طرز تهیه نان توموشی خوشمزه، نان معروف هرمزگان

طرز تهیه نان توموشی
4.8/5 - (11 امتیاز)

طرز تهیه نان توموشی به استان هرمزگان تعلق داشته و یکی از نان‌های پراستفاده در جزیزه قشم است. این نان مقوی و خوشمزه معمولاً با سوراغ و مهیاوه خورده می‌شود که از غذا‌های سنتی هرمزگان محسوب می‌شوند. البته این نان در استان هرمزگان با نام‌های متفاوتی مانند لیتک، تمشی، نون تاوَه و… نیز معروف است.

شما می‌توانید از این نان در وعده‌های مختلف غذایی به ویژه صبحانه استفاده کنید و از عطر و طعم آن در کنار خانواده و دوستان لذت ببرید. در ادامه همراه ما باشید تا طرز تهیه این نان خوشمزه را به صورت مرحله به مرحله آموزش دهیم.

نان توموشی
تعداد نفرات 3 نفر
زمان آماده‌سازی و تهیه 130 دقیقه
میزان سختی متوسط
میزان کالری در هر 100 گرم 293 کیلوکالری

نان توموشی چیست؟عکس نان توموشی

نان توموشی یکی از غذاهای محلی استان هرمزگان است که طعم جذاب و متفاوتی دارد. توموشی را می‌توان یک نان اصیل ایرانی و با قدمت دانست که البته نوعی نان محلی است و در بخش‌های جنوبی ایران و استان هرمزگان تهیه می‌شود. برای آماده کردن این نان، دو نوع سس مخصوص جنوبی به نام مهیاوه و سوراغ کاربرد دارد. برای درست کردن این سس‌ها از دو گونه ماهی و ترکیبات دیگر استفاده می‌شود.

طرز تهیه نان توموشی در خانهطرز تهیه نان توموشی در خانه

از آنجایی که این نان طرفداران زیادی دارد، سفره‌های افطار و دورهمی‌های خانوادگی و دوستانه خالی از نون توموشی نخواهد بود. هرمزگانی‌ها بخصوص در ماه‌ رمضان، این نان را پخته و در برخی از روستا و شهرهای همسایه نیز توزیع می‌کنند. البته نان توموشی در شیراز نیز تهیه شده و طرفداران خود را دارد. در ادامه همراه ما باشید تا به مواد لازم و طرز تهیه این نان سنتی بپردازیم.

مواد لازم در طرز تهیه نان تموشی قشم

مواد لازم در طرز تهیه نان توموشی در جدول زیر معرفی شده است. با مقدار موادی که در این دستور آشپزی قرار گرفته، می‌توانید برای 3 نفر نون توموشی تهیه کنید. در صورتی که می‌خواهید مقدار کمتر یا بیشتری از این نان داشته باشید، کافی است مقدار مواد را تغییر دهید. برای درست کردن نان توموشی نیز مانند طرز تهیه نان فطیر محلی آرد ماده اصلی محسوب می‌شود.

مواد لازم مقدار مورد نیاز
آرد 1 کاسه
تخم مرغ 3 عدد
آب به میزان لازم
مهیاوه یا سوراغ به میزان لازم
روغن به میزان لازم

دستور پخت نان توموشی بندرعباسدستور پخت نان توموشی

برای درست کردن نان توموشی بندری در منزل مراحل زیر را با دقت دنبال کنید. طرز تهیه نان تابه ای توموشی خوشمزه در چهار مرحله آماده می‌شود که در ادامه به توضیح آن می‌پردازیم:

  • مرحله اول: در طرز تهیه خمیر نان توموشی ، آرد را در ظرفی ریخته، آب را کم کم به آن اضافه کنید و با دست هم بزنید تا خمیر نسبتاً روانی به دست آید. سپس در حدود ۳۰ دقیقه خمیر را دمای محیط قرار دهید تا کیفیت نان بهتر شود.

نکته: البته شما می‌توانید در این مرحله، پخت نان را بلافاصله شروع کنید، اما استراحت دادن خمیر باعث می‌شود تا در نهایت نان بهتری داشته باشید.

