت توت فرنگی 317
چربی 0
کربوهیدرات 79.6 گرم
پروتئین 0 گرم
شکر 68.20 گرم
نمک 0.08 گرم

مواد لازم جهت طرز تهیه شربت توت فرنگی

اصولا برای تهیه بیشتر شربت‌ها فقط به میوه‌ مورد نظر و مقدار زیادی شکر به عنوان مواد پایه شربت نیاز داریم. در ادامه بعضی افراد از گلاب، زعفران، آب لیموترش و یا طعم‌دهنده‌هایی چون نعنا استفاده می‌کنند. درست به همان شکل که در طرز تهیه آب هندوانه، ممکن است با اضافه کردن مقداری لیمو ترش، طعم بهتری به آن بدهیم. هرچند که مانعی در استفاده مواد مختلف در تهیه شربت توت‌فرنگی وجود ندارد، اما ما ترجیح می‌دهیم آن را به همان شیوه ساده و البته خوشمزه‌اش تهیه کنیم. بدین صورت، مواد لازم برای تهیه شربت توت‌ فرنگی برای 8 نفر به قرار زیر می‌باشد:

مواد لازم مقدار مورد نیاز
توت‌فرنگی 1 کیلو
شکر 1 کیلو
آب لیموی تازه 2 قاشق چای‌خوری
آب به میزان لازم

مراحل طرز تهیه شربت توت فرنگیمراحل طرز تهیه شربت توت فرنگی

در بخش زیر مراحل تهیه شربت توت‌فرنگی به سادگی هر چه تمام‌تر شرح داده شده است. لطفا آنها را پیگیری نمایید:

  • مرحله اول در ابتدای کار بایستی توت‌فرنگی‌ها را از برگ و قسمت‌های اضافی پاک کرده و در ظرفی بزرگ با مقدار کافی آب فرصت بدهید تا خیس بخورند. درست شبیه به چیزی که در طرز تهیه آب آلبالو دیدیم. بعد از 5 الی 10 دقیقه آن‌ها را آب کشیده و درون آبکش بگذارید. سپس توت‌فرنگی‌ها را روی دستمال پارچه‌ای پهن کرده تا خشک شوند.
  • مرحله دوم:  اکنون بایستی تمام توت‌فرنگی‌ها را با چاقو از وسط برش بزنید تا در صورت وجود کرم‌خوردگی و خرابی از وجود آنها قبل از مرحله پختن آگاه شوید. بنابراین در انتهای این مرحله، تمام توت‌فرنگی‌ها اسلایس‌شده خواهند بود.

نکته: به خاطر داشته باشید که ذات توت فرنگی مستعد کرم خوردگی است و بسیاری از توت فرنگی‌هایی که به ظاهر سالم به نظر می‌رسند، ممکن است در واقع غیرقابل استفاده باشند. از این روی حتما در بررسی تک تک آن‌ها دقت داشته باشید تا کل شربت شما، هدر نرود.

  • مرحله سوم : حال، از وسیله‌ای همچون گوشت‌کوب برقی، بلندر، غذاساز یا میکسر بهره برده و تمام توت‌فرنگی‌ها را درون آن بریزید. در این مرحله می‌خواهیم توت فرنگی‌ها را به شکل پوره دربیاوریم تا بتوان در تهیه شربت بهتر از آن‌ها استفاده کرد.
  • مرحله چهارم:  اکنون پوره توت‌فرنگی را به قابلمه‌ای با سایز مناسب و مقدار کافی آب افزوده و حرارت زیر آن را زیاد کنید. پس از اینکه محتویات قابلمه کم‌کم شروع به جوشیدن کرد، حتما حرارت را ملایم تنظیم کنید. در این مدت در صورت وجود کف روی سطح قابلمه، حتما آنها را با قاشق برداشته و دور بریزید. چند دقیقه محتویات شربت را هم زده و سپس قابلمه را از روی حرارت بردارید.
  • مرحله پنجم: اکنون بایستی با کمک یک صافی مناسب و تمیز، مواد را به خوبی تصفیه نمایید. بدین ترتیب که یک ظرف بزرگ را زیر صافی قرار داده و آرام‌آرام محتویات قابلمه را روی آن بریزید. در نهایت، در ظرف زیرین مایعی یکدست و بدون ناخالصی حاصل خواهد آمد. دقت داشته باشید اگر چیزی که روی صافی باقی مانده است دارای آب باشد، حتما بایستی با کمک قاشق یا دست آن را فشار دهید تا تماما تفاله باقی بماند.دستور پخت شربت توت فرنگی خانگی
  • مرحله ششم: در این مرحله از طرز تهیه شربت توت فرنگی، بایستی محتویات تصفیه‌شده را به قابلمه اصلی انتقال داده و روی حرارت ملایم بگذارید. علاوه‌برآن در این مرحله باید مقدار کافی شکر را به قابلمه اضافه کرده و مواد را به خوبی با هم ترکیب کنید تا به یک قوام نسبی برسند. در طرز تهیه شربت سکنجبین نیز از تکنیک مشابهی استفاده می‌شود.
  • مرحله هفتم: اکنون باید حوصله به خرج دهید تا شربت کم‌کم خود را گرفته و به غلظت مناسب دست یاید. در این مدت از هم زدن متناوب غافل نشده تا شربت بافت یکدست خود را حفظ نماید. برای اینکه از غلظت مناسب شربت توت‌فرنگی اطمینان حاصل کنید، مقداری از آن را در پیاله‌ای ریخته و برای 2 تا 3 دقیقه در یخچال بگذارید. سپس با انگشت خود بافت آن را چک کنید. اگر کش‌دار و به اندازه کافی چسبنده بود، غلظت مناسب حاصل آمده است.
  • مرحله هشتم: اکنون بایستی قدری آب لیموی ترش و تازه را روی محتویات شربت بریزید. پس از گذشت 3 تا 5 دقیقه حرارت را خاموش کرده و آن را کنار بگذارید تا استراحت کند. دست آخر، ظرفی شیشه‌ای برداشته و شربت خوش‌رنگ و لعابی که تهیه کرده‌اید را درون آن بریزید. دقت داشته باشید که درب ظرف به خوبی و کاملا محکم بسته شده و رد و بدل هوا وجود نداشته باشد. این روش نگهداری باعث خواهد شد تا بتوانید برای مدت طولانی‌تری این شربت را در یخچال نگهداری کنید.

