آخرین کلمات کلیدی جست و جو شده
داغ‌ترین‌های امروز
  • سمبوسه سیب زمینی
    طرز تهیه سمبوسه سیب زمینی با طعم‌ های مختلف مرداد 2, 1403
  • سبزی خورشت کرفس
    سبزی خورشت کرفس چیست؟ مرداد 2, 1403
  • روغن کرچک
    معرفی روغن کرچک با خواص، مضرات و نحوه مصرف خرداد 20, 1403
صفحه پیدا نشد!
طرز تهیه عرق نعنا
دسته‌بندی نشده
3.6/5 - (11 امتیاز)
10

طرز تهیه عرق نعنا سالم به سه روش مختلف

مینا اسماعیل بیگی 07 دی 1401 6 دقیقه

عرق نعنا همان آب معطر حاوی اسانس و رایحه گیاه نعنا است که از فرآیند تبخیر و تقطیر به دست می‌آید. نعنا از خانواده گیاهان معطر است که به صورت بومی در اروپا و آسیا می‌روید و شما می‌توانید به راحتی آن را در سبزی فروشی‌های ایران پیدا کنید. مهم‌ترین خاصیت عرق نعنا در بهبود فرآیند گوارش است که با فعال کردن غدد بزاقی در دهان و تحریک آنزیم گوارشی به هضم آن کمک می‌کند. اگر شما نیز دوست دارید تا بتوانید در خانه عرق نعنا درست کنید، تا انتهای مقاله با ما همراه باشید تا طرز تهیه عرق نعنا در منزل را به همراه نکات آن به شما آموزش دهیم.

طرز تهیه عرق نعنا با دیگ نیچه
تعداد شیشه 2 الی 3 شیشه کوچک
زمان آماده سازی مواد 120 دقیقه
زمان تهیه عرق نعنا 240 دقیقه
درجه سختی متوسط
میزان کالری در هر 100 گرم 70 کالری

تهیه عرق نعناتهیه عرق نعنا

روش تهیه عرق نعنای خانگی یکی از ساده‌ترین کار‌هایی است که می‌توانید انجام دهید و به دستگاه و وسایل خاصی نیز برای انجام این کار نیاز ندارید. شما با استفاده از یک قابلمه و سه‌ پایه می‌توانید به راحتی در منزل عرق نعنا تهیه کنید.

مواد لازم برای تهیه عرق نعنا

این میزان از مواد اولیه معمولا برای درست‌کردن ۲ تا ۳ شیشه کوچک عرق نعنا کافی است. در صورتی که می‌خواهید مقدار کمتر یا بیشتری عرق نعنا تهیه کنید، کافی است مقدار مواد را ضرب یا تقسیم کنید:

مواد لازم مقدار مورد نیاز
نعنا تازه 2 کیلوگرم
آب به مقدار لازم

مراحل طرز تهیه عرق نعنا در قابلمه

بهتر است برای درست‌ کردن این عرق، از نعنای تازه و چیده شده استفاده کنید تا علاوه بر طعم، عطر عرق شما نیز بهتر شود. در ادامه به مراحل تهیه این عرق گیاهی می‌پردازیم تا شما بتوانید در کمترین زمان یک عرق نعنای خانگی، فوری و خوش عطر را به روشی سالم و طبیعی تهیه کنید.

