طرز تهیه بلالیت؛ یک صبحانه خوشمزه بوشهری

طرز تهیه بلالیت
1.5/5 - (2 امتیاز)

با شنیدن نام غذاهای بندری، به یاد چه طعمی می‌افتید؟..حتما بسیاری از شما می‌گویید غذاهای تند و آتشی! اما باید بدانید که این سکه، روی دیگری هم دارد و بلالیت بندری، همان چیزی است که شاید خیلی از معادلات ذهن شما را به هم بزند! اگر می پرسید بلالیت چیست؟ با اسنپ فود همراه شوید تا با هم سری به بوشهر بزنیم و با یک صبحانه سنتی و خوش‌عطر و بو؛ یعنی  طرز تهیه بلالیت آشنا شویم تا پاسخ سوال شما روشن شود.

بلالیت
تعداد نفرات 4 نفر
زمان آماده سازی 5 دقیقه
زمان پخت غذا 15 تا 20 دقیقه
میزان سختی کم
میزان کالری در هر 100 گرم 300 کالری

بلالیت بوشهریبلالیت بوشهری

معمولا در تهیه بلالیت ساده از ورمیشل استفاده می‌شود، اما شما می‌توانید از ماکارونی هم استفاده کنید. البته در نظر داشته باشید که زمان دم کشیدن ماکارونی، طولانی‌تر از ورمیشل خواهد بود. بوشهری‌ها این صبحانه سنتی خوشمزه را همراه با تخم مرغ نیمرو، خاگینه یا ماهی سرو می‌کنند و گاهی در ترکیب آن، به جای شکر، از شیره خرما بهره می‌برند. در ادامه، مواد لازم و مراحل طرز تهیه رشته صبحانه یا همان بلالیت را با هم می‌خوانیم:

مواد لازم در تهیه بلالیت

برخلاف مقاله جامع طرز تهیه پاکورا ، در این دستور، خبری از ادویه‌های تند نیست و چیزی که در خاطرتان می‌ماند، عطر هل، گلاب و زعفران است. مواد لازم را طبق جدول زیر آماده کنید:

مواد لازم مقدار مورد نیاز
رشته ورمیشل 1 بسته
شکر 1 پیمانه
گلاب نصف پیمانه
زعفران دم کرده 2 قاشق غذاخوری
پودر هل نصف قاشق چایخوری
کره به مقدار لازم

مراحل طرز تهیه بلالیت

برای تهیه بلالیت با ورمیشل، مراحل زیر را دنبال کنید:

  • مرحله اول: با توجه به حجم ورمیشل، قابلمه‌ای مناسب انتخاب کرده، آن را تا نیمه پر از آب کنید و روی حرارت متوسط بگذارید تا بجوشد.
  • مرحله دوم: رشته‌های ورمیشل را خرد کنید و به مدت 3 دقیقه، در آب جوش قرار دهید و سپس، آبکش کنید.

نکته: یکی از نکات مهم تهیه بلالیت این است که رشته‌های ورمیشل را سفت بردارید تا در ادامه کار، خمیر نشوند.

  • مرحله سوم: شکر را به همراه گلاب، هل و زعفران داخل قابلمه‌ای کوچک بریزید و آن را روی حرارت متوسط قرار دهید تا شکر ذوب شده و شهد دسر، غلیظ شود.
  • مرحله چهارم: در ادامه طرز تهیه رشته شیرین، داخل قابلمه‌ای دیگر، مقداری کره بریزید و پس از اینکه روی حرارت ذوب شد، ورمیشل را مرحله‌ای به آن اضافه کنید.
  • مرحله پنجم: شهد گلاب و زعفران را لابه لای ورمیشل‌ها بریزید و درب ظرف را دمکنی بگذارید. شعله را بسیار کم کنید تا شکر نسوزد و دسر شما ته نگیرد.
  • مرحله ششم: حدود 15 تا 20 دقیقه زمان لازم است تا بلالیت زعفرانی خوشمزه شما دم بکشد و آماده سرو شود. آن را در ظرفی مناسب کشیده و با خلال پسته و گل محمدی، تزئین کنید.

اگر به صبحانه‌های سنتی علاقمندید از شما دعوت می‌کنیم که سری هم به خراسان بزنید و پای مقاله جامع طرز تهیه توگی بنشینید که حتما تجربه‌ای متفاوت خواهد بود.

چند نکته کاربردی در طرز تهیه بلالیتچند نکته کاربردی در طرز تهیه رشته صبحانه

توجه به این نکات، نتیجه کار شما را بهتر می‌کند:

  • دقت کنید که شهد گلاب، بیش از اندازه، آبکی نباشد، چون در این صورت، ورمیشل شما خمیر خواهد شد.
  • در اینجا هم مانند آنچه در مقاله جامع طرز تهیه نان ارده گفته شد، می‌توانید مقدار شکر را مطابق ذائقه خود، کم یا زیاد کنید.
  • می‌توانید به جای کره از روغن استفاده کنید، اما معمولا عطر و بوی کره، دلپذیرتر است.
  • اگر ورمیشل‌ها را پیش از جوشاندن، کمی تفت دهید، خوشرنگ‌تر خواهند شد.
  • در صورت در اختیار نداشتن زعفران، می‌توانید زردچوبه را جایگزین آن کنید.

روشی دیگر در طرز تهیه بلالیت بوشهری

یک روش دیگر در تهیه بلالیت این است که از همان ابتدای کار، چند عدد هل را داخل آب در حال جوش بیندازید و رشته‌های ورمیشل را برای 3 تا 4 دقیقه، داخل آن بجوشانید.

سپس در قابلمه‌ای مناسب، کمی کره بریزید و روی حرارت بگذارید. پس از آب شدن کره، یک لایه رشته ورمیشل کف قابلمه قرار دهید و روی آن یک لایه از ترکیب پودر قند، پودر هل، زعفران آب کرده و خلال پسته بپاشید. دوباره یک لایه ورمیشل بریزید و همین کار را تا تمام شدن مواد، ادامه دهید. در نهایت، روی رشته‌ها مقداری گلاب بریزید و درب قابلمه را دمکنی بگذارید تا به مدت 15 دقیقه دم بکشد و آماده سرو شود.

بلالیت، از بوشهر تا خانه شما…

هر چند که تهیه بلالیت در منزل می‌تواند تجربه ای نو و لذت‌بخش باشد، اما اگر وقت کافی ندارید، از اسنپ فود کمک بگیرید. کافیست به صفحه سفارش انلاین از کافه بروید و چند پرس بلالیت خوشمزه را همراه با سایر مخلفات، به صورت اینترنتی سفارش دهید. حالا تنها کاری که باید انجام دهید این است که منتظر صدای درب منزل باشید و سفارش‌های خود را با کمترین زحمت ممکن، تحویل بگیرید.

نظرات کاربران