  • مرحله دوم: اندکی روغن داخل تابه بریزید، همه جای آن پخش کنید و اجازه دهید روی شعله داغ شود. توجه داشته باشید که حرارت اجاق گاز در این مرحله نباید خیلی زیاد یا خیلی کم باشد. مقداری از خمیر را روی تابه قرار دهید و آن را به وسیله دست (اگر مهارت کافی ندارید، این کار را با دست انجام ندهید) و یا با جسم دیگری مانند کاردک به صورت دایره وار پهن کنید تا به وسط تابه برسید. سپس خمیر اضافه را برداشته و به ظرف باز گردانید. با توجه به اینکه خمیر روان است، باید با قطر بسیار کمی آن را پهن کنید.
  • مرحله سوم: کنار دست خود، یک کاسه آب بگذارید تا بعد از این که خمیر را به تابه کشیدید، دست‌تان را داخل آب تمیز کنید. در ادامه تخم‌مرغ‌ها را در ظرفی جدا هم بزنید و با قاشق، روی نان در حال پخته شدن پخش کنید.
  • مرحله چهارم: مقداری مهیاوه و سوراغ را با قاشق روی نان اضافه کرده و منتظر بمانید تا نان پخته شود. زمانی که اطراف نان به صورت لایه نازک از تابه بلند شدند، روی آن اندکی روغن زده و نان را با استفاده از یک کاردک از تابه خارج کنید.

نکته: توجه داشته باشید که به دلیل قطر کم، زمان پخت نان کوتاه است.

طرز تهیه این نان محلی به پایان رسید و اگر به دنبال طعم‌های جدید از نان هستید، طرز تهیه نان قندی خانگی نیز انتخاب بسیار مناسبی خواهد بود.

فوت و فن‌های طرز تهیه نان توموشی هرمزگانفوت و فن‌های طرز تهیه نان توموشی هرمزگان

در دستور پخت نان توموشی نکات زیر را مدنظر قرار دهید تا در نهایت نان خوشمزه‌ای تهیه شود.

  • در طرز تهیه نان توموشی باید از تابه مخصوصی استفاده کنید؛ چرا که این نان با پخت در تابه مخصوص کیفیت بهتری خواهد داشت.
  • برای پخت نان توموشی مانند طرز تهیه نان شیرمال ، می‌توانید از آرد نانوایی‎‌ها استفاده کنید؛ اما حتما در نظر بگیرید که آرد باکیفیتی داشته باشید.
  • این نان معمولاً با مهیاوه خورده می‌شود، به همین دلیل در پخت آن ترجیحاً از نمک استفاده نکنید؛ اما اگر دوست داشته باشید می‌توانید نصف قاشق نمک نیز به مواد اولیه اضافه نمایید.
  • نان توموشی را در مناطق مختلف هرمزگان با پنیر و تخم‌مرغ آماده می‌کنند. توصیه می‌کنیم شما نیز برای بهتر شدن طعم نان، از این مواد در فرایند پخت استفاده کنید.
  • اگر دوست داشتید می‌توانید به خمیر نان کمی زعفران دم کرده و یا زردچوبه بیافزایید تا رنگ و عطر بهتری پیدا کند.
  • تابه باید به اندازه کافی داغ باشد تا نان پس از پخت از تابه جدا شود. اگر تابه داغ نباشد، خمیر به آن می‌چسبد و اگر حرارت تابه زیاد باشد، نان شما خیلی زود می‌سوزد.
  • مهیاوه و سوراغ که برای تهیه نون توموشی استفاده می‌شوند، دو نوع سس مخصوص جنوبی هستند. سوراغ یکی از غذاهای محلی بندرعباس است که در فصل ماهی مومغ (حشینه) تهیه می‌شود. بعد از شست و شو ماهی، آن را با آب و نمک مخلوط کرده و به آن خاک سرخ جزیره هرمز و پوست میوه ترنج اضافه می‌کنند.
  • برای تهیه مهیاوه نیز ابتدا یک نوع ماهی ریز به نام موتو، به طول 5 تا ۱۰ سانتی‌متر را روی شن و ماسه سواحل خلیج فارس خشک می‌کنند. بعد از خشک شدن، ماهی را کاملاً کوبیده و الک می‌کنند.
  • استفاده از آرد سبوس‌دار و چاودار نقش موثری در کیفیت نان خواهد داشت؛ بنابراین هر چه در انتخاب آرد استفاده شده وسواس بیشتری به خرج دهید، نان شما خوشمزه‌تر خواهد شد. همچنین توجه داشته باشید که به هیچ وجه نباید از آرد شیرینی‌پزی در تهیه نان استفاده کرد؛ زیرا عدد گلوتنی این آردها بسیار کم است و برای تهیه خمیر نان اصلا مناسب نیست.
  • برای جلوگیری از هدررفت نان بعد از درست کردن، آن‌ها را داخل یک پارچه قرار دهید.

 نان توموشی، از جنوب تا سفره های غذای شما

همانطور که اشاره کردیم نان تمشی که به توموشی نیز معروف است، یکی از غذاهای استان هرمزگان و نان محلی بندرعباس بوده که طرفداران بسیاری دارد. در واقع نه تنها هرمزگانی‌ها بلکه هموطنان سراسر کشور و حتی گردشگرانی که به هرمزگان سفر کرده‌اند، طعم بی‌نظیر این نان را تایید می‌کنند.

