آخرین کلمات کلیدی جست و جو شده
داغ‌ترین‌های امروز
  • سمبوسه سیب زمینی
    طرز تهیه سمبوسه سیب زمینی با طعم‌ های مختلف مرداد 2, 1403
  • سبزی خورشت کرفس
    سبزی خورشت کرفس چیست؟ مرداد 2, 1403
  • روغن کرچک
    معرفی روغن کرچک با خواص، مضرات و نحوه مصرف خرداد 20, 1403
صفحه پیدا نشد!
خواص پسته
انواع اجیل
4.6/5 - (65 امتیاز)
8

خواص پسته برای سلامت بدن زنان، مردان و کودکان

مینا اسماعیل بیگی 20 تیر 1401 8 دقیقه

پسته دارای مواد مغذی عالی بوده و در ضمن یکی از خوشمزه‌ترین مغزهای آجیل محسوب می‌شود که طرفداران زیادی دارد. با دانستن خواص پسته، حتما از این مغز آجیل در رژیم تغذیه‌ای خود استفاده کرده و از این طریق کمک دیگری به تامین سلامت بدن خود، می‌کنید. در این مطلب قصد داریم نگاهی به خواص پسته خام و تفت داده انداخته و نکات مهم درباره آن را مرور کنیم. با ما همراه باشید.

مهم‌ترین خواص پسته که باید بدانید

پسته یکی از مغزهای بسیار خوشمزه و در عین حال غنی از انواع ویتامین‌های مختلف است که فواید بسیاری برای بدن دارد. البته پسته از گران قیمت‌ترین انواع آجیل نیز به شمار می‌آید و این موضوع در مقایسه با ارزش غذایی آن، توجیه خوبی دارد. در واقع با توجه به فراوانی خاصیت پسته برای بدن، این آجیل از اهمیت زیادی در رژیم غذایی برخوردار است.

اگر می‌پرسید پسته چه ویتامینی دارد؛ باید بگوییم که از جمله خواص این مغز، می‌توان به داشتن ترکیبات مغذی و مفید چون فیبر، فولات، ریبوفلاوین، تیامین، ویتامین A، ویتامین C، ویتامین E، کلسیم، مس، سدیم، پتاسیم، منیزیم، فسفر، سلنیوم، زینک، پیریدوکسین و … اشاره کرد. همین طور خاصیت‌های پسته کوهی به طور مشابه بوده و میزان قابل توجهی آنتی اکسیدان دارد که برای مقابله با رادیکال‌های آزاد بدن، مفید هستند. البته در نظر داشته باشید که اگر چه خاصیت‌های پسته شور نیز با خواص نوع خام آن برابری می‌کند، اما نمک داشتن نوع پسته شور، برای افرادی که فشار خون بالا دارند، کمی مساله برانگیز است.

در پایان این بحث و قبل از پرداختن به خواص این مغز پرفایده، پیشنهاد میکنیم که مطلب تفاوت پسته اکبری و احمد آقایی چیست و کدام بهتر است؟ را نیز مطالعه کنید.

فواید پسته خام برای قلب

خواص پسته خام

پسته به افزایش میزان کلسترول‌های خوب کمک کرده و سطح کلسترول‌های بد خون را کاهش می‌دهد. از این روی مشکلات قلبی ناشی از افزایش کلسترول‌های بد خون، به اندازه قابل توجهی کاهش یافته و ریسک کمتری از بیماری‌های قلبی را تجربه خواهید کرد. فواید پسته برای سلامت رگ‌ها نیز باعث می‌شود تا ریسک انسداد عروق و گرفتگی رگ‌ها به حداقل رسیده و از این جهت نیز به سلامت خونرسانی و قلب، کمک شود. به علاوه از جمله خاصیت‌های پسته شور کرده یا خام، می‌توان به کاهش میزان لیپوپروتئین‌ها اشاره کرد که به طور مستقیم ریسک بیماری‌های قلبی را به حداقل می‌رساند. با دانستن فواید مصرف پسته در پیشگیری از بیماری‌های قلبی، حتما از این پس این مغز آجیل را با رعایت میانه‌روی در رژیم غذایی هفتگی خود، قرار دهید.

