آخرین کلمات کلیدی جست و جو شده
داغ‌ترین‌های امروز
  • مرینیت ماهی
    مزه دار کردن ماهی با جذاب ترین طعم ها مهر 7, 1403
  • ترک عادت گاز گرفتن سگ
    ترک عادت گاز گرفتن سگ ها به طور دائمی مهر 7, 1403
  • روغن کانولا
    روغن کانولا چیست و برای چی خوبه؟ مهر 7, 1403
صفحه پیدا نشد!
طرز تهیه مجور کدو
آموزش آشپزی
به این مقاله امتیاز دهید
بدون نظر

طرز تهیه مجور کدو سبز + نکات طلایی تهیه آن

مینا اسماعیل بیگی 10 اسفند 1401 5 دقیقه

مجور کدو هیچ شباهتی به کوکوی کدو ندارد و یک غذای گیاهی ساده و مقوی است که با ماده اصلی کدو سبز تهیه می‌شود. کرمانی‌ها عاشق کدو هستند و می‌دانند که این سبزی چه ارزش غذایی بالایی برای آن‌ها به همراه دارد. به همین دلیل، تهیه این غذا با کدو سبز موضوع بحث این مطلب است و پیشنهاد می‌کنیم که اگر شما هم دوست دارید که این غذای لذیذ را تهیه کنید، در ادامه این مطلب با ما باشید.

مجور کرمانی

زمان آماده سازی 15 دقیقه
زمان پخت غذا 30 ساعت
میزان سختی کم
100 گرم مجور 250 کالری

پخت مجور کدو

پخت مجور کدو

این غذا با اینکه شبیه به کوکوی کدو است، اما تفاوت بسیار زیادی با آن دارد. در روغن سرخ نشده و همچنین درصد چربی آن پایین است. حتی نمی‌توانید تصور کنید که ترکیب پنیر سفید، کدو و شوید چه خاصیت بی‌نظیری دارد. پنیر بکار رفته در این غذا یک منبع غنی از کلسیم به حساب می‌آید که منبعی مهم برای جلوگیری از پوکی استخوان خواهد بود. همچنین کدو سبز فیبر و نشاسته بسیار زیادی دارد. این غذا را دست کم نگیرید. در ادامه با طرز تهیه گام به گام این غذا با شما هستیم.

مواد اولیه برای طرز تهیه مجور کدو کرمانی

تهیه این غذا به مواد اولیه راحت و در دسترسی نیاز دارد. بد نیست بدانید که در تهیه این کوکو از گوشت استفاده نمی‌شود، به همین دلیل این غذا یک وعده جذاب برای گیاهخواران است.

مواد اولیه مقدار مورد نیاز
کدو سبز 500 گرم یا 4 عدد متوسط
تخم مرغ 2 عدد
پنیر سفید 150 گرم
شوید خشک 4 قاشق غذا خوری
سیر 2 حبه
آرد گندم 2 قاشق غذا خوری
فلفل سیاه و نمک به مقدار لازم

طرز تهیه مجور کدو سبز کرمانی

طرز تهیه مجور کدو سبز کرمانی

این غذا را می‌توانید بصورت یک تکه یا حتی قالبی تهیه کنید. در ادامه با طرز تهیه این غذای سنتی کرمان با شما هستیم.

  • مرحله اول: در میان طرز تهیه انواع غذاهای کرمانی ، این غذا راحت تهیه می‌شود. در مرحله اول از پخت این غذا، کدو سبزها را شستشو دهید. سپس آن‌ها خشک کرده و پوست آن‌ها را بگیرید.
  • مرحله دوم: بعد از آن، کدوها را با استفاده از رنده ریز رنده کنید. بعد از اینکه تمام کدوها را رنده کردید، آب حاصل از رنده را از کدوها بگیرید. این کار کمک می‌کند تا غذای شما شل و آبکی نشود و غلظت مناسبی داشته باشد.
  • مرحله سوم: در گام بعدی سیرها را پوست بگیرید و آن‌ها را نیز با له کردن یا رنده کردن به راحتی پوره کنید.
  • مرحله چهارم: در مرحله بعد از طرز تهیه مجور لذیذ کدو سبز کرمانی حالا باید کدوهای رنده شده و سیر را در یک کاسه مناسب بریزید. نمک، فلفل سیاه و در صورت تمایل ادویه‌جات دیگر خود را با کدو سبزهای رنده شده مخلوط کنید.
  • مرحله پنجم: سپس پنیر را نیز رنده کرده و با کدو سبز رنده شده و ادویه‌جات خوب ترکیب کنید. سپس تمام مواد را خوب هم بزنید تا یک مایه غلیظ داشته باشید.
  • مرحله ششم: در مرحله، حالا باید آرد گندم را به آهستگی به این ترکیب اضافه کنید. مجدداً تمام مواد را با یکدیگر هم زده و مخلوط کنید. تخم مرغ‌ها را نیز بر روی این ترکیب شکسته و باز هم بزنید.
  • مرحله هفتم: در همین حین فر را نیز روشن کنید. کف سینی فر را چرب کرده و کاغذ روغنی پهن کنید. اگر ظرف پیرکس مناسب برای قرار دادن در فرداشتید هم می‌توانید از آن استفاده کنید.
  • مرحله هشتم: حالا بعد از چرب کردن کف ظرف پیرکس یا سینی فر و قرار دادن کاغذ روغنی، مواد این غذا را یکدست و کاملاً صاف به سینی فر یا ظرف پیرکس خود اضافه کنید. با یک قاشق چوبی روی سطح آن را صاف کرده و اجازه بدهید که فر شما به مدت زمان ۱۵ دقیقه با دمای ۲۰۰ درجه به خوبی گرم شود.
  • مرحله نهم: بعد از ۱۵ دقیقه ظرف حاوی مجور لذیذ کدو سبز را درون فر قرار داده و اجازه دهید که به خوبی پخته شود. بعد از اینکه سطح روی غذا کاملا طلایی رنگ شد، یعنی مجور شما آماده است.
  • مرحله دهم: در ادامه برای این که غذای شما به خوبی مغز پخت شود کافیست چند دقیقه گریل فر را نیز روشن کنید تا این غذای محلی کرمان به خوبی پخته وحاضر شود. در نهایت بعد از ۲۰ دقیقه الی ۳۰ دقیقه این غذای سنتی کرمان آماده سرو خواهد بود.

