طرز تهیه آش‌ های جاافتاده و لذیذ + نکات پخت

طرز تهیه آش ها
3/5 - (2 امتیاز)

بیشتر ما وقتی اسم آش به میان می‌آید، تصورمان یک کاسه گلدار سفیدرنگ و پر شده از آش رشته است که با تزیینی به غایت زیبا هوش و حواس از سرمان می‌پراند. وقتی هم که فصل سرما باشد، فکر درست کردن انواع آش و سوپ برای سرماخوردگی به سراغ ما می‌آید. در واقع انواع آش های زمستانی به شدت قوای تحلیل رفته را به بدن برگردانده و آن را برای مبارزه با سرماخوردگی آماده می‌کنند. در این بین، انواع آش با شیر و یا انواع آش عدس، گزینه‌های خوبی هستند که می‌توانید برای تنوع وعده‌های غذایی از آنها سود ببرید. بدین منظور با ما همراه باشید تا مجموعه‌ای کامل از طرز تهیه آش‌های سنتی و اصیل ایرانی را به شما آموزش دهیم.

طرز تهیه آش‌ رشته، شله قلمکار و آش دوغ
تعداد نفرات 7
زمان آماده‌سازی 30 تا 60 دقیقه
زمان پخت 2 تا 4 ساعت
درجه سختی تقریبا مشکل

1. آش رشته خوشمزه

آش رشته خوشمزه

آش رشته از معروف‌ترین و محبوب‌ترین آش‌ها بوده که معمولا آن را در ماه رمضان یا بعنوان نذری طبخ می‌کنند. آش رشته با اینکه از مواد مغذی سرشار است اما معمولا بعد از خوردن، احساس سنگینی در بدن ایجاد نمی‌کند. این آش دلپذیر در جای‌جای کشور عزیزمان با اندکی تغییر، به شیوه‌های گوناگون تهیه می‌شود. صرف‌نظر از طرز تهیه انواع آش رشته، ما نوعی را که بیشتر از همه محبوب است به شما آموزش می‌دهیم.

مواد لازم برای طرز تهیه آش رشته

به منظور تهیه آش رشته خوشمزه برای 7 نفر، به مواد زیر با نسبت‌های مشخص‌شده نیاز می‌باشد:

مواد لازم مقدار مورد نیاز
لوبیا چیتی 1 پیمانه
لوبیا سفید 1 پیمانه
عدس 1.5 پیمانه
نخود 1.5 پیمانه
قلم گاو 1 عدد
سبزی آش 700 گرم
رشته آش به مقدار دلخواه
پیاز 4 عدد متوسط
سیر 10 حبه
نعنا خشک 4 قاشق غذاخوری
کشک به مقدار دلخواه
روغن، نمک، فلفل سیاه، زردچوبه، زعفران دم‌کرده به میزان لازم

مراحل طرز تهیه آش رشته مجلسی

برای طرز تهیه آش رشته خوشمزه، مراحل زیر را با دقت دنبال کنید:

