آخرین کلمات کلیدی جست و جو شده
داغ‌ترین‌های امروز
  • درمان عروس هلندی افسرده
    درمان افسردگی عروس هلندی شهریور 17, 1403
  • طرز تهیه رولت مرغ
    طرز تهیه رولت مرغ مجلسی شهریور 17, 1403
  • مرغ پرتقالی
    طرز تهیه مرغ پرتقالی شهریور 17, 1403
صفحه پیدا نشد!
آموزش آشپزی
1/5 - (1 امتیاز)
بدون نظر

آموزش طرز تهیه لپه پلو با زیره کرمانی

مینا اسماعیل بیگی 16 مرداد 1402 6 دقیقه

در قلب ایران، سرزمینی پر از صفا و زیبایی به نام شهر کرمان واقع شده است. این شهر با آب‌وهوای معتدل و جاذبه‌های تاریخی بی‌نظیر خود، هر ساله بسیاری از گردشگران داخلی و خارجی را به خود جلب می‌کند.

 

عکس لپه پلو با زیره کرمانی

کرمان، با دارابودن بزرگ‌ترین صحرای آبی ایران که به دشت لوت شهرت دارد، تماشایی است. تماشای این دشت، تصویری آرام و شگفت‌انگیز در ذهن آدم می‌سازد. در کنار همه زیبایی‌های طبیعی و تاریخی این شهر، عطروطعم لذت‌بخشی که از هر کوچه و پس‌کوچه به مشام می‌رسد، آدمی را گرسنه‌تر می‌کند.

عطر لذت‌بخش غذاهایی که با زیره کرمان درست می‌شوند.

غذای سنتی کرمان در عین سادگی، نمایانگر اصالت و ذوق بی‌نظیر مردمان این شهر است. سوغاتی و غذای محلی کرمان، یادگاری‌هایی هستند که مسافران از سفر به این شهر با خود می‌برند.

اگر از علاقه‌مندان به غذاهای کرمانی هستید، در این مقاله با ما همراه باشید تا طرز تهیه لپه پلو با زیره کرمانی را به طور کامل یاد بگیرید.

 

آموزش طرز تهیه لپه پلو با زیره کرمانی

لپه پلو یکی از غذاهای محلی کرمان است که طرز تهیه راحتی دارد و به‌صورت مجلسی نیز طبخ می‌شود.

میزان کالری در هر 100 گرم 185 کیلوکالری
زمان آماده‌سازی 30 دقیقه
زمان لازم برای پخت 1 ساعت
تعداد نفرات 4 نفر

مواد لازم برای تهیه این غذای خوشمزه عبارت‌اند از:

لپه 1 پیمانه
برنج 4 پیمانه
پیاز 3 عدد متوسط
گوشت گوسفندی 300 گرم
رب گوجه‌فرنگی 1 قاشق غذاخوری
زعفران دم‌کرده 1 استکان
زیره سیاه 3 قاشق غذاخوری
نمک، زردچوبه، فلفل سیاه، روغن به مقدار لازم

 

مرحله اول تهیه لپه پلو با زیره کرمانی

برای تهیه لپه پلو با گوشت گوسفندی و زیره کرمانی، ابتدا لپه‌ها را پاک‌کرده و خوب بشویید، سپس برای 5 الی 6 ساعت داخل آب بریزید تا خیس بخورند. بهتر است که آب، تنها یک بندانگشت از سطح لپه بالاتر باشد. برنج را نیز به همین ترتیب در آب بخیسانید.

     

عکس لپه پلو با زیره کرمانی

مرحله دوم تهیه لپه پلو با زیره کرمانی

گوشت گوسفندی را تکه‌تکه کنید و همراه آب داخل قابلمه بریزید. یک پیاز را خرد کنید و به گوشت اضافه کنید. مقداری نمک، فلفل سیاه و زردچوبه بزنید و بگذارید به‌آرامی، روی حرارت ملایم بپزد.

