خواص انگور قرمز ؛ یک اکسیر جوانی به رنگ یاقوت

خواص انگور قرمز
3.4/5 - (7 امتیاز)

آیا می‌دانید که خواص انگور قرمز باعث شده تا فرانسوی‌ها کمترین میزان شیوع بیماری‌های قلبی در جهان را داشته باشند؟ و آیا می‌دانید که این میوه بهشتی چیزی حدود 8 هزار سال قدمت دارد؟

در این بین، انگور قرمز با طعم ترکیبی ترش و شیرین و بافت آبدار خود، بیش از 200 نوع دارد و یکی از میوه های پاییزی پرطرفدار است که خواص فوق‌العاده‌ای برای سلامتی دارد. این میوه زیبا، به خاطر زودرس بودن، پیش از هم خانواده‌های خود به بازار می‌رسد و می‌تواند دانه‌دار یا بدون دانه باشد. مصرف تازه خوشه‌های متراکم انگور قرمز، دلچسب‌تر است، اما می‌توانید در تهیه انواع مرباها، دسرها و شربت‌ها هم از آن استفاده کنید.

حالا اگر می‌خواهید درباره خواص و مضرات انگور یاقوتی بیشتر بدانید، با اسنپ فود همراه شوید.

خواص انگور قرمزانواع خواص انگور قرمز

انگور قرمز، سرشار از آنتی اکسیدان‌ها و ترکیبات مفیدی است که سلامتی و جوانی را به شما هدیه می‌دهد و می‌توانید با مصرف متعادل آن، از مزایای فراوانی بهره‌مند شوید که در ادامه، به  19 مورد از آن‌ها اشاره می‌کنیم:

1. خواص انگور یاقوتی قرمز برای سلامت چشم

انگور یاقوتی یا قرمز، سرشار از آنتی اکسیدان‌هایی است که اثر منفی رادیکال‌های آزاد بدن را خنثی می‌کنند. برای مثال، آنتی‌اکسیدان‌های لوتئین و زاکزانتین، تاثیر فوق‌العاده‌ای بر سلامت چشم دارند و استرس اکسیداتیو را کم می‌کنند. به علاوه، باعث کاهش آسیب به شبکیه چشم و جلوگیری از ابتلا به بیماری‌هایی مانند آب مروارید می‌شوند.

2. خواص انگور قرمز برای کاهش وزن

اگر به دنبال یک رژیم غذایی برای لاغری و تناسب اندام هستید، از انگور قرمز، غافل نشوید. این میوه، سرشار از اب و فیبر است و سطح سوخت و ساز بدن را بالا می‌برد. به علاوه، کالری کمی دارد و با مصرف آن به عنوان صبحانه، مدتی طولانی‌تری سیر خواهید ماند.

3. خواص انگور قرمز در مقابله با پیری

انگور قرمز را کامل بخورید و دانه‌های آن را دور نیندازید. این دانه‌ها و همچنین پوست انگور قرمز، حاوی آنتی اکسیدانی به نام رسوراترول هستند که به آن «مولکول جوانی» هم می‌گویند. این ترکیب، جلوی پیری زودهنگام را می‌گیرد. بنابراین، برای جوان ماندن، روی خواص انگور قرمز دانه دار حساب کنید.

4. درمان آلرژی با انگور یاقوتی

به نظر می‌رسد یکی از فلاونوئیدهای موجود در انگور قرمز، به نام کوئرستین به خاطر خواص ضد التهابی خود، تاثیر مثبتی در درمان آلرژی داشته باشد. این ترکیب، به طور همزمان خاصیت آنتی اکسیدانی و آنتی هیستامینی دارد و می‌تواند به کاهش علائم آلرژی مانند آبریزش بینی و کهیر و راش پوستی کمک کند. البته تحقیقات کامل‌تری در این مورد، لازم است.