خواص پسته برای معده

پسته حاوی مقادیر زیادی فیبر بوده و از این جهت برای معده و به طور کلی فرایند هضم، کاملا مناسب است. اگر بخواهید از بیماری‌های معده جلوگیری کرده و فرایند متابولیسم در بدن شما همیشه به خوبی صورت بگیرد، میل کردن چند عدد پسته بعد از صرف وعده غذایی، کمک کننده خواهد بود. همچنین، پسته موجب تقویت معده شده و عملکرد آن را بهبود می‌بخشد. لازم به ذکر است که خواص پسته برای زخم معده نیز به اثبات رسیده و مصرف این آجیل، در کاهش علائم این بیماری و کم کردن سطح آزردگی آن، بسیار موثر خواهد بود.

خواص پسته برای سلامت مو

خواص پسته برای سلامت مو

مصرف منظم پسته و البته نه زیاده‌روی در آن، به تقویت سلامت مو کمک می‌کند. وجود اسیدهای چرب از جمله امگا 3 و امگا 6 و همین طور اسید آلفا لینولینک در پسته، به رشد موها کمک کرده و موجب شادابی آن‌ها می‌شود. جالب است بدانید که حتی ماسک پسته، برای رفع خشکی و شکنندگی موها توصیه شده و بسیار در این مورد، کارآمد است.

فواید پسته کوهی برای کبد

وجود آنتی اکسیدان‌های فراوان و همین طور ویتامین E در پسته، برای بهبود کبد چرب و کمک به درمان آن، عالی است. جالب است بدانید که پسته، البته پسته سالم و تازه، می‌تواند به افزایش آنزیم‌های کبدی کمک کرده و چربی کبد را کاهش دهد. البته در نظر داشته باشید که اگر در این حین، به استعمال سیگار یا نوشیدنی‌های الکلی ادامه دهید، میل کردن چند عدد پسته در روز، تاثیر آن چنانی نخواهد داشت. مصرف این مغز آجیل در میان آجیل شب یلدا یا آجیل عید و خوراکی‌های روزمره همیشه توصیه شده و به سلامت بدن کمک می‌کند.

خواص پسته برای لاغری

همان طور که اشاره کردیم پسته دارای مقادیر قابل توجهی فیبر بوده و این باعث می‌شود که بر اثر استفاده از این مغز آجیل، بتوانید برای چند ساعت احساس سیری مناسبی کرده و این به کاهش وزن شما کمک خواهد کرد. به ویژه پسته کوهی تازه برای آب کردن چربی شکم، بسیار قابل توجه است. از این روی در افرادی که می‌خواهند به روش طبیعی، به کاهش وزن خود کمک کرده و در کمترین زمان، لاغری را تجربه کنند، مصرف پسته توصیه می‌شود. البته اگر می‌خواهید به بهترین شکل از این قابلیت بهره مند شوید، بهتر است که به جای بهره برداری از خاصیت‌های پسته ی شور برای لاغری، به سراغ پسته خام بروید.

فواید پسته برای درمان دیابت

 

فواید پسته برای درمان دیابت

پسته به درمان دیابت کمک کرده و با افزایش میزان پپتید 1، موجب بهبود تنظیم قند خون در این بیماران خواهد شد. البته این خاصیت را در خواص بادام کوهی برای دیابت نیز داریم و می‌توان از بادام کوهی نیز برای کمک به تنظیم قند خون در بیماران دیابتی استفاده کرد.

خواص پسته خام برای کم خونی

پسته یکی از مغزهای حاوی آهن فراوان است که موجب رفع کم خونی شده و به عنوان یک خوراکی طبیعی خون ساز، همیشه مطرح بوده است. از این روی برای افرادی که دچار کم خونی هستند، پسته می‌تواند یک منبع غذایی فوق العاده مقوی و مفید بوده و به درمان این عارضه کمک کند.

در خصوص بهترین زمان مصرف پسته برای کم خونی، باید گفت که شما می‌توانید در ساعات مختلف روز از این مغز آجیل استفاده کنید؛ اما بهتر است که میل کردن آن را به وعده شب موکول نکنید.

کاهش اضطراب

یکی دیگر از خاصیت‌های پسته خام خشک را باید کاهش اضطراب بدانیم. جالب است بدانید که تحقیقات ثابت کرده که میل کردن پسته، موجب کاهش استرس و اضطراب شده و تا حدودی شادی آور است. از این روی این مغز را می‌توان برای افرادی که دچار اختلال اضطراب بوده یا از افسردگی رنج می‌برند، تجویز کرده و به این شکل به آن‌ها در کنترل شرایط استرس آور خود، کمک کرد.

