آخرین کلمات کلیدی جست و جو شده
داغ‌ترین‌های امروز
  • درمان عروس هلندی افسرده
    درمان افسردگی عروس هلندی شهریور 17, 1403
  • طرز تهیه رولت مرغ
    طرز تهیه رولت مرغ مجلسی شهریور 17, 1403
  • مرغ پرتقالی
    طرز تهیه مرغ پرتقالی شهریور 17, 1403
صفحه پیدا نشد!
خواص ازگیل
انواع میوه جات
به این مقاله امتیاز دهید
بدون نظر

خواص ازگیل، ازگیل و خاصیت های درمانی آن

مینا اسماعیل بیگی 06 اسفند 1401 11 دقیقه

آیا می‌دانید که ازگیل، شناسنامه‌ای ده هزارساله در شمال ایران دارد؟ تا چه اندازه با خواص ازگیل آشنایید؟ آیا می‌دانید این میوه چه مزایایی برای سلامتی دارد و برای چه بیماری‌هایی مفید است؟ آیا می‌دانید چرا به ازگیل، میوه آسمانی می‌گویند؟ عوارض جانبی مصرف ازگیل را می‌شناسید و آیا می‌دانید که بهترین روش‌های مصرف این میوه کدام است؟

اگر مشتاقید که پاسخ این سوالات را بدانید با اسنپ فود و معرفی میوه پاییزی ازگیل، همراه باشید تا آشنایی بیشتری با این میوه پرخاصیت پیدا کنید.

ویژگی های ظاهری و اقلیمی ازگیل

ازگیل، میوه گلابی شکل، با طعمی بین هلو و انبه است. اندازه آن، درشت‌تر از آلو است و پوست آن می‌تواند زرد، نارنجی، قرمز و قهوه‌ای تیره باشد. نام علمی ازگیل، Mespilus germanica است و مازندرانی‌ها به آن، کُنِس و کندس می‌گویند و با اندکی تغییر لهجه در گیلان، معروف به کونوس و کُنوس است و به آن، خرمای گیلان هم می‌گویند.

درخت ازگیل وحشی، بومی مناطق غرب آسیا، بخصوص ایران است و می‌توان رد پای آن را در تمام مناطق جنگلی شمال ایران؛ مانند جنگل‌های گیلان و مازندران و مناطق استپی ایران پیدا کرد. شکل کال ازگیل، خاصیت اسیدی و بافتی سفت دارد و قابل خوردن نیست، اما در صورتی که کاملا برسد، بافتی نرم و خوش خوراک و شیرین پیدا می‌کند.

اگرچه ازگیل در کشورهایی مانند ایران، عراق، ترکیه و برخی کشورهای اروپایی، به فراوانی یافت می‌شود، اما در دنیا کمیاب و گران است و از دید مشتریان، یک میوه فانتزی و خاص است.

انواع ازگیلانواع ازگیل

درخت ازگیل، 3 گونه متفاوت دارد که به این شرح‌اند:

1)ازگیل وحشی یا جنگلی

این گونه ازگیل که پیش از این هم درباره آن صحبت کردیم، بومی غرب آسیا و از خانواده گل سرخی‌ها است. این میوه، هم خانواده گلابی وحشی، سیب، به و زالزالک است. شکل آن گرد و طعم آن، شیرین است و خواص بیشماری برای سلامتی دارد.

2)ازگیل ژاپنی

این گونه ازگیل، بومی کشور ژاپن و از تیره ازگیل است. شکلی کروی و طعمی شیرین دارد و علاوه بر خود میوه، هسته و برگ‌های آن هم سرشار از مواد مغذی و مفید برای بدن هستند.

3)ازگیل آمریکای شمالی

این گونه ازگیل، گونه ای کمیاب با نام علمی M.canescens است که در مناطق آمریکای شمالی می‌روید و در مقایسه با دو نوع اول، قابلیت دسترسی کمتری دارد.

طبع ازگیل در طب سنتی

در طب سنتی از ازگیل به عنوان یک ماده سم‌زدا یاد می‌شود. این میوه، طبیعتی سرد و خشک دارد و می‌تواند حدت صفرا و خون را تسکین دهد. مصلح آن، انیسون و عسل است و زیاده‌روی در مصرف آن به افراد سرد مزاج توصیه نمی‌شود.