 طرز تهیه مجور کدو بدون فر

با این که گفتیم این غذا را  با روغن سرخ نمی‌کنند اما اگر فر نداشتید می‌توانید آن را در یک تابه آماده کنید. بدین صورت که یک تابه مناسب انتخاب کرده، در آن کمی روغن بریزید. بعد از اینکه تابه و روغن شما به خوبی داغ شدند، حالا مواد این غذای لذیذ را با قاشق برداشته و مانند کوکو دانه دانه در تابه قرار داده و سرخ کنید. بعد از سرخ شدن یک دست هر دو طرف غذا، مجور لذیذ کدو سبز شما آماده است. حالا آن‌ها را بر روی دستمال کاغذی حوله‌ای قرار دهید تا روغنشان به طور کامل گرفته شود. در نهایت غذای لذیذ کرمانی شما آماده است. آن را با کاهو، خیارشور و گوجه فرنگی تزیین کرده و نوش جان کنید.

چند نکته طلایی در طرز تهیه مجور کدو کرمانی

چند نکته طلایی در طرز تهیه مجور کدو کرمانی

در این قسمت قصد داریم تا چند نکته را برای خوشمزه‌تر شدن این غذا به شما گوشزد کنیم.

  • نکته اول اینکه در زمان اضافه کردن تخم مرغ‌ها آنها را در ظرفی جداگانه بشکنید. این کار کمک می‌کند که اگر تخم مرغ فاسد بود غذای شما خراب نشود.
  • نکته بعدی اینکه استفاده از سیر در این غذا اختیاری بوده و حتی می‌توانید آن را حذف کنید.  سیر طبع گرمی دارد اما موجب افت فشار خون می‌شود که در ترکیب با کدو می‌تواند کمی خطرناک باشد.
  • پنیری که باید در این غذا استفاده کنید شور است. پس در اضافه کردن نمک محتاط باشید.
  • اگر تمایل داشتید تا میزان طبع سرد کدو را کاهش دهید، می‌توانید علاوه بر سبزی شوید از سبزی نعنا خشک نیز در این غذا استفاده کنید.
  • استفاده از سبزی شوید و نعنای خشک یا تازه تفاوتی ندارد، اما دقت کنید که سبزیجات خشک عطر بیشتری دارند.
  • لزومی به گرفتن پوست کدوها نیست. همین که آنها را با دقت تمیز کنید کافی بوده و حتی می‌توانید آنها را با پوست نیز رنده کرده.
  • استفاده از ظروف پیرکس یا تفلون کمک می‌کنند تا غذای شما به ظرف نچسبد و راحت جدا شود.

مجور لذیذ و خوشمزه کدو برای یک سفره سبز و سلامت

در این مطلب از طبخ مجور لذیذ کدو سبز گفتیم. این غذ را با سفارش انلاین غذا کرمان نیز می‌توانید تهیه کنید. این غذاها شما را سریع سیر می‌کند و اجازه نمی‌دهد که شما بیشتر از اندازه غذا میل کنید. به عبارتی مجور لذیذ کدو برای افراد رژیمی که قصد کاهش وزن دارند مناسب است. در این غذا تخم مرغ نیز به کار رفته و به همین دلیل با حضور پروتئین، شما با مجموعه کامل از مواد معدنی، ویتامین‌ها و مواد مغذی رو به رو هستید. فراموش نکنید که طبع کدو خنک است و این غذا برای فصل تابستان یک پیشنهاد ویژه محسوب می‌شود.

اشتراک:
مینا اسماعیل بیگی- 2729 مقالات

ارسال نظرات

سرویس‌های اسنپ فود

سرویس‌های اسنپ فود