مرحله سوم تهیه لپه پلو با زیره کرمانی

لپه را آبکش کرده و داخل قابلمه بریزید و یک لیوان آب جوش به آن بیفزایید. بگذارید لپه خوب مغزپخت شده و آب آن کامل کشیده شود.

مرحله چهارم تهیه لپه پلو با زیره کرمانی

دو عدد پیاز را پوست بگیرید و ریز کنید و داخل قابلمه ریخته و صبر کنید تا آب پیاز گرفته شود. بعد مقداری روغن به پیاز اضافه کنید و تفت دهید تا زمانی که پیازها سبک و شیشه‌ای شوند. حالا نمک، زردچوبه و فلفل سیاه را به پیاز سرخ شده بزنید و کمی تفت دهید.

مرحله پنجم تهیه لپه پلو با زیره کرمانی

حالا نوبت برنج رسیده است یک قابلمه را تا نیمه پرازآب کنید و روی حرارت قرار دهید یک قاشق غذاخوری آبلیمو داخل آب بریزید و صبر کنید تا آب به جوش آید. برنج را آبکش کرده و داخل قابلمه بریزید. روی آن نمک بزنید و بگذارید تا نیم‌پز شود. سپس آن را آبکش کنید.

مرحله ششم تهیه لپه پلو با زیره کرمانی

گوشت پخته شده را به لپه اضافه کنید و پیاز سرخ شده را داخل آن بریزید و به ترکیب، رب گوجه‌فرنگی بزنید، مواد را مقداری تفت دهید تا بوی ادویه و گوشت و لپه بیرون زند.

مرحله هفتم تهیه لپه پلو با زیره کرمانی

برنج آبکش شده را به‌صورت لایه‌لایه داخل قابلمه بریزید و روی هر لایه ترکیب لپه و گوشت را اضافه کنید. در نهایت زعفران دم‌کرده را همراه زیره روی برنج بریزید و قابلمه را روی حرارت ملایم بگذارید.

بعد از 45 دقیقه برنج دم کشیده و آمده سرو است. قبل از سرو برنج را داخل قابلمه خوب هم بزنید تا مواد با هم ترکیب شوند.

طرز تهیه لپه پلو با مرغ

برای تهیه لپه پلو با مرغ نیز باید همین مواد اولیه را استفاده کرد و به‌جای گوشت گوسفندی، گوشت مرغ را در دستور به کار ببرید. همه مراحل قبلی که در دستور تهیه لپه پلو با گوشت گوسفندی انجام دادیم را دوباره تکرار کنید. فقط این بار به‌جای گوشت گوسفندی، مرغ را در ترکیب جای دهید.

 

لپه پلو با زیره کرمانی، یک غذای ساده و مجلسی برای پذیرایی از عزیزان است.

لپه پلو با مرغ از غذاهای ساده و محلی کرمان است که به‌سادگی پخته می‌شود و خوردن آن با ترشی و سالاد شیرازی در کنار دوستان و خانواده لذت خاصی دارد.

طرز تهیه لپه پلو با گوشت چرخ‌کرده

لپه پلو با گوشت چرخ‌کرده یک غذای مجلسی کرمان است که طرز تهیه آن را در ادامه آموزش خواهیم داد.

مواد لازم برای تهیه لپه پلو با گوشت چرخ‌کرده:

برنج 4 پیمانه
پیاز 2 عدد متوسط
گوشت چرخ‌کرده 400 گرم
لپه 1 پیمانه
رب گوجه‌فرنگی 2 قاشق غذاخوری
نمک، زردچوبه، فلفل سیاه، زیره، دارچین (در صورت تمایل) به مقدار لازم
کره به مقدار لازم
زعفران به مقدار لازم

 

مرحله اول طرز تهیه لپه‌ پلو با گوشت چرخ‌کرده

برای این که یک دمی لپه پلو خوشمزه درست کنید، لازم است که لپه را برای چند ساعت بخیسانید با این کار بوی بد و نفخ لپه از بین می‌رود.

