دانه چیا برای بارداری؛ مضر یا مفید؟

به این مقاله امتیاز دهید

یکی از حساس‌ترین مسائل در دوران بارداری، انتخاب نوع خوراکی‌هاست. بسیاری از خوراکی‌هایی که در طول روز و به صورت معمول مصرف می‌کنیم، ضررهای زیادی برای خانم‌های باردار دارند و در مقابل، برخی از خوراکی‌های کم‌طرفدار برای این دوره بسیار مفیدند.

بسیاری از متخصصان خوردن دانه چیا را به خانم‌های باردار پیشنهاد کرده‌اند.

بنابراین لازم است مادران باردار پیش از خوردن یک ماده، درباره خواص آن به خوبی تحقیق کنند. در این مقاله به سراغ بررسی خواص دانه چیا برای بارداری خواهیم رفت. با ما همراه باشید.

دانه چیا برای بارداری

یکی از داروهای گیاهی که بسیاری از طبیبان سنتی و البته پزشکان برای دوران بارداری پیشنهاد می‌دهند، دانه چیاست. در ادامه بررسی می‌کنیم دانه چیا چیست، خواص آن برای بدن زنان به طور کلی چگونه است و در انتها اینکه چه اثراتی برای بارداری دارد. یکی دیگر از موادی که مانند چیا بحث‌های زیادی حول آن وجود دارد، جینسینگ است؛ به شما پیشنهاد می‌کنیم جینسینگ در بارداری را بخوانید.

‌ دانه چیا چیست؟

دانه چیا از لحاظ ظاهری بسیار به تخم شربتی شباهت دارد و بسیاری ممکن است این دو را با همدیگر اشتباه بگیرند. چیا دانه‌های گیاه سالویا هیسپانیکا یا همان مریم گلی است. گیاه مریم گلی یک عضو از خانواده نعناعیان است و ظاهری شبیه به پونه دارد؛ این گیاه خواص بسیار زیادی دارد و دانه آن نیز یکی از پرخاصیت‌ترین دانه‌های خوراکی است که در ادامه خواص آن را بررسی خواهیم کرد.

دانه چیا که بومی آمریکای جنوبی است و در تمدن مایاها و آزتک‌ها کاربردهای بسیار زیادی داشته، هم‌اکنون نیز در سرتاسر جهان طرفداران زیادی دارد. همچنین روغن آن کاربردهای خوراکی و آرایشی بهداشتی بسیار زیادی داشته و این موضوع به‌ سبب سرشار بودن این دانه از اسیدهای چرب امگا 3 و البته امگا 6، در کنار وجود مقادیر زیادی اسید آلفا لینولینک است.

خواص کلی دانه چیا

دانه چیا پیش از هرچیز برای کنترل چربی خون و همچنین برای لاغری و البته برای افزایش انرژی بدن مشهور است. اثر فوق‌العاده دانه چیا بر افزایش انرژی به اندازه‌ای بوده که در تمدن باستانی آمریکای جنوبی به نام دانه قدرت شناخته می‌شده است. همچنین به دلیل وجود چربی‌های سالم برای بدن، این دانه می‌تواند کمک چشمگیری به سلامت قلب و جلوگیری از بروز سکته‌های قلبی کند.

ترجیحاً دانه چیا را همراه با نوشیدنی‌ها نوش جان کنید.

دانه چیا به دلیل داشتن منیزیم و مس فراوان برای سلامت اعصاب نیز یک ماده جادویی است و می‌تواند اثرات چشمگیری بر بهبود سلامت روانی شما بگذارد. همچنین این دانه کلسیم، فسفر، منگنز، روی و مس دارد. این مواد معدنی هم در بهبود کارکرد دستگاه عصبی و هم در بهبود سلامت استخوان و دندان‌ها موثرند و می‌توانند به خوبی از بیماری‌هایی همچون پوکی استخوان پیش‌گیری کنند.

دانه چیا قند خون را نیز کاهش می‌دهد و از این جهت حتی برای بهبود دیابت نوع دو نیز به کار گرفته می‌شود. البته اگر دچار بیماری دیابت هستید، حتماً‌ قبل خوردن دانه چیا با پزشک خود مشورت کنید.

دانه چیا از آنتی اکسیدان و اسیدهای چرب مفید زیادی بهره برده که هر دوی این موارد برای جلوگیری از انواع سرطان‌ها و تومورزایی در بدن اثری فوق‌العاده دارند. در ضمن اگر به دنبال یک کلاژن‌ساز قدرتمند برای پوست خود هستید، دانه چیا می‌تواند انتخابی معجزه‌آسا برای شما باشد.

در ادامه نگاهی به خواص این دانه برای زنان خواهیم داشت.

خواص دانه چیا برای زنان

از آنجایی که زنان به دلیل نوسانات هورمونی بیشتر به نسبت آقایان،‌ بیشتر در معرض التهابات مختلف قرار دارند، دانه چیا می‌تواند برای آن‌ها عالی عمل کند؛ چراکه یک ضدالتهاب قدرتمند است و توانایی زیادی در کنترل و بهبود آن‌ها دارد. همچنین برای قلب زنان نیز بسیار مفید بوده و مرگ ناگهانی قلبی و آریتمی در زنان را کاهش می‌دهد.

اهمیت دانه چیا برای سلامت استخوان‌ها و دندان خانم‌ها اهمیت دوچندانی به نسبت آقایان دارد؛ چراکه تراکم کلی استخوانی خانم‌ها نسبت به آقایان کمتر است و به طور کلی بیشتر در معرض خطر بیماری‌هایی همچون پوکی استخوان قرار دارند. دانه چیا می‌تواند برای این مشکل بسیار مناسب عمل کند و استخوان‌های شما مستحکم نگه دارد. این دانه حتی برای بیماران پوکی استخوان نیز مناسب باشد.