بهبود قدرت بینایی

خواص پسته برای بینایی

وجود ترکیبات زیگزانتین و لوتئین در پسته، به تقویت قرنیه چشم کمک کرده و ریسک ابتلا به بیماری‌های چشمی، از جمله آب مروارید را به شدت کاهش می‌دهد. همین طور وجود زینک در پسته، در مقابل کاهش قدرت بینایی مقاومت ایجاد کرده و موجب بهبود دید در فرد می‌شود. مصرف این مغز آجیل به جهت تقویت قدرت بینایی، هم در میان کودکان و نوجوانان و هم بزرگسالان و سالمندان، ضرورت داشته و در هر گروه سنی، به تقویت بینایی و جلوگیری از مشکلات چشمی، کمک خواهد کرد.

افزایش شیردهی در مادران

در بالا به خاصیت‌های پسته برای زنان باردار اشاره کردیم. اما این خواص تنها به دوران بارداری محدود نشده و پس از زایمان نیز مصرف چند عدد پسته در روز، به افزایش شیر مادر کمک خواهد کرد. از این روی در مادرانی که می‌خواهند به میزان شیر خود کمک کرده و شیردهی بهتری داشته باشند، توصیه می‌شود که روزانه چند عدد پسته به عنوان میان وعده نوش جان کنند.

پیشگیری از ابتلا به انواع سرطان‌ها

مصرف پسته برای سلامتی بدن بسیار قابل توجه است. پسته حاوی مقادیر زیادی آنتی اکسیدان بوده و به پیشگیری از ابتلا به بسیاری از سرطان‌ها کمک می‌کند. از این روی با مصرف پسته، می‌توانید تا اندازه زیادی ریسک ابتلا به سرطان‌های کشنده را کاهش دهید. البته این لازمه رعایت دیگر عادت‌های روزمره مربوط به سلامتی نیز خواهد بود.

خواص پسته برای مردان

از جمله خاصیت‌های این مغز برای مردان، می‌توان به داشتن همان مواد مغذی که در بالا اشاره کردیم، پرداخت؛ اما در نظر داشته باشید که مردان به طور جداگانه از خاصیت بهبود قوای جنسی نیز از طریق میل کردن روزانه پسته بهره می‌برند. جالب است بدانید که استمرار در میل کردن چند عدد پسته در روز برای آقایان، باعث می‌شود که قوای جنسی آن‌ها افزایش یافته و باروری موثرتری داشته باشند. از این جهت مصرف این مغز آجیل، برای مردانی که مشکلاتی را در خصوص روابط جنسی خود تجربه می‌کنند، بسیار توصیه شده و ردپای آن در طب سنتی درمان زودانزالی آقایان دیده می‌شود.

خواص پسته در بارداری

خواص پسته برای کودکان

اگر بخواهیم به طور جداگانه به خواص این مغز برای زنان بپردازیم؛ می‌توان به یکی از عالی‌ترین خواص آن که همان خون سازی است اشاره کرد. بیشتر خانم‌ها دارای درجه‌ای از کم خونی بوده که به طور خاص در دوران عادت ماهیانه و همین طور دوران بارداری افزایش پیدا می‌کند. از این روی چه در دوران طبیعی زندگی و چه در دوران حامگی، می‌توان از پسته به عنوان یک ماده غذایی ارزشمند برای خانم‌ها استفاده کرد.

البته در طب سنتی نیز به طور مخصوص به خواص این مغز به شکل خام در بارداری اشاره شده است و به نظر می‌رسد که جنین نیز در رحم مادر، بتواند از این فواید بهره مند شود.

با توجه به تعریف خواص پسته در طب سنتی، می‌توان گفت که خواص پسته برای رحم قابل توجه بوده و باعث تقویت رحم و افزایش قدرت نگهداری باروری در آن می‌شود. از این روی مصرف پسته پیش از اقدام به بارداری و در طول آن، به ویژه در 3 ماهه اول، توصیه شده است.

خواص پسته برای کودکان

پسته دارای ارزش غذایی بالایی بوده و برای کودکان فوق العاده مفید است. همان طور که در بالا نیز اشاره کردیم، از جمله مواد مغذی پسته می‌توان به فسفر، آهن، کلسیم، پروتئین، ویتامین ب 1، ویتامین ب 3، ویتامین آ، ویتامین ث، ویتامین ب 6، فولات، تیامین، کولین و … اشاره کرد که همگی در رشد و افزایش سطح انرژی و سلامت کودکان موث هستند. با این حساب خواص پسته برای تامین پروتئین بدن، قابل توجه بوده و می‌توان از این مغز آجیل، برای رفع بخشی از نیاز بدن به پروتئین، به صورت روزانه، بهره برد.

