آخرین کلمات کلیدی جست و جو شده
داغ‌ترین‌های امروز
  • سمبوسه سیب زمینی
    طرز تهیه سمبوسه سیب زمینی با طعم‌ های مختلف مرداد 2, 1403
  • سبزی خورشت کرفس
    سبزی خورشت کرفس چیست؟ مرداد 2, 1403
  • روغن کرچک
    معرفی روغن کرچک با خواص، مضرات و نحوه مصرف خرداد 20, 1403
صفحه پیدا نشد!
طرز تهیه ترشی بامیه
تهیه انواع ترشی و شور
به این مقاله امتیاز دهید
بدون نظر

طرز تهیه ترشی بامیه با 4 روش مختلف

مینا اسماعیل بیگی 20 آذر 1402 7 دقیقه

اصالت ترشی بامیه متعلق به استان خوزستان است و رسپی‌های مختلفی دارد. در متداول‌ترین طرز تهیه ترشی بامیه ، پس از شستن و خشک کردن بامیه‌ها، آن‌ها را چند دقیقه با مقداری آب، سرکه و نمک بجوشانید. سپس، بامیه‌ها را با آب جوش آبکشی کرده و پس از خارج شدن آب اضافی، آن‌ها را به صورت لایه لایه با بقیه مخلفات ترشی داخل ظرف موردنظر بریزید. حالا ظرف را از مخلوط آب، سرکه و نمک پر کنید. البته می‌توان از بامیه‌های خام هم در تهیه ترشی بامیه استفاده کرد. در این روش، مرحله جوشاندن بامیه در مخلوط آب، سرکه و نمک حذف می‌شود. همچنین می‌توان از مخلوط آب گوجه و سیر یا چاشنی رب انار هم برای طعم دادن به ترشی بامیه استفاده کرد.

در ادامه، جدول مشخصات غذایی این ترشی خوش‌طعم آمده است:

ترشی بامیه

تعداد نفرات 6  نفر
زمان آماده سازی 20 دقیقه
زمان پخت ترشی 10 دقیقه
میزان سختی کم

طرز تهیه ترشی بامیه با سرکه

متداول‌ترین روش تهیه ترشی بامیه، استفاده از سرکه در کنار ادویه‌ها و سبزیجات معطر است. البته می‌توان این روش را طرز تهیه ترشی بامیه فوری هم نامید، زیرا جوشاندن بامیه‌ها در مخلوط آب، سرکه و نمک باعث می‌شود که ترشی شما زودتر برسد. برای تهیه این ترشی دلچسب، مواد اولیه زیر را فراهم کرده و مطابق دستور آن پیش بروید:

عکس ترشی بامیه

مواد لازم برای تهیه ترشی بامیه با سرکه

مواد اولیه برای تهیه ترشی بامیه به شرح زیر است:

مواد لازم مقدار مورد نیاز
بامیه کوچک 1 کیلو
سیر 3 حبه
فلفل قرمز تند 2 تا 3 عدد
تخم گشنیز 1 قاشق چایخوری
گلپر 1 قاشق چایخوری
سرکه به مقدار لازم
آب به مقدار لازم
نمک  2 قاشق سوپ‌خوری
ترخون و مرزه به مقدار لازم

مراحل تهیه ترشی بامیه با سرکه

برای تهیه این ترشی، مراحل زیر را دنبال کنید:

  • مرحله اول: ابتدا بامیه‌ها را خوب بشویید و ساقه آن‌ها را بدون صدمه زدن به بافت بامیه، کمی کوتاه کنید. سپس آن‌ها را روی پارچه‌ای تمیز پهن کنید تا آب اضافی آن‌ها خارج شود.
  • مرحله دوم: در قابلمه‌ای مناسب مقداری آب، سرکه و 1 قاشق سوپ خوری نمک بریزید. سپس بامیه‌ها را به مخلوط آب و سرکه اضافه کنید. قابلمه را روی حرارت گاز قرار داده و صبر کنید تا بامیه‌ها 5 تا 10 دقیقه بجوشند.