۵.  فواید انگور قرمز در درمان دیابتفواید انگور قرمز در درمان دیابت

نوروپاتی دیابتی، حاصل تاثیر منفی قند خون بالا بر رشته‌های عصبی در سراسر بدن است و بعضی مطالعات نشان داده‌اند که رسوراترول موجود در انگور قرمز، به نحو قابل توجهی می‌تواند از سیستم‌های عصبی بدن در برابر این آسیب‌ها، محافظت کند. همچنین، مطالعات حیوانی نشان می‌دهند که رسوراترول می‌تواند با محافظت از سیستم عصبی، جلوی بیماری‌هایی مانند رتینوپاتی دیابتی را هم بگیرد و اثر مطلوبی بر حفظ بینایی داشته باشد.

۶. مقابله با ویروس ها و باکتری ها با انگور قرمز

برای مقابله با انواع باکتری‌ها و ویروس‌ها، از انگور قرمز کمک بگیرید. این میوه فوق‌العاده، یک ضد باکتری و ضد ویروس طبیعی است و می‌تواند از بدن در برابر انواع عفونت‌ها، محافظت کند. حتی در مورد بیماری‌های خطرناکی مانند ویروس فلج اطفال و ویروس هرپس سیمپلکس هم می‌توانید روی خواص این میوه حساب کنید.

7. خواص انگور قرمز برای نوزادان و کودکان

بعد از یک سالگی می‌توانید به کودک خود انگور بدهید، اما باید مراقب باشید که دانه‌های آن را قورت ندهد، چون ممکن است خطر خفگی را به دنبال داشته باشد. این میوه، با وجود آنتی اکسیدان‌های فراوان و ویتامینC ، سیستم ایمنی بدن کودک را تقویت کرده و هضم غذاها را برای او آسان‌تر می‌کند. به علاوه، مصرف منظم این میوه مفید در رژیم غذایی کودکان، هموگلوبین و سلول‌های قرمز خون را افزایش می‌دهد.

8. درمان فشار خون بالا با انگور قرمز

برای پایین آوردن فشار خون خود، روی ظرفیت پتاسیم موجود در انگور قرمز، حساب ویژه‌ای باز کنید. پتاسیم می‌تواند سدیم اضافی موجود در بدن را که یکی از عوامل فشار خون است، کاهش دهد. به علاوه، پتاسیم، یک ماده معدنی مفید برای تنظیم انقباضات عضلانی قلب است. همچنین، فیبرهای محلول در آب این میوه هم برای قلب، بسیار مفید هستند.

9. سلامت قلب با مصرف انگور قرمز

علاوه بر نقش فیبر و پتاسیم برای سلامت قلب، نقش پلی فنول رسوراترول را هم نباید نادیده گرفت. این ترکیب، چربی خون را پایین می‌آورد و ضد التهاب است. به علاوه، جلوی تجمع پلاکت در عروق خونی را می‌گیرد و فشار خون را پایین می‌آورد و تمام این‌ها در نهایت، به نفع سلامتی قلب و عروق است.

10. خواص انگور قرمز برای مغز

شاید تعجب کنید اگر بگوییم که رسوراترول موجود در انگور قرمز، تا 200 درصد، جریان خون مغز را افزایش می‌دهد! بنابراین، عملکردهای مغز مانند پاسخ ذهنی و… به نحو قابل ملاحظه‌ای سرعت می‌گیرد. به علاوه، تا یادمان نرفته بگوییم که مصرف زیاد پتاسیم هم خطر بروز سکته‌های مغزی را به نحو قابل ملاحظه‌ای کاهش می‌دهد و انگور قرمز، یک منبع بی‌نظیر از این ماده معدنی طبیعی است.

