آخرین کلمات کلیدی جست و جو شده
داغ‌ترین‌های امروز
  • سمبوسه سیب زمینی
    طرز تهیه سمبوسه سیب زمینی با طعم‌ های مختلف مرداد 2, 1403
  • سبزی خورشت کرفس
    سبزی خورشت کرفس چیست؟ مرداد 2, 1403
  • روغن کرچک
    معرفی روغن کرچک با خواص، مضرات و نحوه مصرف خرداد 20, 1403
صفحه پیدا نشد!
طرز تهیه پاکورا
انواع صبحانه
به این مقاله امتیاز دهید
بدون نظر

طرز تهیه پاکورا؛ یک اسنک هندی تند و خوشمزه

مینا اسماعیل بیگی 07 دی 1401 5 دقیقه

اگر مزاج شما با غذاهای تند و آتشی سازگار است، غذاهای هندی را فراموش نکنید. در بین انتخاب‌های متنوعی که می‌توانید داشته باشید، پاکورا، یک پیش‌غذای ساده و فوری است که مدل‌های دیگری از آن، در شهرهای جنوبی کشور عزیزمان هم طبخ می‌شود. به همین دلیل، حتما با طبع و ذائقه تند پسند شما هماهنگ است. این اسنک هندی، پر از ادویه‌های جور واجور است که حتی می‌توانید به سلیقه خود، به آن‌ها تنوع بیشتری بدهید.

با اسنپ فود همراه باشید تا با هم ، طرز تهیه پاکورا به روش هندی را ببینیم و ببینیم که چه تفاوت‌هایی با پاکوراهای ایرانی دارد. در ادامه، جدول مشخصات غذایی آمده است:

پاکورا هندی
تعداد نفرات 4 نفر
زمان آماده سازی با در نظر گرفتن زمان استراحت، کمی بیش از 1 ساعت
زمان پخت غذا 30 دقیقه
میزان سختی متوسط
میزان کالری در هر 100 گرم حدود 600 کالری

پاکورا هندیطرز تهیه پاکورا هندی

پاکورا غذای ساده و به صرفه‌ای است که می‌توانید به عنوان صبحانه، میان‌وعده یا شام روی آن حساب کنید. این غذا، عطر قوی و فوق‌العاده‌ای دارد و به خاطر استفاده از آرد نخود در ترکیب آن، منبعی قابل توجه از فیبر و پروتئین است که به سلامت قلب و کاهش وزن شما هم کمک می‌کند. در ادامه، مواد لازم و نحوه تهیه پاکورا به روش هندی را با هم می‌خوانیم:

مواد لازم برای تهیه پاکورا

برای تهیه یک پاکورای خوشمزه با بافت عالی، این مواد را تهیه کنید:

مواد لازم مقدار مورد نیاز
آرد سفید 1 پیمانه
آرد نخود خام نصف پیمانه
پیازچه، تره، جعفری، گشنیز از هر کدام 50 گرم
آب ولرم 1 پیمانه
پودر پیاز 1 قاشق چایخوری
پودر سیر نصف قاشق چایخوری
فلفل قرمز و فلفل سیاه از هر کدام نصف قاشق چایخوری
زردچوبه 1 قاشق چایخوری
بیکینگ پودر 1 قاشق مرباخوری
پودر مایه خمیر فوری 1 قاشق غذاخوری
نمک و روغن به مقدار لازم

مراحل طرز تهیه پاکورا

نحوه درست کردن پاکورا هندی به شکل زیر است:

  • مرحله اول: در ظرفی مناسب، آرد گندم، آرد نخود خام، بیکینگ پودر و مایه خمیر فوری را همراه با آب ولرم مخلوط می‌کنیم تا مایعی نسبتا غلیظ و یکدست ایجاد شود.
  • مرحله دوم: حالا ادویه‌ها یعنی؛ فلفل قرمز و سیاه، زردچوبه، نمک و پودر سیر و پیاز را در ظرف ریخته و با بقیه مواد پاکورا مخلوط کنید.
  • مرحله سوم: در این مرحله، سبزیجات را به صورت ریز و ساطوری خرد کنید و در ظرف بریزید. مواد را مخلوط کنید تا ترکیب شما کاملا یکدست شود.
  • مرحله چهارم: مایه نسبتا غلیظ پاکورا را در وسط ظرف جمع کنید و روی آن را سلفون بکشید. ظرف را به مدت 1 ساعت در مکانی گرم و خشک قرار دهید تا مواد پاکورا استراحت کرده و به عمل بیایند.مراحل طرز تهیه پاکورا هندی
  • مرحله پنجم: یک تابه دیواره بلند مناسب را روی حرارت قرار دهید و در آن روغن بریزید تا داغ شود. روغن باید به اندازه‌ای باشد که پاکوراها در آن شناور شوند.
  • مرحله ششم: از مواد پاکورا به اندازه گردو بردارید و پس از اینکه با دست آن را گرد کردید، داخل روغن داغ بیندازید تا با حرارت ملایم سرخ شود.
  • مرحله هفتم: در نهایت، پاکوراها را روی توری فلزی قرار دهید و پس از اینکه روغن اضافی آن‌ها خارج شد، در ظرفی مناسب بچینید و سرو کنید.