در طول بارداری لازم است بسیار مواظب رژیم غذایی خود باشید.

دانه چیا به دو دلیل دانه بسیار خاصی است: مقادیر بالای فیبر و پروتئین. از همین جهت می‌تواند مشکلات گوارشی خانم‌ها را تا حد زیادی بهبود دهد؛ از سوی دیگر پروتئین آن می‌تواند چیا را به یک منبع عالی پروتئین برای خانم‌های ورزشکار تبدیل کند. حال نوبت آن رسیده تا به بررسی خواص دانه چیا برای بارداری بپردازیم.

دانه چیا در بارداری

مصرف دانه چیا برای بارداری هرچند منع مصرف خاصی ندارد، همچنان لازم است برای مصرف آن با پزشک خود مشورت کنید. در ادامه مهم‌ترین خواص چیا برای مادران باردار را بررسی می‌کنیم؛ در ضمن آنکه تمام خواصی که پیشتر درباره آن گفته شد را می‌توان به این بخش ضمیمه کرد.

اول از هرچیز می‌بایست به خواص دانه چیا برای وزن‌گیری جنین اشاره کنیم: این دانه در رشد استخوان‌ها، رشد مغز و همچنین افزایش مقدار خون بدن جنین اثرات اثبات‌شده‌ای دارد؛ بنابراین اگر جنین شما دچار اختلال رشد است، این ماده را به عنوان یک داروی فوق‌العاده به حساب بیاورید. همچنین درباره خواص دانه چیا برای ذخیره تخمدان گفته‌هایی وجود دارد که به لحاظ علمی نمی‌توان آن‌ها را تأیید یا رد کرد.

یکی از مشکلات رایج در بارداری، کم‌خونی و فقر گلبول‌‌های قرمز در خون مادر است. دانه چیا برای این مشکل نیز یک داروی استثنایی بوده و می‌توان با کمک آن این مشکل را برطرف کرد. همچنین می‌بایست به اثر بسیار مناسب چیا بر دیابت بارداری اشاره کنیم. دیابت بارداری نیز یکی از حادترین مشکلاتی است که مادران می‌توانند به آن دچار شوند. دانه چیا موثر در کاهش قند خون است و خانم‌ها می‌توانند با مشورت پزشک خود از آن بهره گیرند.

چیا به یک شکل دیگر نیز می‌تواند به کاهش قند و چربی خون مادرانی کمک کند که دچار مشکل در این زمینه‌ها هستند: چیا با داشتن چربی‌های مفید برای بدن، خاصیت سیرکنندگی بالایی دارد و گرسنگی کاذب مادران را برطرف می‌کند؛ بدین طریق از جذب قند و چربی اضافی جلوگیری می‌کند. عرق کاسنی نیز خواص بسیاری برای بارداری دارد؛ در مقاله عرق کاسنی در بارداری بیشتر درباره آن بخوانید.

البته کاهش دادن اشتها به این معنا نیست که چیا باعث افت انرژی بدن می‌شود: چراکه خاصیت انرژی‌بخشی و افزایش سوخت‌وساز بدن در آن، از این موضوع جلوگیری می‌کند و تا حدی شما را شاداب‌تر نیز خواهد کرد. بنابراین جای نگرانی از این جهت وجود نخواهد داشت. اما مصرف چیا به شکل نادرست می‌تواند خطرآفرین شود.

اگر دانه چیا را همراه با سالاد میوه نوش جان می‌کنید، پیش از ترکیب با سالاد بگذارید کمی خیس بخورد.

طریقه مصرف دانه چیا در بارداری باید به شکلی باشد که جذب آب آن پیش از نوش‌جان کردن باشد؛ در غیر این صورت می‌تواند موجب بروز خطرات جدی شود. دانه چیا در برخورد با رطوبت به سرعت آن را جذب می‌کند و افزایش حجم می‌دهد؛ بنابراین خوردن آن به صورت خشک، ممکن است به خفگی منجر شود. از همین رو به هر صورتی که آن را مصرف می‌کنید،‌ حتماً‌ بگذارید از قبل خیس بخورند و تا جای ممکن افزایش حجم دهند.

عوارض دانه دانه چیا برای بارداری نیز تنها به این سه مورد محدود می‌شود: خطر اختلالات دارویی، خطر ناراحتی معده و دستگاه گوارشی و همچنین واکنش‌های آلرژیک. بنابراین در صورتی که با خوردن چیا دچار ناراحتی معده یا آلرژی می‌شوید، بهتر است آن را کمتر مصرف کنید؛ از سوی دیگر پیش از مصرف آن حتماً با پزشک خود مشورت کنید تا از عدم تداخلات دارویی اطمینان یابید.

 

دانه چیا یک ماده عالی برای دوران حاملگی

در این مقاله مهم‌ترین موارد درباره خواص و ضررهای دانه چیا برای بارداری را بررسی کردیم و امیدواریم برای شما مفید باشد. همان‌طور که گفتیم مادران باردار لازم است تا درباره همه خوراکی‌های خود تحقیق کنند و از بی‌ضرر بودن آن برای جنین خود مطمئن شوند. خوشبختانه دانه چیا یکی از کم‌خطرترین داروهای گیاهی برای جنین است. در ضمن اگر شما نیز دانه‌ها یا خوراکی‌هایی را می‌شناسید که برای دوران بارداری بسیار مفید است، آن را با سایر دوستان خود در بلاگ اسنپ‌فود به اشتراک بگذارید!

نظرات کاربران