طرز تهیه آبگوشت بزقرمه اصیل کرمانی، رفسنجان، بزقرمه با بادمجان

طرز تهیه آبگوشت بزقرمه

آبگوشت از غذاهای بسیار خوشمزه و پرطرفدار ایرانی بوده که برای سال‌ها مورد توجه قرار داشته و با توجه به مواد اولیه به کار رفته در آن، غذایی مقوی و مفید نیز به حساب می‌آید. یکی از انواع آبگوشت‌های سنتی ایرانی پرطرفدار، آبگوشت بزقرمه است که اگر چه شباهت‌هایی با آبگوشت بزباش دارد؛ اما به کلی غذایی متفاوت به حساب می‌آید. این نوع آبگوشت به صورت اختصاصی متعلق به غذاهای بومی کرمان بوده که البته در شهرهای دیگر نیز رواج دارد. در این مطلب با ما همراه باشید تا نگاهی به طرز تهیه آبگوشت بزقرمه بیندازیم.

آبگوشت بزقرمه

تعداد نفرات 4 نفر
زمان آماده سازی 30 دقیقه
زمان پخت غذا 90 دقیقه
میزان سختی متوسط

آبگوشت بزقرمه چیست؟

آبگوشت بزقرمه

این نوع آبگوشت بومی کرمان، طعم و مزه‌ای عالی داشته و بسیار مقوی و مفید است. همان طور که گفتیم بزقرمه، شباهت زیادی با بزباش دارد؛ با این تفاوت که در فرایند آماده کردن آن، گوجه فرنگی به طور کامل حذف شده است. در صورتی که فرایند صحیح طبخ این غذای سنتی کرمان را بیاموزید؛ یک غذای خوشمزه و در عین حال با خواص زیاد به فهرست غذاهای خود، اضافه خواهید کرد.

مواد اولیه آبگوشت بزقرمه سنتی کرمان

آبگوشت بزقرمه سنتی کرمان

برای پخت این آبگوشت محلی، به مواد اولیه زیر نیاز خواهید داشت:

مواد اولیه میزان لازم
گوشت گوسفند 400 گرم
پیاز متوسط 1 عدد
سیب زمینی 1 عدد
نخود 200 گرم
سیر حبه 5 عدد
نمک، فلفل سیاه و زردچوبه به میزان لازم
پیاز داغ و نعناع داغ برای تزئین به مقدار کافی

 طرز تهیه آبگوشت بزقرمه اصیل کرمان

در طرز تهیه آبگوشت بزقرمه کرمانی، مراحل زیر را در نظر داشته باشید:

  • مرحله اول: پیش از هر چیزی لازم است که حتما از شب قبل، نخودها را در آب خیس کنید تا نفخ آن‌ها گرفته شود. با خیس کردن نخودها، پوست آن‌ها ورم کرده و می‌توان به راحتی پوست را از بافت اصلی نخود جدا کرد. برای انجام این کار، کافی است که با دست روی پوست بکشید تا به راحتی جدا شود.
  • مرحله دوم :نخودها را در یک ظرف آب ریخته و روی شعله بگذارید تا به مرحله نیم پخت برسند.
  • مرحله سوم: پیازها را نیز نگینی خرد کرده و خوب تفت دهید تا رنگ آن‌ها طلایی شود.
  • مرحله چهارم :پیش از آن که رنگ پیازها به طور کامل تغییر کند، سیر را نیز رنده کرده و به پیاز اضافه کنید. کمی زردچوبه به سیر و پیاز اضافه کنید تا رنگ و طعم بهتری به خود بگیرد.

نکته: دقت داشته باشید که سرخ کردن بیش از حد سیرها، موجب تلخی آن‌ها شده و مزه غذا را تغییر می‌دهد.

  • مرحله پنجم: گوشت را که از قبل شسته و خرد کرده‌اید، به سیر و پیاز اضافه کرده و تفت بدهید تا رنگ آن تغییر کند. دقت داشته باشید که بیش از حد تفت دادن گوشت، باعث سفتی آن خواهد شد.
  • مرحله ششم: پس از آن که گوشت تغییر رنگ داده و رنگ آن به قهوه‌ای تغییر کرد، نخودهایی که از قبل نیم پز کرده بودید را اضافه کرده و آب نیز داخل ظرف بریزید تا مواد شروع به پختن کنند.
  • مرحله هفتم :یک سیب زمینی را نیز پوست کنده و خرد کنید و به این مواد در حال پخت، اضافه نمایید.