در پایان این مطلب، اگر خوردن صبحانه سنتی برای شما جذاب است، از شما دعوت می‌کنیم تا مقاله جامع طرز تهیه توگی را هم ببینید که صبحانه‌ای مفصل و مخصوص استان خراسان است.

طرز تهیه سس پاکورا

به طور معمول، پاکورا را با یک سس تند و نسبتا غلیظ سرو می‌کنند. برای تهیه آن، 2 تا 3 قاشق غذاخوری تمر هندی را در ظرفی مناسب با مقداری آب مخلوط کرده و با دست ورز دهید تا هسته‌های آن جدا شوند. سپس، مخلوط را روی حرارت متوسط بگذارید تا مقداری از آب آن بخار شده و کمی غلیظ‌‌‌‌‌تر شود. در ادامه، نصف قاشق مرباخوری رب گوجه فرنگی و هر چقدر که خواستید، فلفل قرمز، در ظرف بریزید و پس از یکی دو دقیقه، ظرف را از روی حرارت بردارید.

طرز تهیه پاکورا بوشهر

اساس طرز تهیه پاکورای بوشهری، شبیه پاکورای هندی است، اما معمولا در بوشهر، به جای پودر سیر و پیاز، از چند حبه سیر و یک پیاز رنده شده استفاده می‌شود. هرچند که از پودر سیر و پیاز هم می‌توان استفاده کرد. مقدار آرد نخود، 2 برابر آرد گندم است و معمولا ادویه‌ها، نسبت به نوع هندی، تنوع کمتری دارند.

البته یک نوع بسیار ساده پاکورای بوشهری هم مخصوص شهر برازجان است. در طرز تهیه پاکورا برازجان که می توان آن را طرز تهیه پاکورا آرد نخود هم نامید، کافی است 3 پیمانه آرد نخود را با یک پیمانه گشنیز خرده شده و مقداری ادویه مخلوط کرده و در روغن سرخ کنید. به همین سادگی، یک پیش غذای خوشمزه و گرم خواهید داشت.

در پایان این مطلب، پیشنهاد می‌کنیم که اگر به غذاهای بوشهری علاقه دارید، مقاله جامع طرز تهیه بلالیت را نیز مطالعه کنید. البته، طعم این غذا بر خلاف اکثر غذاهای بندری شیرین است.

طرز تهیه پاکورا خوزستانیطرز تهیه پاکورا خوزستانی

نسبت آرد نخود نسبت به آرد گندم در پاکورای خوزستانی، 3 به 1 است. به علاوه در این مدل، علاوه بر مواد دستورهای قبل، یعنی؛ آرد، انواع ادویه‌ها و سبزیجات، از چند عدد تخم مرغ هم استفاده می‌شود. طرز تهیه، مشابه موارد پیش است و کافی است پس از استراحت مواد، آن‌ها را در روغن سرخ کرده و با مخلفاتی مانند گوجه فرنگی، سس مخصوص پاکورا و ترشی لیته، سرو کنید.

طرز تهیه پاکورا با سیب زمینی

این غذا از ترکیب آرد نخوچی، آرد برنج، سیب زمینی ، پیاز و گشنیز خرد شده تهیه می‌شود که چاشنی‌هایی مانند فلفل قرمز، ادویه گرام ماسالا و زیره دارد. احتمالا ظاهر آن شما را به یاد کوکو سیب زمینی بیندازد. برای تهیه آن کافی است پیاز و سیب زمینی را رنده کرده، با سایر مواد مخلوط کنید و در روغن سرخ کنید. البته استفاده از هواپز در طبخ این غذا، آن را تبدیل به غذایی گیاهی و رژیمی خواهد کرد.

از هند و جنوب تا همه جای ایران…

نحوه تهیه پاکورا به روش‌های مختلف را برای شما توضیح دادیم، اما می‌دانید که به راحتی می‌توانید یک پرس پاکورای خوشمزه جنوبی را آنلاین از اسنپ فود سفارش دهید؟ کافی است وارد سایت شوید و از طریق سفارش آنلاین از کافه ، این غذای خوشمزه را به صورت اینترنتی سفارش دهید.

اشتراک:
مینا اسماعیل بیگی- 1446 مقالات

سرویس‌های اسنپ فود

سرویس‌های اسنپ فود