آخرین کلمات کلیدی جست و جو شده
داغ‌ترین‌های امروز
  • سمبوسه سیب زمینی
    طرز تهیه سمبوسه سیب زمینی با طعم‌ های مختلف مرداد 2, 1403
  • سبزی خورشت کرفس
    سبزی خورشت کرفس چیست؟ مرداد 2, 1403
  • روغن کرچک
    معرفی روغن کرچک با خواص، مضرات و نحوه مصرف خرداد 20, 1403
صفحه پیدا نشد!
طرز تهیه مسقطی انار
آموزش آشپزی
4.9/5 - (7 امتیاز)
6

طرز تهیه مسقطی انار دسر ویژه شب یلدا

مینا اسماعیل بیگی 05 آذر 1402 8 دقیقه

به جرات می‌توان گفت که مسقطی انار یکی از خوشمزه‌ترین انواع مسقطی بوده که برای شب چله فوق‌العاده است. در طرز تهیه مسقطی انار ، نشاسته گل و آب سرد را مخلوط کنید و در ادامه شکر را بیافزایید. حالا آب انار را با مواد قبلی ترکیب کرده و هم بزنید. مواد را داخل قابلمه ریخته، روی حرارت بگذارید و به هم زدن ادامه دهید. وقتی مواد به غلظت دلخواه رسید، کره ذوب شده و گلاب را نیز اضافه کرده و ۱۰ دقیقه بعد حرارت را خاموش کنید. کف قالب را چرب کرده و دانه انار بریزید؛ سپس مسقطی را داخل قالب ریخته و ۶ ساعت در یخچال بگذارید.

در این مقاله قرار است به آموزش مسقطی انار به ساده‌ترین شکل ممکن بپردازیم. البته دسرهای شب یلدا تنوع بیشتری داشته و طرز تهیه ژله فالوده و انار دسر ویژه شب یلدا یکی از آن‌ها است که می‌توانید در کنار مسقطی، آن را هم آماده کنید.

مسقطی انار
تعداد نفرات  ۴ تا ۵ نفر
زمان آماده‌سازی ۲۰ دقیقه
زمان پخت ۴۰ تا ۶۰ دقیقه
میزان سختی کم

طرز تهیه مسقطی انار شب یلدا

مسقطی انار یکی از بهترین انواع دسر ساده شب یلدا است و اگر می‌خواهید مهمانانتان را در طولانی‌ترین شب سال غافلگیر کنید، می‌توانید روی این شیرینی خوشمزه حساب کنید. این شیرینی طرز تهیه راحتی داشته و در مدت زمان کوتاهی آماده می‌شود. همچنین، برای درست کردن مسقطی انار به مواد اولیه ساده‌ای نیاز دارید که هزینه زیادی برای شما نخواهد داشت.

طرز تهیه مسقطی انار خانگی قالبی

مواد لازم برای تهیه مسقطی انار خانگی ساده

در جدول زیر تمام مواد مورد نیاز مسقطی انار قید شده است. با این میزان از مواد اولیه شما می‌توانید مسقطی انار را برای 4 نفر درست کرده و از طعم فوق العاده‌ی آن لذت ببرید.

مواد لازم مقدار مورد نیاز
آب انار یک و نیم پیمانه
انار بزرگ ۱ عدد
نشاسته گل ۵ قاشق غذاخوری
کره ۳۰ گرم
شکر ۵ قاشق غذاخوری
گلاب ۱ قاشق غذاخوری
آب ۱ پیمانه

دستور پخت مسقطی انار به صورت مرحله به مرحله

حالا که آماده‌ی درست کردن مسقطی انار با نشاسته گل هستید، به سراغ مراحل تهیه آن می‌رویم. زمان تهیه مسقطی ممکن است کمی طولانی باشد، بنابراین صبور بوده و اجازه دهید تا فرآیند پخت به‌آرامی صورت بگیرد تا نتیجه‌ی کار شما یک مسقطی انار خوشمزه و باکیفیت شود. درست کردن مسقطی در کنار دنبال کردن طرز تهیه ژله انار با بستنی سفره شب یلدا شما را رنگین‌تر می‌کند.

