خواص سیر سیاه؛‌ معجزه سلامتی!

به این مقاله امتیاز دهید

سیر یکی از شفابخش‌ترین گیاهان خوراکی است و خواصی شگفت‌انگیز دارد؛ این موضوع نه تنها برای سیر تازه، که برای انواع فرآورده‌های آن نیز صادق است. از انواع فرآورده‌های سیر می‌توان به پودر سیر، سیر ترشی، سیر شور و قرص سیر اشاره کرد.

 

سیر سیاه طعمی شیرین و خوشمزه دارد.

 

اما یک فرآورده مهم دیگر نیز به این لیست اختصاص دارد: سیر سیاه! خواص سیر سیاه دست‌کمی از سیر خام و تازه ندارد و در مواردی از خواصی اضافه نیز بهره می‌برد؛ بنابراین لازم است به طور مفصل به آن بپردازیم و همه‌ خواص این خوراکی شیرین و خوشمزه را بررسی کنیم. با ما همراه باشید!

خواص سیر سیاه؛ خوشمزه‌ی مفید.

برای آنکه بدانیم خواص سیر سیاه چیست، ابتدا باید ببینیم سیر سیاه چیست و چگونه به وجود می‌آید؟‌

سیر سیاه گیاهی مجزا از سیر معمولی نیست! بلکه یک فرآورده تهیه‌شده از سیر است. اما سیر سیاه چگونه تهیه می‌شود؟ با تخمیر کردن سیر؛‌ به این صورت که سیر را حدود ۹۰ روز در یک فضای گرم (با دمای حدود ۷۰ درجه) نگهداری می‌کنند و رطوبت فضا را نیز در سطح کنترل‌شده‌ای نگه می‌دارند.

پس از گذشت این مدت سیر رنگ عوض می‌کند، مزه آن تغییر کرده و شیرین می‌شود و بافت آن نیز از حالت ترد و آبدار به حالت ژله‌ای تغییر پیدا می‌کند. بدین ترتیب سیر معمولی به سیر سیاه تبدیل می‌شود و یک فرآورده فوق‌العاده برای سلامتی بدن انسان‌ها به وجود می‌آید! با ما همراه باشید تا مهم‌ترین فایده‌ها و ضررهای سیر سیاه را بررسی کنیم.

·       خواص سیر سیاه برای کبد چرب

از قدیم در طب سنتی گفته شده که سیر سیاه برای چربی‌زدایی و سم‌زدایی از کبد مفید است؛‌ اما برای این موضوع تا سال‌های اخیر اثبات علمی پیدا نشده بود. تا اینکه آزمایش‌هایی که بر روی موش‌ها و سایر حیوانات آزمایشگاهی نشان داد سیر سیاه می‌تواند اثراتی بسیار مناسب برای کاهش چربی کبد و همچنین کاهش سموم آن داشته باشد.

ادعاهایی مبنی بر چربی‌سوز بودن سیر سیاه در کل بدن وجود دارد؛ اما تحقیقات آزمایشگاهی این موضوع را تنها برای کبد اثبات کرده‌اند. در ضمن اگر به دلیل مصرف الکل برای بروز بیماری در ناحیه کبد خود نگرانی دارید، می‌توانید به طور منظم سیر سیاه مصرف کنید و از خواص سم‌زدای عالی آن بهره بگیرید.

هرچند سیر سیاه یک غذای عالی برای انواع بیماری‌های کبدی و مخصوصا کبد چرب است، اگر دچار بیماری‌های کبدی هستید لازم است ابتدا به پزشک مراجعه کنید و سیر سیاه را در کنار داروهای خود مصرف کنید. همچنین مصرف سیر سیاه نیز باید با نظارت پزشک انجام شود؛ چراکه امکان بروز تداخلات دارویی وجود دارد.

·       خواص سیر سیاه برای پوست

درباره خواص سیر سیاه برای پوست گفته‌های زیادی در طب سنتی وجود دارد؛ اما تحقیقات آزمایشگاهی و دانشگاهی کمتری در این زمینه انجام شده است. بنابراین آنچه در ادامه گفته می‌شود منبع آزمایشگاهی اثبات‌شده‌ای ندارد. گمان می‌رود به لطف حضور مقادیر بالای ماده آلیسین در سیر سیاه، این ماده از خواص ضدباکتریایی و ضدالتهابی چشمگیری برای پوست بهره‌مند باشد.

سیر سیاه را می‌توانید در غذاهای خود به کار بگیرید.

بدین ترتیب آلیسین موجود در سیر سیاه می‌تواند به شما در کاهش آکنه‌های پوستی کمک زیادی کند. در عین حال در کاهش التهابات پوستی نیز مفید خواهد بود. در ضمن آنتی‌اکسیدان فراوانی که در سیر سیاه وجود دارد می‌تواند پوست شما را در مقابل رادیکال‌های آزاد موجود در فضا و اشعه‌های مخرب خورشید محافظت کند.

بنابراین مصرف منظم سیر سیاه می‌تواند منجر به داشتن پوستی شفاف‌تر و شاداب‌تر شود. در این مورد به شما پیشنهاد می‌کنیم نگاهی به مقاله خواص نارنج نیز داشته باشید.

·       خواص سیر سیاه برای معده

همان‌طور که پیش‌تر گفتیم، سیر سیاه یک ضدعفونی‌کننده قدرتمند است؛ همین موضوع باعث شده تا بتوان از آن به عنوان یک ماده موثر در پیش‌گیری از میکروب معده و زخم‌های خطرناکی که در نتیجه آن ممکن است به وجود بیاید استفاده کرد. مصرف این ماده همچنین می‌تواند کمک زیادی به هضم غذا بکند وبدین ترتیب افرادی که دچار مشکل هضم هستند می‌توانند از آن کمک بگیرند.

