آخرین کلمات کلیدی جست و جو شده
داغ‌ترین‌های امروز
  • سمبوسه سیب زمینی
    طرز تهیه سمبوسه سیب زمینی با طعم‌ های مختلف مرداد 2, 1403
  • سبزی خورشت کرفس
    سبزی خورشت کرفس چیست؟ مرداد 2, 1403
  • روغن کرچک
    معرفی روغن کرچک با خواص، مضرات و نحوه مصرف خرداد 20, 1403
صفحه پیدا نشد!
طرز تهیه نان شیرمال
آموزش آشپزی
3.5/5 - (4 امتیاز)
بدون نظر

طرز تهیه نان شیرمال خانگی خوشمزه + نکات پخت

زهرا دهقان 19 اردیبهشت 1402 6 دقیقه

نان شیرمال ساده و خوشمزه، از نان‌های سنتی ایران است. گاهی از آن با عنوان شیرینی هم نام می‌برند، اما در واقع نوعی نان است که طعم شیرین‌تری نسبت به نان‌های معمولی دارد. شیرمال در کشورهای دیگر مثل هندوستان و پاکستان نیز با همین نام پخته می‌شود که محبوبیت زیادی داشته و در شمار نان‌های پرفروش به حساب می‌آید.

 

نان شیرمال با روش‌های متفاوتی تهیه می‌شود؛ به عنوان مثال طرز تهیه نان شیرمال در تنور گازی، تهیه نان شیرمال بدون فر و ده‌ها طرز تهیه دیگر با جزئیاتی مختلف! در ادامه با ما همراه باشید تا طرز تهیه نان شیرمال ساده، مغزدار، روغنی و بدون فر را با یکدیگر دوره کنیم.

نان شیرمال

تعداد نفرات 4 نفر
زمان آماده‌سازی 90 دقیقه
زمان پخت 25 دقیقه
میزان سختی متوسط

معرفی نان شیرمال

معرفی نان شیرمال

دلیل نام‌گذاری شیرمال بر روی این نوع نان، استفاده از شیر به‌جای آب در تهیه خمیر است. بافت این نان بسیار سبک بوده و اصلاً شباهتی به کیک‌های اسفنجی ندارد.

نان شیرمال شیرین سوغات سمنان است. گردشگرانی که به سمنان سفر می‌کنند، حتما این نان را امتحان کرده، یا به عنوان سوغاتی به شهر خود می‌برند. همین طور در ماه مبارک رمضان این نان برای سحری یا افطار پخته می‌شود. البته چند سالی است که نان شیرمال کمتر در نانوایی‌های فانتزی طبخ شده و رفته رفته جایگاه نوستالژی به دست آورده است.

خبر خوب این که نان شیر مال خانگی را می‌توان در خانه با داشتن فر، تهیه کرد. البته بدون فر نیز امکان پخت نان شیرمال وجود دارد. انواع نان شیرمال شیرین، شامل نان شیرمال مغزدار شکلاتی، ساده، کشمشی، گردویی، کنجدی و … است که شما می‌توانید بنابر سلیقه خود، هر یک از این مدل‌ها را تهیه کنید.

طرز تهیه نان شیرمال ساده

طرز تهیه نان شیرمال ساده

نان شیرمال سنتی یکی از نان‌های محبوبی است که طعمی فوق‌العاده دارد. مواد اولیه این نان در ادامه آمده است و لازم است برای تهیه یک نان خوشمزه، مراحل زیر را با ما پیش ببرید.

مواد لازم برای تهیه نان شیرمال ساده

مواد اولیه لازم در طرز تهیه نان شیرمال سنتی به شرح زیر است:

مواد لازم مقدار مورد نیاز
آرد گندم 3 پیمانه سرخالی
شکر نصف پیمانه
شیر نصف پیمانه
تخم مرغ 1 عدد
پودر خمیر مایه یک قاشق غذاخوری
کره 100 گرم
نمک نصف قاشق چای‌خوری
کنجد سیاه یا سفید به میزان لازم

دستور پخت نان شیرمال ساده

دستور پخت نان شیرمال ساده

درست کردن نان شیرمال سنتی را به شرح زیر دنبال کنید:

  • مرحله اول: درون یک کاسه شکر و پودر خمیر مایه را مخلوط کرده و شیر گرم را به آن بیفزایید؛ سپس مواد مخلوط شده را به خوبی هم بزنید. 10 دقیقه صبر کنید تا خمیر مایه به عمل آید.
  • مرحله دوم: در یک کاسه دیگر نمک و آرد را ترکیب کرده و مخلوط شیر، شکر و خمیر مایه را به آن اضافه کنید. تخم مرغ را در یک ظرف جداگانه شکسته و زرده و سفید آن را هم بزنید. سپس تخم مرغ هم زده را به مخلوط آرد و دیگر مواد بیفزایید.
  • مرحله سوم: در این مرحله کره را روی شعله کم آب کنید و دقت نمایید که کره کاملا ذوب شود. سپس کره مایع را با موادی که آماده کرده‌اید ترکیب کنید.
  • مرحله چهارم: کمی روغن به دست خود بزنید و با دست روغنی مواد را به مدت 5 دقیقه ورز دهید. این کار را تا زمانی ادامه دهید که خمیر نان دیگر به دست نچسبد. البته اگر خمیر را بیش از اندازه ورز دهید، ترک می‌خورد. حالا خمیر را درون یک ظرف قرار داده، روی آن را بپوشانید و به مدت یک ساعت استراحت دهید.
  • مرحله پنجم: هنگامی که اندازه خمیر دو برابر حالت اولیه شد، زمان مناسب برای ادامه روند طرز تهیه نان شیرمال بدون شیر است. برای تسریع فرایند عمل آمدن خمیر می‌توانید آن را کمی گرم کنید؛ مثلاً فر را روشن کنید و زمانی که مقداری گرم شد، آن را خاموش کرده و برای چند دقیقه کوتاه خمیر را درون فر خاموش قرار دهید تا فرایند حجیم شدن خمیر سریع‌تر انجام شود. البته بدون انجام این کار نیز پس از یک ساعت نتیجه حاصل می‌شود.
  • مرحله ششم: فر را با دمای 160 درجه سانتی‌گراد روشن کنید و زمانی که در حال گرم شدن است، روی سطح سینی فر یک کاغذ روغنی قرار دهید. خمیر را روی کاغذ روغنی پهن کرده و کمی آرد روی آن بریزید. حال با دست خمیر را مسطح کنید.
  • مرحله هفتم: دوباره روی خمیر را پوشانده و 20 دقیقه دیگر استراحت دهید. پس از گذشت این مدت زمان، خمیر پف کرده را به سلیقه خود شکل دهید. برای مثال می‌توانید آن را خیلی ساده و به شکل دایره تزئین کنید و یا خمیر را مانند بافت مو دربیاورید. حال با قلم‌مو زرده تخم مرغ را روی نان بزنید و روی آن کنجد سیاه و یا سفید بپاشید.
  • مرحله هشتم: سینی را حدود 20 الی 25 دقیقه درون فر قرار دهید. حتماً هر چند دقیقه یک بار نگاهی به آن بیندازید که اگر دمای فر کم و یا زیاد بود، خمیر خراب نشود.

