آخرین کلمات کلیدی جست و جو شده
داغ‌ترین‌های امروز
  • سمبوسه سیب زمینی
    طرز تهیه سمبوسه سیب زمینی با طعم‌ های مختلف مرداد 2, 1403
  • سبزی خورشت کرفس
    سبزی خورشت کرفس چیست؟ مرداد 2, 1403
  • روغن کرچک
    معرفی روغن کرچک با خواص، مضرات و نحوه مصرف خرداد 20, 1403
صفحه پیدا نشد!
طرز تهیه قیمه نثار
آموزش آشپزی
4/5 - (5 امتیاز)
بدون نظر

طرز تهیه قیمه نثار قزوین به شکل رستورانی و اصیل

زهرا دهقان 15 آذر 1402 9 دقیقه

خورشت قیمه نثار اصل، در واقع پلویی مخلوط است که اصالت آن به قزوین بازمی‌گردد. برای طرز تهیه قیمه نثار ابتدا خلال پسته و بادام را در گلاب خیس کنید. پیاز را سرخ کرده و گوشت، زردچوبه، ادویه مخصوص و رب گوجه فرنگی را کنار پیاز ریخته و تفت دهید. به قابلمه آب اضافه کرده و گوشت را بپزید؛ در ادامه نیز گلاب، هل، دارچین و زعفران را اضافه کنید. تلخی پوست پرتقال را با جوشاندن در آب بگیرید و زرشک و شکر را نیز تفت دهید. خلال پسته، بادام و پوست پرتقال را هم در تابه سرخ کنید. برنج را بپزید و پس از دم کشیدن برنج، خورشت قیمه نثار را در وسط آن بریزید. در نهایت روی غذا را با زرشک، خلال بادام، پسته و پوست پرتقال تزیین کنید.

اگر دوست دارید با طرز تهیه خورشت قیمه نثار اصل به عنوان یک غذای خوشمزه مجلسی، آشنا شوید با این مطلب از اسنپ فود همراه باشید.

قیمه نثار
تعداد نفرات ۶ نفر
زمان آماده‌سازی ۳۰ دقیقه
زمان پخت ۵۰ تا ۸۰ دقیقه
میزان سختی زیاد

فیلم طرز تهیه قیمه نثار

در این مطلب از اسنپ فود طرز تهیه قیمه نثار، این غذای خوشمزه قزوینی را به شما آموزش خواهیم دادیم. مواد لازم برای تهیه قیمه نثار، ادویه‌های مخصوص، دستور پخت این غذا به شکل مجلسی، خواص این غذای خوشمزه و نحوه سرو آن را نیز در ادامه مطلب دنبال کنید.

در ادامه فیلم نحوه درست کردن قیمه نثار قزوین آمده است. اگر حوصله خواندن مطلب زیر را ندارید، این ویدیو را مشاهده کرده و قیمه نثار را از روی فیلم آماده کنید

طرز تهیه قیمه نثار رستورانی

خورشت قیمه نثار اصل، را باید با مواد اولیه درجه یک تهیه کرد که همان طعم اصیل و خوشمزه خود را داشته باشد. همین‌طور اگر اجازه دهید این خورشت پس از پخت اولیه، به خوبی جا بیفتد، مزه به مراتب بهتری خواهد داشت. قیمه نثار قزوینی به جز لپه تمام ترکیبات قیمه را دارد و علاوه بر آن، در این خورشت از انواع آجیل ، زرشک و ادویه نیز برای طعم‌دار کردن استفاده می‌کنند.

مواد لازم در طرز تهیه قیمه نثار قزوین

مواد اولیه لازم برای تهیه قیمه نسار، این خورشت خوشمزه به شرح زیر هستند:

مواد خورشت قیمه نثار اصل

پوست پرتقال عطر و طعم غذا را چندین برابر می‌کند.