نکته: اندازه سرکه و نمک ذائقه‌ای است و اگر طعم‌های تند و تیز را بیشتر می‌پسندید، باید نسبت سرکه به آب را بیشتر کنید.

  • مرحله سوم: حالا محتویات قابلمه را درون یک صافی ریخته و روی بامیه‌ها مقداری آب جوش بریزید. این کار، لیزی بامیه‌ها را تا حدی از بین می‌برد و کمی آن‌ها را نرم‌تر می‌کند.
  • مرحله چهارم: در ادامه، مقدار مساوی آب و سرکه و بقیه نمک را مخلوط کرده و کنار بگذارید.
  • مرحله پنجم: وقتی آب اضافی بامیه‌ها خارج شد و کمی خنک شدند، آن‌ها را همراه با بقیه مخلفات ترشی از قبیل تخم گشنیز، حبه‌های سیر و فلفل قرمز به صورت لایه لایه داخل یک ظرف شیشه‌ای بریزید تا شیشه پر شود.
  • مرحله ششم: حالا ظرف ترشی را با مخلوط آب، سرکه و نمک پر کرده و درب آن را محکم ببندید.
  • مرحله هفتم: ترشی بامیه را در مکانی خنک مثل یخچال قرار دهید و 10 تا 15 روز صبر کنید تا برسد.

طرز تهیه ترشی بامیه با گوجه

بعضی دوست دارند در ترشی بامیه، از گوجه فرنگی هم استفاده کنند. در این صورت به مواد گفته شده در دستور بالا، 5 عدد گوجه فرنگی رسیده و سالم هم اضافه کنید. مراحل کار به‌صورت زیر است:

طرز تهیه ترشی بامیه با گوجه

  • مرحله اول: بامیه‌ها و گوجه‌ها را بشویید و آن‌ها را روی پارچه‌ای تمیز پهن کنید تا خشک شوند. سپس، ساقه‌های بامیه‌ها را کمی کوتاه کنید.
  • مرحله دوم: سبزی‌های معطر را هم بشویید و داخل آبکش بریزید تا آب اضافی آن‌ها خارج شود. سپس، آن‌ها را به‌صورت ریز خرد کنید. البته از سبزیجات خشک هم می‌توان استفاده کرد.
  • مرحله سوم: در ادامه روش تهیه ترشی بامیه با گوجه، بامیه‌ها را با کمی سرکه، آب و نمک بجوشانید و در آبکش بریزید تا آب اضافی آن‌ها خارج شود.
  • مرحله چهارم: گوجه و سیر را داخل مخلوط‌کن بریزید و چند پالس بزنید تا به‌حالت پوره در‌آیند.
  • مرحله پنجم: سپس سبزیجات خرد شده، نمک، فلفل و بامیه‌ها را هم به این پوره اضافه کرده و همه مواد را کمی هم بزنید تا حالت یکدستی پیدا کنند.
  • مرحله ششم: مواد ترشی را داخل یک ظرف شیشه‌ای تمیز و خشک بریزید و آن را با سرکه پر کنید. سرکه باید روی مواد ترشی را بگیرد.
  • مرحله هفتم: ترشی را به مدت 10 روز در مکانی خنک و به دور از رطوبت قرار دهید تا آماده مصرف شود.

طرز تهیه ترشی بامیه شور

برای تهیه این مدل ترشی بامیه، مواد اولیه ترشی بامیه با سرکه را آماده کنید. تفاوت کار در این است که به‌ازای 500 گرم بامیه، 1 لیتر آب و نصف لیوان سرکه مورد‌نیاز است. مراحل این رسپی به‌صورت زیر است:

طرز تهیه ترشی بامیه شور

  • مرحله اول: بامیه‌های ریز را همراه با مقداری ترخون و مرزه با آب سرد بشویید و روی یک پارچه تمیز پهن کنید تا آب اضافه آن‌ها خارج شود.
  • مرحله دوم: در قابلمه‌ای مناسب، آب، سرکه و 1 قاشق غذاخوری نمک را مخلوط کرده و روی حرارت قرار دهید تا بجوشند. سپس قابلمه را کنار بگذارید تا محتویات آن سرد شود.
  • مرحله سوم: در ادامه طرز تهیه ترشی بامیه شور، بامیه‌ها را به‌صورت لایه لایه با حبه‌های سیر داخل یک بطری شیشه‌ای بریزید و روی مواد را با سبزیجات خرد شده بپوشانید.
  • مرحله چهارم: حالا بطری را از مخلوط سرکه، آب و نمک پر کنید. درب شیشه را محکم ببندید و آن را به مدت 2 هفته در یخچال بگذارید تا برسد.