  • مرحله اول: ابتدا و قبل از هر کاری برگ‌های نعنا را از ساقه جدا کنید و آن‌ها را در یک تشت بزرگ بریزید. روی تشت تا حدی که سطح نعنا پوشانده شود، آب اضافه کنید. البته می‌توانید از ساقه‌های نعنا نیز برای تهیه عرق نعنا استفاده کنید و این مورد کاملا به سلیقه شما بستگی دارد.
  • مرحله دوم: مقداری نمک یا سرکه به تشت نعنا اضافه کنید. اگر احساس می‌کنید نعنای مورد استفاده‌تان به ضدعفونی بیشتری نیاز دارد، می‌توانید به جای نمک یا سرکه، از مقداری محلول شستشوی میوه یا سبزی استفاده کنید. اجازه دهید تا نعنا‌ها در حدود ۱۰ دقیقه در ظرف آب بماند. سپس آن‌ها را بشویید و چندین بار آبکش کنید تا کاملا تمیز شوند.
  • مرحله سوم: یک قابلمه نسبتا بزرگ انتخاب کنید و نعنا‌ها را داخل آن بریزید. سپس به قابلمه آب اضافه کنید. اضافه‌کردن آب باید در حدی باشد که به طور کامل روی سطح نعنا‌ها را بپوشاند. قابلمه را روی حرارت متوسط قرار دهید و اجازه دهید تا به جوش بیاید. برای این که نعناها به دلیل سبک بودن روی سطح آب نیایند، می‌توانید یک سه پایه به همراه یک کاسه یا سینی روی آن‌ها قرار دهید. محل قرار‌گیری کاسه یا سینی باید طوری باشد که بالاتر از سطح نعنا‌ها قرار گیرد؛ اما در مرکز قابلمه باشد.طرز تهیه عرق نعنا سالم
  • مرحله چهارم: در این مرحله باید درب قابلمه را بگذارید. توجه داشته باشید که برای تهیه عرق نعنا باید درب قابلمه را به صورت وارونه روی آن قرار دهید؛ یعنی به شکلی که پشت آن رو به داخل قابلمه باشد. بعد از گذشت چند دقیقه مشاهده می‌کنید که درب قابلمه عرق می‌کند و عرق نعنا درون سینی یا کاسه می‌چکد.
  • مرحله پنجم: در مراحل اولیه تقطیر بهتر است حرارت گاز زیاد باشد؛ اما در ادامه می‌توانید آن را کم کنید و بگذارید روی حرارت ملایم این اتفاق رخ دهد. همچنین شما می‌توانید برای بهبود عمل تقطیر، مقداری یخ روی درب قابلمه بگذارید. این کار حدودا 6 ساعت زمان می‌برد.
  • مرحله ششم: طی این شش ساعت لازم است هر چند وقت یکبار درب قابلمه را بردارید و بررسی کنید که کاسه یا سینی پر نشده و جای کافی داشته باشد. در این مرحله عصاره گیری به پایان می‌رسد و آب جمع شده درون کاسه یا سینی که همان عرق نعناست، آماده مصرف می‌باشد. بعد از اینکه عرق نعنای شما کاملا خنک شد، آن را از قابلمه خارج کرده و به ظرف مورد نظر خود انتقال دهید.

تهیه عرق نعنا با قابلمه به پایان رسید و پیشنهاد می‌کنیم که اگر این مطلب برایتان مفید بود، مقاله طرز تهیه شربت ترخون، شربت سبزیجاتی خوش عطر را نیز مطالعه کنید.

تهیه عرق نعنا طرز تهیه با زودپز

بعضی افراد ترجیح می‌دهند که این عرق گیاهی را با زودپز تهیه کنند. البته باید توجه داشته باشید که تهیه عرقیات گیاهی با قابلمه راحت‌تر و کم خطر‌تر است.

  • مرحله اول: برای تهیه عرق نعنا با زودپز باید از دیگ زودپزی استفاده کنید که دارای سوپاپ شوت مانند است. برای این کار نعنا و آب را داخل زودپز ریخته و درب آن را محکم ببندید.
  • مرحله دوم: یک لوله مسی یا شلنگ سرم را به سر سوپاپ زودپز وصل کرده و بقیه قسمت لوله مسی یا شلنگ سرم را بصورت حلقه کرده در ظرف آب سرد قراردهید و انتهای لوله را در بطری بگذارید. حال اگر زیر زودپز را روشن کنید، بخارات از مسیر سوپاپ به وسیله شلنگ خارج شده و سپس در قسمت حلقوی سرد و عرق خالص گیاهی از انتها بیرون می‌آید. به یاد داشته باشید که عرق نعنا دوست کبد است و در این راستا توصیه می‌کنیم مقاله موثرترین عرقیات و دمنوش‌های گیاهی برای درمان کبد چرب را بخوانید.

طرز تهیه عرق نعنا با دستگاه عرق گیرطرز تهیه عرق نعنا با دستگاه عرق گیر

برای طرز تهیه عرق نعنا با دستگاه گلاب گیر یا عرق گیر باید بدانید عرق گیرهای خانگی دارای دو نوع کندانسور آبی یا برقی (همان هوایی) هستند.

  • مرحله اول: نعناهای شسته شده و آماده را در داخل دیگ پخت بریزید و مقداری آب به آن اضافه کنید. معمولا درصد گیاه به آب حدود 70 به 30 است. سپس یک طرف کندانسور را به دیگ بخار و طرف دیگر آن را به مخزن جمع آوری عرق وصل کنید.
  • مرحله دوم: مخزن حاوی نعنا و آب را روی شعله قرار دهیدتا جوش بیاید. به محض جوش آمدن دیگ، شعله را کم کنید تا فرایند عرق دهی به آرامی انجام شود. سپس اجازه دهید دیگ کاملا خنک شود و پس از باز کردن درب آن ، مقداری آب به آن اضافه کرده و دوباره بجوشانید.
  • مرحله سوم: توجه داشته باشید که در طی این مراحل مقدار آب نباید خیلی زیاد باشد؛ وگرنه کیفیت عرق را کاهش خواهد داد. تا تبخیر شدن کامل آب داخل مخزن به عرق گیری ادامه دهید. در حین عمل تقطیر، شروع به جمع آوری عرق نعنا کرده و آن را درون ظرف استیل یا ظرف شیشه ای جمع کنید. برای طرز تهیه عرق نعنا با بارهنگ کافیست مقداری بارهنگ نیز به نعنا اضافه کنید.

