آخرین کلمات کلیدی جست و جو شده
داغ‌ترین‌های امروز
  • صبحانه سالم برای مدرسه
    لیست صبحانه سالم برای دانش آموزان شهریور 26, 1403
  • غذا با گوشت چرخ کرده
    لیست انواع غذاها با گوشت چرخ کرده شهریور 26, 1403
  • طرز تهیه گراتن بادمجان
    طرز تهیه گراتن بادمجان شهریور 25, 1403
صفحه پیدا نشد!
طرز تهیه خورش قارچ
آموزش آشپزی
3.7/5 - (3 امتیاز)
بدون نظر

طرز تهیه خورش قارچ با 3 رسپی متفاوت

مینا اسماعیل بیگی 08 مرداد 1402 5 دقیقه

اگر با طعم قارچ میانه خوبی دارید، طرز تهیه خورش قارچ را از قلم نیندازید. قارچ و گوشت در کنار هم، منابع پروتئینی خوبی هستند که در ترکیب با سایر ادویه‌جات و چاشنی‌ها، طعم خاص و بسیار خوشمزه‌ای می‌سازند. به علاوه، این خورشت، به خاطر وجود زعفران، خورشتی خوش آب و رنگ و اشتهابرانگیز است که پیشنهاد می‌کنیم حتما یکبار آن را امتحان کنید. در ادامه، جدول مشخصات غذایی خورشت قارچ را با هم می‌خوانیم:

خورش قارچ و گوشت

تعداد نفرات 4 نفر
زمان آماده سازی 15 دقیقه
زمان پخت غذا 1.5 تا 2 ساعت
میزان سختی متوسط

طرز تهیه خورش قارچ به روش مجلسی

طرز تهیه خورش قارچ به روش مجلسی

دستور پخت خورش قارچ، نسبتا ساده و آسان است. اما همان‌طور که در طرز تهیه خورش گل کلم، حفظ شکل و بافت گل کلم‌ها مهم است، در اینجا هم باید برای حفظ شکل ظاهری قارچ‌ها و آب نینداختن آن‌ها، فوت و فن‌هایی را رعایت کنید. برای آشنایی با ریزه کاری‌های طرز تهیه خورش قارچ، مواد اولیه جدول زیر را آماده کرده و طبق مراحل گفته شده، پیش بروید.

مواد لازم برای تهیه خورشت قارچ

برای تهیه این خورشت خوشمزه، مواد اولیه زیر را آماده کنید:

مواد لازم مقدار مورد نیاز
قارچ 400 گرم
گوشت خورشتی 400 گرم
پیاز 1 عدد
آلو بخارا 10 عدد
رب گوجه فرنگی 1 قاشق غذاخوری
زعفران دم کرده 1 قاشق غذاخوری
نمک، فلفل سیاه و زردچوبه به مقدار لازم
روغن به مقدار لازم
کره به مقدار لازم

مراحل طرز تهیه خورش قارچ و گوشت اصیل و خوشمزه

عکس طرز تهیه خورش قارچ

برای طرز تهیه خورش قارچ با گوشت گوسفندی یا گوساله، مطابق مراحل زیر عمل کنید:

  • مرحله اول: پیاز را پوست گرفته و آن را به شکل نگینی خرد کنید. سپس، در قابلمه‌ای مناسب، مقداری روغن ریخته و پیازها را در آن تفت دهید تا سبک و طلایی شوند.
  • مرحله دوم: در ادامه، گوشت خورشتی خرد شده را در قابلمه بریزید و همراه با پیازها تفت دهید تا رنگ آن‌ها تغییر کند.
  • مرحله سوم: حالا زردچوبه، فلفل سیاه و رب گوجه فرنگی را هم به قابلمه اضافه کنید. تمام مواد را کاملا با هم تفت دهید تا گوشت، طعم دار و خوشرنگ شود.
  • مرحله چهارم: در این مرحله از طرز تهیه خورش قارچ، در قابلمه مقداری آب بریزید. سپس، حرارت شعله را ملایم کنید و اجازه دهید گوشت کاملا بپزد.
  • مرحله پنجم: در فاصله پخت گوشت، آلوها را در ظرفی مناسب به مدت نیم ساعت بخیسانید. سپس، آن‌ها را از آب خارج کرده و در قابلمه‌ای جداگانه با مقدار کمی آب بپزید. توجه کنید که حرارت زیر آلوها باید کم باشد.
  • مرحله ششم: حالا به سراغ قارچ‌ها بروید. آن‌ها را خوب بشویید و به صورت ورقه‌ای خرد کنید.
  • مرحله هفتم: تابه‌ای بزرگ را روی حرارت متوسط قرار دهید. زمانی که داغ شد، قارچ‌های ورقه‌ شده را بدون روغن، کمی داخل آن تفت دهید تا آب قارچ‌ها کشیده شود.
  • مرحله هشتم: چند دقیقه بعد، مقداری کره در تابه قارچ‌ها بریزید و یک الی دو دقیقه، قارچ‌ها را با حرارت زیاد تفت دهید و بلافاصله حرارت شعله را خاموش کنید.