خواص پسته برای کودکان

به علاوه از خواص این مغز برای کودکان، می‌توان به تقویت مغز و عملکرد ذهنی اشاره کرد. همین طور در کودکانی که از قطره آهن استفاده می‌کنند، میل کردن پسته به جذب بهتر آهن کمک خواهد کرد. پسته دارای ترکیب مس بوده که در بدن به جذب بالاتر آهن کمک کرده و باعث می‌شود کودکانی که از فقر آهن رنج می‌برند، به این شکل حمایت شوند.

شما می‌توانید از حلوای پسته برای وعده‌های صبحانه فرزندتان استفاده کنید. اگر طرز تهیه حلوای پسته ، حلوایی خندان به شادی پسته خندان را یاد بگیرید و صبحانه‌ای مقوی در انتظار فرزندتان خواهد بود.

همین طور فواید شیرپسته برای بدن برای کودکان را نیز نباید دست کم گرفت و اگر کودک شما میل زیادی به خوردن خود مغز پسته ندارد، می‌توانید پسته را پودر کرده و در ترکیب با شیر به او بدهید.

خواص پسته خشک

یک سوالی در اینجا مطرح است که آیا پسته خشک نیز همان خواص نوع تازه را دارد یا خیر. در نظر داشته باشید که پسته خشک نیز تقریبا تمام خواص نوع تازه را به همراه دارد؛ تنها لازم است که فرایند نگهداری آن صحیح دنبال شده و از کیفیت لازم برخوردار باشد.

از پسته و خواص غافل نشوید…

در بالا مروری بر خاصیت‌های پسته به عنوان یکی از مغزهای خوشمزه انداختیم. شما می‌توانید نسبت به خرید آنلاین آجیل از اسنپ فود اقدام کرده و به راحتی این مغز خوشمزه و دیگر انواع آجیل را درب منزل تحویل بگیرید. شما معمولا چقدر از پسته و دیگر مغزهای خوشمزه و مفید در طول روز استفاده کرده و چه خواص دیگری از آن می‌شناسید که در بالا به آن‌ها اشاره نشده باشد؟

اشتراک:
مینا اسماعیل بیگی- 1446 مقالات

ارسال نظرات

نظرات(8 دیدگاه)

روح اله
05 اردیبهشت 1402

سلام وقت بخیر پسته اکبری برای پذیرایی بهتره یا پسته آقایی؟

  • Snappfood
    05 اردیبهشت 1402

    سلام روح اله عزیز. هر دو نوع این پسته‌ها برای پذیرایی مناسب هستند اما با این حال شما رو به مطالعه دو مطلب تفاوت پسته اکبری و پسته احمد آقایی دعوت می‌کنیم.

زهره
05 اردیبهشت 1402

هر چقدر پسرم رو تشویق به خوردن بادوم و پسته می‌کنم فایده نداره لطفا راهنمایی کنید که چیکار کنم پسته بخوره کم خونی داره

  • Snappfood
    05 اردیبهشت 1402

    زهره عزیز ممنون از اینکه مشکلت رو با ما مطرح کردی. همانطور که کاربر دیگه ما اشاره کرد میتونی با پسته کلی معجون و نوشیدنی خوشمزه درست کنی اما پیشنهاد ما برای پسرت طرز تهیه شیر پسته مخصوص هست

مهری
05 اردیبهشت 1402

پسته نه تنها خاصیت داره بلکه باهاش میشه کلی معجون و نوشیدنی خوشمزه هم درست کرد. لطفا درباره نوشیدنی هایی که میشه با پسته درست کرد مطلب بزارید

  • Snappfood
    05 اردیبهشت 1402

    خیلی ممنونم از اینکه نظرت رو با ما به اشتراک گذاشتی مهری عزیز. پیشنهاد می‌کنیم طرز تهیه شیر پسته بازاری رو هم امتحان کنی. فکر می‌کنیم این نوشیدنی هم جزو لیست علاقه‌مندی‌های شما بشه

ساناز
05 اردیبهشت 1402

کدوم نوع پسته خاصیت بیشتری داره؟ احمدی یا آقایی؟

  • Snappfood
    05 اردیبهشت 1402

    سلام ساناز عزیز خاصیت این دونوع پسته تفاوتی نداره اما پیشنهاد می‌کنیم اگه مایل به شناخت بیشتر انواع پسته هستی مقاله تفاوت پسته اکبری و احمد آقایی رو مطالعه کنی.

سرویس‌های اسنپ فود

سرویس‌های اسنپ فود