  • مرحله اول: اولین قدم برای درست کردن مسقطی، مخلوط کردن مواد با یکدیگر است. برای انجام این کار ابتدا یک ظرف مناسب را انتخاب کرده و نشاسته‌ی گل را درون آن بریزید. سپس مقداری آب سرد به نشاسته اضافه کرده و به خوبی هم بزنید تا دانه‌های نشاسته کاملا باز شده و حل شوند.
  • مرحله دوم: بعد از حل شدن نشاسته، شکر را به آن اضافه کنید و مجددا هم بزنید تا دانه‌های شکر نیز به طور کامل حل شوند.
  • مرحله سوم: آب انار را اضافه کرده و تمام مواد را هم بزنید تا به خوبی با آب انار ترکیب شوند. البته شما می‌توانید برای حل کردن نشاسته در مرحله قبل، از آب انار نیز استفاده کرده و آب را از دستور تهیه حذف کنید، اما استفاده از آب، بوی خامی نشاسته را می‌گیرد.

مراحل طرز تهیه مسقطی انار

  • مرحله چهارم: حالا تمام مواد را درون یک قابلمه ریخته، روی حرارت ملایم قرار دهید و به صورت مداوم هم بزنید. هم زدن مواد را تا جایی ادامه دهید که به یک غلظت مناسب برسد. مرحله‌ی هم زدن نباید سریع باشد و باید این کار را با صبر و حوصله انجام دهید.
  • مرحله پنجم: در همین فاصله که مواد در حال غلیظ شدن است، کره را ذوب کرده و زمانی که مواد به غلظت دلخواه رسید، کره را به آن اضافه کنید. بعد از اضافه کردن کره و هم زدن مواد ، گلاب را بیافزایید.
  • مرحله ششم: در حدود 10 دقیقه بعد از اضافه کردن کره و گلاب، زیر مواد را خاموش کنید و آن را از روی حرارت بردارید.

نکته: البته بهتر است تا یک تست غلظت بگیرید! برای انجام این کار یک قاشق از مواد را بردارید و قاشق را برعکس کنید. مواد نباید خیلی روان از قاشق بریزید و این اتفاق باید به صورت قطره قطره با گرانروی بالا رخ دهد. اگر مواد شما به غلظت کافی نرسیده بود، کمی دیگر آن را حرارت دهید.

  • مرحله هفتم: برای طرز تهیه مسقطی انار خانگی، قالب مناسب را انتخاب کرده و کمی چرب کنید. قالب شما می‌تواند سیلیکونی یا پیرکس باشد.
  • مرحله هشتم: مشابه طرز تهیه تارت انار؛ یک تارت زیبا با طعمی ملایم، یک انار را پوست گرفته و آن را دون کنید. سپس در کف هر قالب چند دانه انار ریخته و روی آن‌ها از مایع مسقطی بریزید. در نهایت قالب را به مدت ۶ ساعت درون یخچال بگذارید و اجازه دهید تا خود را بگیرد. برای تزیین نیز می‌توانید از چند دانه انار استفاده کنید.

دستور تهیه مسقطی انار به همین سادگی است و می‌توانید آن را بدون دردسر تهیه کرده و از طعم آن لذت ببرید.

طرز تهیه مسقطی انار با گردو

اگر دوست دارید تا مسقطی انار شما مغزدار باشد، می‌توانید این کار را به سادگی انجام دهید. برای درست کردن مسقطی انار با گردو باید مانند روش قبل مایه مسقطی را آماده کنید.

مراحل طرز تهیه مسقطی انار

  • مرحله اول: ترکیب نشاسته گل و آب سرد را ایجاد کرده، شکر را اضافه کنید و مواد را هم بزنید.
  • مرحله دوم: آب انار را نیز با مواد مخلوط کرده، مواد را هم بزنید و سپس مخلوط را روی حرارت بگذارید.
  • مرحله سوم: پس از آنکه مواد به غلظت رسید، گلاب و کره ذوب شده را هم اضافه کنید و ۱۰ دقیقه بعد مخلوط را از روی حرارت بردارید.
  • مرحله چهارم: کف قالب را چرب کرده و دانه انار و مغز گردو یا هر آجیل دیگری را کف قالب بریزید.
  • مرحله پنجم: مواد مسقطی را داخل قالب ریخته و در یخچال بگذارید تا خود را بگیرد.

طرز تهیه مسقطی انار با پودر قند

مسقطی انار یا هر نوع مسقطی دیگری به خودی خود طعم شیرینی دارد، اما می‌توانید با کمک پودر قند طعم آن را بهتر کنید.