نکته: این روش تفت دادن قارچ باعث می‌شود که قارچ‌ها، بدون تغییر رنگ دادن و آب پس دادن، کمی سرخ شوند.

  • مرحله نهم: وقتی گوشت به خوبی پخته شد، آلوهای پخته شده و قارچ‌های تفت داده شده را به گوشت اضافه کنید. حرارت گاز را ملایم کنید و نیم ساعت دیگر صبر کنید تا خورشت به آرامی بجوشد و جا بیفتد.
  • مرحله دهم: نمک غذا را اندازه کنید و در 10 دقیقه پایانی پخت، 1 قاشق غذاخوری زعفران دم‌کرده داخل خورشت بریزید تا خوش‌عطر و خوش‌رنگ شود.

در نهایت، خورش قارچ را در ظرف مناسب بکشید و در صورت تمایل، برای تزئین آن، از مقداری دورچین پیازداغ استفاده کنید. البته مانند طرز تهیه خورش بامیه، شما می‌توانید خورش قارچ را علاوه بر گوشت تکه‌ای، با گوشت چرخ کرده و مرغ هم تهیه کنید.

طرز تهیه خورش قارچ با مرغ

طرز تهیه خورش قارچ با مرغ

اگر بخواهید خورشت قارچ را با مرغ درست کنید، به ازای 200 گرم قارچ، به 3 عدد سینه مرغ، 1 پیاز و 2 حبه سیر نیاز دارید. چاشنی‌های این غذا، زعفران دم‌کرده، آبلیمو، مقداری نمک و فلفل سیاه هستند، البته برای تفت دادن قارچ‌ها هم حدود 1 قاشق چایخوری، آرد لازم است.

در این دستور باید سینه‌های مرغ را با پیاز و سیر تفت داده سپس اجازه دهید با مقداری آب، نمک و فلفل بپزد. قارچ‌ها را هم همراه با مقداری آرد، نمک و فلفل، به صورت جداگانه تفت دهید. وقتی سینه مرغ پخته شد، قارچ‌های ورقه‌ شده و تفت خورده را همراه با زعفران دم کرده و آبلیمو با سینه مرغ مخلوط کنید. اجازه دهید مواد خورشت با حرارت ملایم بپزند و کاملا جا بیفتند. البته در این رسپی می‌توانید در 15 دقیقه پایانی پخت، 1 عدد زرده تخم مرغ زده شده را هم به مواد خورشت اضافه کنید.

طرز تهیه خورش قارچ و گوشت چرخ کرده

طرز تهیه خورش قارچ و گوشت چرخ کرده

در صورت استفاده از گوشت چرخ کرده، به ازای 8 عدد قارچ متوسط،400  گرم گوشت چرخ کرده، لازم است. همچنین، 2 عدد پیاز، 2 عدد لیمو عمانی و چاشنی‌هایی مانند رب، نمک، فلفل، زردچوبه و پاپریکا فراموش نشود. به علاوه، مقدار کمی آبلیمو و آرد هم موقع تفت دادن قارچ‌ها لازم است.

در این رسپی، ابتدا با استفاده از 1 پیاز رنده شده، گوشت چرخ کرده و ادویه‌جات، گوشت‌های قلقلی درست کنید. سپس، آن‌ها را همراه با یک عدد پیاز باقی مانده، رب و سایر ادویه‌ها، در روغن تفت دهید. در ادامه، مقداری آب اضافه کنید و اجازه دهید کوفته قلقلی‌ها کاملا بپزند. در اواخر پخت نیز لیموعمانی‌های خیسانده شده را هم به آن‌ها اضافه کنید. قارچ‌های روقه‌ای شده را هم به صورت جداگانه با حرارت زیاد تفت دهید و در حین تفت دادن، مقداری آبلمیو و آرد به آن‌ها بزنید. در نهایت، قارچ‌های تفت خورده را هم در خورشت بریزید و نیم ساعت زمان دهید تا کاملا جا بیفتد.

یک سفره خوش آب و رنگ ایرانی با خورش قارچ و گوشت

انواع طرز تهیه خورش قارچ را با هم دیدیم. هر کدام از این رسپی‌ها، طعم خاص خود را دارند و شما می‌توانید با تغییر مواد خورشت و چاشنی‌های آن، طعم‌های متفاوت خورش قارچ را تجربه کنید. البته، راه ساده‌تری هم برای چشیدن این طعم‌های فوق‌العاده وجود دارد. به این ترتیب که می‌توانید سری به سفارش آنلاین غذا اسنپ فود بزنید و غذاهایی همچون خورشت قارچ با گوشت یا مرغ را از این سایت سفارش دهید. مطمئن باشید که این، راهی آسان و به‌صرفه، برای چشیدن طعم غذاهای دلخواه در روزهای پرکار است.

اشتراک:
مینا اسماعیل بیگی- 2716 مقالات

ارسال نظرات

سرویس‌های اسنپ فود

سرویس‌های اسنپ فود