آخرین کلمات کلیدی جست و جو شده
داغ‌ترین‌های امروز
  • سمبوسه سیب زمینی
    طرز تهیه سمبوسه سیب زمینی با طعم‌ های مختلف مرداد 2, 1403
  • سبزی خورشت کرفس
    سبزی خورشت کرفس چیست؟ مرداد 2, 1403
  • روغن کرچک
    معرفی روغن کرچک با خواص، مضرات و نحوه مصرف خرداد 20, 1403
صفحه پیدا نشد!
طرز تهیه توگی
انواع صبحانه
به این مقاله امتیاز دهید
بدون نظر

طرز تهیه توگی؛ یک صبحانه متفاوت سنتی با طعم ارزن!

مینا اسماعیل بیگی 07 دی 1401 4 دقیقه

اگر به غذاهای سنتی علاقمندید و به دنبال دستور یک صبحانه ایرانی گرم و مقوی می‌گردید، آدرس را درست آمده‌اید. توگی سرداغی یا توگی خراسانی، یکی از آن آش‌های خوشمزه زمستانی است که می‌تواند یک صبحانه سنتی عالی برای این روزهای سرد باشد. این غذا، در خراسان، بخصوص روستاها و شهرهای جنوبی آن مانند گناباد، طرفداران زیادی دارد و توگی گنابادی هم مانند دیگر غذاهای محلی این شهر مانند، گندم پلو، آش جوش پره و… قدمتی طولانی دارد. در ادامه، با اسنپ فود همراه باشید تا با هم چند روش برای طرز تهیه توگی را ببینیم.

توگی
تعداد نفرات 6 نفر
زمان آماده سازی 15 دقیقه
زمان پخت غذا 4 ساعت
میزان سختی متوسط
میزان کالری در هر 100 گرم 195 کالری

توگی خراسانیطرز تهیه توگی خراسانی

همان‌طور که در مقاله جامع طرز تهیه پاکورا ، نخود حرف اول را می‌زد، نکته متمایز این غذا هم استفاده از ارزن بدون پوست است. جالب است بدانید که خراسانی‌ها به ارزن بدون پوست، توگی می‌گویند. بنابراین، اگر این غذا، همراه با گوشت پخته شود؛ توگی سرداغی یا به زبان محلی خراسانی؛ توگی به بو و اگر با شیر آماده شود، توگی شیر نامیده می‌شود.

در ادامه، مواد لازم و طرز تهیه توگی سرداغی را با هم می‌خوانیم و پس از آن، به سراغ نحوه درست کردن توگی شیر خواهیم رفت. با ما همراه باشید.

مواد لازم برای تهیه توگی

می‌توانید بنا به تمایل، مقداری رب هم به مواد اولیه این غذای خراسانی اضافه کنید. در ضمن، توجه داشته باشید که حتما از ارزن بدون پوست استفاده کنید، زیرا پوست ارزن هضم نمی‌شود. در ادامه، جدول مواد لازم را با هم می‌بینیم:

مواد لازم مقدار مورد نیاز
گوشت چرخ کرده 250 گرم
عدس پخته 100 گرم
ارزن خوراکی بدون پوست 300 گرم
آب 500 میلی لیتر
کشک 250 میلی لیتر
زعفران حل کرده در آب 2 قاشق سوپخوری
نعناع داغ 1 قاشق سوپخوری
سیر داغ 3 قاشق سوپخوری
پیاز داغ 3 قاشق چایخوری
نمک و فلفل به مقدار لازم
زردچوبه 1 قاشق چایخوری

مراحل طرز تهیه توگی

برای تهیه یک توگی سرداغی خوشمزه و سنتی، مراحل زیر را دنبال کنید:

  • مرحله اول: گوشت چرخ کرده را همراه با پیازداغ، نمک، فلفل و زردچوبه داخل تابه‌ای مناسب ریخته و روی حرارت ملایم تفت دهید.
  • مرحله دوم: حالا آب را به بقیه مواد اضافه کنید و صبر کنید تا بجوشد. در ادامه، ارزن خوراکی را در تابه بریزید و حدود 20 دقیقه دیگر هم صبر کنید تا ارزن با همان حرارت ملایم، بپزد.
  • مرحله سوم: در این مرحله، عدس پخته را اضافه کنید و پس چند دقیقه، تابه را از روی حرارت بردارید.مراحل طرز تهیه توگی
  • مرحله چهارم: کشک را در تابه بریزید و پس از اینکه مواد را به خوبی با هم مخلوط کردید، تابه را دوباره روی حرارت بگذارید و به آرامی شروع به هم زدن کنید.
  • مرحله پنجم: پس از گذشت چند دقیقه، شعله را خاموش کرده و درب تابه را بگذارید. اجازه دهید توگی به همین حالت، حدود 10 دقیقه روی اجاق خاموش بماند تا جا بیفتد.
  • مرحله ششم: در پایان، توگی خراسانی خوشمزه را در ظرفی مناسب بکشید و رویش را با زعفران، کشک، سیرداغ، پیازداغ و نعناع داغ تزئین کنید. نوش جان