ارزش غذایی ازگیل

در هر 100 گرم از میوه ازگیل، این مواد مغذی وجود دارد:

مواد مغذی مقدار در هر 100 گرم
کالری 88 واحد
کربوهیدرات 24 گرم
فیبر 1.3 گرم
پروتئین 0.5 گرم
آهن 1.2 میلی گرم، معادل 15 درصد از نیاز روزانه
کلسیم 41 میلی گرم، معادل 4.1 درصد از نیاز روزانه
بتاکاروتن 12 میلی گرم
ویتامین B1 (تیامین) 0.06 میلی گرم، معادل 5 درصد نیاز روزانه
ویتامین B2 (ریبوفلاوین) 0.3 میلی گرم، معادل 2.21 درصد از نیاز روزانه
نیاسین 0.2 میلی گرم، معادل 1.25 درصد از نیاز روزانه

خواص ازگیل Mespilus germanica

ازگیل، میوه خاص و کمیابی است که خواص بیشماری برای سلامتی دارد. به همین دلیل، به آن میوه آسمانی می‌گویند. این میوه، در درمان مشکلات بسیاری مانند فشارخون، بیماری‌های قلبی – عروقی، دیابت، مشکلات گوارشی و… کارآمد است و در ادامه 33 مورد از این خواص بی‌نظیر را با هم می‌خوانیم:

1. خواص ازگیل در کاهش وزن

کالری پایین و فیبر قابل توجه موجود در ازگیل، زمینه مناسبی برای کاهش وزن ایجاد می‌کنند. فیبر با کاهش اشتها، جلوی پرخوری را می‌گیرد و در نتیجه، دیرتر احساس گرسنگی خواهید کرد. در این صورت بدن، انرژی مورد نیاز خود را از سوزاندن چربی‌های اشباع تأمین می‌کند و فرایند لاغری، آغاز می‌شود.

2. تنظیم کار روده با فتر

ازگیل حاوی ماده‌ای به نام تانن است که خاصیت ضد‌عفونی‌کنندگی دارد. بنابراین برای تنظیم کار روده و درمان عفونت روده بزرگ می‌توانید روی آن حساب کنید. همچنین مصرف ترکیب گوشت ازگیل و شیر، یکی از بهترین درمان‌های طبیعی برای تسکین ورم روده است.

3. بهبود خونسازی با ازگیل

ویتامین K موجود در ازگیل، یک خونساز طبیعی است و به تولید گلبول‌های قرمز بیشتر در خون کمک می‌کند. آهن موجود در این میوه هم از عوامل تولید هموگلوبین در خون است. بنابراین، مصرف ازگیل می‌تواند روند خونسازی سالم در بدن را تقویت کند و جلوی کم خونی بعد از اعمال جراحی یا کم خونی بر اثر قاعدگی را بگیرد.

4. خاصیت مهم ازگیل تنظیم فشار خونخاصیت مهم ازگیل تنظیم فشار خون

پتاسیم موجود در ازگیل، یک منبسط‌کننده طبیعی برای رگ‌ها است که فشار روی رگ‌ها را کم کرده و فشار خون را پایین می‌آورد. به علاوه، کلسیم و منیزیم موجود در ازگیل هم نقش مثبتی در تنظیم فشار خون دارند و توصیه می‌شود که بیماران مبتلا به فشار خون بالا، این میوه مفید را در برنامه غذایی خود بگنجانند.

5. خواص ضد التهابی ازگیل

آنتی اکسیدان‌ها، ویتامین‌ها و مواد معدنی موجود در ازگیل، جلوی التهاب بافت‌های بدن را می‌گیرند. برای مثال، فیبر موجود در این میوه، التهاب سیستم گوارشی در بیماری‌هایی مانند یبوست، نفخ یا اسهال را کاهش می‌دهد و مکمل عصاره میوه ازگیل ژاپنی، باعث کاهش التهاب بدن ناشی از قند بالا خواهد شد. به طور کلی، ازگیل میوه‌ای است که نقش موثری در کاهش پروتئین‌های التهابی و افزایش پروتئین‌های ضد التهابی در بدن دارد.

