طرز تهیه آبگوشت کشک و بادمجان به روش ساده، لری، همدانی و کرمانی

طرز تهیه آبگوشت کشک و بادمجان
4.8/5 - (75 امتیاز)

آبگوشت کشک و بادمجان یک غذای اصیل ایرانی است که اصالت آن به غرب ایران برمی‌گردد. در شهرهای مختلف، این غذا را با تغییراتی کوچک به شیوه‌هایی خاص تهیه می‌کنند. ما در این مطلب قصد داریم طرز تهیه آبگوشت کشک و بادمجان را به شیوه شهرهای لرستان، اراک، همدان و کرمان آموزش دهیم. اگر به دنبال این هستید که غذایی با طعمی متفاوت و مقوی را بپزید، با ما همراه باشید.

طرز تهیه آبگوشت کشک و بادمجان

تعداد نفرات 4 نفر
زمان آماده‌سازی 30 دقیقه
زمان پخت 3 ساعت
میزان سختی متوسط

طرز تهیه آبگوشت کشک لری

طرز تهیه آبگوشت کشک لری

طعم این آبگوشت بسیار لذید و جدید است، زیرا مواد اولیه آبگوشت کشک و بادمجان با آبگوشت معمولی تفاوت دارد. در این آبگوشت از رب گوجه‌فرنگی، لیموعمانی و سیب‌زمینی استفاده نمی‌شود.

مواد اولیه آبگوشت کشک و بادمجان لرستان

برای تهیه این غذای اصیل، یعنی آبگوشت لری به مواد اولیه زیر نیاز خواهید داشت:

مواد لازم مقدار مورد نیاز
گوشت گوسفندی 300 گرم
نخود 1 پیمانه
لوبیا سفید 1 پیمانه
پیاز متوسط 1 عدد
سیر 3 حبه
بادمجان بزرگ 1 عدد
کشک 1 لیوان
نعناع خشک به میزان لازم
زردچوبه 1 قاشق چای‌خوری
نمک و فلفل به میزان لازم
روغن به میزان لازم

آماده‌سازی مواد آبگوشت کشک و بادمجان لری

برای درست کردن آبگوشت لری ابتدا باید مواد اولیه را برای مراحل پخت غذا آماده کنید.

  • در طرز تهیه آبگوشت کشک و بادمجان ، مانند طرز تهیه کشک بادمجان ابتدا پوست بادمجان‌ها را جدا کنید. سپس برای اینکه طعم تلخی بادمجان را بگیرید، آن را از وسط نصف کرده، داخل آب ریخته و کمی نمک بزنید. پس از 30 دقیقه بادمجان‌ها را از آب خارج کرده و بر روی یک دستمال کاغذی بگذارید تا آب آن‌ها گرفته شود. بعد از نیم ساعت بادمجان‌ها را خشک کنید و کمی در روغن تفت دهید تا طلایی شوند. لازم نیست که بادمجان‌ها را کاملا سرخ کنید.
  • یک حالت دیگر نیز برای پخت بادمجان وجود دارد. در حالت دوم به جای سرخ کردن آن را آبپز می‌کنند. البته حالت اول آبگوشت را خوشمزه‌تر می‌کند، اما اگر می‌خواهید غذای کم روغن و کم‌کالری داشته باشید، حالت دو برای شما مناسب‌تر است.
  • از شب قبل نخود و لوبیا را خیس کنید تا نفخ حبوبات از بین برود.
  • در روغن بادمجان‌ها، نعنا خشک را بریزید و نعنا داغ درست کنید.

