آخرین کلمات کلیدی جست و جو شده
داغ‌ترین‌های امروز
  • سمبوسه سیب زمینی
    طرز تهیه سمبوسه سیب زمینی با طعم‌ های مختلف مرداد 2, 1403
  • سبزی خورشت کرفس
    سبزی خورشت کرفس چیست؟ مرداد 2, 1403
  • روغن کرچک
    معرفی روغن کرچک با خواص، مضرات و نحوه مصرف خرداد 20, 1403
صفحه پیدا نشد!
آموزش آشپزی
3.7/5 - (3 امتیاز)
بدون نظر

طرز تهیه سوسیس بندری اصل (با/بدون سیب زمینی؟)

زهرا دهقان 10 اسفند 1399 4 دقیقه

سوسیس بندری یک غذای جنوبی است که طرفداران زیادی در همه جای ایران دارد. زمان آماده سازی و طبخ آن، نسبت به غذاهای ایرانی بسیار کم است، همین مورد باعث شده به تعداد علاقه‌مندان این غذا افزوده شود. سوسیس بندری اصل، تند سرو می‌شود ولی هرکس متناسب با ذائقه‌اش می‌تواند آن را درست کند. علاقه‌مندان این غذا گاهی برای خوشمزه‌تر شدن، به آن چیزهایی اضافه می‌کنند که در ادامه اشاره می‌کنیم.

مواد لازم برای تهیه سوسیس بندری (4 تا 6 نفر)

  • نیم کیلو سوسیس
  • 4 الی 6 عدد پیاز متوسط
  • 3 الی 4 قاشق غذاخوری رب گوجه فرنگی
  • یک قاشق غذاخوری سس تند
  • 3 الی 4 عدد سیب زمینی متوسط (اختیاری)
  • 7 الی 8 عدد قارچ (اختیاری)
  • پنیر پیتزا (اختیاری)
  • نمک و فلفل و زردچوبه به میزان کافی
  • روغن سرخ کردنی

مواد لازم برای تهیه سوسیس بندری (4 تا 6 نفر)

سوسیس بندری اصل جنوب بدون سیب زمینی است اما معمولاً افراد به آن سیب زمینی و یا قارچ اضافه می‌کنند. ما توی مراحل پخت این غذا، آن را همراه با سیب زمینی آموزش می‌دهیم اما شما می‌توانید آن را متناسب با سلیقه‌ی خودتان حذف کنید و یا چیزهایی به آن بیفزایید.

مراحل تهیه سوسیس بندری

  1. در مرحله اول سوسیس ها را حلقه‌حلقه کنید.
  2. پیازها را به شکل خلالی و یا نگینی دربیاورید و حتی می‌توانید آن‌ها را رنده کنید.
  3. سیب زمینی را به صورت نگینی خرد کنید.
  4. درون تابه کمی روغن بریزید و پس از داغ شدن روغن به آن زردچوبه اضافه کنید و آن را تفت بدهید.
  5. پیازها را به روغن و زردچوبه اضافه کرده تا زمانی که پیازها کاملاً طلایی شوند. مراقب باشید که پیازها زیاد تیره نشوند زیرا که درنهایت بین سوسیس‌ها مشخص می‌شود که پیازها سوخته و در ظاهر نهایی غذا جلوه‌ی خوبی نخواهد داشت.
  6. در تابه‌ای دیگر رب گوجه فرنگی و نمک و فلفل را تفت بدهید و سپس کمی به آن آب جوش اضافه کنید.
  7. سیب زمینی و سوسیس‌ها را سرخ کنید و سپس به سسی که از قبل آماده کردید اضافه کنید. حتماً مراقب باشد که سیب زمینی‌ها سفت نباشد زیرا که هنگام سرو زیر دندان حس می‌شوند.
  8. پیازها را به سیب زمینی و سس ربی اضافه نمایید.
  9. حال درب تابه را بگذارید. پس از 10 دقیقه سوسیس بندری شما آماده است.
  10. اگر تمایل داشتید سوسیس بندری با قارچ درست کنید باید قارچ‌ها را به صورت جداگانه تفت دهید و در نهایت به سس اضافه کنید. فراموش نکنید که قارچ هنگام سرخ شدن آب می‌اندازد و نباید آن را با باقی مواد سرخ کنید. در صورتی که می‌خواستید سوسیس بندری پنیری درست کنید، در مرحله آخر پنیر را روی مواد بریزید و سپس در تابه را روی آن قرار دهید تا پنیر آب شود. زمان آب شدن پنیر 3 الی 4 دقیقه است. حواستان باشد که پنیر نسوزد.