11. فواید انگور قرمز برای پوستفواید انگور قرمز برای پوست

برای داشتن پوستی سالم و با نشاط، مصرف ویتامین‌های ضروری مانند ویتامین C و ویتامین E و منابع آنتی اکسیدانی را جدی بگیرید. یکی از این منابع طبیعی، انگور قرمز است. این میوه بهشتی همراه با دانه‌های ریز آن، تاثیر فوق‌العاده‌ای در کلاژن‌سازی بدن و ترمیم بافت پوست دارند. به علاوه، مطالعات آزمایشگاهی نشان می‌دهند که مصرف موضعی رسوراترول موجود در انگور در کنار بنزوئیل پراکسید، ترکیبی موثر در درمان آکنه‌های پوستی است.

12. خواص انگور قرمز برای مردان

انگور قرمز میوه‌ای مفید برای مردان است و ترکیبات موجود در آن می‌توانند به بهبود عملکردهای جنسی کمک کرده و مشکلات جنسی آقایان را درمان کنند.

13. درمان اختلالات کلیوی با انگور قرمز

شواهد نشان می‌دهد که بالا رفتن اسید اوریک در خون، در مجاری ادراری رسوب کرده و مشکلات مزمن کلیه را به دنبال خواهد داشت. به علاوه، ممکن است فرد در معرض ابتلا به سنگ کلیه از جنس کریستال‌های اسید اوریک قرار بگیرد. یکی از راه‌های طبیعی کاهش اسید اوریک خون و به دنبال آن، کاهش فشار بر کلیه‌ها، مصرف انگور قرمز است.

14. خواص انگور قرمز در درمان آلزایمر

باز هم باید به یکی از قدرتمندترین پلی فنول‌های موجود در انگور قرمز؛ یعنی رسوراترول بازگردیم. فعالیت آنتی اکسیدانی این ترکیب، یک سر و گردن بالاتر از آنتی اکسیدان‌های موجود در چای سبز است و به نحو چشمگیری، جلوی تخریب سلول‌های عصبی در مراحل اولیه آلزایمر را می‌گیرد. به علاوه، عملکرد مغز و قدرت حافظه را تقویت می‌کند.

15. خواص انگور قرمز برای کبد

انگور قرمز یک دیورتیک طبیعی و قوی است. دیورتیک‌ها، داروهایی هستند که حجم ادرار در بدن را افزایش داده و با افزایش دفع مایعات از طریق ادرار، فشار دیواره رگ‌ها را کم می‌کنند و می‌توانند در درمان بیماری‌هایی مانند نارسایی‌های قلبی، بیماری‌های کبدی و کلیوی موثر باشند. بنابراین، این میوه بهشتی، بدن را سم‌زدایی کرده و آن را از مواد زائد پاک می‌کند. بنابراین، برای پاکسازی و بهبود عملکرد کبد، روی آن حساب کنید.

16. درمان سرطان با مصرف انگور قرمز

پلی فنول‌ها، آنتی اکسیدان‌های قدرتمندی هستند که به وفور در انگور قرمز، یافت می‌شوند. این ترکیبات، خاصیت ضد التهابی دارند و می‌توانند جلوی رشد سلول‌های سرطانی را بگیرند. در این مورد، نقش ترکیباتی مانند رسوراترول و کوئرستین فلاونوئید پر‌رنگ‌تر است. همچنین تحقیقات نشان می‌دهد که رسوراترول می‌تواند از پوست در برابر اشعه مضر ماوراء بنفش (UVB) خورشید محافظت کند و جلوی ابتلا به سرطان خطرناک پوست را بگیرد. البته از نقش موثر رنگدانه‌های قرمز آنتوسیانین‌ هم نباید غافل شد. این ترکیبات، نقش موثری در جلوگیری از رشد و تکثیر سلول‌ها و تومورهای سرطانی دارند.

علاوه بر این‌ها، انگور قرمز، میوه‌ای مفید برای افرادی است که تحت شیمی درمانی قرار دارند. این میوه و آب آن، عوارض جانبی شیمی درمانی را کاهش می‌دهد و با تقویت سیستم ایمنی بدن، توان بدن برای پاسخ مثبت به درمان را بالا می‌برد.