طرز تهیه مسقطی انار با پودر قند

  • مرحله اول: پس از ترکیب نشاسته گل و آب سرد، شکر را اضافه کرده و مواد را مخلوط کنید.
  • مرحله دوم: آب انار را نیز اضافه کرده، مواد را هم بزنید و سپس مخلوط را روی حرارت قرار دهید.
  • مرحله سوم: پس از آنکه مواد به غلظت رسید، گلاب و کره ذوب شده را هم اضافه کنید.
  • مرحله چهارم: کف قالب را چرب کرده و دانه انار و مغز گردو یا هر آجیل دیگری را کف قالب بریزید. سپس مواد مسقطی را داخل قالب ریخته و آن را در یخچال بگذارید.
  • مرحله پنجم: در یک ظرف به میزان کافی پودر قند بریزید و کمی مسقطی را در آن بغلتانید. سپس آن‌ها را در ظرف دلخواه خود چیده و سرو کنید.

اگر شما مسقطی انار با پودر قند را دوست دارید، احتمالا طرز تهیه راحت الحلقوم انار نیز برای شما جالب باشد! بنابراین، پیشنهاد ما این است که راحت الحلقوم را هم حتما تهیه کنید.

طرز تهیه مسقطی انار و زرشک

اگر دوست دارید تا مسقطی انار شما طعم ترشی داشته باشد، یکی از راهکارهای خوب، استفاده از زرشک در دستور تهیه آن است. برای درست کردن مسقطی انار با زرشک، مراحل زیر را دنبال کنید:

  • مرحله اول: بعد از ترکیب نشاسته گل و آب سرد، شکر را اضافه کنید و مواد را هم بزنید.
  • مرحله دوم: مواد را با آب انار مخلوط کرده و آن را روی حرارت بگذارید.
  • مرحله سوم: وقتی مواد به غلظت رسید، گلاب و کره ذوب شده را هم اضافه کنید.
  • مرحله چهارم: کف قالب را چرب کرده و دانه انار و زرشک را کف قالب بریزید.
  • مرحله پنجم: مواد مسقطی را داخل قالب ریخته و در یخچال قرار دهید تا مسقطی سفت شود.

بهتر است تا طرفدارن مسقطی انار با زرشک، طرز تهیه پاستیل انار خانگی به صورت مرحله به مرحله را نیز امتحان کنند که بسیار ساده و خوشمزه است.

نکات و ترفندهای درست کردن مسقطی انار

برای این که شما بتوانید یک مسقطی انار خوشمزه و با کیفیت را درست کرده و میل کنید، نکات ساده‌ای وجود دارد که باید بدانید و رعایت کنید. با در نظر گرفتن این موارد، مسقطی انار شما طعم فوق العاده‌ای خواهد داشت.

نکات و ترفندهای درست کردن مسقطی انار

  • اگر دوست دارید تا مسقطی را در یک قالب یکجا درست کنید، باید تمام مواد را در قالب ریخته و سپس بعد از این که خود را گرفت، برش دهید. روند درست کردن مسقطی انار در قالب یکجا نیز مانند روش قبل است و باید حتما ابتدا کف قالب را چرب کنید؛ همچنین ترجیحا بهتر است تا قالب مستطیلی شکل باشد.
  • این که مسقطی انار شما طعم ترش یا شیرینی داشته باشد کاملا به خودتان و ذائقه‌ی شما بستگی دارد. اما اگر دوست دارید تا شیرین باشد، باید میزان افزودن شکر را نسبت به ترشی انار در نظر بگیرید. حتما از قبل انار را تست کنید و اگر انار شما ترش بود، شکر بیشتری اضافه کنید.
  • برخی از افراد برای تهیه مسقطی انار از آبمیوه‌های آماده‌ی شرکتی استفاده می‌کنند. در صورتی که نباید این کار را انجام دهید، زیرا آبمیوه‌ها قند زیادی دارند و برای تهیه این نوع مسقطی مناسب نیستند. پس حتما از آب انار طبیعی استفاده کنید.
  • معمولا مسقطی انار با پودر ژله تهیه نمی‌شود و نشاسته گل و حرارت دادن آن، باعث سفت شدن مسقطی خواهد شد.

روش نگهداری مسقطی انار

برای نگهداری مسقطی انار، پس پخت و آماده شدن، آن‌ را در ظروف درب‌دار قرار داده و درون یخچال بگذارید. هرچه مسقطی را تازه‌تر مصرف کنید، طعم و مزه بهتری خواهد داشت، اما به طور کلی این شیرینی را می‌توان به مدت ۱ ماه در یخچال نگهداری کرد.