دستور پخت آبگوشت کشک و بادمجان لرستان

دستور پخت آبگوشت کشک و بادمجان لرستان

برای تهیه آبگوشت لری مراحل زیر را به ترتیب انجام دهید:

  • مرحله اول: در اولین مرحله از طرز تهیه ابگوشت کشک و بادمجان ، در یک قابلمه یک لیتر آب بریزید و بر روی شعله گاز قرار دهید تا بجوشد.
  • مرحله دوم: پس از اینکه آب به جوش آمد، گوشت، نخود و لوبیا سفید را داخل آن ریخته و حرارت را کم کنید.
  • مرحله سوم: هنگامی که گوشت را داخل قابلمه ریختید و چند دقیقه از پخت آن گذشت، مقداری کف می‌کند. شما باید این کف را با قاشق از روی مواد آبگوشت خارج کنید.
  • مرحله چهارم: پس از اینکه کف گوشت را خارج کردید، پیاز را به چند قسمت تقسیم کرده و به همراه چند حبه سیر به آبگوشت اضافه کنید. اگر با بوی سیر مشکل دارید ابتدا آن را به صورت جداگانه در روغن تفت دهید و سپس به مواد آبگوشت بیافزایید.
  • مرحله پنجم: زردچوبه را به آبگوشت اضافه کنید، زیرا رنگ این غذا به خاطر وجود زردچوبه و کشک است. در گذشته به صورت مستقیم زردچوبه خام را به مواد اضافه می‌کردند. اما شما می‌توانید آن را در قابلمه دیگری به همراه سیر کمی تفت دهید و سپس به مواد آبگوشت اضافه کنید.
  • مرحله ششم: پس از حدود 2 ساعت مواد کاملا پخته می‌شوند. حال بادمجان‌ها را اضافه کرده و اجازه دهید تا نیم ساعت دیگر نیز آبگوشت بپزد.
  • مرحله هفتم: ده دقیقه مانده به سرو آبگوشت، کشک را اضافه کنید، زیرا کشک نباید زیاد بجوشد. پس از اینکه کشک را اضافه کردید و آب دوباره به جوش آمد، درب قابلمه را ببندید و بگذارید کشک چند دقیقه با حررات کم بپزد.
  • مرحله هشتم: حال آبگوشت شما آماده سرو است. مواد آبگوشت را از آب جدا کرده، با گوشت‌کوب آن را بکوبید و با نعناع داغ تزئین کنید. البته شما می‌توانید نعناع داغ را به مواد هم اضافه کنید و به صورت جداگانه سرو نکنید. این موضوع بستگی به سلیقه شما دارد.

آموزش آبگوشت کشک و بادمجان ساده

آموزش آبگوشت کشک و بادمجان ساده

آبگوشت کشک بادمجان ساده که برای اغلب ما آشنا است، در حقیقت همان آبگوشت کشک بادمجان لری است که به مواد اولیه آن 2 عدد سیب زمینی نیز اضافه شده است. برای درست کردن این آبگوشت، سیب زمینی‌ها را پوست بکنید و در یک ساعت پایانی پخت آبگوشت، به قابلمه اضافه کنید. طعم این غذا بسیار لذیذ و خوشمزه بوده و مورد پسند اغلب افراد قرار می‌گیرد.

طرز تهیه آبگوشت کشک با چغندر سفید

در برخی از نقاط کشور مانند اراک دیزی کشک را با چغندر سفید درست می‌کنند. چغندر سفید فواید زیادی برای سرماخوردگی دارد و باعث می‌شود آبگوشت طعم بهتری داشته باشد. طرز تهیه آبگوشت کشک با چغندر سفید نیز به همان صورتی است که در بالا توضیح دادیم، فقط به جای بادمجان، از چغندر سفید خام استفاده کنید.

از آنجا که چغندر سفید در بسیاری از نقاط ایران همیشه در دسترس نیست، اغلب این غذای اصیل ایرانی را با بادمجان درست می‌کنند.

طرز تهیه آبگوشت کشک و بادمجان همدان

طرز تهیه آبگوشت کشک و بادمجان همدان

در شهر همدان دیزی کشک بادمجان را با استفاده از مواد اولیه متفاوتی تهیه می‌کنند و تمایز اصلی آن استفاده از عدس به عنوان حبوبات این آبگوشت است. در ادامه با طرز تهیه این آبگوشت آشنا می‌شوید.