بعد از آن لپه‌ها را داخل قابلمه‌ای مناسب ریخته و روی آن آب بریزید. با جوش‌آمدن آب، روی آب کف جمع‌ می‌شود، کف را با قاشق بگیرید و صبر کنید تا لپه مغزپخت شده و نرم شود.

مرحله دوم طرز تهیه لپه‌ پلو با گوشت چرخ‌کرده

پیاز را پوست بگیرید و بشویید و به شکل نگینی ریز کنید. پیاز را داخل ماهیتابه ریخته و در روغن تفت دهید تا سرخ و طلایی‌رنگ شود. بعد روی پیاز زردچوبه بریزید و تفت دهید.

حالا نوبت به گوشت چرخ‌کرده می‌رسد. گوشت چرخ‌کرده را به پیاز اضافه کرده و به آن فلفل سیاه بزنید. مواد را هم بزنید و تفت دهید تا رنگ گوشت چرخ‌کرده عوض شود.

 

لپه پلو با زیره کرمانی، طعمی لذیذ و به یاد ماندنی

مرحله سوم طرز تهیه لپه‌ پلو با گوشت چرخ‌کرده

بعد از تغییر رنگ گوشت، لپه پخته شده را به آن اضافه نموده و بعد از کمی تفت‌دادن به آن رب بزنید. دوباره مواد را تفت دهید تا بوی خامی رب از بین رفته و خوب به خورد گوشت و لپه برود.

مرحله چهارم طرز تهیه لپه‌ پلو با گوشت چرخ‌کرده

برنج را به روش آبکش کردن، بپزید و قبل از این که آن را آبکش کنید، کمی زیره داخل آب برنج بریزید و چند لحظه صبر کرده و بعد آن را آبکش نمایید.

این که داخل قابلمه ته‌‎دیگ بگذارید یا خیر، بستگی به ذائقه غذایی شما دارد. برنج را لایه‌لایه درون قابلمه بریزید و روی هر لایه مایه لپه پلو را بریزید.

در نهایت روی برنج زعفران دم‌کرده و در صورت تمایل دارچین ریخته و بگذارید روی حرارت ملایم برای 45 دقیقه دم بکشد.

                           

لپه پلو با زیره کرمانی را درست کنید و یک وعده شاهانه میل کنید.

در نهایت برنج برای سرو آماده شده است. درصورتی‌که می‌خواهید این غذا را برای مهمان‌ سرو کنید، تعدادی کوفته‌قلقلی ریز درست کنید و هنگامی که برنج را در دیس کشیدید، دور برنج بچینید.

این دمی خوشمزه را به همراه آش اوماج کرمانی در مهمانی‌های خانوادگی سرو کنید و یک پذیرایی متفاوت داشته باشید.

کلام آخر؛ یادگیری انواع آموزش پخت غذاهای کرمانی با اسنپ فود

در این مقاله طرز تهیه لپه پلو با زیره کرمانی را به شما آموزش دادیم. زیره اصلی‌ترین ترکیب این غذای سنتی کرمان است که در همه دستورهای پخت‌های این غذا ثابت است. امیدواریم که آموزش امروز برای شما مفید بوده باشد.

غذاهای محلی کرمان، طعم و عطر بی‌نظیری دارند و با هر ذائقه‌ای سازگار هستند برای آموزش نحوه پخت انواع غذاهای کرمانی از بلاگ اسنپ فود دیدن کنید.

اگر تمایل دارید که غذاهای اصیل کرمانی را مزه کنید با سفارش غذا کرمان، بهترین و لذیذترین غذاها از برترین سرآشپزهای کرمانی را در محل سکونت خود نوش‌جان کنید.

اشتراک:
مینا اسماعیل بیگی- 2711 مقالات

ارسال نظرات

سرویس‌های اسنپ فود

سرویس‌های اسنپ فود