مواد لازم مقدار مورد نیاز
گوشت گوسفند ۶۰۰ گرم
پیاز ۱ عدد بزرگ
برنج ۴ پیمانه
آب ۴ پیمانه
رب گوجه فرنگی ۳ قاشق غذاخوری
زعفران دم کرده ۴ قاشق غذاخوری
ادویه مخصوص قیمه نثار ۱ قاشق چایخوری
پودر دارچین ۱ قاشق غذاخوری
پودر هل ۱ قاشق غذاخوری
خلال پسته ۴ قاشق غذاخوری
خلال بادام ۴ قاشق غذاخوری
گلاب ۱ فنجان
زرشک ۵ قاشق غذاخوری
شکر ۱ قاشق غذاخوری
خلال پوست پرتقال ۲ قاشق غذاخوری
کره ۵۰ گرم
روغن مایع به مقدار کافی
نمک و زردچوبه به مقدار کافی
آبلیمو (اختیاری) ۱ قاشق غذاخوری

مواد لازم برای تهیه ادویه قیمه نثار

شما باید یک پلوی مجزا برای این غذا تهیه کنید که به ادویه‌های زیر نیاز دارد:

مواد لازم مقدار مورد نیاز
پودر گل سرخ ۴ قاشق غذاخوری
پودر دارچین ۱ قاشق غذاخوری
زیره سیاه ۱ قاشق غذاخوری
پودر زنجبیل ۱ قاشق غذاخوری
هل سبز ۲ عدد
میخک ۲ عدد
جوز هندی نصف 1 عدد

دستور تهیه ادویه مخصوص قیمه نثار

طرز تهیه خورشت قیمه نثار

قیمه نثار، غذای خوشمزه قزوینی

مطابق مراحل زیر، ادویه مخصوص قیمه نثار را آماده کنید:

  • مرحله اول: تمام ادویه‌ها شامل پودر گل سرخ، دارچین، زیره سیاه، هل سبز، میخک، جوز هندی و پودر زنجبیل را آسیاب کنید و به مدت یک دقیقه در تابه‌ای با شعله ملایم تفت دهید.
  • مرحله دوم: بعد از این که ادویه‌ها سرد شدند، مخلوط آن‌ها را در ظرف شیشه‌ای درب‌دار بریزید و در جای خشک و خنک نگه دارید. این ادویه را می‌توانید برای برنج‌های دیگر هم استفاده کنید.

دستور پخت قیمه نثار مجلسی

دستور پخت قیمه نثار مجلسی

قیمه نثار یکی از غذاهای مجلسی ایرانی است.

برای دانستن طرز تهیه خورشت قیمه نثار اصل مراحل زیر را دنبال کنید:

  • مرحله اول: خلال پسته و بادام را در یک فنجان گلاب خیس کنید. البته می‌توانید هر کدام را جداگانه یا هر دو را با هم مخلوط کرده و در گلاب بگذارید تا خیس بخورند.
  • مرحله دوم: سپس گوشت را به خوبی بشویید و به قطعات ریز قیمه‌ای خرد کنید. البته اگر دوست دارید که گوشت درشت‌تر باشد، این کار امکان‌پذیر است.
  • مرحله سوم: پیاز‌ها را خلالی خرد کرده و در یک قابلمه با روغن داغ سرخ کنید. در نظر داشته باشید که پیاز سرخ شده، به این غذا طعمی عالی می‌دهد و اگر پیاز یکدست و ریز خرد شود، خورشت شما طعم به مراتب جذاب‌تری خواهد داشت. پس دست و دل باز باشید و اگر حس کردید پیاز کم است، مقدار بیشتری سرخ کنید.
  • مرحله چهارم: وقتی پیاز سبک شده و حالت کاراملی به خود گرفتند، گوشت را به آن اضافه کنید و به خوبی با پیاز تفت بدهید.
  • مرحله پنجم: هنگام تفت دادن گوشت، کمی زردچوبه هم اضافه کنید. رنگ گوشت کم کم تغییر کرده و از قرمز به سمت قهوه‌ای متمایل می‌شود. این مرحله حدودا 15 دقیقه زمان می‌برد. حالا رب را اضافه کنید و همراه بقیه مواد تفت دهید تا خامی رب گرفته شود.
  • مرحله ششم: ادویه مخصوص پلویی را هم به گوشت اضافه کنید و سپس چهار لیوان آب روی گوشت‌ها بریزید. اجازه دهید تا گوشت روی حرارت ملایم بپزد و آب آن کاملا غلیظ شده و به اصطلاح خورشت نثار قزوین جا بیفتد.
  • مرحله هفتم: در مرحله آخر پخت گوشت، گلاب، هل، دارچین و زعفران دم کرده را به آن اضافه کنید تا گوشت‌ها طعم‌دار شوند.
  • مرحله هشتم: اگر دوست دارید طعم خورشت قیمه نثار کمی ترش باشد، می‌توانید هنگان خاموش کردن زیر قابلمه خورشت، یک قاشق آب‌لیمو به آن اضافه کنید.

