آخرین کلمات کلیدی جست و جو شده
داغ‌ترین‌های امروز
  • سمبوسه سیب زمینی
    طرز تهیه سمبوسه سیب زمینی با طعم‌ های مختلف مرداد 2, 1403
  • سبزی خورشت کرفس
    سبزی خورشت کرفس چیست؟ مرداد 2, 1403
  • روغن کرچک
    معرفی روغن کرچک با خواص، مضرات و نحوه مصرف خرداد 20, 1403
صفحه پیدا نشد!
انواع کیک
3.6/5 - (23 امتیاز)
4

 طرز تهیه کیک بدون تخم مرغ، دسری با بافت نرم و اسفنجی

ترمه افضلی 28 اسفند 1401 6 دقیقه

همانطور که از اسم این کیک متوجه شدید در این کیک جذاب خبری از تخم مرغ نیست، برای آشنایی بیشتر با کیک بدون تخمه مرغ با پف زیاد بهتر است سری به تاریخچه آن بزنیم.

اولین کیک‌های پخته شده در جهان به روش امروزی و مدرن در سال 1727 میلادی توسط رومی‌ها و یونانیان باستان پخته شده‌است که این کیک‌ها برای پیشکش کردن به خدایان و جشن‌های دینی، توسط آشپزان مخصوص پخته می‌شد.

کیک اسفنجی با بافتی سبک

 

رومی‌ها و یونانیان که تا پیش از آن از مخمر برای پف دادن به کیک استفاده می‌کردند دریافتند که اگر از تخم مرغ بیشتری در کیک استفاده کنند دیگر نیازی به استفاده از مخمر نیست و این شروع پخت کیک به صورت مدرن و امروزی بود.

پخت کیک تا امروز دست خوش تحولات زیادی شده است و دستورهای مختلف و گوناگونی برای پخت انواع کیک ابداع شده که یکی از بهترین این دستور پخت‌ها متعلق به کیک بدون تخم مرغ و کره بدون فراست.

علت پف کردن کیک وارد شدن هوا به مخلوط آرد، تخم مرغ و شکر است که امروزه جایگزین‌هایی  نظیر سرکه برای استفاده به جای تخم مرغ در کیک پیدا شده که باعث می‌شود نبود تخم مرغ به چشم نیاید.

این نوع از کیک‌ها که به کیک بدون تخمه مرغ ترکیه نیز معروف هستند، همواره یکی از اولین انتخاب‌های خانم‌های خانه دار و افرادی است که علاقه ای به استفاده از تخم مرغ ندارند یا منع مصرف تخم مرغ دارند.

اگر شما هم از طرفداران این دسر جذاب هستید و دوست دارید که یک کیک اسفنجی بدون تخمه مرغ و شیر را در خانه و با کم‌ترین امکانات درست کنید تا اخر این مقاله همراه ما باشید.

365 کالری میزان کالری در هر 100 گرم
20 دقیقه زمان آماده سازی
45 دقیقه زمان پخت غذا
6 نفر تعداد نفرات

 

کیکی فوق‌العاده برای کسانی که از بوی تخم مرغ فراری اند

 

شما می‌توانید در کوتاه‌ترین زمان ممکن با سفارش انلاین شیرینی از اسنپ فود یک کیک بدون تخم مرغ جذاب و خوشمزه داشته باشید اما اگر دوست دارید خودتان این  کیک خوش طعم را درست کنید با ما در این مقاله همراه باشید.

 

مواد لازم برای تهیه ی کیک اسفنجی بدون تخم مرغ

 

مقدار مورد نیاز مواد لازم
یک و نیم لیوان آرد
نصف لیوان شکر
شش قاشق غذاخوری روغن
یک لیوان شیر یا آب
یک قاشق غذاخوری سرکه سفید یا آبلیمو
نوک قاشق چای خوری نمک
یک قاشق غذاخوری بکینگ پودر
نصف قاشق چای خوری وانیل
دو قاشق غذا خوری پودرکاکائو( در صورت دلخواه)

 

طرز تهیه کیک بدون تخم مرغ

درطرز تهیه کیک بدون تخم مرغ ابتدا شیر، روغن مایع و شکر درون یک ظرف مناسب می‌‌ریزیم و با همزن برقی به مدت 2 دقیقه هم می‌زنیم تا شکر کاملا با آب یا شیر حل شود.

