عرق کاسنی در بارداری؛ یک نوشیدنی خطرناک یا مفید؟

2.7/5 - (3 امتیاز)

عرق کاسنی یکی از محبوب‌ترین داروهای گیاهی در بین ایرانی‌هاست؛ تا به حدی که در بسیاری از خانه‌ها می‌توان آن را پیدا کرد. اما آیا عرق کاسنی در دوران بارداری نیز همچون سایر مواقع مفید و بی‌ضرر است؟ حرف‌های زیادی در این باره می‌توان زد. با ما همراه باشید تا همه‌چیز را درباره خواص و ضررهای عرق کاسنی در دوران بارداری به شما بگوییم.

مادران باردار می‌بایست درباره همه خوراکی‌های خود به خوبی تحقیق کنند.

عرق کاسنی در بارداری

پیش از بررسی خواص عرق کاسنی در بارداری، بیایید نگاهی به چیستی کاسنی، عرق کاسنی و طرز به وجود آمدن آن داشته باشیم. کاسنی در اصل یک گیاه وحشی است که گل‌هایی به رنگ بنفش یا آبی و بسیار زیبا دارد و می‌توان آن را در اغلب مناطق کوهستانی ایران پیدا کرد؛ از آذربایجان گرفته تا خراسان. این گیاه در اصل به مناطق مدیترانه‌ای اختصاص دارد، اما از زمان‌های قدیم خود را به سایر مناطق آسیا و اروپا و سپس به آمریکا رسانده  و اکنون می‌توان آن را در همه‌ جای دنیا پیدا کرد.

جالب است بدانید که از همان زمان‌های قدیم مردمان تمدن‌های مختلف به خواص شگفت‌انگیز دارویی این گیاه پی برده بودند و آن را به عنوان یک گیاه دارویی موثر به کار می‌بردند. در ایران نیز به همین شکل بوده و از همین جهت است که عرق کاسنی هم‌اکنون حضور پررنگی در خانه ما ایرانی‌ها دارد. عرق‌ کاسنی یک ماده دارویی بسیار پرخاصیت است و خوشبختانه انواع بسیار باکیفیت آن را در سرتاسر ایران می‌توان پیدا کرد. اما این عرق چه خواصی دارد؟

خواص کلی عرق کاسنی

عرق کاسنی را احتمالاً بیش از هر چیز به دو دلیل مفید بودن آن برای کاهش چربی خون، مفید بودن آن برای کبد و همچنین اثرات چشمگیر آن برای دستگاه گوارشی بشناسید. هر سه این موارد اثرات اثبات‌شده این عرق هستند؛ برای مثال عرق کاسنی در کاهش کلسترول بد خون بسیار موثر بوده و از همین جهت می‌تواند خطر سکته قلبی و گرفتگی عروق را نیز در حد زیادی کاهش دهد. همچنین در بهبود کبدهای چرب نیز اثر دارد.

همچنین در هضم غذا بسیار کمک می‌کند و معده و روده‌های شما با نوش جان کردن آن، کار ساده‌تری در هضم غذاها خواهند داشت. به جز این‌ها اما کاسنی خواص دیگری نیز دارد: برای مثال می‌توان به خواص ضدالتهابی آن‌ اشاره کرد که برای افراد دچار حساسیت‌های فصلی مفید است. عرق کاسنی همچنین ضدسرطان بوده و در پیشگیری از این بیماری کشنده اثرگذاری بالایی دارد.

گیاه کاسنی خواص فوق‌العاده‌ای برای بدن انسان دارد.

از دیگر موارد مهم در این زمینه می‌توان به تأثیر کاسنی در سلامت مغز، بهبود یبوست، تقویت سیستم ایمنی، کاهش درد آرتروز، کاهش وزن، تنظیم سطح قند خون، بهبود اختلالات کلیوی و بسیاری موارد دیگر اشاره کرد که بررسی همه آن‌ها به یک مقاله بلند نیازمند است. آنچه در اینجا با آن کار داریم، موضوع عرق کاسنی در بارداری است. این یک موضوع بسیار مهم است و مادران باردار حتماً می‌بایست در این باره تحقیق کنند.

خواص عرق کاسنی در بارداری

مصرف عرق کاسنی در بارداری به یک دلیل واضح و مهم کار خطرناکی است: اینکه کاسنی محرک قاعدگی است. در حقیقت از زمان‌های قدیم کاسنی را به عنوان یک محرک قدرتمند قاعدگی برای افرادی تجویز می‌کردند که دچار اختلالات قاعدگی هستند. همین موضوع آن را برای مادران باردار به یک خوراکی خطرناک تبدیل می‌کند؛ چراکه خطر سقط جنین را بالا می‌برد. عرق کاسنی در ماه اول بارداری به طور خاص، خطر سقط را شدیداً افزایش خواهد داد.

در واقع کاسنی و مخصوصاً عرق کاسنی منقبض‌کننده عضلات رحم هستند و به همین دلیل مهم، منع مصرف جدی برای مادران باردار وجود دارد. البته گاهی اوقات مصرف عرق کاسنی برای کنترل برخی بیماری‌های خاص در بارداری ضرورت دارد و در این مواقع شما لازم است با پزشک خود مشورت کنید و آن را در اندازه‌ها و با رژیم خاصی که پزشک‌تان مقرر می‌کند مصرف نمایید. اگر به دنبال خوراکی‌های مفید برای بارداری هستید، سری به مقاله دانه چیا برای بارداری بزنید.