دستور پخت برنج برای خورش قیمه نثار

بعد از طرز تهیه خورشت قیمه نسا اصل نوبت به پلو آن می‌رسد. برای تهیه پلوی ادویه‌ای نیز باید مراحل زیر را به دقت دنبال کنید:

دستور پخت برنج برای خورش قیمه نثار

یک غذای خوشمزه با عطر و طعم زعفران.

  • مرحله اول: برنج را آبکش کرده و با مقدار دلخواه زعفران دم کنید.
  • مرحله دوم: برای خلال پوست پرتقال ترجیحاً از پرتقال تازه استفاده کنید. پرتقال را خوب بشویید، پوست آن را بگیرد و به شکل خلال‌های نازک برش بزنید. برای اینکه تلخی پوست پرتقال گرفته شود، آن‌ها را در آب جوش بگذارید تا چند بار جوش بزند و بعد آبکش کنید.
  • مرحله سوم: زرشک‌ها را خوب بشویید و با کره و یک قاشق شکر تفت بدهید.
  • مرحله چهارم: خلال پوست پرتقال، پسته و بادام را هم با کره تفت دهید. اگر دوست دارید کمی زعفران دم کرده نیز اضافه کنید. البته شما می‌توانید هر کدام از خلال‌ها را جداگانه نیز تفت دهید.
  • مرحله پنجم: زمانی که برنج دم کشید، آن را در ظرف سرو بکشید و کمی کره آب شده روی آن بریزید.
  • مرحله ششم: خورشت قیمه نثار که کاملاً غلیظ شده را در وسط برنج بریزید. سپس با زرشک و خلال‌های تفت داده شده، اطراف آن تزیین کنید.

طرز تهیه قیمه نثار به پایان رسید و توصیه می‌کنیم که حتما طرز تهیه کباب ترش را نیز به عنوان یک غذای اصیل محلی، دنبال کرده و مراحل پخت و آماده‌سازی آن را نیز مشاهده کنید.

نکات مربوط به پخت قیمه نثار قزوین

برای این که غذای اصیل قزوینی شما، کاملا جا افتاده و طعم واقعی و خوشمزه خود را داشته باشد؛ لازم است که نکات زیر را در نظر داشته باشید:

  • برای تهیه قیمه نثارحرفه ای می‌توانید از روش دیگری هم استفاده کنید. به عنوان مثال بعد از این که برنج را آبکش کردید، به صورت لایه لایه از گوشت، برنج، زرشک و خلال‌ها داخل قابلمه بریزید و سپس بگذارید با هم به خوبی دم بکشند.
  • در بعضی از روش‌های تهیه این خورشت، به جای گوشت قیمه‌ای از گوشت ریش ریش یا حتی گوشت کله گنجشکی استفاده می‌کنند که البته چندان مجلسی نیست؛ بنابراین اگر می‌خواهید قیمه نثار مجلسی آماده کنید، حتما باید گوشت شما قیمه‌ای باشد.
  • نحوه سرو قیمه نثار کاملا سلیقه‌ای است. شما می‌توانید خلال‌ها و زرشک را جدا تفت بدهید و با رنگ‌های زیبا اطراف گوشتی که در مرکز برنج ریخته‌اید، بچینید. اگر مایل به امتحان کردن مدل دیگری باشید، می‌توانید به جای ریختن گوشت در مرکز برنج، آن را در گوشه ظرف سرو گذاشته و سپس با خلال و زرشک تزیین کنید. البته ممکن است به طور کلی مایل به هیچ نوع تزیینی نباشید! در هر حالت قیمه نثار واقعا دل‌چسب است.
  • بهتر است خلال پوست پرتقال را شیرین کنید؛ یعنی بعد از اینکه سه یا چهار بار خلال پوست پرتقال را جوشاندید، آن را با مقداری شکر و چند قاشق آب و مقداری کره تفت دهید تا شیرین شود. البته اگر خلال پوست پرتقال را آماده از بیرون می‌خرید، تلخی آن‌ها از قبل گرفته شده است.
  • اگر از طعم خلال پوست پرتقال خوشتان نمی‌آید، می‌توانید از آن برای تزئین روی برنج استفاده نکنید. فقط برای این که عطر آن در خورشت قیمه نثار باشد یک قاشق از پوست پرتقال را اواسط پخت به آن اضافه کنید تا هنگام پخت گوشت عطر آن را به خود بگیرید.
  • بعد از طرز تهیه خورش قیمه نثار اصل، سعی کنید کمی از آب خورشت قیمه نثار را جداگانه در ظرفی بریزید همراه غذا سرو کنید تا اگر کسی دوست داشت، کمی از آن را جداگانه روی برنج بریزد.

    نکات درست کردن قیمه نثار اصل

    این غذای خوشمزه را با شعله کم بپزید.

  • برای اینکه قیمه نثار شما خوب جا بیفتد، بهتر است با حرارت کم و مدت زمان طولانی پخته شود و مقدار آب خورشت کافی باشد. به یاد داشته باشید که خورشت شما نباید خیلی آبکی یا خشک شود.
  • اگر قیمه نثار را برای مهمانی خود و به عنوان یک غذای مجلسی تهیه می‌کنید، بهتر است گوشت آن را درشت‌تر خرد کنید. البته باز هم تاکید می‌کنیم که در شیوه اصیل گوشت این خورشت باید ریز باشد و برای مجلسی درست کردن آن، می‌توانید از حجم گوشت بیشتری استفاده کنید.
  • برای خوش عطر و بو شدن قیمه نثار، در انتهای پخت گوشت، به آن کمی گلاب اضافه کنید. این مورد را می‌توانید در طرز تهیه قیمه مجلسی نیز به کار ببرید.
  • اگر می‌خواهید رنگ سبز خلال پسته، جلوه بیشتری در غذای شما داشته باشد، توصیه می‌کنیم آن را در گلاب خیس نکنید و فقط خلال بادام را داخل گلاب قرار دهید.
  • حتما از زعفران دم کرده در تهیه این غذا استفاده کنید تا عطر و طعم زعفران در غذای شما احساس شود.
  • بهتر است مانند مردم قزوین این غذای خوشمزه را با سبزی خوردن نوش جان کنید.
  • طرز تهیه قیمه نثار یزدی دقیقا شبیه همان قیمه نثار مجلسی است؛ ولی گاهی به جای پودر دارچین و هل از عرق دارچین و عرق هل استفاده می‌کنند.
  • طرز تهیه قیمه نثار قزوین با مرغ ، برای آن دسته از افرادی که به گوشت قرمز علاقه‌مند نیستند، انتخاب مناسبی است.