در مرحله دوم آرد را به همراه بکینگ پودر و وانیل درون الک می‌ریزیم و 3 مرتبه الک می‌کنیم، سپس طی چند مرحله به مخلوط آب یا شیر اضافه می‌کنیم و با کمک قاشق یا لیسک به صورت دورانی به یک سمت هم می‌زنیم.در این مرحله در صورت تمایل می‌توانید 2 قاشق غذاخوری پودرکاکائو نیز به مواد اضافه کنید.

زمانی که مایه کیک یکدست شد یک قالب مناسب کیک انتخاب می‌کنیم، درون آن را با مقداری روغن مایع چرب و آرد پاشی می‌کنیم، حالا قالب را بر می‌گردانیم تا آرد اضافی از قالب خارج شود.

سپس مایه کیک را درون قالب می‌ریزیم و قالب را چند مرتبه محکم روی زمین می‌کوبیم تا هوای اضافی بین مایه کیک از بین برود، در ادامه از 15 دقیقه قبل فر را روی حرارت 180 درجه سانتی گراد قرار می‌دهیم.

در این مرحله از طرز تهیه کیک ساده بدون تخم مرغ، قالب را درون فر قرار داده و اجازه می‌دهیم کیک به مدت 40 دقیقه درون فر بماند تا کاملا پخته شود.

اگر فر ندارید یا استفاده از فر برایتان دشواراست می‌توانید مایع کیک را درون یک قابلمه که از قبل کاغذ روغنی درون آن گذاشته‌اید بریزید و اجازه دهید روی شعله ی خیلی کم پخته شود.

پس از 40 دقیقه برای اطمینان از پخت کیک یک سیخ چوبی یا خلال دندان در مرکز کیک فرو می کنیم، در صورتی که مایه کیک به آن نچسبیده بود کیک کاملا پخته است. در ادامه قالب را از فر خارج می کنیم و اجازه می دهیم کیک اسفنجی بدون تخم مرغ کاملا خنک شود.

در نهایت کیک خانگی بدون تخم مرغ را به آرامی از قالب خارج می کنیم، سپس در ظرف مورد نظر قرار می دهیم، در صورت تمایل میتوانید از سس شکلات، اسمارتیز و میوه های تازه برای تزیین این کیک بی‌نظیر استفاده کنید

حالا  کیک بدون تخمه مرغ و کره بدون فر شما آماده است. آموزش کیک بدون تخم مرغ به پایان رسید.

 

کیک بدون تخم مرغ، بهترین دسر برای عصرانه

 

تا اینجا طرز تهیه کیک بدون تخم مرغ را به شما یاد دادیم، برای پخت یک کیک بدون تخم‌مرغ خوشمزه بهتر به نکات زیر نیز توجه داشته باشید:

در ابتدا بهتر است 30 دقیقه قبل از شروع کار همه‌ی مواد غذایی را بیرون یخچال بگذارید.

آرد و بکینگ پودر را حتما 3 بار الک کنید، از قالب نچسب استفاده کنید.

یک ربع قبل از این‌که کیک بدونه تخم مرغ را درون فر بگذارید، فر را روشن کنید و روی دمای 170 درجه سانتیگراد قرار دهید تا فر به خوبی گرم شود و در حین پخت کیک به هیچ وجه درب فر را باز نکنید.

در نهایت با رعایت همه‌ی موارد بالا و همچنین استفاده از مواد غذایی مرغوب به شما در داشتن یک کیک اسفنجی بدون تخم مرغ و شیر کمک می‌کند

چرا کیک بدون تخم مرغ؟

تخم مرغ ماده‌ای است که باعث انسجام و بافت سبک کیک می‌شود، به همین دلیل است که در اکثر دستورالعمل‌های کیک‌ها تخم مرغ ماده‌ای ضروری است.