  • مرحله اول: در ابتدای کار، لوبیا چیتی و سفید را با هم و نخود را جداگانه در ظرف‌هایی همراه با آب کافی می‌خیسانیم. بطور متوسط 5 الی 6 ساعت زمان کافیست اما بهتر است که از شب قبل آنها را خیسانده و چند بار آب آنها را تعویض کنید. اما عدس‌ را 20 دقیقه قبل از اینکه شروع به آش پختن بکنید، خیس نمایید. زیرا بیش از این اندازه، موجب له شدن آن در آش خواهد شد.
  • مرحله دوم: قابلمه‌ای بزرگ برداشته و ابتدا لوبیاها را در آن می‌ریزیم. وقتی آب شروع به قل‌قل کردن کرد، نخودها را نیز به قابلمه اضافه می‌کنیم. اکنون باید صبر کنیم تا نخود و لوبیا به مرز پختگی برسند. یعنی نباید کاملا پخته شوند.
  • مرحله سوم: قابلمه‌ای دیگر برداشته و قلم گاو را در آن به همراه 1 عدد پیاز و سیر بپزید. در هنگام جوش خوردن قلم، اگر کف در بالای قابلمه ظاهر شد حتما آن را جمع کرده و دور بریزید. سپس زردچوبه و نمک نیز به آن اضافه نمایید.
  • مرحله چهارم: در مدتی که حبوبات در قابلمه جوش می‌خورند، فرصت خوبیست تا سبزی‌ آش را که شامل جعفری، تره، اسفناج، چغندر، شنبلیله و گشنیز است به خوبی شسته و روی دستمال پارچه‌ای پهن کنیم تا خشک شود. سپس تمام آنها را با ساطور خرد می‌کنیم.
  • مرحله پنجم: اکنون زیر قابلمه قلم را خاموش کرده و می‌گذاریم تا رسوب آن ته‌نشین شود. سپس آن را صافی زده و عصاره تمیز و بدون استخوان ریز آن را به قابلمه حبوبات اضافه می‌کنیم.
  • مرحله ششم: بعد از زمان کافی، مقداری از لوبیا و نخود را برداشته و از پختگی نود درصدی آنها مطمئن می‌شویم. در اینصورت، عدس را به مابقی حبوبات اضافه کرده و می‌گذاریم تا با شعله ملایم بپزند. بعد از حدود 40 الی 50 دقیقه سبزی‌های خردشده را به قابلمه افزوده و کمی هم می‌زنیم. البته مقداری به اندازه 1 مشت از سبزی خردشده را نگه می‌داریم.
  • مرحله هفتم: تا زمانیکه مواد به خوبی پخته شوند، به سراغ پیازها رفته و آنها را خلالی نازک خرد می‌کنیم. سپس آنها را با دستمال خشک کرده و در تابه‌ای همراه با مقدار کافی روغن تفت می‌دهیم. وقتی پیازها سبک و نرم شدند، قدری زردچوبه به آن اضافه کرده و حرارت را کم می‌کنیم.
  • مرحله هشتم: اکنون رشته‌های آش را به ترتیبی که دوست دارید یا دست کم با 3 قسمت کردن در ظرفی آماده نگه دارید. درب قابلمه را برداشته و از پخته شدن مواد اطمینان حاصل کنید. سپس نصف پیازها را در قابلمه ریخته و هم بزنید. در ادامه، رشته‌ها را به قابلمه افزوده و بطور پیوسته هم بزنید. اگر از هم زدن دست بردارید ممکن است رشته‌ها در قسمتی به هم بچسبند. سپس آن مقدار از سبزی خردشده را که نگه داشته بودید به قابلمه اضافه کنید.
  • مرحله نهم: در این مرحله از طرز تهیه آش رشته، به سراغ نعنا خشک می‌رویم. در تابه‌ای قدری روغن ریخته و شعله را روشن کنید تا داغ شود. وقتی روغن داغ شد، زیر شعله را خاموش کرده و نعنا خشک‌ را درون آن بریزید و با اندکی زردچوبه آن را خوش‌رنگ کنید. دقت کنید نباید نعنا خشک را روی شعله قرار دهید، زیرا به سرعت می‌سوزد.
  • مرحله دهم: اکنون مقداری از نعناداغ را به قابلمه افزوده و به خوبی هم بزنید. سپس از آش مزه گرفته و نمک و فلفل سیاه و هر ادویه دیگری که دوست دارید به آن اضافه نمایید. بعد از حدود 5 دقیقه شعله را خاموش کرده و قابلمه آش را کنار بگذارید.
  • مرحله یازدهم: حال می‌بایست حبه سیرها را پوست کنده و مجددا بشویید. سپس آنها را رنده ریز زده و در تابه به همراه کمی روغن و زردچوبه تفت دهید. در مرحله بعدی در شیرداغ‌کن کمی آب می‌ریزیم و فرصت می‌دهیم تا ولرم شود. سپس کشک را داخل شیرداغ‌کن ریخته و با هم زدن، سعی در یکدست کردن بافت آن می‌کنیم.
  • مرحله دوازدهم: در نهایت، آش را در ظرف سرو ریخته و کمی صبر می‌کنیم تا از حرارت بیفتد. سپس پیازداغ، نعناداغ، سیر سرخ‌شده و کشک را با ذوق و سلیقه خود روی آش ریخته و برای تزیینی مجلسی‌تر‌، زعفران دم‌کرده را بصورت پراکنده روی کشک می‌ریزیم.