جلوگیری از خراب شدن مسقطی انار

برای آنکه مسقطی خراب نشود، آن را حتما در یخچال نگهداری کنید و دقت داشته باشد که درب ظرف بسته باشد. در صورتی که درب ظرف باز بماند، مسقطی در معرض هوا خشک شده و کیفیت خود را به عنوان یک شیرینی نرم از دست می‌دهد. همچنین توجه کنید که ظرف نگهداری مسقطی، کاملا تمیز و عاری از آلودگی باشد.

خواص انار

مسقطی علاوه بر طعم شیرین و بافت نرم، به دلیل استفاده از انار و آب انار، خواص مختلفی برای بدن خواهد داشت. انار به سلامتی قلب کمک کرده و با کاهش سطح رادیکال‌های آزاد بدن، احتمال ابتلا به انواع سرطان را کاهش می‌دهد. همچنین این میوه به دلیل وجود ویتامین C، به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می‌کند. از دیگر خواص انار می‌توان به شادابی پوست، درمان دردهای آرتروزی و بهبود فرایند گوارش اشاره کرد.شب یلدا و مسقطی انار

شب یلدا، مسقطی انار را از یاد نبرید…

طرز تهیه مسقطی انار را به صورت مرحله به مرحله برای شما توضیح دادیم و شما را با روش‌های مختلف تهیه این دسر آشنا کردیم. پیشنهاد می‌کنیم که حتما این دسر خوشمزه را برای شب یلدا تهیه کنید و از طعم آن لذت ببرید. البته، اگر می‌خواهید این دسر را برای شب چله آماده کنید اما فرصت تهیه آن را ندارید، می‌توانید از سفارش آنلاین شیرینی اسنپ فود کمک بگیرید. با استفاده از این سرویس، شیرینی یا دسر موردنظر شما در مدت زمان کوتاهی به دستتان خواهد رسید.

سوالات متداول

در تهیه مسقطی انار به کدام مواد اولیه نیاز داریم؟

مسقطی انار با استفاده از گلاب، آب انار، نشاسته گل، دانه‌های انار، کره، شکر و آب تهیه می‌شود.

برای اینکه مسقطی انار ترش مزه شود، چه کنیم؟

برای ترش شدن مسقطی انار، کف قالب‌ها دانه‌های زرشک بریزید. البته اگر آب انار شما ترش باشد هم مسقطی ترش مزه می‌شود.

برای شیرین شدن مسقطی انار چه کنیم؟

مسقطی انار به طور کلی شیرین است، مگر اینکه آب انار یا دانه‌های انار شما ترش باشد، پس ابتدا از شیرین بودن انار و آب انار مطمئن شوید. همچنین می‌توانید در پایان کار مسقطی را در پودر قند بغلتانید تا شیرین‌تر شود.

اشتراک:
مینا اسماعیل بیگی- 1446 مقالات

ارسال نظرات

نظرات(6 دیدگاه)

viktouriya
25 دی 1402

چطور بوی خامی نشاسته را بگیرم تا مسقطی انار خوشمزه تری درست کنم

  • snappfoodadmin
    25 دی 1402

    سلام در دستور پخت مسقطی انار برای حل کردن نشاسته میتوانید از آب انار استفاده کنید و آب را از دستور تهیه مسقطی حذف کنید، اما برای گرفتن بوی خامی نشاسته از آب استفاده کنید

mohsengholipormarndi
14 آذر 1402

سلام چی باعث میشه که مسقطی انار سفت بشه چی باید بریزم که مسقطی انار خوب سفت بشه

  • snappfoodadmin
    14 آذر 1402

    سلام نشاسته گل و حرارت دادن مسقطی،باعث سفت شدن مسقطی انار خواهد شد.

hosna
05 آذر 1402

برای جلوگیری از خراب شدن مسقطی انار چیکار کنم میخوام دسر مسقطی انار و زرشک برای شب یلدا درست کنم برای اینکه مسقطی یلدایی دیرتر خراب بشه چیکار کنم

  • snappfoodadmin
    05 آذر 1402

    سلام برای جلوگیری از خراب شدن مسقطی انار بهترین کار اینکه حتما این نوع شیرینی را در ظرف تمیز و عاری از آلودگی و درب بسته در درون یخچال بگذارید.هرچه مسقطی را تازه‌تر مصرف کنید، طعم و مزه بهتری خواهد داشت،اما به طور کلی این شیرینی را می‌توان به مدت ۱ ماه در یخچال نگهداری کرد.پس میتوانید از حالا برای شب یلدا این شیرینی خوشمزه را درست کنید

سرویس‌های اسنپ فود

سرویس‌های اسنپ فود