مواد اولیه آبگوشت کشک و بادمجان همدانی

برای تهیه این غذای محلی همدان مواد اولیه زیر را تهیه کنید:

مواد لازم مقدار مورد نیاز
گوشت گوسفندی 500 گرم
عدس 1 پیمانه
پیاز متوسط 2 عدد
بادمجان 4 عدد
کشک نصف پیمانه
نعناع خشک 1 قاشق غذاخوری
نمک، فلفل و زردچوبه به مقدار لازم
روغن به مقدار لازم

دستور تهیه آبگوشت کشک و بادمجان همدان

در روش تهیه آبگوشت کشک همدانی باید مراحل زیر را دنبال کنید.

  • مرحله اول: بادمجان را مطابق آنچه گفته شد در آب و نمک خیس کرده و سپس سرخ کنید. عدس را نیز از 2 ساعت قبل در آب بخیسانید.
  • مرحله دوم: پیازها را به صورت نگینی سرخ کنید و به همراه مقداری روغن در قابلمه ریخته و تفت دهید. پس از اینکه پیاز مقداری سبک شد، زردچوبه را اضافه کرده و به تفت دادن ادامه دهید.
  • مرحله سوم: گوشت را به همراه فلفل به پیاز داغ اضافه کرده و کمی سرخ کنید. سپس چند لیوان آب به قابلمه بیافزایید و حرارت را زیاد کنید تا آب به جوش آید. سپس حرارت را کم کرده و درب قابلمه را بگذارید تا گوشت پخته شود.
  • مرحله چهارم: یک ساعت بعد، عدس را نیز به قابلمه اضافه کنید تا به همراه گوشت کاملا پخته شود.
  • مرحله پنجم: در 30 دقیقه پایانی بادمجان سرخ شده و نعنا داغ را اضافه کنید و درب قابلمه را ببندید.
  • مرحله ششم: وقتی آبگوشت پخته شد و اصطلاحا جا افتاد، در 10 دقیقه انتهایی، کشک را به همراه نمک به محتویات غذا اضافه کنید.

طرز تهیه آبگوشت کشک و بادمجان خوشمزه کرمان

طرز تهیه آبگوشت کشک و بادمجان خوشمزه کرمان

آبگوشت کشک یکی از انواع غذاهای کرمانی است که طعم فوق‌العاده‌ای دارد. کرمانی‌ها برای تهیه دیزی کشک بادمجان از سیب زمینی و چغندر استفاده می‌کنند که موجب طعم متفاوت و لذیذی می‌شود. اگر می‌خواهید غذای شما کالری کمتری داشته باشد، از گوشتی استفاده کنید که میزان چربی آن کمتر باشد.

مواد اولیه آبگوشت کشک و بادمجان کرمانی

در طرز تهیه آبگوشت کشک و بادمجان کرمانی، به مواد اولیه زیر نیاز دارید.

مواد لازم مقدار مورد نیاز
گوشت گوسفندی چرب با استخوان 500 گرم
نخود 100 گرم
لوبیا سفید 100 گرم
پیاز متوسط 1 عدد
بادمجان قلمی 5 عدد
سیب زمینی 1 عدد
کشک 1 پیمانه
چغندر 1 عدد
خیار قلمی 4 عدد
نمک، فلفل و زردچوبه به میزان لازم
روغن به میزان لازم

دستور پخت آبگوشت کشک و بادمجان اصیل کرمان

دستور پخت آبگوشت کشک و بادمجان اصیل کرمان

برای درست کردن آبگوشت کشک کرمانی مطابق زیر عمل کنید. البته، اگر به غذاهای سنتی کرمان علاقه‌مند هستید، بعد از این مطلب،  با طرز تهیه آبگوشت بزقرمه اصیل کرمانی نیز آشنا شوید.