در این مطلب سعی کردیم تا طرز تهیه نان توموشی را به طور کامل و با تمام جزئیات توضیح دهیم. حال، اگر فکر می‌کنید که زمان کافی یا حوصله تهیه نان‌های محلی یا انواع دیگر نان را ندارید، می‌توانید از سفارش آنلاین نان اسنپ فود کمک بگیرید. با اسنپ فود، هر نانی که می‌خواهید با بهترین کیفیت و در کمترین زمان ممکن به دست شما می‌رسد.

نظرات کاربران

خاتمی
31.اردیبهشت.1402

من که د ر بندرعباس خوردم و واقعا دوست داشتم فقط سس سوراغ رو دوست نداشتم چون بوی تند ماهی داره و تنها با مهیاوه خوردم که عالی بود حتی تابه مخصوص اون رو خریدم تا تو خونه هم درستش کنم که مهارت زیادی میخواد و با تمرین یاد میگیری

    snappfoodadmin
    05.تیر.1402

    سلام از اینکه بلاگ اسنپ فود را برای آموزش پخت نان توموشی انتخاب کردید خوشحالیم براتون آموزش نان توموشی مفید بوده است میتوانید در صورت تمایل از بخش سوپ و آش هم دیدن کنید شما میتونید سس نان توموشی سلیقه ای هستش https://blog.snappfood.ir/category/cuisine/list-soup/

هرمز
06.شهریور.1402

نان توموشی چه نانی است و مال کدام شهر است

    snappfoodadmin
    08.شهریور.1402

    سلام طرز تهیه نان توموشی به استان هرمزگان تعلق داشته و یکی از نان‌های پراستفاده در جزیزه قشم است. این نان مقوی و خوشمزه معمولاً
    با سوراغ و مهیاوه خورده می‌شود که از غذا‌های سنتی هرمزگان محسوب می‌شوند. البته این نان در استان هرمزگان با
    نام‌های متفاوتی مانند لیتک، تمشی، نون تاوَه و… معروف است

farzaadd
06.شهریور.1402

سلام نان توموشی به اسم نان های تمشی و نون تاوَه ، لیتک در استان هرمزگان معروف هستند

فرشته
06.شهریور.1402

سلام در نان توموشی چرا از مهیاوه و سوراغ استفاده می کنند

    snappfoodadmin
    08.شهریور.1402

    سلام مهیاوه و سوراغ که برای تهیه نون توموشی استفاده می‌شوند، دو نوع سس مخصوص جنوبی هستند. سوراغ یکی از غذاهای محلی بندرعباس است که
    در فصل ماهی مومغ (حشینه) تهیه می‌شود. بعد از شست و شو ماهی، آن را با آب و نمک مخلوط کرده و به آن خاک سرخ جزیره هرمز و پوست میوه ترنج اضافه می‌کنند.
    برای تهیه مهیاوه نیز ابتدا یک نوع ماهی ریز به نام موتو، به طول 5 تا ۱۰ سانتی‌متر را روی شن و ماسه سواحل خلیج فارس خشک می‌کنند.
    بعد از خشک شدن، ماهی را کاملاً کوبیده و الک می‌کنند.

aliaraqi
29.آبان.1402

سلام نون توموشی چی هستش!؟
طرز تهیه نان تموشی قشم با نان محلی بندرعباس فرق دارند ،نان توموشی بندرعباس همون نان محلی یا کلا جدا هستند مرسی

    snappfoodadmin
    06.آذر.1402

    سلام نان توموشی مقوی و خوشمزه معمولاً با سوراغ و مهیاوه خورده می‌شود که از غذا‌های سنتی هرمزگان و قشم محسوب می‌شوند.این نان محلی
    در استان هرمزگان و در شهر بندرعباس و جزیره قشم … با اسم های مختلف مثل لیتک، تمشی، نون تاوَه و… معروف است.این نون توموشی در وعده‌های
    مختلف غذایی به ویژه صبحانه استفاده می شود

مهسا
14.دی.1402

مرحله دوم که نوشتید روغن داخل تابه بریزید و پخش کنید، درست نیست. نان تمشی به هیچ عنوان نیاز به روغن برای درست شدنش نداره وقتی پخت تمام شد و از تابه جدا شد توی بشقاب می گذارند و چند قطره روغن روی نان می ریزند.

    snappfoodadmin
    19.دی.1402

    سلام برای تهیه نان توموشی این نان محلی خوشمزه زمانی که در طرز پخت توموشی هرمزگان از تابه یا مایتابه برای آماده سازی این نون
    استفاده می کنید بهتر که اندکی روغن داخل تابه یا مایه تابه بریزد که خمیر نان به تابه نچسبد و نسوزد و هنگام پخت کامل
    این نان سنتی محلی خوشمزه بتوان راحت آن را از مایتابه و تابه جدا کرد