آخرین کلمات کلیدی جست و جو شده
داغ‌ترین‌های امروز
  • آگلونما و راهنمای کامل نگهداری
    آگلونما و راهنمای کامل نگهداری و پرورش شهریور 27, 1403
  • چند بار در روز به گربه غذا بدهیم
    چند بار در روز به گربه غذا بدهیم شهریور 27, 1403
  • پپرونی چیست
    پپرونی چیست؟ شهریور 27, 1403
صفحه پیدا نشد!
طرز تهیه دمپختک قمی اصیل
آموزش آشپزی
به این مقاله امتیاز دهید
بدون نظر

طرز تهیه دمپختک قمی اصیل با ظاهری اشتها برانگیز

مینا اسماعیل بیگی 17 اردیبهشت 1402 4 دقیقه

دمپختک، یک غذای ساده و اصیل ایرانی است که در شهرهای مختلف ایران، دستورالعمل‌های خاص خود را دارد. اما، ایا طرز تهیه دمپختک قمی اصیل را می‌دانید؟ این غذا محلی، طرز تهیه آسان و عطر و طعم بسیار خوبی دارد و مثل انواع دمپختک، بر پایه برنج تهیه می‌شود. اگر شما هم دوست دارید بدانید که طرز تهیه دمپختک قمی اصیل چطور است، با اسنپ فود همراه باشید.

دمپختک قمی

تعداد نفرات 5 نفر
زمان آماده سازی 25 دقیقه
زمان پخت غذا 40 دقیقه
میزان سختی متوسط
میزان کالری در هر وعده سرو 140 واحد

طرز تهیه دمپختک قمی اصیل

دمپختک قمی اصیل

دمپختک قمی در این شهر طرفداران زیادی دارد و معمولا قمی‌ها آن را همراه با یک تخم مرغ نیمرو شده سرو می‌کنند. از آنجا که در این غذا، خبری از آبکش کردن برنج نیست، بسیاری از مواد مفید برنج محفوظ می‌ماند و ارزش غذایی دمپختک را بالا می‌برد. در ادامه، مواد لازم و طرز تهیه دمپختک قمی اصیل را با هم می‌بینیم:

مواد لازم برای تهیه دمپختک قمی

برای تهیه یک دمپختک قمی خوشمزه، مواد اولیه را مطابق جدول زیر آماده کنید و فراموش نکنید که نسبت برنج به باقالی در این غذای سنتی همیشه باید 2 به 1 باشد.

مواد لازم مقدار مورد نیاز
برنج 2 پیمانه
لپ باقلا زرد 1 پیمانه
پیاز 1 عدد
کره 50 گرم
زعفران دم‌کرده نصف پیمانه
نمک و زردچوبه به مقدار لازم
روغن به مقدار لازم

مراحل تهیه دمپختک اصیل قمی

مراحل تهیه دمپختک اصیل قمی

طرز تهیه دمپختک اصیل قمی را به ترتیب مراحل زیر پیش ببرید:

  • مرحله اول: برنج را بشویید و همراه با مقداری آب و نمک به مدت 1 ساعت بخیسانید.
  • مرحله دوم: لپه باقلاها را هم بشویید. سپس آن‌ها را با مقداری آب در قابلمه‌ای مناسب ریخته و روی حرارت بگذارید تا نیم‌پز شوند. سپس، آن‌ها را آبکش کنید.
  • مرحله سوم: در تابه‌ای جداگانه، مقداری روغن بریزید و آن را روی حرارت قرار دهید تا داغ شود. حالا پیازهای نگینی شده را در روغن تفت دهید تا سبک و طلایی شوند.
  • مرحله چهارم: باقلاهای نیم‌پز را در تابه حاوی پیاز داغ بریزید و کمی آن‌ها را هم بزنید. در ادامه، مقداری زردچوبه و نمک اضافه کنید و تمام مواد را کمی دیگر، تفت دهید.
  • مرحله پنجم: آب برنج را خالی کنید. سپس برنج را همراه با مخلوط پیاز و باقلا و مقداری کره، داخل قابلمه‌ای مناسب ریخته و مقدار مناسب، آب اضافه کنید.
  • مرحله ششم: حرارت را زیاد کنید تا آب برنج بجوشد. سپس، زعفران دم‌کرده را هم به قابلمه اضافه کنید.
  • مرحله هفتم: پس از اینکه آب برنج کاملا کشیده شد، درب قابلمه را بگذارید و حرارت شعله را کم کنید. حداقل 40 دقیقه زمان لازم است تا دمپختک به آرامی بپزد و آماده سرو شود.

طرز تهیه این غذای خوشمزه به پایان رسید و شما می‌توانید این غذای محلی قمی را با سالاد شیرازی یا یک کاسه ترشی لیته یا ماست، نوش جان کنید. در کنار آن، اگر غذاهای محلی قم را دوست دارید، از شما دعوت می‌کنیم تا طرز تهیه ماشاب قم را هم حتما مطالعه کنید.

چند نکته تکمیلی در طرز تهیه دمپختک قمی اصیل

چند نکته تکمیلی در طرز تهیه دمپختک قمی اصیل

در طرز تهیه دمپختک قمی، این نکات را هم مد نظر داشته باشید:

  • رنگ دمپختک باید کاملا زرد باشد، بنابراین، معمولا در پخت آن زردچوبه بیشتری به کار می‌برند. اما اگر دوست ندارید رنگ غذای شما تیره شود، می‌توانید مقدار زردچوبه را کمتر کرده و به جای آن، از زعفران دم‌کرده استفاده کنید تا دمپختک شما عطر و رنگ و لعاب بهتری داشته باشد.
  • دقت کنید که باقالی بافت حساسی دارد و اگر زیاد بپزد، له می‌شود. بنابراین، حتما باقالی را به صورت نیم‌پز آبکش کرده و اجازه بدهید بقیه فرایند پخت کامل آن، ضمن دم کشیدن برنج، پیش برود.
  • دستور اصلی دمپختک قمی، بدون رب گوجه است، اما بعضی ترجیح می‌دهند هنگام تفت دادن پیاز، 1 قاشق رب گوجه فرنگی هم به آن اضافه کنند که مانعی ندارد.

دمپختک قمی، غذای ساده قمی اما خوشمزه

طرز تهیه دمپختک قمی اصیل برای قمی‌ها یک نوستالژی خوشمزه است، اما ممکن است وقت کافی برای این کار را نداشته باشید یا به عنوان مسافر این شهر، به دنبال یک رستوران سنتی در قم بگردید تا طعم غذاهای محلی این شهر را امتحان کنید. در این صورت، اولین گزینه‌ای که به ذهن می‌رسد، رفتن به بهترین رستوران های شهر قم است، اما انتخاب دیگری هم وجود دارد و شما می‌توانید از خدمات آنلاین این رستوران‌ها هم برخوردار شوید.

برای این منظور، کافی است وارد سایت اسنپ فود شوید و با سرچ عبارت سفارش انلاین غذا از اسنپ فود قم ، غذای دلخواه خود را انتخاب کرده و به صورت اینترنتی سفارش دهید. البته، اگر مایل باشید، می‌توانید معرفی بهترین رستوران های قم را مطالعه کرده و غذای موردعلاقه خود را از رستوران‌های خوب این شهر، آنلاین سفارش دهید.

اشتراک:
مینا اسماعیل بیگی- 2717 مقالات

ارسال نظرات

سرویس‌های اسنپ فود

سرویس‌های اسنپ فود