اگر دانستن طرز تهیه غذاهای قدیمی و سنتی برایتان جالب است، پیشنهاد می‌کنیم تا با اسنپ فود همسفر شوید و سری به بوشهر و مقاله جامع طرز تهیه بلالیت بزنید تا تنوع سفره‌های رنگین خود را بیشتر کنید.

طرز تهیه توگی شیر

مواد این دستور شامل ارزن پوست گرفته یا همان مغز ارزن، آب، شیر و مقدار کمی نمک است. برای تهیه آن، ارزن را در ظرفی مناسب بریزید و به اندازه حجم ارزن، آب اضافه کنید. سپس قابلمه را روی حرارت بگذارید و صبر کنید تا آب و ارزن بجوشند و کل حجم آب، جذب ارزن‌ها شود. حالا 3 برابر حجم آب، شیر اضافه کنید و باز هم اجازه دهید با حرارت ملایم شیر هم بجوشد و جذب ارزن شود.

پس از آنکه توگی شیر، قوام لازم را پیدا کرد، مقدار کمی نمک اضافه کنید و این غذای مقوی و خوشمزه را به عنوان یک صبحانه سنتی همراه با شیره انگور، میل نمایید.

چند نکته در تهیه توگی شیر

در تهیه این صبحانه ایرانی خوشمزه، این نکات را هم به یاد داشته باشید:چند نکته در تهیه توگی شیر

  • مانند طرز تهیه توگی سرداغی، در اینجا هم باید فقط از مغز ارزن بدون پوست استفاده کنید تا قابل هضم باشد.
  • احتمالا ظاهر این غذا شما را به یاد شیربرنج آشنای خودمان بیندازد. توجه داشته باشید که در نبود شیره انگور برای شیرین کردن آن می‌توانید از شکر استفاده کنید.
  • طرز تهیه توگی شیر که در بالا آمد، یک روش کاملا سنتی است، اما اگر شما دوست دارید عطر و طعم متفاوتی ایجاد کنید، می‌توانید از مقداری هل، وانیل یا چوب دارچین هم استفاده کنید تا غذای سنتی شما، معطر شود.

خواص توگی

با خواندن این مطلب، اگر بعد از این از شما بپرسند که ماده اولیه غذای توگی کدام است، حتما بدون معطلی می‌گویید ارزن. اما آیا می‌دانید بخش مهمی از خواص توگی هم وابسته به همین ماده با ارزش گیاهی است؟

ارزن، خون شما را تصفیه می‌کند؛ فشار خون تان را کنترل می‌کند؛ نرم‌کننده خلط‌های سینه است و به عنوان یک ماده دارویی طبیعی در بیماری‌هایی مانند دیابت، اسهال، چربی خون، بواسیر، دل پیچه و دل درد می‌توانید روی آن حساب کنید. همچنین این دانه‌های کوچک پرخاصیت، اسپرم را زیاد می‌کنند، حرارت بدن را تنظیم می‌کنند و موجب آسان شدن زایمان‌های سخت خواهند شد.

با تمام این‌ها، در صورت ابتلا به بیماری‌هایی مانند مشکلات مثانه، نقرس و اترومی، در مصرف آن احتیاط کنید. به علاوه، در استفاده از آن زیاده‌روی نکنید زیرا می‌تواند ناراحتی معده و بروز اختلال در عملکرد جنسی را به دنبال داشته باشد.

در نهایت، خانم‌های باردار هم باید در مصرف ان احتیاط کنند، زیرا این ماده با باز کردن قاعدگی می‌تواند باعث سقط جنین شود.

توگی و انواع صبحانه سنتی با اسنپ فود…

نحوه تهیه توگی را برایتان توضیح دادیم، اما، اگر فکر می‌کنید که در ابتدای صبح، حوصله یک آشپزی نسبتا مفصل را ندارید، کافی است به سایت اسنپ فود سر بزنید. از طریق سفارش آنلاین از کافه ، غذا یا صبحانه مورد علاقه خود را به صورت آنلاین سفارش دهید تا در کوتاه‌ترین زمان ممکن به درب منزل شما برسد.

اشتراک:
مینا اسماعیل بیگی- 1446 مقالات

سرویس‌های اسنپ فود

سرویس‌های اسنپ فود