نکات مربوط به تهیه عرق نعنا

با دانستن و رعایت نکات و ترفند‌های زیر می‌توانید عرق نعنا را با کیفیت بالاتر و عطر و طعم بهتر تهیه کنید:

  1. در روش تهیه عرق نعنا با قابلمه، حتما درب قابلمه باید روی قابلمه فیکس و چفت باشد تا بخار خارج نشود.
  2. تمام عرق‌های گیاهی باید در جای خشک و خنک و دور از نور مستقیم آفتاب قرار بگیرند.نکات مربوط به تهیه عرق نعنا
  3. بهتر است عرق‌های گیاهی را حداکثر ۶ تا ۱۲ ماه پس از تولید مصرف کنید تا از خاصیت آن‌ها بهره‌مند شوید.
  4. بهتر است عرق نعنا را حتما در بطری شیشه‌ای نگهداری کنید؛ چرا که شیشه رنگی مانع از رسیدن نور خورشید به عرق نعنا می‌شود و طول عمر نگهداری آن را بیشتر می‌کند.
  5. دقت داشته باشید که در هنگام تهیه عرق نعنا، هر چه قدر آب کمتری در داخل ظرف ریخته شود، عرق غلیظ تری به دست خواهد آمد.

عرق نعنا، پرچم دار تمام عرقیات گیاهی…

در این مقاله طرز تهیه عرق نعنا با قابلمه، زودپز و دستگاه عرق گیر را به همراه نکات و فوت و فن‌های آن به شما آموزش دادیم. همانطور که در این مقاله مشاهده کردید، تهیه عرق نعنا در منزل به وسایل زیادی نیاز ندارد و به راحتی قابل تهیه کردن است. پس اگر کیفیت و سلامت عرق نعنا برای شما بسیار مهم است، طبق دستور‌های بالا این عرق گیاهی را در خانه تهیه کنید و از خواص بی نظیر آن بهره مند شوید. البته، شما می‌توانید عرق نعنا را از قسمت عطاری آنلاین اسنپ فود سفارش دهید. اسنپ فود پلتفرمی است که تلاش می‌کند نیاز مشتریان خود را به بهترین شکل برآورده کند.

اشتراک:
مینا اسماعیل بیگی- 1446 مقالات

ارسال نظرات

نظرات(8 دیدگاه)

ziiiynalll
12 شهریور 1402

سلام عرق نعنا چطوری نگه داری کنم

  • snappfoodadmin
    12 شهریور 1402

    سلام حتما عرق نعنا را در بطری شیشه‌ای نگهداری کنید؛چون شیشه رنگی مانع از رسیدن نور خورشید به عرق نعنا می‌شود و طول عمر نگهداری آن را بیشتر می‌کند.

دریا
12 شهریور 1402

سلام چکنم که عرق نعنا غلیظ تر داشته باشم

  • snappfoodadmin
    12 شهریور 1402

    سلام در هنگام تهیه عرق نعنا، هر چه قدر آب کمتری در داخل ظرف ریخته شود، عرق غلیظ تری خواهید داشت

یاسرالهی
12 شهریور 1402

سلام مهم ترین خاصیت عرق نعنا چی هستش

  • snappfoodadmin
    12 شهریور 1402

    سلام مهم‌ترین خاصیت عرق نعنا در بهبود فرآیند گوارش است که با فعال کردن غدد بزاقی در دهان و تحریک آنزیم گوارشی به هضم آن کمک می‌کند.

نازنین
18 تیر 1402

سلام وقتون بخیر سوال. واسه هر کیلو نعناع چقدر باید عرق بگیرم؟ خیلی ممنون میشم راهنمایی کنید!

  • snappfoodadmin
    18 تیر 1402

    سلام وقت شما هم بخیر هر دو کیلو نعنا تازه 2 الی 3 شیشه کوچک عرق نعنا می دهد در مواد اولیه طرز تهیه عرق نعنا ذکر شده است مواد لازم برای تهیه عرق نعنا را مطالعه کنید

سرویس‌های اسنپ فود

سرویس‌های اسنپ فود