آخرین کلمات کلیدی جست و جو شده
داغ‌ترین‌های امروز
  • مرینیت ماهی
    مزه دار کردن ماهی با جذاب ترین طعم ها مهر 7, 1403
  • ترک عادت گاز گرفتن سگ
    ترک عادت گاز گرفتن سگ ها به طور دائمی مهر 7, 1403
  • روغن کانولا
    روغن کانولا چیست و برای چی خوبه؟ مهر 7, 1403
صفحه پیدا نشد!
طرز تهیه خوراک زبان
آموزش آشپزی
3/5 - (2 امتیاز)
بدون نظر

یک غذای متفاوت و جذاب با طرز تهیه خوراک زبان

مینا اسماعیل بیگی 25 بهمن 1402 8 دقیقه

با زبان گوساله یا زبان گوسفند می‌توان یک خوراک زبان خوشمزه آماده کرد. در طرز تهیه خوراک زبان ، ابتدا زبان را با مقداری آب حرارت دهید تا کف روی قابلمه تشکیل شود؛ سپس زبان را آبکش کنید. پیاز و پس از آن سیر را تفت دهید و چند لیوان آب، زبان، چوب دارچین و برگ بو را داخل قابلمه بریزید. ۶ تا ۷ ساعت بعد که زبان پخته بود، آن را از قابلمه خارج کنید، پوست گرفته و به شکل ورقه‌ای برش بزنید. پیازی دیگر را با زردچوبه، فلفل و نمک تفت دهید و زبان و آب صاف شده را داخل تابه اضافه کنید. مقداری زعفران بیفزایید و زمان دهید تا آب زبان غلیظ شود.

در این مطلب از مجله اسنپ فود به معرفی طرز تهیه خوراک زبان با چند روش مختلف پرداخته‌ایم، پس تا انتها همراه ما باشید.

خوراک زبان

تعداد نفرات ۴ نفر
زمان آماده‌سازی ۳۰ دقیقه
زمان پخت ۶ تا ۷ ساعت
میزان سختی متوسط

طرز تهیه خوراک زبان گاو

شاید در نگاه اول تهیه خوراک زبان همچون طرز تهیه پیتزا زبان گوساله ، کمی عجیب به نظر برسد، اما این غذا هم خوشمزه و جذاب است، هم مقوی و مفید! خوراک زبان را می‌توان همراه با برنج نیز سرو کرد و یک وعده غذای کامل است. البته در مهمانی‌ها نیز می‌توان از خوراک زبان به عنوان یک پیش غذا استفاده کنید تا سفره رنگین‌تری داشته باشید.

عکس خوراک زبان

مواد اولیه طرز تهیه خوراک زبان گوساله

برای درست کردن یک خوراک زبان خوشمزه، ابتدا مواد اولیه زیر را آماده کنید:

مواد لازم مقدار مورد نیاز
زبان گوساله ۱ عدد
پیاز ۲ عدد
سیر ۳ حبه
زعفران دم کرده به مقدار لازم
برگ بو ۳ برگ
چوب دارچین ۱ تکه
روغن به مقدار لازم
نمک، زردچوبه و فلفل سیاه به مقدار لازم
لیمو ترش و برگ نعنا (برای تزیین) به مقدار لازم

دستور پخت خوراک زبان

روش پخت خوراک زبان گوساله ساده است و مطابق مراحل زیر دنبال می‌شود:

  • مرحله اول: ابتدا زبان گوساله را با مقداری آب داخل قابلمه ریخته و روی حرارت قرار دهید. کف ایجاد شده را جمع کنید و این کار را تا جایی ادامه دهید تا دیگر کف ایجاد نشود. حالا زبان گوساله را آبکش کنید و قابلمه را بشویید.
  • مرحله دوم: یکی از پیازها را به صورت خلالی خرد کرده و با روغن در قابلمه تفت دهید. سیر را نیز به صورت نگینی خرد کنید و داخل قابلمه بریزید.
  • مرحله سوم: حالا چند لیوان آب اضافه کرده و زبان را داخل قابلمه بیندازید. چوب دارچین و برگ بو را نیز به قابلمه اضافه کرده و اجازه دهید تا زبان به شعله ملایم پخته شود.
  • مرحله چهارم: زبان گوساله پس از ۶ تا ۷ ساعت پخته و آماده خواهد شد. حالا آن را از قابلمه خارج کرده و پوست زبان را جدا کنید. در ادامه زبان را به صورت ورقه‌ای برش بزنید و آب داخل قابلمه را نیز صاف کنید.
  • مرحله پنجم: پیاز دوم را به صورت نگینی خرد کرده و در تابه سرخ کنید. ادویه‌ها شامل فلفل، زردچوبه و نمک را به پیاز بیفزایید. برش‌های ورقه‌ای زبان را روی پیاز قرار دهید و سپس آب صاف شده در مرحله قبل را داخل تابه بریزید.
  • مرحله ششم: مقداری زعفران دم کرده اضافه کنید و سپس درب تابه را بگذارید تا زبان مراحل پایانی پخت خود را سپری کرده و آب داخل تابه کاملا غلیظ شود.
  • مرحله هفتم: غذای شما آماده است، آن را داخل ظرف سرو ریخته و با برش لیمو و برگ نعنا تزیین کنید.

طرز تهیه خوراک زبان گوساله با برنج

طرز تهیه چلو زبان گوساله روشی دیگر برای درست کردن یک وعده غذای جذاب و استفاده از زبان گوساله در رژیم غذایی است. برای درست کردن این غذا علاوه بر مواد اولیه گفته شده در مرحله قبل، به ۴ پیمانه برنج و رب گوجه فرنگی هم نیاز دارید و مراحل تهیه آن به شرح زیر است:

طرز تهیه خوراک زبان گوساله با برنج

  • مرحله اول: برنج را به خوبی بشویید و خیس کنید تا برای پخت آماده شود.
  • مرحله دوم: زبان گوساله را بجوشانید تا کف آن خارج شود، سپس آبکش کنید.
  • مرحله سوم: پیاز و سیر را تفت دهید و چند لیوان آن و زبان گوساله را داخل قابلمه بریزید. برگ بو و چوب دارچین را نیز اضافه کنید.
  • مرحله چهارم: پس از کامل شدن پخت زبان، پوست آن را بگیرید و برش بزنید. یک پیاز را در تابه سرخ کنید و سپس ادویه‌ها و رب گوجه فرنگی را بیفزایید و تفت دهید. زبان را روی پیاز بچینید و سپس آب صاف شده زبان را همراه با مقداری زعفران دم کرده اضافه کنید.
  • مرحله پنجم: داخل قابلمه آب و نمک بریزید و روی شعله بگذارید. زمانی که آب به جوش آمد، برنج را اضافه کنید. نیمی از پخت برنج در این مرحله انجام می‌شود، به گونه‌ای که مغز برنج سفت و روی آن نرم باشد.
  • مرحله ششم: برنج را آبکش کنید و کف قابلمه مقدار کمی روغن بریزید. سیب زمینی یا نان را به عنوان ته‌دیگ کف قابلمه قرار دهید و برنج را روی آن بریزید.
  • مرحله هفتم: مقداری روغن داغ روی برنج اضافه کرده و برنج را دم کنید. در نهایت برنج و خوراک زبان را در دو ظرف جداگانه سرو کنید.

طرز پخت زبان گاو در زودپز

اگر زمان کمتری دارید و ترجیح می‌دهید تا غذای خود را سریع‌تر آماده کنید، طرز تهیه زبان گوساله با زعفران را در زودپز امتحان کنید. در این روش مدت زمان پخت زبان به ۲ ساعت کاهش می‌یابد.