اگر عرق کاسنی به اندازه و با مشورت پزشک مصرف شود و خطر سقط جنین را به همراه نیاورد، می‌توان گفت که خواص بسیار مفیدی نیز برای بدن مادران باردار دارد و می‌تواند به سلامت مادر و جنین کمک‌ بسیاری بکند. برای مثال عرق کاسنی می‌تواند بیماری آزاردهنده‌ای به نام یبوست بارداری را برطرف کند؛ همچنین سیستم ایمنی مادران با کمک عرق کاسنی تقویت خواهد شد.

لطفاً در دوران بارداری عرق کاسنی را با احتیاط کامل مصرف کنید.

همان‌طور که گفتیم بهتر است مادران باردار در ماه‌های اولیه اکیداً از خوردن عرق کاسنی خودداری کنند و اگر می‌خواهند از مزایای آن بهره ببرند، خوردن آن را به ماه‌های انتهایی حاملگی و البته با مشورت پزشک خود موکول کنند. در ادامه مزایای عرق کاسنی در بارداری را بررسی می‌کنیم.

خوردن عرق کاسنی در ماه آخر بارداری اثری مثبتی بر سلامت روده‌های شما می‌گذارد و اثر آن فقط در رفع یبوست نیست؛ بلکه به طور کلی می‌تواند در تنظیم رطوبت مدفوع، کاهش التهابات و دردهای روده‌ای و بسیاری موارد دیگر موثر باشد. سلامت دستگاه ادراری، کنترل فشار خون بالا، افزایش جذب کلسیم، سم‌زدایی کبد و کلیه، کنترل قند خون و حتی کنترل عفونت‌های دستگاه تناسلی از دیگر خواص عرق کاسنی در بارداری پسر و دختر است.

درباره طریقه مصرف عرق کاسنی در بارداری نیز باید گفت تنها و تنها میزان و روش مصرفی این ماده را می‌بایست دکتر شما تعیین کند و شما به هیچ عنوان نباید با اتکا به دستورالعمل‌هایی غیر از دستورالعمل یک متخصص زنان، اقدام به مصرف عرق کاسنی کنید.

تنها باید یادآوری کرد که عرق کاسنی در ماه اول بارداری به کلی ممنوع است. همچنین اینکه عرق کاسنی در ماه آخر بارداری ممنوع نیست اما باید با مشورت پزشک مصرف شود.

عرق کاسنی در بارداری برای زردی

از جمله مواردی که در بین خواص عرق کاسنی در بارداری بسیار تکرار می‌شود، اثرات آن بر زردی جنین است. در واقع بسیار ادعا می‌شود که خوردن عرق کاسنی می‌تواند موجب کاهش خطر بروز زردی در نوزاد شود و بدین ترتیب لازم است مادران باردار عرق کاسنی مصرف کنند.

دلیل علمی که در این رابطه آورده می‌شود، مفید بودن عرق کاسنی برای کبد و خاصیت پاک‌سازی‌کننده آن است. همچنین گفته می‌شود عرق کاسنی باعث کاهش عاملی به نام بیلی روبین در بدن جنین می‌شود که این عامل در بروز زردی اثرگذار است.

باید گفت که هرچند در ایران چند تحقیق در این زمینه انجام شده است، همچنان پشتوانه‌های علمی برای آن به حدی نیست که بتوان ریسک و خطرات عرق کاسنی برای نوزاد را به جان خرید تا در ازای آن، خطر بروز زردی کاهش یابد. بنابراین در این زمینه بهتر است راه‌های دیگر را امتحان کنید و اگر بر خوردن این عرق اصرار داشتید نیز حتماً آن را تحت نظر پزشک خود مصرف کنید.

مضرات عرق کاسنی برای بارداری

اول از هرچیز باید گفت عرق کاسنی در بارداری دختر و پسر اثر یکسانی دارد و ادعاهایی که در این زمینه می‌شود معمولاً پشتوانه علمی ندارد. اما درباره ضررهای اصلی این عرق باید گفت که مهم‌ترین مضرات آن به همان موضوع تحریک انقباض رحم مرتبط است. انقباض رحم بنا بر میزان شدید بودن آن می‌تواند منجر به بروز استرس شدید در نوزاد شود که این موضوع پس از زایمان و حتی در بزرگ‌سالی نیز بر وی اثر خواهد گذاشت.

چای کاسنی نیز می‌بایست در بارداری همراه با احتیاط مصرف شود.

در کنار این موضوع می‌توان به افت شدید قند و فشار خون در بعضی مادران به سبب خوردن عرق کاسنی اشاره کرد. دیگر مضرات مضرات عرق کاسنی برای بارداری همچنین واکنش‌های آلرژیک بدن مادر است؛ این واکنش‌ها می‌تواند بر دستگاه ایمنی جنین نیز اثر بگذارد. یکی از خوراکی‌های دیگری که مصرف آن در دوران بارداری ممنوع است را در مقاله جینسینگ در بارداری بشناسید.

در خوردن کاسنی موقع بارداری احتیاط کنید!

در این مقاله همه‌چیز را درباره مصرف عرق کاسنی در دوران بارداری به شما ارائه دادیم و امیدواریم برای شما مفید باشد. در صورتی که سوالات بیشتری درباره مصرف این خوراکی یا سایر خوراکی‌ها در دوران بارداری دارید، می‌توانید آن را با سایر دوستان خود در بخش کامنت‌ها به اشتراک بگذارید و از تجربه‌های سازنده آن‌ها بهره‌مند شوید.

نظرات کاربران