2. آش شله قلمکار با طعمی بی نظیر

آش شله قلمکار با طعمی بی نظیر

خوردن آش شله قلمکار نسبت به دیگر انواع آش های محلی ایرانی، احساس سیری بیشتری به ما می‌دهد و این به سبب وجود برنج و گندم در آن است. شما می‌توانید با انتخاب آش شله قلمکار، یک وعده غذای کامل را برای همه افراد خانواده خود مهیا کنید.

مواد لازم برای آش شله قلمکار

در هر صورت مواد لازم جهت تهیه این آش لذیذ برای 7 نفر به قرار زیر می‌باشد:

مواد لازم مقدار موردنیاز
گوشت بدون استخوان گوسفندی 400 گرم
لوبیا چیتی 1 پیمانه
نخود 1 پیمانه
عدس 1 پیمانه
سبزی آش 700 گرم
گندم 1 لیوان
برنج 1 لیوان
پیاز 5 عدد متوسط
سیر 4 حبه
کشک یک لیوان
نعنا خشک 4 قاشق‌ غذاخوری
روغن، نمک، فلفل سیاه، زردچوبه به میزان لازم

مراحل طرز تهیه آش شله قلمکار

برای تهیه آش شله قلمکار مراحل زیر را انجام دهید:

  • مرحله اول: طبق رول معمول، ابتدا پیازها را خلالی و نازک خرد کرده و در تابه‌ای همراه با روغن تفت می‌دهیم. وقتی پیازها سبک و شیشه‌ای شدند، به آن زردچوبه افزوده و صبر می‌کنیم تا طلایی شود. سپس گندم‌هایی که از شب قبل خیس کرده‌ایم را آبکش کرده و در قابلمه‌ای با مقدار کافی آب می‌گذاریم تا بپزد.
  • مرحله دوم: در هنگام پخت گندم، بارها آن را هم بزنید تا ته نگیرد. سپس در قابلمه‌ای دیگر، ابتدا نخود را به مدت 1 ساعت همراه با آب می‌‌پزیم و بعد از آن لوبیا را نیز به آن اضافه می‌کنیم. دقت داشته باشید که نخود و لوبیا را نیز از شب قبل خیس کرده و بارها آب آنها را تعویض کرده‌ایم.
  • مرحله سوم: در مدتی که لوبیا و نخود در حال پختن هستند اگر لازم بود به آن آب اضافه کرده و حتی برای طعم بهتر می‌توانید از آب قلم بهره ببرید. اکنون گوشت تازه را شسته و بصورت مکعبی و درشت خرد می‌کنیم. سپس در قابلمه‌ای دیگر، آن را به همراه مقدار کافی آب، 1 عدد پیاز اسلایس‌شده و 3 عدد سیر برش خورده می‌پزیم. در ادامه، کف تولید شده روی قابلمه را جمع کنید.
  • مرحله چهارم: اکنون عدس را در ظرف دیگری ریخته و با مقدار کافی آب بخیسانید. حال، نوبت به سبزی آش می‌رسد که باید آن را پس از شستن ابتدا با دستمال پارچه‌ای خشک کرده و سپس با ساطور خرد کنید. علاوه‌برآن، برنج را به خوبی شسته و کنار بگذارید.
  • مرحله پنجم: در این مرحله از طرز تهیه آش، در صورت پخته شدن گوشت، آن را از قابلمه خارج کرده و با استفاده از تخته کار و چنگال، ریش‌ریش می‌کنیم. سپس قابلمه‌ اصلی را که برای پخت آش شله قلمکار در نظر گرفته بودیم روی شعله قرار داده و برنج و عدس را در آن با مقدار کمی آب و نمک می‌پزیم. سپس آب گوشت را صافی زده و بدون پیاز و سیر به قابلمه اضافه کنید تا طعم بهتری حاصل آید.
  • مرحله ششم: اکنون زمان اضافه کردن گندم و حبوبات است. بنابراین ابتدا گندم و سپس نخود و لوبیای تقریبا پخته‌‌شده را به قابلمه اضافه کنید. بعد از 10 دقیقه، سبزی خردشده و گوشت را به همراه قسمتی از پیازهای سرخ‌شده به قابلمه بیفزایید. اکنون از آش مزه بگیرید و نمک و فلفل آن را در صورت نیاز تنظیم نمایید. تقریبا کار تمام است! فقط باید مدت زمانی به اندازه 45 دقیقه صبر کنید تا آش شله قلم‌کار بهتر جا بیفتد.
  • مرحله هفتم: بعد از حدود 1 ساعت آش شله قلمکار می‌بایست غلظت مناسب را پیدا کرده و به خوبی لعاب‌دار شده باشد. بنابراین شعله را خاموش کرده و درب قابلمه را بردارید تا کمی حرارت از دست بدهد. در این مدت در شیرداغ‌کن، با مقداری روغن و زردچوبه، نعنا داغ را تهیه کنید. سپس مانند روال سابق، از نعناداغ به همراه کشک رقیق‌شده و پیازداغ برای تزیین آش بهره ببرید.