  • مرحله اول: زبان گوساله را تمیز کرده و با آب داخل زودپز بریزید. دقت داشته باشید که آب باید بالاتر از سطح زبان داخل قابلمه باشد. شعله را زیاد کنید تا آب به جوش آید و سپس کف روی آب را جمع کنید تا جایی که دیگر کفی تشکیل نشود.
  • مرحله دوم: سیر و پیاز را پوست گرفته و به صورت درشت خرد کنید. سپس آن‌ها را به همراه زردچوبه، فلفل، چوب دارچین و برگ بو داخل زودپز بریزید. درب زودپز را ببندید تا زبان با شعله ملایم پخته شود.
  • مرحله سوم: پس از پایان مدت زمان پخت، زبان گوساله را از زودپز خارج کرده و پوست آن جدا کنید. زبان را برش بزنید و کنار بگذارید.
  • مرحله چهارم: یک پیاز را سرخ کرده و تکه‌های زبان را داخل تابه بچینید. آب باقی مانده داخل زودپز را صاف کرده و همراه زعفران به تابه اضافه کنید. اجازه دهید تا آب زبان غلیظ شده و سپس آن را سرو کنید.

طرز تهیه خوراک زبان با قارچ

خوراک زبان را می‌توان به شیوه‌ای متفاوت با سس قارچ تهیه کرد تا طعم متفاوتی خلق شود. برای تهیه این غذا به ۲۵۰ گرم قارچ، آرد و شیر هم نیاز دارید تا مراحل زیر را دنبال کنید:

طرز تهیه خوراک زبان با قارچ

  • مرحله اول: زبان گوساله را مطابق روش‌های قبل، داخل زودپز یا قابلمه بپزید تا نرم و پخته شود. سپس پوست زبان را جدا کرده و به شکل ورقه‌ای برش بزنید.
  • مرحله دوم: داخل تابه مقداری روغن بریزید و زبان پخته و ورقه‌ای را در روغن سرخ کنید. سپس تکه‌های زبان را از تابه خارج کرده و کنار بگذارید.
  • مرحله سوم: قارچ را به صورت اسلایس برش بزنید و در روغن با حرارت زیاد تفت دهید تا آب نیندازد. پس از آنکه قارچ سرخ شد، یک قاشق غذاخوری آرد به تابه اضافه کنید و هم بزنید.
  • مرحله چهارم: نصف لیوان شیر و آب زبان صاف شده را داخل تابه بریزید و اجازه دهید تا سس کاملا غلیظ شود.
  • مرحله پنجم: در هنگام سرو، مقداری سس داخل ظرف ریخته و سپس ورقه‌های زبان گوساله سرخ شده را روی سس قرار دهید. مابقی سس را نیز روی تکه‌های زبان ریخته و این غذا را در کنار سیب زمینی سرخ شده سرو کنید.

طرز تهیه خوراک زبان گوسفندی

با زبان گوسفند نیز می‌توان خوراک زبان تهیه کرد که غذایی مقوی و خوشمزه خواهد شد و دستور پخت آن تا حدود زیادی شبیه به پخت زبان گوساله است:

طرز تهیه خوراک زبان گوسفندی

  • مرحله اول: زبان گوسفند را تمیز کنید و با آب بپزید تا کف آن خارج شود. پس از جمع کردن کف روی قابلمه، آب اول را دور بریزید.
  • مرحله دوم: زبان گوسفند را همراه با پیاز، سیر، فلفل، زردچوبه، چوب دارچین و برگ بو داخل قابلمه ریخته و بپزید.
  • مرحله سوم: هنگامی که زبان گوسفند کاملا پخته شد، آن را پوست گرفته و برش بزنید. در این مرحله می‌توانید زبان گوسفند را روی پیازداغ قرار دهید و آب زبان و زعفران را روی آن بریزید یا خوراک زبان با سس قارچ تهیه کنید که در بخش‌های قبل آموزش دادیم.

فوت و فن های طرز تهیه خوراک زبان

در طرز تهیه خوراک زبان گوساله نکات زیر را مدنظر قرار دهید تا یک غذای خوشمزه داشته باشید:

  • برای شستشو زبان گوساله یا گوسفند، بهتر است از یک برس مخصوص یا چاقو استفاده کرده و پرزها را جدا کنید.
  • مطابق ذائقه خود می‌توانید از سبزی‌های معطر مانند ترخون و مرزه نیز در تهیه خوراک زبان استفاده کنید تا غذای شما عطر و بوی جذاب‌تری داشته باشد.

