آخرین کلمات کلیدی جست و جو شده
داغ‌ترین‌های امروز
  • آسان ترین روش تهیه عدسی
    طرز تهیه عدسی خوشمزه و لعابدار شهریور 29, 1403
  • روش تکثیر آگلونما و آموزش قلمه زدن
    تکثیر آگلونما و آموزش 3 روش اصلی شهریور 28, 1403
  • کالباس چیست
    کالباس چیست؟ شهریور 28, 1403
صفحه پیدا نشد!
آموزش آشپزی
به این مقاله امتیاز دهید
بدون نظر

دستور پخت برای تهیه کشک کدو کرمانی؛ غذای لذیذ کرمانی

مینا اسماعیل بیگی 14 مرداد 1402 5 دقیقه

غذاهای سنتی ایرانی، در بین همه اقوام از سال‌ها پیش معروف بوده و هچنان نیز هست و به شکل‌های مختلف تهیه و طبخ می‌شود. نام هرکدام از غذاهای ایرانی که میان می‌آید، آب دهان سرازیر شده و وجودتان سراسر میل به خواستن می‌شود. حال تصور کنید که درباره کشک کدو کرمانی که از غذاهای محلی کرمان محسوب می‌شود و بسیار محبوب و خوشمزه است صحبت کنیم، آن موقع چه؟

آنچه در این مقاله میخوانید

شاید در جواب بگویید که در مورد این غذا چیزی نمی‌دانید و حتی تاکنون در مورد آن نشنیده‌اید، پس نمی‌توانید هوس کنید. جای نگرانی نیست، ما اینجا هستیم که به غذای محلی کرمان یعنی کشک کدو کرمانی بپردازیم. پس تا انتها همراه این پست خوشمزه ما باشید.

عکس کشک کدو کرمانی

کشک کدو همانند کشک و بادمجان است و جزو غذاهای ساده و اصیل کرمانی است. تفاوت کشک و بادمجان و کشک کدو کرمانی در این است که بادمجان طبع گرم دارد و از مواد اصلی کشک و بادمجان است. اما در کشک کدو، کدو سبز به کار می‌رود و طبع سرد دارد و به همراه کشک ترکیب بسیار خوشمزه و مقوی می‌سازد.

لازم به ذکر است همانطور که گفتیم، کدو سبز طبع سرد دارد پس باید در ترکیبات کشک کدو حتما از زیره سبز نیز استفاده کنید که دچار مشکل نشوید. کشک کدو در عین مقوی و مفید بودن بسیار هم مراحل پخت آن ساده است و طی زمان کمی آماده می‌شود.

میزان کالری در هر 100 گرم بین 300 تا 350 کیلو کالری
زمان آماده‌سازی 15 تا 30 دقیقه
زمان لازم برای پخت 60 تا 90 دقیقه
تعداد نفرات 4 نفر

 

دستور پخت برای تهیه کشک کدو کرمانی؛ غذای لذیذ کرمانی

در ابتدا لازم است لیستی از مواد لازم برای پختن کشک کدو را تهیه کنیم. در جدول زیر مواد لازم برای تهیه کشک کدو برای تعداد 4 نفر مشاهده می‌کنید:

کدو سبز 8 عدد متوسط
کشک 1 پیمانه
مغز گردو 2 قاشق غذاخوری
پیاز 1 عدد بزرگ یا دو عدد متوسط
سیر 6 حبه
نمک و فلفل سیاه به مقدار کافی
زردچوبه و روغن به مقدار کافی
نعنا خشک و زیره سبز به مقدار کافی

کشک کدو کرمانی با تزئین گل

اگر برای تعداد بیشتری آماده می‌کنید، می‎‌توانید مواد را به نسبت تعداد مورد نظر افزایش دهید.

 

مراحل طرز تهیه کشک کدو کرمانی

مراحل طرز تهیه کشک کدو به شکل زیر است، لطفا ترتیب را رعایت فرمائید:

مرحله اول، تهیه کدوها

در این مرحله کدوها را به مقدار گفته شده یا مقدار لازم آماده کنید. خوب آن‌ها را بشویید و سپس پوستشان را خوب بکنید! در ادامه کدوها را به صورت لایه‌های نازک برش دهید و روی آن‌ها را با مقداری نمک بپوشانید که هنگام سرخ شدن مزه بهتری داشته باشند. سپس تابه را روی گاز بگذارید و در آن کمی روغن بریزید تا گرم شود.