3. طرز تهیه آش دوغ سنتی و خوشمزه

طرز تهیه آش دوغ سنتی

در بین انواع آش های محلی ایرانی، آش دوغ با ظاهر و رنگ متفاوتش به شدت خودنمایی می‌کند. اگر تابحال این آش جذاب را میل نکرده‌اید پیشنهاد می‌کنیم رسپی زیر را امتحان کرده و ببینید که با دوغ می‌توان چه آش خوشمزه‌ای طبخ کرد.

مواد لازم برای آش دوغ

مواد لازم برای طرز تهیه آش دوغ برای 7 نفر به قرار زیر می‌باشد:

مواد لازم مقدار موردنیاز
نخود 8 پیمانه
دوغ 3 لیتر دوغ
برنج نیم‌دانه ایرانی 2 پیمانه
اسفناج، جعفری، شوید و برگ چغندر 900 گرم
آرد 1 قاشق غذاخوری
سیر 3 حبه
پیاز 2 عدد متوسط
نعنا خشک 5 قاشق غذاخوری
روغن، نمک، زردچوبه، فلفل سیاه به میزان لازم

مراحل طرز تهیه آش دوغ بی‌نظیر

برای تهیه آش دوغ به شکل زیر عمل کنید:

  • مرحله اول: ابتدا نخودهای خیس‌خورده را آبکش کرده و در قابلمه برای پختن قرار می‌دهیم. همچنین در قابلمه‌ای دیگر، برنج را همراه با آب و قدری نمک، فرصت می‌دهیم تا جوش بخورد.
  • مرحله دوم: در مدتی که مواد داخل قابلمه در حال پختن هستند، فرصت خوبیست تا به سراغ سبزی‌ها برویم. بنابراین آنها را شسته و با دستمال پارچه‌ای خشک می‌کنیم. سپس آنها را خرد کرده و همراه با نمک به قابلمه نخود اضافه می‌کنیم.
  • مرحله سوم: وقتی برنج به نرمی مطلوبی رسید آن را نیز آبکش کرده و به قابلمه نخود اضافه می‌کنیم. اکنون می‌بایست به مدت 30 الی 40 دقیقه صبر کنید تا مواد با هم به خوبی ترکیب شوند.
  • مرحله چهارم: در این مرحله از طرز تهیه آش دوغ، نوبت به اضافه کردن دوغ ترش و محلی خوشمزه می‌رسد. دوغ را آرام‌آرام و طی چند مرحله به قابلمه آش اضافه کرده و در همین حین، از هم زدن دست نکشید. همچنین برای حفظ ظاهر خوب آش، نباید درب قابلمه را پس از افزودن دوغ بگذارید.
  • مرحله پنجم: در نهایت 1 قاشق آرد را در تابه، بدون روغن تفت دهید و به آش اضافه کنید. سپس از آش مزه بگیرید و مقداری نمک و فلفل به آن بیفزایید. بعد از حدود 10 دقیقه آش آماده است تا آن را در ظرف سرو ریخته و با نعناداغ، پیازداغ و در صورت تمایل سیرداغ تزیین نمایید.