نکته: روش تهیه ترشی بامیه تبریزی هم مشابه روش بالا است. با این تفاوت که در سبک تبریزی‌ها، به ازای 3 پیمانه سرکه سفید، 1 پیمانه آب جوشیده داغ لازم است. به‌علاوه، تنوع سبزیجات کمی بیشتر است و می‌توانید از ترکیب آویشن، ترخون و شوید تازه استفاده کنید. معمولا به ازای نیم کیلو بامیه، 2 قاشق غذاخوری از هر کدام از این سبزیجات تازه کافی است.

طرز تهیه ترشی بامیه با رب انار

استفاده از چاشنی رب انار مزه متفاوتی به این ترشی می‌دهد. برای این منظور، به ازای 1 کیلو بامیه به 2 قاشق غذاخوری رب انار و 4 حبه سیر نیاز دارید. مقداری سبزی خشک ترخون و شوید و چاشنی نمک و فلفل هم فراموش نشود. طبق مراحل زیر پیش بروید:

طرز تهیه ترشی بامیه با رب انار

  • مرحله اول: بامیه‌ها را بشویید و پس از اینکه کاملا خشک شدند، ساقه آن‌ها را جدا کنید.
  • مرحله دوم: در قابلمه‌ای مناسب مقداری آب و نمک درست کرده و روی حرارت قرار دهید. بعد از اینکه محلول آب و نمک چند قل زد، آن را از روی حرارت برداشته و کنار بگذارید تا سرد شود.

نکته: به ازای هر 3 لیوان آب، یک چهارم پیمانه نمک کافی است.

  • مرحله سوم: حالا بامیه‌ها را به صورت لایه لایه با حبه‌های سیر داخل ظرف شیشه‌ای ترشی بچینید و سبزیجات خشک را هم به آن اضافه کنید.

نکته: برای مقدار مواد گفته شده، 1 قاشق غذاخوری ترخون و 1 قاشق غذاخوری شوید خشک کافی است.

  • مرحله چهارم: حالا نصفی از شیشه را با محلول آب و نمک و نصف دیگر را با سرکه پر کنید.
  • مرحله پنجم: در نهایت، رب انار را روی بقیه مواد ترشی بریزید و درب شیشه را محکم ببندید. ظرف ترشی را به مدت 1 هفته داخل یخچال قرار دهید تا آماده مصرف شود.

فوت و فن تهیه ترشی بامیه

برای تهیه این ترشی جذاب و دلچسب، نکات زیر را به خاطر داشته باشید:

فوت و فن تهیه ترشی بامیه

  • اگر دوست دارید ترشی تند و تیزتری داشته باشید، نسبت سرکه به آب را بیشتر کنید.
  • اگر پس از مدتی آب ترشی حالت لزج و کش‌دار پیدا کرد، آن را دور ریخته و ظرف ترشی را مجددا با مخلوط آب و سرکه پر کنید.
  • حتما برای تهیه این ترشی از بامیه‌های سالم، ریز، یکدست و کمی سفت استفاده کنید.
  • استفاده از سرکه مرغوب و بامیه‌های سالم، ماندگاری ترشی بامیه را بیشتر و کیفیت آن را بهتر می‌کنند.
  • یکی از روش‌های طرز تهیه ترشی بامیه جنوبی ، استفاده از چاشنی رب انار است که پیش‌تر درباره آن صحبت کردیم، اما در بعضی رسپی‌ها هم از آب گوجه فرنگی استفاده می‌شود.
  • برای تهیه یک ترشی بامیه ترد، بامیه‌ها را به مدت 5 تا 10 دقیقه در مخلوط آب، سرکه و نمک بجوشانید.