نکته:  بهتر است که زمان بیشتری برای پخت آبگوشت بزقرمه در نظر بگیرید تا به آرامی و روی شعله ملایم پخته و به خوبی لعاب بیندازد.

  • مرحله هشتم: پس از آن که گوشت و دیگر محتویات آبگوشت، به خوبی پخت، به وسیله گوشت کوب، به خوبی آن‌ها را بکوبید تا بافتی یکدست پیدا کنند.
  • مرحله نهم: در مرحله آخر از طرز تهیه آبگوشت بزقرمه، گوشت کوبیده بزقرمه را در ظرفی مناسب ریخته و روی آن را با نعناع داغ و پیاز داغ تزیین کنید. همین طور شما می‌توانید از کمی کشک برای شکل دادن به تزیینات روی آبگوشت استفاده کنید.

به علاوه توصیه می‌کنیم که حتما فرصت کوتاهی برای دنبال کردن طرز تهیه آبگوشت کشک و بادمجان در مجله اسنپ فود اختصاص داده و روش پخت این غذای خوشمزه با بادمجان را نیز بیاموزید.

بزقرمه با بادمجان

بزقرمه با بادمجان

همان طور که می‌توان حدس زد، طرز تهیه بزقرمه با بادمجان تا حدودی با چیزی که در بالا برای تهیه و طبخ بزقرمه اصیل با گوشت دیدیم، متفاوت است.

مواد اولیه در طرز تهیه بزقرمه خوشمزه با بادمجان

برای تهیه آبگوشت بزقرمه با بادمجان، به مواد اولیه زیر نیاز خواهید داشت:

مواد اولیه میزان لازم
گوشت گوسفند 500 گرم
بادمجان 5 عدد
نخود 200 گرم
لوبیا سفید 100 گرم
پیاز 1 عدد
سیب زمینی 1 عدد
چغندر 1 عدد
خیار 4 عدد
کشک 2 قاشق غذاخوری
نمک، فلفل سیاه و زردچوبه به میزان کافی

طرز تهیه آبگوشت بزقرمه با بادمجان

برای تهیه این آبگوشت بزقرمه از انواع غذاهای کرمانی، مراحل زیر را دنبال کنید:

  • مرحله اول: حبوبات را از شب قبل در آب خیس کرده و نیم پز کنید.
  • مرحله دوم :پیاز را نگینی خرد کرده و به همراه زردچوبه تفت دهید. سپس گوشت را به آن اضافه کرده و تفت دهید تا رنگ گوشت تغییر کند.
  • مرحله سوم :این مواد یعنی پیاز، گوشت و حبوبات را در یک قابلمه با نصف میزان آب ریخته، به صورتی که آب روی مواد را بپوشاند. سپس سیب زمینی خرد شده را نیز اضافه کنید.
  • مرحله چهارم :بادمجان‌ها را پوست کرده و پس از آن که به خوبی خشک کرده و آب آن‌ها را گرفتید، در روغن سرخ کنید.
  • مرحله پنجم: چغندرها را برش زده و کف ظرف بچینید. سپس روی آن‌ها را با بادمجان پر کنید.
  • مرحله ششم: مقداری از آب گوشت را روی چغندر و بادمجان ریخته و درب تابه را بگذارید تا خوب پخته شوند.
  • مرحله هفتم :از آن طرف گوشت و نخود نیز پخته شده و آماده کوبیدن شده‌اند. مقدار بیشتری از بادمجان و چغندرها را با گوشت و حبوبات پخته شده، مخلوط کرده و بکوبید.
  • مرحله هشتم: بادمجان و گوشت کوبیده را در یک ظرف مناسب ریخته و اطراف آن‌ها را با برش‌های پخته شده بادمجان، چغندر و خیار خرد شده، تزیین کنید. در نهایت دو قاشق کشک را نیز برای تزئین با مدل دلخواه خود روی مواد آبگوشت آماده، بریزید.

طرز تهیه بزقرمه با مرغ

طرز تهیه بزقرمه با مرغ

شما می‌توانید به جای گوشت در تهیه آبگوشت بزقرمه، از مرغ استفاده کنید. بهتر است از گوشت ران مرغ برای تهیه بزقرمه با مرغ استفاده کنید تا چربی بیشتری داشته و غلظت لازم را در آبگوشت به وجود بیاورد.