روش نگهداری قیمه نثار مجلسی و جلوگیری از خراب شدن قیمه نثار

طعم و مزه قیمه نثار مجلسی آنقدر جذاب است که در مهمانی‌ها تمام غذای شما خورده می‌شود! با این وجود اگر بخشی از غذا باقی ماند، آن را داخل ظرفی درب‌دار ریخته و در یخچال بگذارید. این غذا حدودا به مدت ۵ روز در یخچال سالم می‌ماند، اما هرچه آن را تازه‌تر مصرف کنید، مزه جذاب‌تری خواهد داشت.

روش نگهداری قیمه نثار مجلسی

قیمه نثار بهترین انتخاب برای مهمانی‌ها است.

برای جلوگیری از خراب شدن قیمه نثار، دقت کنید که غذا بیرون از یخچال نماند و آن را بلافاصله در ظرفی تمیز ریخته و در یخچال بگذارید.

خواص قیمه نثار

بخشی از محبوبیت قیمه نثار، به دلیل خواص فراوان این غذا است. ترکیبات به کار رفته در پخت این غذا شامل گوشت، خلال پسته، خلال بادام، ادویه‌ها و زعفران، باعث می‌شود تا قیمه نثار، غذایی مقوی باشد. خوردن این غذا انرژی موردنیاز بدن را تامین کرده و مواد مغذی همچون پروتئین‌ها و مواد معدنی را در اختیار بدن قرار می‌دهد.

سفارش قیمه نثار خوشمزه و مجلسی

در این مطلب از اسنپ فود طرز تهیه قیمه نثار را به صورت کامل برای شما توضیح دادیم. این غذای خوشمزه که متعلق به شهر قزوین است، عطر و طعم فراموش نشدنی‌ای دارد و بهترین انتخاب برای مهمانی‌ها خواهد بود. طرز تهیه قیمه نثار به پایان رسید و  اگر وقت و حوصله کافی برای تهیه این غذای خوشمزه قزوینی را ندارید، پیشنهاد می‌کنیم که با استفاده از سرویس سفارش غذا اسنپ فود، قیمه نثار را خریداری کرده و درب منزل یا محل کار خود تحویل بگیرید. همین‌طور شما می‌توانید از سرویس خدمات دریافت در محل اسنپ فود استفاده کرده و بدون منتظر ماندن برای پیک، حضوری برای تحویل گرفتن غذا به محل رستوران مراجعه کنید. این سرویس فرصتی است تا از هر رستورانی، غذای خود را سفارش داده و دیگر محدود به رستوران‌های محدوده جغرافیایی خود نباشید.

سوالات متداول

آیا قیمه نثار همان خورشت قیمه معمولی است؟

تمامی مواد اولیه خورشت قیمه به جز لپه در قیمه نثار نیز وجود دارد، اما در تهیه این غذا از مواد اولیه دیگری مانند خلال بادام، خلال پسته، پوست پرتقال، زرشک و ادویه مخصوص قیمه نثار نیز استفاده می‌شود.

ادویه مخصوص قیمه نثار چیست؟

برای پخت قیمه نثار از ادویه مخصوصی متشکل از پودر گل سرخ، دارچین، زیره سیاه، هل سبز، میخک، جوز هندی و پودر زنجبیل استفاده می‌شود. برای درست کردن این ادویه در منزل، باید تمام مواد گفته شده را آسیاب کرده و در تابه تفت دهید.

خورشت و پلو قیمه نثار چگونه سرو می‌شود؟

شما می‌توانید خورشت را در وسط ظرف سرو و میان برنج بریزید و یا اینکه خورشت را در کناره‌های برنج بکشید. البته در روشی دیگر می‌توانید برنج، خورشت و ترکیب خلال بادام، پسته و پوست پرتقال را به صورت لایه لایه داخل قابلمه ریخته و روی شعله بگذارید تا برنج دم بکشد.

برچسب :
اشتراک:
زهرا دهقان- 507 مقالات

سرویس‌های اسنپ فود

سرویس‌های اسنپ فود