 

می‌توانید به جای رب گوجه فرنگی از سس کچاپ هم استفاده کنید و یا این دو را باهم مخلوط کنید.

زمان تقریبی طبخ سوسیس بندری 15 الی 25 دقیقه است.

نحوه‌ی سرو سوسیس بندری

سوسیس بندری هم به صورت خوراک و هم با نان باگت همراه با گوجه و خیارشور سرو می‌شود. اگر علاقه به انواع ترشی دارید، می‌توانید در کنار خیارشور و گوجه، ترشی هم لحاظ کنید.

برای اینکه غذایی که تهیه می‌کنید کاملاً سالم باشد می‌توانید از سوسیس‌های خانگی استفاده کنید. این نوع سوسیس را می‌توان در خانه درست کرد. با وجود آن که زمان زیادی برای آماده کردنش صرف می‌شود ولی دیگر از سلامت بودن آن اطمینان دارید.

سوسیس بندری خود آغشته به سس است اما بسیاری از افراد تمایل دارند به آن سس مایونز و یا کچاپ اضافه کنند؛ بنابراین می‌توانید در کنار خوراک و یا ساندویچتان انواع سس را سرو کنید.

تفاوت سوسیس بندری و سوسیس هندی در چیست؟

باید به شما بگوییم که این دو غذا هیچ فرقی با یکدیگر ندارند. اگر جایی، مثلاً در منوی رستورانی دیدید که نوشته شده سوسیس هندی، بدانید منظور همان سوسیس بندری است و بالعکس. دلیل نام گذاری سوسیس هندی آن است که غذاهای هندی به تند و اسپایسی بودن شهرت دارند. در سوسیس بندری هم ادویه‌های مختلفی وجود دارد از جمله فلفل سیاه و فلفل قرمز. غالب ادویه‌های مختلف استفاده شده هم فلفل است. به همین علت است که این نام را هم ممکن است شنیده باشید.

نحوه‌ی سرو سوسیس بندری

نتیجه گیری

درنهایت باید بگوییم که هرچند مراحل طبخ سوسیس بندری بسیار ساده است اما فوت و فن‌هایی دارد که فقط با انجام آن‌ها به نتیجه دلخواه خواهید رسید. یکی از این فوت و فن‌ها مقدار و نوع ادویه‌ای است که استفاده می‌کنید.

سوسیس بندری اصل جنوب، همان‌طور که در ابتدا اشاره شد بسیار تند است و فلفلی که در آن استفاده می‌شود مخصوص همان‌جا است. مقدار استفاده شده از زردچوبه نیز بسیار اهمیت دارد. اگر هنگام آماده کردن سس، رب گوجه فرنگی را با مقداری سس کچاپ مخلوط کنید نتیجه بسیار متفاوت خواهد شد زیرا که در سس کچاپ ادویه‌هایی وجود دارد که بسیار مؤثر واقع می‌شوند.

با تمام آموزش‌ها و توضیحات الآن شما می‌توانید سوسیس بندری مطابق با میلتان را به سادگی در خانه درست کنید و از آن لذت ببرید.

اشتراک:
زهرا دهقان- 507 مقالات

سرویس‌های اسنپ فود

سرویس‌های اسنپ فود