طرز تهیه بزقرمه با مرغ، درست مشابه چیزی است که در طرز تهیه بزقرمه با گوشت دیدیم. تنها کافی است که به جای گوشت گوسفند، از گوشت مرغ در طبخ این غذا استفاده شود. این غذا برای آن دسته از افرادی که به هر دلیلی مایل به استفاده از گوشت قرمز نیستند، یک جایگزین عالی محسوب شده و همان طعم جذاب آبگوشت بزقرمه کرمانی را در آن تجربه خواهید کرد.

طرز تهیه بزقرمه رفسنجانی

مردم رفسنجان نیز علاقه زیادی به تهیه آبگوشت بزقرمه داشته و این غذا در بسیاری از رستوران‌های شهر رفسنجان سرو می‌شود. برای تهیه بزقرمه اصل رفسنجان، باید علاوه بر مواد اولیه که در طرز تهیه آبگوشت بزقرمه کرمانی، به آن‌ها اشاره کردیم؛ از گردو نیز استفاده کنید. همین طور معمولا رفنسجانی‌ها به جای گوشت گوسفند از گوشت راسته بره بدون چربی، برای طبخ این غذا استفاده می‌کنند. وجود گردو در طرز تهیه بزقرمه رفسنجان، باعث می‌شود تا این آبگوشت طعم بسیار خوبی گرفته و ارزش غذایی بالاتری نیز داشته باشد.

روش پخت بزقرمه سیرجان

در طرز تهیه آبگوشت بزقرمه سیرجان، بیشتر وقت‌ها به جای استفاده از نخود، لپه در این غذای خوشمزه به کار برده می‌شود. به علاوه سیرجانی‌ها معمولا این آبگوشت را رقیق‌تر درست کرده و به این شکل آن را تیلیت کرده و نوش جان می‌کنند.

طرز تهیه خورش بزقرمه

طرز تهیه خورش بزقرمه

با رقیق کردن این آبگوشت، به جای کوبیدن آن؛ می‌توانید به جای فرم آبگوشتی، از آن به عنوان یک خورش استفاده کرده و همراه با برنج میل کنید. در این صورت نیز طعم عالی این خورش با گوشت گوسفند، بزغاله و حتی گوشت مرغ، فوق العاده خواهد بود.

به همین راحتی بزقرمه کرمانی را آماده و نوش جان کن!

در بالا طرز تهیه بزقرمه با گوشت و همین طور طرز تهیه آبگوشت مرغ و بادمجان را آموزش دادیم. شما تا به حال چه نوعی از طرز تهیه آبگوشت بزقرمه را امتحان کرده و چه ترکیب طعمی را برای آن بیشتر می‌پسندید؟ تجربیات و نظرات خود در این باره را در بخش نظرات، با ما به اشتراک بگذارید. پیشنهاد می‌کنیم که این مطلب را برای اطرافیان خود ارسال کرده و طرز تهیه انواع آبگوشت بزقرمه را به آن‌ها نیز آموزش دهید چرا که این غذای خوشمزه کرمانی، می‌تواند یک وعده کامل غذایی به ویژه برای ناهار باشد.

در پایان این مطلب، باید بگوییم که اگر اهل کرمان هستید می‌توانید از سفارش آنلاین غذا کرمان نیز استفاده کنید. به این شکل، غذاهای کرمانی در کمترین زمان به درب منزل یا محل کار شما ارسال خواهند شد.

نظرات کاربران

yokabeh vazirye
29.خرداد.1402

طرز تهیه غذای بزقرمه رفسنجانی برام جالب بود خوشم امد غذای محلی و سنتی کرمان دیدم دستور پخت بزقرمه نوشتم درست کنم

    snappfoodadmin
    29.خرداد.1402

    سلام وقت بخیر سپاس که طرز تهیه آبگوشت بزقرمه اصیل کرمانی، رفسنجان، بزقرمه با بادمجان مطالعه کردید حتما بعد از دست کردن غذای بزقرمه درصورت تمایل نظرتون درباره ی این آبگوشت مقوی به ما بگید

oumidfatemi
26.آذر.1402

در طرز تهیه آبگوشت بزقرمه نخودها چیکار کنم سفت نباشن غذاهای سنتی محلی کرمان حرف ندارن

    snappfoodadmin
    27.آذر.1402

    سلام در طرز تهیه آبگوشت بزقرمه باید بدانید که اگر نخودها را از شب قبل خیس کنید و چندبار آب آن را عوض کنید نفخ نخودها از بین می روند و
    نخود در وقت درست کردن آبگوشت و حتی خورشت ها نرم و بهتر پخت میشوند