طرز تهیه نازخاتون گیلانی با طعمی منحصر به فرد و عالی

طرز تهیه نازخاتون گیلانی
4.3/5 - (3 امتیاز)

اگر به طعم غذاهای شمالی علاقمندید، حتما درباره طرز تهیه نازخاتون گیلانی هم شنیده اید. در واقع نازخاتون نوعی چاشنی همه کاره است که هم در کنار انواع غذاهای گوشتی و کبابی مصرف می‌شود و هم می‌توان روی آن به عنوان نوعی خورش ساده و فوری حساب کرد. این غذای شمالی، عطر و بوی دلپذیری دارد و خیلی فوری و راحت آماده می‌شود. بنابراین، اگر شما هم دوست دارید درباره نحوه تهیه نازخاتون شمالی بیشتر بدانید، با ما همراه باشید. در ادامه، جدول مشخصات غذایی نازخاتون گیلانی را با هم می‌خوانیم:

نازخاتون گیلانی

تعداد نفرات 4 نفر
زمان آماده سازی 30 دقیقه
زمان پخت غذا 30 دقیقه
میزان سختی کم

طرز تهیه نازخاتون گیلانی

عکس نازخاتون گیلانی

همان‌طور که در ادامه خواهید دید، در طرز تهیه نازخاتون با گردو باید از انواع سبزیجات معطر استفاده کرد. البته اگر می‌خواهید به حال و هوای شمالی این غذا نزدیک‌تر شوید، باید از مخلوطی از سبزیجات محلی شامل چوچاق، خالواش و زلنگ استفاده کنید. همچنین، در صورت در اختیار نداشتن آب انار، رب انار هم جایگزین مناسبی است. در ادامه، مواد لازم و مراحل طرز تهیه نازخاتون ساده را با هم می‌خوانیم:

مواد لازم برای تهیه نازخاتون گیلانی

برای تهیه این چاشنی یا خورش خوشمزه شمالی، مواد اولیه زیر را آماده کنید:

مواد لازم مقدار مورد نیاز
بادمجان 4 عدد
گوجه فرنگی 3 عدد
سیر 2 بوته
آبغوره 3 قاشق غذاخوری
آب انار 2 قاشق غذاخوری
نعنای خشک شده 1 قاشق غذاخوری
گل پر به مقدار لازم
نمک به مقدار لازم
گردوی خرد شده مقداری برای تزئین

مراحل تهیه نازخاتون گیلانی

مراحل تهیه نازخاتون گیلانی

برای طرز تهیه نازخاتون با آبغوره مراحل زیر را به ترتیب دنبال کنید:

  • مرحله اول: ابتدا بادمجان‌ها را خوب شسته و روی آتش زغال یا شعله گاز، کباب کنید. پس از سرد شدن بادمجان‌ها، پوست آن‌ها را جدا کرده و به شکل ساطوری، خرد کنید.
  • مرحله دوم: گوجه فرنگی‌ها را هم بشویید و پوست آن‌ها را بگیرید. سپس، به صورت ریز خرد کنید و کنار بگذارید.

نکته: برای راحتی بیشتر می‌توانید چند دقیقه گوجه‌ها را داخل آب جوش بیندازید، تا پوست آن‌ها راحت‌تر جدا شود.

  • مرحله سوم: حالا بادمجان‌های ساطوری شده را داخل قابلمه‌ای مناسب ریخته و آبغوره و آب انار را به آن اضافه کنید. قابلمه را روی حرارت متوسط قرار دهید تا محتویات آن بجوشد و غلیظ شود.
  • مرحله چهارم: در ادامه طرز تهیه نازخاتون گیلانی، سیرها را پوست گرفته و بشویید. سپس، آن‌ها را به صورت ریز رنده کرده یا له کنید.
  • مرحله پنجم: سپس، سیرهای رنده شده را با نعنا و گلپر مخلوط کرده و آن را داخل قابلمه بریزید.
  • مرحله ششم: پس از مخلوط کردن و هم زدن مواد با هم، قابلمه را از روی حرارت برداشته و گوجه‌های خرد شده را به آن اضافه کنید.

به همین سادگی طرز تهیه نازخاتون به پایان می‌رسد. آن را در ظرف مناسبی بکشید و با مقداری گردوی خرد شده، تزئین کنید.

روشی دیگر برای طرز تهیه نازخاتون گیلانی با گوشت

در این روش باید به ازای 10 عدد بادمجان متوسط، از 1 کیلوگرم گوشت بدون چربی و استخوان استفاده کنید. همچنین، 4 حبه سیر، 750 گرم سبزی شامل نعنا و جعفری و نصف قاشق چایخوری زعفران هم لازم است. در این رسپی، ابتدا گوشت را با مقداری پیاز و فلفل سیاه بپزید و بادمجان‌ها را هم مانند دستور قبل، کبابی کرده و پوست بگیرید.

در ادامه، بادمجان‌ها را له کنید سپس سبزی‌ها را خرد کرده و تفت دهید و سیرها را هم بکوبید. حال تمام این مواد را داخل قابلمه حاوی گوشت ریخته و در نهایت، چاشنی‌ها و ادویه‌های لازم مانند زعفران و نمک را هم اضافه کنید. البته می‌توانید از مقداری آبغوره هم به عنوان چاشنی، استفاده کنید.

طرز تهیه نازخاتون با کدو سبز

طرز تهیه نازخاتون با کدو سبز

در این روش که به نوعی، طرز تهیه نازخاتون با آب و کدو سبز است باید به ازای 1 کیلو گرم کدو سبز، از 500 گرم گوجه سبز و 2 تا 3 حبه سیر له شده استفاده کنید. به علاوه، 1 پیمانه سبزی ریحان و مقداری چاشنی گلپر و نمک هم لازم است. در این رسپی، ابتدا کدوها را با 1 پیمانه آب بپزید و وقتی آب کدو به طور کامل کشیده شد، آن‌ها را ساطوری کرده و کنار بگذارید. در ادامه، عصاره گوجه سبز را با پختن و عبور دادن از صافی بگیرید. سپس، آن‌ها را همراه با نمک، گلپر، ریحان ساییده شده و سیر له شده، داخل ظرف حاوی کدو بریزید. مواد را به خوبی با هم مخلوط کرده و برای 1 ساعت داخل یخچال بگذارید تا آماده سرو شود.

نازخاتون گیلانی، یک چاشنی خانگی خوشمزه و معطر…

خب، همان‌طور که دیدید، طرز تهیه نازخاتون گیلانی واقعا ساده است. بنابراین، در صورت سفارش غذاهایی مانند شامی کباب و… از طریق سفارش آنلاین غذا از اسنپ فود، شاید بد نباشد مقداری از این چاشنی خوشمزه و معطر را هم در منزل آماده کنید تا طعم غذاهای سفارشی شما را کامل‌تر کند.

نظرات کاربران