فوت و فن های طرز تهیه خوراک زبان

  • بهتر است خوراک زبان را در کنار برش‌های لیمو ترش یا نارنج سرو کنید.
  • همان‌طور که گفتیم نمک را باید در مراحل پایانی پخت زبان به قابلمه اضافه کنید. اگر از ابتدا داخل قابلمه نمک بریزید، زمان پخت آن طولانی‌تر می‌شود.

روش نگهداری خوراک زبان و جلوگیری از خراب شدن خوراک زبان

بدون شک خوراک زبان تازه، خوشمزه‌تر خواهد بود؛ با این وجود اگر مقداری از غذا باقی ماند، آن را داخل ظرفی درب‌دار ریخته و در یخچال نگهداری کنید. خوراک زبان معمولا به مدت ۴ تا ۵ روز در یخچال سالم می‌ماند، اما پیش از مصرف از سالم بودن آن مطمئن شوید. اگر در کنار خوراک زبان، سس قارچ تهیه کرده‌اید، سس و تکه‌های زبان را به صورت جداگانه نگهداری کنید.

خواص زبان گوساله

زبان گوساله حاوی ویتامین B6، ویتامین B12 و مواد معدنی همچون آهن و منیزیم است. این ماده غذایی به عنوان منبع پروتئین‌های حیوانی و اسیدهای چرب امگا ۳ و امگا ۶ شناخته می‌شود و به همین دلیل به حفظ سلامت بدن کمک می‌کند. از دیگر خواص زبان گوساله می‌توان به تقویت بافت‌ها، تعادل هورمون‌ها، افزایش سرعت ترمیم زخم‌ها و حفظ سلامت دستگاه عصبی اشاره کرد. البته دقت داشته باشید که این غذا چربی و کلسترول بالایی داشته و مصرف آن به افرادی که دچار چربی خون، فشار خون و بیماری‌های قلبی هستند،‌ توصیه نمی‌شود.

خواص زبان گوساله

با تهیه خوراک زبان، سفره خود را رنگین‌تر کنید

در این مطلب از مجله اسنپ فود، طرز تهیه خوراک زبان را با ۵ روش مختلف آموزش دیدید. حالا شما آماده هستید تا خوراک زبان را در منزل تهیه کرده و از خوردن آن در جمع خانواده لذت ببرید. البته، اگر مهمان دارید و نگران هستید تا با تهیه خوراک زبان، وقت برای درست کردن دیگر غذاها نداشته باشید، می‌توانید بخشی از پذیرایی خود را به اسنپ فود بسپارید. با سفارش غذا اسنپ فود، هر آنچه را که نیاز دارید، در مدت زمانی کوتاهی درب منزل تحویل خواهید گرفت.

سوالات متداول

برای از بین بردن بوی زهم زبان چه کنیم؟

ابتدا زبان را به خوبی بشویید و با آب داخل قابلمه بریزید. در این مرحله باید کف ایجاد شده روی آب را جمع کنید و در نهایت زبان را خارج کرده و این آب اولیه را دور بریزید. در ادامه پخت زبان، اضافه کردن پیاز، سیر، برگ بو، چوب دارچین و ادویه‌ها، بوی زهم زبان را کاملا از بین می‌برد.

سس مورد استفاده در تهیه خوراک چیست؟

پس از پخت و برش زبان، تکه‌های زبان را روی پیازداغ قرار دهید و آب صاف شده زبان را اضافه کنید. در این مرحله می‌توانید زعفران دم کرده یا رب گوجه فرنگی را داخل تابه بریزید تا آب زبان غلیظ شود. در روشی دیگر از سس قارچ در کنار خوراک زبان استفاده می‌کنند که باید قارچ را تفت دهید و با شیر و مقداری آرد مخلوط کنید.

زبان گوساله پس از چند دقیقه پخته می‌شود؟

زبان گوساله پس از ۶ تا ۷ ساعت داخل قابلمه پخته می‌شود. برای کاهش مدت زمان پخت زبان گاو، از زودپز استفاده کنید تا زمان پخت به ۲ ساعت کاهش یابد.

اشتراک:
مینا اسماعیل بیگی- 2729 مقالات

ارسال نظرات

سرویس‌های اسنپ فود

سرویس‌های اسنپ فود