البته باید در نظر داشت که معده برخی افراد با سیر و سیر سیاه ناسازگار است و مصرف آن می‌تواند برای این دسته از افراد نتایج عکس در پی داشته باشد. اما باید به این موضوع نیز اشاره کنیم که سیر سیاه برای درمان سرطان معده نیز کارایی دارد. برخی آزمایش‌ها تایید کرده‌اند که سیر سیاه می‌تواند در کاهش وزن تومورهای سرطانی معده در افراد در حال درمان کمک کند. بنابراین این ماده را می‌توان در رده خوراکی‌هایی که برای سرطان معده مفید هستند نیز جای داد.

·       خواص سیر سیاه برای مردان

افراد و کسب‌وکارهای زیادی درباره خواص سیر سیاه برای زود انزالی ادعاهای متعددی دارند که متاسفانه اغلب آن‌ها پشتوانه علمی ندارد. در هیچ‌یک از آزمایش‌های علمی که تاکنون بر سیر سیاه انجام شده است، ادعایی مبنی بر تأثیر این خوراکی بر زودانزالی آقایان انجام نشده و از همین رو اگر دچار این مشکل هستید، احتمالا استفاده از سیر سیاه راه حل چندان مفیدی برای شما نباشد.

سیر سیاه را به طور آنلاین نیز می‌توانید خریداری کنید!

 

اما آنچه باعث شده گمان‌هایی مبنی بر مفید بودن این ماده برای زودانزالی وجود داشته باشد، وجود میزان زیادی از دو ماده روی و منیزیم در آن است.

روی و منیزیم در بسیاری از خوراکی‌ها و داروهای مفید برای زودانزالی وجود دارند؛ با این حال نمی‌توان گفت تمام خوراکی‌هایی که دارای این دو ماده معدنی هستند برای زودانزالی نیز مفیدند. اگر دچار زودانزالی هستید، بهترین راه درمان مراجعه به پزشکان متخصص این حوزه است.

·       خواص سیر سیاه برای لاغری

مواد غذایی گیاهی مفید برای لاغری به دو شکل ممکن است به لاغری افراد کمک کنند: ۱. افزایش سوخت‌وساز بدن و ۲. کاهش اشتها. راه‌های دیگری نیز می‌توان ذکر کرد اما مهم‌ترین آن‌ها همین دو مورد است. برخی مواد غذایی با داشتن میزان کالری کم و همچنین سیرکنندگی بالا، میزان خورد و خوراک افراد را کاهش می‌دهند. برخی دیگر اما با افزایش چربی‌سوزی و بالا بردن انرژی مصرفی بدن این کار را انجام می‌دهند که سیر سیاه از جمله آن‌هاست.

از خواص سیر سیاه بیز می‌توان به چربی‌سوزی فوق‌العاده قدرتمند آن اشاره کرد. البته باید در نظر داشت که بدن دو نوع چربی دارد:‌ چربی خوب و چربی مضر. برخی مواد غذایی تنها چربی مضر را از بین می‌برند اما سیر سیاه هر دو نوع چربی را در خون کاهش می‌دهد و بدین ترتیب اگر قصد خوردن منظم آن را دارید می‌بایست این کار را با مشورت پزشک خود انجام دهید. همچنین در این مورد می‌توانید نگاهی به مقاله عالی خواص کندر داشته باشید.

·       خواص سیر سیاه برای ریه

همان‌طور که در ابتدای مقاله نیز اشاره کردیم، یکی از مهم‌ترین خواص سیر سیاه به اثر ضدعفونی‌کننده و ضدالتهابی فوق‌العاده آن مرتبط است. همین اثرات سیر سیاه برای ریه نیز مفید است؛ از همین جهت شما می‌توانید در زمان‌هایی که دچار عفونت‌های ریوی به دلیل سرماخوردگی، آنفولانزا یا… هستید، از سیر سیاه در غذاهای خود بهره بگیرید و شاهد اثرات عالی آن بر بهبود اوضاع ریه خود باشید.

حتما سیر سیاه را امتحان کنید و از خواص بی‌نظیر آن بهره ببرید.

 

پزشکان مصرف سیر و سیر سیاه را برای افرادی که سیگار مصرف می‌کنند و یا در معرض دود آن هستند نیز پیشنهاد می‌کنند؛ چراکه این ماده می‌تواند تا حد کمی آسیب‌های فراوانی که دود سیگار به ریه شما وارد می‌کند را از بین برده و ریه‌تان را پاک‌سازی کند. هرچند بهترین راه برای کاهش مضرات سیگار، ترک کردن آن است.

یک دنیا سلامتی در گیاه سیر!

از همراهی شما متشکریم! همان‌طور که مشاهده کردید سیر سیاه یک خوراکی فوق‌العاده برای بدن است و خواص چشمگیری برای بسیاری از ارگان‌های بدن، نظیر کبد و پوست و معده و ریه دارد. همچنین بر بهبود سوخت و ساز بدن موثر است.

سیر سیاه را به طور آنلاین نیز می‌توانید خریداری کنید! شما می‌توانید با کمک سرویس سفارش آنلاین میوه‌، نه‌تنها انواع میوه‌جات که سیر و سیر سیاه نیز بخرید. حتما نظرات خود را در رابطه با این خوراکی پر خاصیت با ما به اشتراک بگذارید.

 

نظرات کاربران