نکات تکمیلی طرز تهیه آش های مختلف

طرز تهیه آش های مختلف

فارغ از هر نوع آش سنتی، محلی یا رستورانی که می‌پزید، یکسری نکات برای طبخ حرفه‌ای و مجلسی‌تر شدن تزیین آنها وجود دارد که برای بدست آوردن طعمی لذیذ و مطبوع می‌بایست آنها را در نظر داشته باشید:

  • حتما تمام حبوبات به جز عدس را از شب قبل بخیسانید تا نفخ آنها گرفته شده و زمان پخت آنها کم شود.
  • سبزی‌ آش را بیش از اندازه خرد نکنید تا خودش را در آش نشان دهد، همچنین ساقه‌های سفت را در آش نیندازید.
  • هنگام اضافه کردن نمک به آش، به نمک موجود در رشته آش و کشک دقت داشته باشید تا از شور شدن آن جلوگیری شود.
  • در طرز تهیه آش رشته و آش شله قلمکار می‌توانید به جای لوبیا چیتی از لوبیای قرمز بهره ببرید.
  • برای طعم بهتر و لعاب بیشتر، می‌توانید از آب قلم و یا عصاره‌های آماده در تهیه انواع آش استفاده کنید.
  • در هنگام تهیه آش دوغ، برای جلوگیری از بریده شدن دوغ، درب قابلمه را پس از افزودن آن نگذارید.
  • برای برشته شدن پیازداغ، ابتدا آن را چند دقیقه آب‌پز کرده، سپس آبکش نموده و با دستمال پارچه‌ای خشک نمایید. در آخر آنها را با روغن داغ سرخ نمایید.

سختش نکن! هر آشی که بخوای با اسنپ فود مهیا است

مگر می‌شود این همه آموزش‌ آش‌های رنگارنگ و جذاب را ببینیم و دلمان هیچ‌کدامشان را نخواهد. این غذا با این همه مواد مفید و اساسی، برای سلامتی و قوای جسمانی معجزه می‌کند. البته تهیه آش کمی زمان‌بر و شاید برای بیشتر شما سخت باشد. طبیعتا دانستن یکسری دستورالعمل همه ماجرا نیست و باید وقت زیادی را صرف کنید تا مثلا بتوانید طرز تهیه انواع آش های تبریزی را یاد بگیرید. همچنین یکی دو روزه نمی‌توان انواع آش گیلانی یا طرز تهیه آش سبزی شیرازی را آموخت و انتظار داشت آش جاافتاده‌ای نصیبمان شود. خلاصه، یادگیری خوب است اما برای امشب، اگر دلتان یک قابلمه آش لذیذ، با عطر خوش پیازداغ و نعناداغ می‌خواهد، اسنپ‌فود در نزدیکی شماست تا سفارش آنلاین غذا شما را خیلی زود به دستتان برساند.

نظرات کاربران