6. خواص ازگیل در کاهش کلسترول خون

ازگیل، حاوی پکتین است. این فیبر طبیعی، با جذب چربی‌ها و دفع آن‌ها از روده، کلسترول بد خون را پایین می‌آورد و می‌تواند ریسک ابتلا به بیماری‌های قلبی – عروقی را کمتر کند.

7. خاصیت ازگیل در سلامت قلب و عروق

گفتیم که ازگیل، ضد فشار خون و ضد چربی است و هر دوی این‌ها می‌تواند در نهایت، باعث بهبود سلامت قلب و عروق شود. بنابراین، برای داشتن قلبی سالم‌تر، روی ظرفیت غنی آنتی اکسیدان‌ها، پتاسیم و فیبر موجود در ازگیل حساب کنید.

8. فواید ازگیل در کاهش احساس خستگی

ممکن است خستگی مزمن و انقباض عضلانی، ناشی از کمبود برخی مواد معدنی مفید مانند آهن و کلسیم باشد. در این صورت، ازگیل را در رژیم غذایی روزانه خود بگنجانید تا از طعم خاص این میوه و مواد مغذی موجود در آن، بهره‌مند شوید.

9. خواص فتردر سلامت مغز

ازگیل یا فتر، میوه‌ای موثر در تقویت اعصاب است و آهن موجود در آن می‌تواند جریان خونرسانی به مغز را تقویت کرده و باعث بهبود عملکرد شناختی مغز شود. بنابراین، مصرف آن در درازمدت می‌تواند جلوی ابتلا به بیماری‌‌های مغزی ناشی از سن، مانند آلزایمر و زوال عقل را بگیرد.

10.درمان مرتب کردن قاعدگی با کونوسدرمان مرتب کردن قاعدگی با کونوس

اگر دچار سندرم پیش از قاعدگی هستید، اگر پریود نامنظمی دارید و اگر هر ماه، درد پریود امان شما را می‌برد، مصرف ازگیل را فراموش نکنید. این میوه، با وجود مواد معدنی مفیدی مانند منگنز، عادت ماهیانه را تنظیم می‌کند و در کاهش خونریزی زیاد دوران قاعدگی هم موثر است. در ‌این ‌باره، طب سنتی، مصرف این میوه را به صورت تازه، دمنوش و چای تجویز می‌کند.

11. خواص ازگیل برای سلامت کبد

خواص ضد التهابی ازگیل می‌تواند میزان ماده التهابی اندوتوکسین در کبد را کاهش دهد. به علاوه، ازگیل، میوه‌ای پاکسازی‌کننده و سم‌زدا است و می‌تواند در درمان بیماری‌هایی مانند کبد چرب موثر باشد. همچنین، ویتامین B17 موجود در برگ ازگیل، ماده‌ای موثر برای مبارزه با اختلالات کبدی است.

12. فواید ازگیل در سلامت معده

فیبر موجود در ازگیل می‌تواند نفخ و ورم معده را درمان کند؛ فرایند هضم غذا را آسان‌تر کند و به طور کلی، تاثیر مثبتی در سلامت دستگاه گوارش داشته باشد.

13. خواص ازگیل در درمان یبوست مزاج

فیبر موجود در ازگیل باعث تقویت حرکات روده می‌شود. بنابراین، غذای هضم شده، سریع‌تر از روده عبور خواهد کرد و دفع مدفوع، آسان‌تر خواهد بود. البته دقت کنید که خاصیت ملین بودن ازگیل تا جایی است که زیاده‌روی در مصرف آن می‌تواند باعث اسهال شود!

14. درمان سرماخوردگی با ازگیل

آنتی اکسیدان‌ها و ویتامین‌های A و C موجود در ازگیل، بهترین منابع طبیعی برای تقویت سیستم ایمنی بدن هستند. بنابراین، ریسک ابتلا به بیماری‌هایی مانند سرماخوردگی و مشکلات تنفسی، کاهش می‌یابد. به علاوه، ازگیل، میوه‌ای خلط‌آور در طب سنتی است و از آن برای درمان سرماخوردگی استفاده می‌شود. همچنین، در صورت ابتلا به آنژین و عفونت گلو هم غرغره کردن جوشانده برگ ازگیل، مفید خواهد بود.