با وجود همه ویژگی‌های خوب و مفید تخم مرغ، باز هم افراد زیادی وجود دارند که علاقه‌ای به استفاده از تخم مرغ ندارند، به عنوان مثال: وگان‌ها، افرادی که به تخم مرغ حساسیت دارند و همچنین افرادی که به دلایلی از مصرف این ماده غذایی منع شده‌اند، با این وجود هیچ دلیلی وجود ندارد که این افراد از خوردن کیک نیز منع شوند.

امروزه کیک‌های بدون تخم مرغ جایگاه خوبی در بین دیگر کیک و شیرینی‌ها یافته‌اند چرا که این کیک‌ها می‌توانند اندازه کیک‌های حاوی تخم مرغ خوشمزه باشند.

طرز تهیه کیک بدون تخمه مرغ با ماست بدون فر

همانطور که قبل‌ترهم اشاره کردیم برای پخت کیک بی تخم مرغ دستور‌های متنوعی وجود دارد، یکی از برترین دستور پخت‌های کیک بدون تخم مرغ متعلق به کیک ماست بدون تخم مرغ  است. دراین کیک خوشمزه که نیز از بافت اسفنجی و نرمی برخوردار است، شیر یا آب که از مواد اصلی کیک محسوب می‌شود حذف شده و به جای آن از ماست استفاده می‌شود که همین نکته باعث شده با کم‌ترین امکانات در منزل یک کیک عالی داشته باشید.

پنبه‌ای بودن و خوشمزگی کیک ماست بدون تخم مرغ باعث شده میزان محبوبیت این کیک در علاقه‌مندان به دسر و شیرینی رو به افزایش باشد. قطعا شما هم با یک بار پخت این کیک از طرفداران همیشگی این کیک می‌شوید. طرز تهیه کیک بدون تخم مرغ با ماست نیز بسیار راحت است.

کیکی ساده با طرز تهیه آسان

کیک بدون تخم مرغ، دسر جذاب دورهمی های شما

در این مقاله طرز تهیه کیک بدون تخمه مرغ و شیر بدون فر را به شما آموزش دادیم، این کیک خوشمزه یکی از محبوب ترین دسرهای بین‌المللی هست و برای پخت یک کیک اسفنجی بدون تخم مرغ کافی است که نکات گفته شده را مو به مو اجرا کنید، چرا که بعد از این عضو ثابت دورهمی‌های شما خواهد بود

اگر شما هم جز طرفداران کیک های خانگی هستید پیشنهاد ما به شما مطالعه‌ طرز تهیه کیک دارچینی و طرز تهیه کیک مربایی است که هر دوی این کیک‌ها عطر و بوی فوق العاده‌ای دارند و با پخت آن‌ها می‌توانید شادی چشیدن طعم فوق‌العاده‌یشان را برای خود و عزیزانتان به ارمغان بیاورید.

شما می‌توانید طرز تهیه انواع کیک و شیرینی را در بلاگ اسنپ فود مطالعه کنید، بی شک دستورهای ساده و راحت این وبلاگ، شما را به شیرین پزی علاقه مند  خواهد کرد.

 

 

 

اشتراک:
ترمه افضلی- 775 مقالات

ارسال نظرات

نظرات(4 دیدگاه)

Barana
26 دی 1402

دختر من به تخم مرغ حساسیت داره دستور پخت کیک بدون تخم مرغ واقعا عالی هستش

  • snappfoodadmin
    26 دی 1402

    سلام طرز تهیه کیک بدون تخم مرغ اسفنجی برای وگان‌ها، افرادی که به تخم مرغ حساسیت دارند گزینه مناسب هستش

الهام
08 دی 1402

سلااااام من این کیک رو درست کردم و از طعم خوبش کنار خانواده لذت بردیم .

  • snappfoodadmin
    08 دی 1402

    سلام کیک اسفنجی بدون تخم مرغ از نوع کیک های بی دردسری که اگر فر ندارید درون یک قابلمه این کیک بدون تخم مرغ را میشه راحت درست کرد و کنار چای یا قهوه نوش جان کرد

سرویس‌های اسنپ فود

سرویس‌های اسنپ فود