  • مرحله اول: حبوبات شامل نخود و لوبیا را از شب قبل خیس کنید. بادمجان‌ها را به صورت ورقه‌ای خرد کرده و به مدت 30 دقیقه در محلول آب و نمک قرار دهید.
  • مرحله دوم: نخود و لوبیا سفید را به همراه گوشت و پیاز داخل قابلمه بریزید و 4 لیوان آب به آن اضافه کنید. پیاز را پوست کنده و به چند تکه تقسیم کنید و به قابلمه بیافزایید.
  • مرحله سوم: قابلمه را بر روی حرارت گذاشته و شعله را زیاد کنید تا به جوش آید. سپس حرارت را در حد ملایم قرار دهید تا گوشت و حبوبات کاملا پخته شوند.
  • مرحله چهارم: در حدود 3 ساعت بعد، سیب زمینی را پوست کنده و به همراه نمک، فلفل و زردچوبه به قابلمه آبگوشت اضافه کنید.
  • مرحله پنجم: بادمجان‌ها را از آب خارج کرده و در یک تابه به همراه مقداری روغن سرخ کنید. وقتی دو طرف بادمجان‌ها طلایی شد، آن‌ها از تابه خارج کرده و روی چند برگ دستمال کاغذی آشپزخانه قرار دهید تا روغن اضافی آن گرفته شود.
  • مرحله ششم: چغندر را پوست گرفته، به صورت حلقه‌ای خرد کنید و کف تابه‌ای که بادمجان را در آن سرخ کردید بچینید. حالا بادمجان‌ها را نیز روی چغندرها قرار دهید.
  • مرحله هفتم: مقداری از آب غذا را با ملاقه جدا کرده، داخل تابه بادمجان و چغندر بریزید و روی شعله قرار دهید تا با حرارت ملایم پخته شوند.
  • مرحله هشتم: نیمی از بادمجان و چغندر پخته شده را بکوبید و به قابلمه آبگوشت اضافه کنید. در 10 دقیقه پایانی کشک را نیز داخل قابلمه ریخته و آن را بچشید تا در صورت نیاز مقداری نمک اضافه کنید.
  • مرحله نهم: آبگوشت کرمان آماده شده را داخل کاسه ریخته و سرو کنید. نیم دیگر بادمجان و چغندر پخته شده را نیز داخل یک ظرف دیگر ریخته و با خیار خرد شده تزئین کنید. طرز تهیه آبگوشت کشک و بادمجان کرمانی به پایان رسید، نوش جان!

آبگوشت کشک و بادمجان، آبگوشتی متفاوت اما خوشمزه…

طرز تهیه آبگوشت کشک و بادمجان را به صورت مرحله به مرحله و با ۴ روش متفاوت برای شما توضیح دادیم. اما، در دنیای امروز انجام بسیاری از کارها نسبت به گذشته راحت‌تر شده است. برای مثال، شما می‌توانید به راحتی با نصب اپلیکیشن اسنپ فود یا ورود به سایت آن، در هر کجای ایران غذا سفارش دهید و در سریع‌ترین زمان ممکن آن را تحویل بگیرید. فقط کافی است انواع غذای موردعلاقه خود (سنتی، محلی، ایرانی و فست فود) را از قسمت سفارش آنلاین غذا انتخاب کرده و در محل آدرس، منتظر رسیدن غذا بمانید.

نظرات کاربران

pouranferdosipor
25.آذر.1402

سلام من غذاهای کرمانی خیلی دوست دارم یاد بگیرم
میگما آبگوشت کشک و بادمجان اصیل کرمان واقعا خوشمزه میشه!؟ حبوبات داره اگر اره از کی باید حبوبات آبگوشت خیس بزارم نفخ حبوبات بره

    snappfoodadmin
    27.آذر.1402

    سلام آبگوشت کشک و بادمجان یک غذای اصیل ایرانی است که اصالت آن به غرب ایران برمی‌گردد.در این مقاله هم طرز تهیه آبگوشت کشک و
    بادمجان به شیوه شهرهای لرستان، اراک، همدان و کرمان آموزش داده شده.از شب قبل نخود و لوبیا را خیس کنید تا نفخ حبوبات از بین برود.
    طعم و مزه این آبگوشت ها سلیقه ای و بستگی به ذائقه شما دارد خوشمزه میشود