طرز تهیه نان شیرمال بدون فر

در ابتدا اشاره کردیم که نان شیرمال را بدون فر هم می‌توان درست کرد و طرز تهیه نان شیرمال در ماهیتابه نیز امکان‌پذیر است. برای پخت نان شیرمال بدون فر، می‌توانید همان مراحل قبل را تکرار کنید، با این تفاوت که به جای فر یک قابلمه یا یک تابه گود به‌کار ببرید.

به خاطر داشته باشید که برای طرز تهیه نان شیرمال قابلمه ای یا تابه‌ای باید کمی روغن کف قابلمه و یا تابه بریزید و هنگام پخت حتماً از دم کنی استفاده کنید. زمان پخت نان شیرمال بدون فر نیز همان 20 الی 25 دقیقه خواهد بود.

طرز تهیه نان شیرمال روغنی

طرز تهیه نان شیرمال روغنی

شیرمال روغنی در حقیقت همان نان شیرمال ساده است که ما طرز تهیه آن را آموزش دادیم. اما شما می‌توانید در صورت تمایل به‌جای کره از روغن نیز استفاده کنید. در این صورت به نصف پیمانه روغن مایع نیاز خواهید داشت که پس از تخم مرغ‌ها به مواد نان اضافه می‌شود. دقت کنید که باید حتما از روغن مایع استفاده کرد! نان شیرمال روغنی به خاطر بافت نرم و طعم لذیذ، طرفداران بسیاری دارد.

طرز تهیه نان شیرمال مغزدار

برای تهیه نان شیرمال مغزدار به 15 عدد خرما و 4 قاشق غذاخوری گردو نیاز دارید. هسته خرماها را جدا کرده و گردوها را نیز خرد کنید. پس از آماده شدن خمیر آن را با ورده پهن کنید و در یک نیمه خمیر گردو و خرما قرار دهید. سپس نیمه دیگر را روی خمیر برگردانده و مجددا با وردنه آن را پهن کنید. در نهایت نیز خمیر را به مدت 20 تا 25 دقیقا در فر قرار دهید.

در روشی دیگر برای تهیه نان شیرمال مغزدار، خمیر را به 6 قسمت تقسیم کنید و داخل هر قسمت خرما و گردو قرار دهید. سپس لبه‌های خمیر را مانند پیراشکی برگردانید و به هم بچسبانید. در نهایت قسمت‌های مختلف خمیر را در سینی فر چیده و داخل فر بگذارید تا پخته شود.

نکات تهیه نان شیرمال سنتی

نکات تهیه نان شیرمال سنتی

در تهیه نان شیرمال نکات زیر را مدنظر قرار دهید:

  • اگر تمایل داشته باشید می‌توانید داخل خمیر کشمش یا گردو بریزید و در نهایت روی شیرمال کشمشی را با کنجد و پودر قند تزئین کنید.
  • نان شیرمال ترکی نیز با همین دستور پختی که خواندید تهیه می‌شود. فقط در مدل طبخ ترکی این نان، آن را هنگام شکل‌دهی به صورت حلقه‌ای درمی‌آورند.
  • شما می‌توانید با توجه به ذائقه خود هر چیزی که تمایل داشتید مانند خامه یا شکلات را روی نان قرار دهید؛ ولی طرز تهیه آن به طور اصلی همان چیزی بود که توضیح دادیم. فراموش نکنید که نان شیرمال گاهی به عنوان عصرانه همراه با چایی سرو می‌شود.

نان شیرمال سنتی، بهترین نان برای وعده های صبحانه و عصرانه

نحوه درست کردن نان شیرمال را به طور کامل برای شما توضیح دادیم. با توجه به آموزش طرز تهیه نان شیرمال نرم، شما هم می‌توانید با فر یا بدون فر این نان را در خانه درست کنید. به علاوه، این امکان را دارید که با کمک نانوایی انلاین یا سفارش آنلاین شیرینی اسنپ فود، در کمترین زمان نان مورد علاقه خود را در هر مکانی که هستید، تحویل گرفته و نوش جان کنید.

اشتراک:
زهرا دهقان- 507 مقالات

سرویس‌های اسنپ فود

سرویس‌های اسنپ فود