15. خواص ازگیل برای چشم ها

اگر با شنیدن نام ویتامین A به یاد هویج می‌افتید، باید بدانید که ازگیل هم یک منبع خوب از این ویتامین مفید است. به علاوه، آنتی اکسیدان‌های موجود در ازگیل هم نقش موثری در کاهش استرس اکسیداتیو و تخریب بافت سلولی چشم‌ها دارند. همچنین، ازگیل، رنگدانه‌های چشم را تقویت کرده و باعث جلوگیری از آب مروارید می‌شود و خطر ابتلا به بیماری‌هایی مانند دژنراسیون ماکولا یا تباهی لکه زرد را کمتر می‌کند.

16.درمان کم خونی با ازگیل

در صورت ابتلا به کم خونی ناشی از قاعدگی یا بارداری، باید بدن خود را از لحاظ ذخایر مواد معدنی مفیدی مانند آهن و منگنز بررسی کنید. این‌ها موادی هستند که به صورت طبیعی در ازگیل وجود دارند و در صورتی که این میوه را در حد تعادل در رژیم غذایی خود بگنجانید، به راحتی می‌توانید مشکل کم خونی ناشی از فقر آهن را برطرف کنید. به علاوه، طب سنتی معتقد است که مصرف جوشانده برگ ازگیل یا پودر هسته این میوه، درمانی موثر در رفع کم خونی است.

17. خواص ازگیل در درمان کم خوابیخواص ازگیل در درمان کم خوابی

آیا می‌دانید که کمبود یا فقدان آهن می‌تواند نظم خواب شبانه‌روزی شما را مختل کند؟ اما دلیلی برای نگرانی نیست و میوه‌های مفیدی مانند ازگیل، به خوبی این نیاز را برطرف می‌کنند. به علاوه، طب سنتی، مصرف چای ازگیل را هم در این مورد، مفید می‌داند.

18. درمان ریزش مو با ازگیل

ازگیل حاوی مواد معدنی مفیدی مانند آهن، روی و مس است. این ترکیبات، می‌توانند باعث بهبود جریان خون در بدن شوند و خون‌رسانی بهتر در زیر پوست سر، فولیکول‌های مو را تقویت کرده و از ریزش موها جلوگیری می‌کند.

19. خواص ازگیل در پیشگیری از سرطان

بیماری سرطان، ناشی از عملکرد مخرب رادیکال‌های آزاد در بدن است و وجود آنتی اکسیدان‌های قوی در ازگیل؛ مانند کاروتنوئیدها و اسید کلروژنیک، به خوبی این فعالیت مخرب را خنثی می‌کنند و مانع از ایجاد و گسترش سلول‌های سرطانی می‌شوند. در این بین، چای ازگیل می‌تواند نقش موثری در کاهش ریسک ابتلا به سرطان ریه و دهان داشته باشد.

20. درمان سندرم پای بی قرار با ازگیل

سندرم پای بی قرار، نوعی اختلال عصبی است که می‌تواند حس ناخوشایندی مانند سوزن سوزن شدن یا خارش و درد در پاها ایجاد کند. گذشته از دلایل ژنتیکی، کمبود آهن هم می‌تواند باعث این اختلال شود. خبر خوب این است که با مصرف 100 گرم میوه ازگیل، 15 درصد از مجموع نیاز روزانه بدن به آهن تأمین می‌شود. به علاوه، استفاده از دمنوش برگ ازگیل هم برای درمان سندرم پای بی‌ قرار مفید است.

21. جلوگیری از پوکی استخوان با ازگیل

کلسیم موجود در ازگیل، میزان تراکم استخوان‌ها را بالا می‌برد. همچنین، ویتامین K موجود در این میوه هم قدرت جذب کلسیم توسط استخوان‌ها را افزایش می‌دهد. بنابراین، برای تقویت استخوان‌ها و کاهش احتمال ابتلا به پوکی استخوان در سنین بالا، ازگیل را در برنامه غذایی خود بگنجانید.

22. جوانسازی پوست با ازگیل

ازگیل سرشار از آنتی اکسیدان‌ها و ویتامین C است. این ترکیبات، نقش موثری در حفظ خاصیت کشسانی پوست و رفع چین و چروک‌ها دارند و می‌توانند پوست را جوان و شاداب نگه دارند.