17. خواص انگور قرمز در درمان یبوست

اسیدهای طبیعی و قند و سلولز موجود در انگور یاقوتی، عضلات معده و روده‌ها را تقویت می‌کنند. به علاوه، مصرف انگور قرمز در وعده صبحانه، مانند یک ملین طبیعی عمل می‌کند و اگر مدتی به طور منظم آن را میل کنید می‌تواند یبوست مزمن را درمان کند.

18. خواص انگور قرمز برای درمان کرونا

تحقیقات نشان می‌دهد که موادی مانند چای سبز، انواع انگور و شکلات تلخ، حاوی ترکیباتی هستند که می‌توانند جلوی عملکرد مخرب آنزیم پروتئاز در کرونا ویروس را بگیرند.

19. خواص انگور قرمز در طب سنتیخواص انگور قرمز در طب سنتی

طب سنتی، طبیعت انگور قرمز را گرم و تر می‌داند و جالب است بدانید که در این طب، هر رنگی از انگور، فواید خاص و منحصر‌به‌فرد خود را دارد. برای مثال، انگور قرمز، یک میوه طبیعی ضد سکته و سرطان است که می‌تواند در کاهش کلسترول خون، بسیار موثر باشد.

هرآنچه راجع به انگور یاقوتی بود را برای شما گفتیم، اما خواندن مطلب خواص انگور ، اطلاعات بیشتری درباره انواع انگورها را در اختیار شما قرار خواهد داد.

مضرات انگور قرمز

با وجود تمام فوایدی که درباره انگور قرمز گفتیم، مصرف بیش از اندازه این میوه مانند انواع میوه جات ممکن است عوارضی را به دنبال داشته باشد. برای مثال، به این موارد توجه کنید:

  • انگور حاوی ماده‌ای به نام رزوراترول است که اثر ضد انعقادی بر خون دارد. بنابراین مراقب تداخلات مصرف این میوه با داروهایی مانند وارفارین و کومادین باشید.
  • در صورت عدم تحمل فروکتوز، از زیاده‌روی در مصرف انگور بپرهیزید تا باعث آسیب‌های کلیوی و کبدی نشود.
  • در صورت وجود مشکلاتی مانند نفخ، ترشحات بینی و پشت حلق و ریفلاکس، از مصرف انگور خودداری کنید.
  • زیاده‌روی در مصرف انگور می‌تواند علائم آلرژیک سرماخوردگی را تحریک کرده و باعث تشدید گلودرد شود.
  • انگور قرمز سرشار از پتاسیم است و در صورتی که از قبل، مبتلا به بیماری‌های کلیوی هستید، حتما پیش از مصرف ان با پزشک خود مشورت کنید. زیرا کلیه‌ها باید بتوانند پتاسیم اضافی را از بدن خارج کنند.
  • زیاده‌روی در مصرف انگور قرمز در رژیم لاغری می‌تواند تاثیر عکس داشته باشد. پس حد تعادل را نگه دارید.
  • ممکن است مصرف انگور در بعضی زنان باردار، ایجاد حساسیت کند.
  • زیاده‌روی در مصرف انواع انگور در بیماران دیابتی، می‌تواند شرایط این بیماران را بدتر کند.

از انگورهای قرمز و یاقوتی و خواص آن غافل نشوید…

خواص این انگور را برای شما گفتیم وبرای بهره بردن از خواص انگور، تازه‌ترین و باکیفیت ترین انگورهای بازار ایران را از اسنپ فود تهیه کنید. میوه فروشی‌های آنلاین اسنپ فود آماده‌اند تا از طریق صفحه خرید میوه آنلاین ، سفارشات شما را در کوتاه‌ترین زمان ممکن به درب منزلتان برسانند. پس همین حالا، وارد سایت اسنپ فود شوید و تجربه یک خرید اینترنتی آسان و لذت‌بخش را رقم بزنید.

نظرات کاربران