اصول نگهداری از ترشی بامیه چیست؟

حتما ترشی بامیه را در مکان‌های خنک و دور از نور مستقیم آفتاب قرار دهید. به‌علاوه، مثل تمام ترشی‌های دیگر، ترشی بامیه هم باید در ظروف شیشه‌ای با درب محکم نگهداری شود. پس از باز کردن درب ترشی، حتما آن را داخل یخچال بگذارید.

چطور از کپک زدن ترشی بامیه جلوگیری کنیم؟

برای جلوگیری از کپک زدن ترشی بامیه، این نکات را در نظر داشته باشید:

  • بامیه و سبزیجات ترشی باید خشک باشند.
  • ظرف ترشی باید استریل، تمیز و عاری از هرگونه رطوبت باشد.
  • هنگام ریختن ترشی از ظرف اصلی، از قاشقی تمیز و خشک استفاده کنید.
  • در صورتی باقیمانده ترشی را از سر سفره به ظرف ترشی برگردانید که مطمئن باشید هیچ گونه آلودگی ندارد.

بهترین جایگزین ها در طرز تهیه ترشی بامیه چیست؟

هرچند که استفاده از بامیه‌های تازه در طرز تهیه این ترشی اولویت دارد، اما در صورت عدم دسترسی به آن‌ها می‌توانید بامیه های فریز شده خام را جایگزین کنید.

خواص بامیه

آیا می‌دانید که بامیه به بمب خاصیت معروف است؟ این گیاه گل‌دار به کاهش فشار خون و افزایش سطح ایمنی بدن کمک می‌کند. همچنین، سرشار از انواع ترکیبات آنتی‌اکسیدانی و ویتامین A است و نقش موثری در بهبود بینایی افراد دارد. مصرف بامیه در بهبود فرایند هضم نیز موثر است و به حرکات منظم روده کمک می‌کند. شما می‌توانید از این ماده غذایی مفید در قالب غذاهایی مثل خورشت بامیه، انواع خوراک بامیه و ترشی بامیه استفاده کنید.

خواص بامیه

آیا برای درست کردن ترشی بامیه آماده اید؟

مزاج بامیه سرد و تر است و در قالب ترشی به سردی این گیاه افزوده می‌شود. بنابراین استفاده از سبزیجات و ادویه‌جات گرمی مثل آویشن، فلفل و نمک، بهبود‌دهنده مزاج این گیاه هستند و باعث تعدیل طبع می‌شوند. همچنین فراموش نکنید که استفاده از بامیه‌های باکیفیت و ریز در کیفیت نهایی ترشی شما اثرگذار هستند و می‌توانید آن‌ها را از طریق سفارش آنلاین میوه از اسنپ فود خریداری کنید. امیدواریم این ترشی خوش‌طعم پاییزی را در منزل تهیه کرده و از طعم بی‌نظیر آن در کنار عزیزانتان لذت ببرید.

سوالات متداول

سبزی‌های مورد استفاده در طرز تهیه ترشی بامیه چیست؟

شما می‌توانید بنا به ذائقه خود از انواع سبزیجات معطر مثل ترخون، مرزه، شوید یا نعنا استفاده کنید.

سرکه مخصوص ترشی بامیه چیست؟

شما می‌توانید برای تهیه این ترشی بی‌نظیر از سرکه انگور سفید یا قرمز یا سرکه سیب استفاده کنید.

برای ماندگاری بیشتر ترشی بامیه چه کنیم؟

اول اینکه حتماا از مواد مرغوب استفاده کنید و دوم اینکه در صورت حذف کردن آب و استفاده از سرکه خالص، ترشی بامیه مدت طولانی‌تری می‌ماند. با این حال ممکن است تیزی طعم سرکه برای همه مطلوب نباشد.

اشتراک:
مینا اسماعیل بیگی- 1446 مقالات

ارسال نظرات

سرویس‌های اسنپ فود

سرویس‌های اسنپ فود