23. خواص ازگیل با قند خونخواص ازگیل با قند خون

مناسب‌ترین ازگیل برای دیابتی‌ها، ازگیل ژاپنی است. این میوه، قند زیادی ندارد. به علاوه، فیبر محلول موجود در ازگیل هم می‌تواند، سرعت جذب قند توسط بدن را کم کند. بنابراین، با مصرف ازگیل، شاهد افزایش ناگهانی قند خون در مبتلایان به دیابت نخواهیم بود. همچنین، ازگیل می‌تواند تولید هورمون انسولین را افزایش دهد و میوه‌ای مناسب برای پایین آوردن سطح تری گلیسیرید و قند خون است. به علاوه، طب سنتی چین معتقد است که مصرف دانه و برگ‌های ازگیل می‌تواند برای قند خون مفید باشد.

24. خاصیت ازگیل در تقویت عضلات

عضلات بدن برای کارایی بهتر و رشد بیشتر، نیاز به مواد مغذی دارند و ازگیل، یک منبع طبیعی خدادای است که می‌توانید در این مورد از خواص بی‌نظیر آن بهره ببرید. این میوه، با افزایش گردش خون، سطح اکسیژن‌رسانی به بافت‌ها و عضلات بدن را بالا می‌برد. بنابراین، مصرف این میوه، هم برای افراد عادی و هم برای ورزشکاران، بسیار مفید است و با مصرف آن می‌توان کارایی سیستم عصبی و عضلانی بدن را بهتر کرد.

25. درمان سالک با ازگیل

استفاده از برگ ازگیل، یکی از درمان‌های سنتی موثر برای بیماری سالک است. برای این منظور، چند برگ ازگیل را در مقداری آب بجوشانید و پس از اینکه خوب دم کشیدند، آن‌ها را روی زخم‌های سالک قرار دهید تا بیماری بهبود پیدا کند.

26. درمان زخم های پوستی با کونوس

انواع زخم‌های پوستی را می‌توان با شیره استخراج شده از دانه‌های ازگیل درمان کرد. به علاوه، استفاده از پوست درخت ازگیل هم در درمان بیماری مالاریا موثر است.

27. خواص هسته ازگیل برای سنگ کلیه

ازگیل، میوه‌ای آبدار است که به سم‌زدایی از بدن کمک کرده و می‌تواند به صورت‌های مختلفی به دفع سنگ کلیه کمک کند. برای مثال، هسته پودر شده این میوه، ترکیبی مفید برای درمان سنگ کلیه است و علاوه بر آن می‌تواند در درمان عوارض نقرس و تسکین دردهای زیرین کمر هم موثر باشد. همچنین، دمنوش برگ‌های ازگیل هم به خاطر خاصیت ادرارآور بودن می‌تواند سنگ کلیه را دفع کند.

28. خواص کنوس برای کودکان

مواد معدنی و ویتامین‌های موجود در ازگیل یا همان کنوس، ترکیباتی ضروری و مفید برای بهبود رشد کودکان هستند. به علاوه، فیبر موجود در این میوه می‌تواند مانع ابتلا به یبوست یا نفخ معده در کودکان شود و حتی این امراض را درمان کند. بنابراین، از خواص ازگیل برای کودکان غافل نشوید.

29. درمان اسهال بچه‌ها با میوه ازگیلدرمان اسهال بچه‌ها با میوه ازگیل

میوه نارس ازگیل، خاصیت قابض دارد و هرچه میوه نارس‌تر باشد، قابض‌تر است. بنابراین برای درمان اسهال می‌توانید روی خواص آن حساب کنید. برای این منظور، 200 گرم میوه نارس ازگیل را پوست کنده و برای 20 دقیقه، در مقداری آب بجوشانید. سپس، حدود 50 گرم برگ تازه ازگیل را به جوشانده اضافه کنید و اجازه دهید این نوشیدنی به مدت 4 ساعت، دم بکشد.

حالا دمنوش را با مقداری شکر یا قند ترکیب کرده و به صورت شربت غلیظی آماده کنید. روزانه، 1 تا 2 فنجان از این دمنوش را به کودک بدهید تا اسهال او متوقف شود.