توصیه می‌کنیم که حتما طرز تهیه شربت آلبالو را نیز در مجله اسنپ فود دنبال کنید.

طرز تهیه شربت توت فرنگی با نعناع

اگر به اندازه چند برگ نعناع را کوبیده و به این شربت اضافه کنید، طعم به مراتب گواراتری به خود گرفته و می‌توانید آن را به شکل یک نوشیدنی متفاوت، سرو کنید. دقت داشته باشید که در استفاده از نعناع زیاده روی نکنید، زیرا این باعث تلخی شربت شما خواهد شد.

فوت و فن‌های خوشمزه شدن شربت توت فرنگی خانگیفوت و فن‌های خوشمزه شدن شربت توت فرنگی خانگی

هنگام آماده‌سازی شربت توت‌فرنگی مانند دیگر شربت‌های خوشمزه و دوست‌داشتنی بایستی یکسری نکات ریز و درشت را به خاطر بسپارید تا دست آخر، چیزی که حاصل می‌آید به قدر کافی خوش‌رنگ و خوش‌طعم باشد. لذا پیشنهاد می‌کنیم از مجموعه نکات زیر غافل نشوید:

  • ترجیحا سعی کنید در ابتدای کار، توت‌فرنگی‌ها را به فرم درسته در قابلمه نجوشانید. زیرا با این کار متوجه خرابی و کرم‌خوردگی آنها نشده و مواد ناخوشایند و بعضا مضر وارد شربت خواهند شد.
  • اگر می‌خواهید شربت توت فرنگی شما، طعم و بوی به مراتب جذاب‌تری به خود بگیرد، می‌توانید کمی گلاب نیز به آن اضافه کنید. البته دقت داشته باشید که در اضافه کردن گلاب زیاده روی نکنید، زیرا این کار باعث خواهد شد تا طعم و عطر گلاب غالب شده و عطر و بوی توت فرنگی، در شربت کاهش پیدا کند.
  • برای خوشرنگ شدن شربت توت فرنگی، یادتان باشد در طی مراحل پخت یکسره از حرارت بالا استفاده نکنید. زیرا همانطور که می‌دانید با اینکار کف تولیدشده بیشتر شده و رنگ شربت نهایی تیره می‌شود.
  • در این مرحله می‌توانید به جای استفاده از شکر، از پودر قند استفاده کنید که ممکن است طعم بهتری به شربت شما بدهد.
  • مقدار استفاده از شکر در تهیه شربت توت‌فرنگی به سلیقه شخصی شما بستگی داشته و می‌توانید آن را کم یا زیاد کنید. در هر صورت یادتان باشد مقدار آن را خیلی کم درنظر نگیرید.
  • دقت داشته باشید اگر شربت را قبل از اینکه به قوام مناسب برسد از روی حرارت بردارید، بیش از اندازه رقیق بوده و احتمال کپک زدن آن بالا می‌رود.
  • برای جلوگیری از شکرک زدن شربت توت‌فرنگی، نباید غلظت شربت را خیلی زیاد قرار دهید. اگر غفلت کرده و غلظت شربت بیش از اندازه شد، در این صورت می‌توانید از آب جوش برای رقیق کردن آن بهره ببرید.
  • با اینکه عطر آب لیموی تازه بسیار مطبوع است اما توصیه می‌کنیم در استفاده از آن افراط نکنید، چرا که ممکن است شربت را کمی تلخ کند.
  • ترجیحا بهتر است شربت حاصل را در ظرفی شیشه‌ای و شفاف نگه‌داری نمایید.

شربت فقط شربت خوش‌رنگ و خوش‌عطر توت فرنگی!

در مطلبی که از نظر گذراندید با طرز تهیه شربت توت فرنگی خیلی خوشمزه آشنا شدید و می‌توانید از هم‌اکنون آن را برای این روزهای گرم و طاقت‌فرسا تهیه نمایید. این شربت می‌تواند جایگزین خوبی برای انواع نوشابه‌ها و نوشیدنی‌های مضر شده و با مجموعه آنتی‌آکسیدان‌ها و ویتامین‌هایی که دارد بدن شما را سلامت و شاداب نگه دارد. بنابراین پیشنهاد می‌کنیم مواد اولیه را دو برابر کرده و مقدار بیشتری شربت توت‌فرنگی برای روزهای باقی‌مانده تابستان تهیه نمایید. در غیر اینصورت می‌توانید از راه ساده‌تر و سریع‌تری چون سفارش آنلاین آبمیوه و شربت استفاده کرده و اسنپ فود را لایق کمک‌رسانی بدانید.

نظرات کاربران