30. خواص کِنِس در بارداری

ازگیل حاوی انواع ویتامین‌ها و مواد مغذی مفید برای بدن مادر است و می‌تواند به افزایش رشد جنین کمک کند. به علاوه، آهن موجود در ازگیل، خطر ابتلا به کم خونی بارداری را کاهش می‌دهد و فیبر موجود در این میوه می‌تواند جلوی ابتلا به یبوست بارداری را بگیرد. با این حال، بهتر است زنان باردار و شیرده، پیش از مصرف ازگیل با پزشک خود مشورت کنند.

31. خواص ازگیل برای مردان

مصرف ازگیل باعث بهبود شرایط جسمی آقایان می‌شود. برای مثال، ازگیل می‌تواند میل جنسی مردان را افزایش دهد و جلوی ابتلا به بیماری‌های خطرناکی مانند سرطان پروستات را بگیرد. با این حال، توجه داشته باشید که زیاده‌روی در مصرف این میوه هم عوارض خاص خود را دارد.

32. خواص رب ازگیل

خواص رب ازگیل هم کمتر از میوه آن نیست. این رب مفید طبیعی می‌تواند، قند خون، فشار خون و چربی خون را کنترل کند و برای کاهش وزن هم مفید است.

33. خواص مربای ازگیلخواص مربای ازگیل

اگر به فکر استفاده از خواص درمانی مربای ازگیل هستید، شکر را کنار بگذارید و به جای آن از عسل استفاده کنید. این مربا، یک صبحانه خوشمزه انرژی‌زا است که می‌تواند به درمان یبوست و پیشگیری از سرطان کمک کند.

خواص میوه ازگیل به پایان رسید و پیشنهاد می‌کنیم برای آشنایی بیتشر با میوه‌ها، معرفی میوه بهار را نیز در سایت مطالعه کنید.

مضرات ازگیل Mespilus germanica

انواع میوه جات در کنار خواص درمانی خود، مضراتی هم دارند و ازگیل هم از این قاعده، مستثنی نیست. در ادامه، به برخی از مهم‌ترین مضرات ازگیل اشاره می‌کنیم و مثل همیشه یادآوری می‌کنیم که حفظ تعادل را در مصرف انواع میوه جات ، از یاد نبرید.

  • هرچند که ازگیل و هسته آن در درمان سنگ کلیه موثر است، اما مصرف بیش از اندازه این میوه می‌تواند باعث اختلال جذب مواد معدنی در بدن شود و زمینه ابتلا به یبوست مداوم و سنگ کلیه را فراهم کند و تمام این‌ها به خاطر کلسیم موجود در ازگیل است.
  • دانه‌های ازگیل حاوی ماده‌ای سمی به نام اسید هیدروسیانید هستند و نباید مصرف شوند.
  • زیاده‌روی در مصرف ازگیل می‌تواند باعث مسمومیت غذایی شود. این حالت با عوارضی مانند اسهال، تهوع و معده درد همراه خواهد بود.
  • در صورت ابتلا به یبوست، از خوردن ازگیل خودداری کنید، زیرا این حالت را تشدید خواهد کرد.

نحوه مصرف ازگیل

مصرف ازگیل به صورت میوه تازه، دلچسب است. اما این میوه، ماندگاری زیادی ندارد و خیلی زود پوسیده می‌شود. علاوه بر تازه‌خوری می‌توان از این میوه خوش‌طعم، مربا، مارمالاد یا ترشی درست کرد.

مصرف ازگیل در ترکیب انواع نوشیدنی‌ها و اسموتی‌ها هم معمول است و می‌توان با آن، یک خورشت خوشمزه گیلانی به نام خورشت ازگیل هم تهیه کرد. پس، از خواص ازگیل در انواع مواد غذایی غافل نشوید.

برای یک عمر سلامتی، روی ازگیل حساب کنید…

تمامی خواص ازگیل را برای شما توضیح داده و شما را با مضرات و نحوه مصرف آن آشنا کردیم. اگر با خواندن این خواص بی‌نظیر، به فکر تهیه ازگیل‌های باکیفیت و تازه افتاده‌اید، کار سختی در پیش نیست! کافیست سری به سایت اسنپ فود بزنید و با خرید میوه آنلاین ، یک تجربه آسان و شیرین به تجربه خریدهای اینترنتی خود اضافه کنید.

اشتراک:
مینا اسماعیل بیگی- 2711 مقالات

سرویس‌های اسنپ فود

سرویس‌های اسنپ فود