مرحله دوم، سرخ کردن کدوها

بعد از آن کدوها را سرخ کنید تا رنگ طلایی به خود بگیرند. وقتی یک طرف کدوها سرخ شد آن‌ها را برگردانید تا طرف دیگر نیز سرخ شود.اگر رژیم غذایی خاصی دارید نیازی به سرخ کردن آن نیست و تنها کافی است آن را بخارپز کنید یا آن‌ها را در قابلمه با مقداری آب بریزید و اجازه دهید به خوبی بپزد و نرم شود.

مرحله سوم، آماده کردن سیر و پیازها

کدوهای سرخ شده را از تابه خارج کنید و کنار بگذارید. پوست سیر و پیاز را جدا کنید و آن‌ها را خلالی یا به صورت درشت خورد کنید.

مرحله چهارم، سرخ کردن سیر و پیاز

به مقدار لازم روغن به تابه اضافه کنید و پیاز و سیر را در در تابه بریزید. سپس آن‌ها را تفت دهید تا تغییر رنگ دهند و طلایی شوند. در ادامه، نمک و فلفل، زردچوبه و زیره سبز را اضافه کنید و مقداری از پیاز و سیر داغ را برای تزئین کنار بگذارید.

مرحله پنجم، مزه دار کردن و له کردن کدوها

وقتی ادویه‌ها به خورد سیر و پیاز رفت کمی نعنا را اضافه کنید و آن را تفت دهید، مراقب باشید زیاد تفت ندهید که مزه تلخ به خود بگیرد. سپس کدوهای سرخ یا آب‌پز شده را با چنگال یا هرچیزی که راحت‌تر هستید کاملا له کنید و به مواد درست شده اضافه کنید و خوب مخلوط کنید.

مرحله ششم، افزودن کشک

در این مرحله ابتدا باید مقداری آب را به مخلوط اضافه کنیم و سپس در تابه را بگذاریم و اجازه دهیم آب آن کاملا تبخیر شود و مواد به خورد کدوها برود. پس از اینکه آب کشیده شد کشک را به مواد اضافه می‌کنیم و به خوبی آن را مخلوط می‌کنیم تا با هم ترکیب شوند.

مرحله هفتم، تفت کشک با مواد و افزودن گردوها

در این مرحله کشک و کدو را روی حرارت می‌گذاریم و همزمان آن را هم می‌زنیم تا به خوبی ترکیب شوند و کشک به خورد مواد برود. گردوها را به اندازه دلخواه خورد کنید و به مواد اضافه کنید. پس از 1 الی 2 دقیقه آن را از روی حرارت بردارید.

مرحله آخر و تزئین

در این مرحله اجازه دهید کشک کدو کمی سرد شود و سپس آن را در ظرف دلخواه خود یا ترجیحا ظروف سنتی و مسی بریزید. پیاز و سیرداغ و نعناداغی که از قبل آماده کرده بودید را به شکل مورد علاقه خود به مواد اضافه کرده و تزئین کنید. اگر دوست دارید با کشک زیاد آن را میل کنید، مقداری دیگر از کشک را به آن اضافه کنید. در نهایت برای زیباتر و خوشمزه‌تر شدن آن مقداری دیگر از گردو را به آن اضافه کنید. اکنون کشک کدو، این غذای سنتی کرمان آماده است. نوش جان!

کشک کدو کرمانی خوشمزه به همراه پیاز داغ زیاد

لازم است حتما یک بار این غذا را امتحان کنید و آن را با کشک و بادمجان مقایسه کنید. مطمئن باشید این غذا نیز به لیست غذاهای موردعلاقه‌ی شما اضافه خواهد شد. اگر به کرمان سفر کردید یا ساکن کرمان هستید، می‌توانید رسپی یا دستور پخت این غذا را به عنوان سوغاتی و غذای محلی کرمان به دوستان خود هدیه دهید، حتی اگر به غذاهای کرمانی علاقه دارید، می‌توانید راهنمای ما در مورد طرز تهیه انواع غذاهای کرمانی را مطالعه فرمائید.

کشک کدو کرمانی غذای بسیار مناسب و غذای معروف کرمان است و برای مهمانی‌های دوستانه و خانوادگی شماست. چرا که هم زمان کمی برای تهیه آن نیاز است و هم اینکه بسیار خوشمزه است و از خوردن آن لذت خواهید برد. از دیگر غذاهایی که می‌توانید در مراسمات خود و آن را سرو کنید و غذایی بسیار سنتی است، کله جوش کرمانی است، این غذا نیز مناسب دورهمی‌های خانوادگی و دوستانه شماست و می‌توانید با تهیه این غذا اوقات خوشمزه‌ای را کنار عزیزان خود بگذرانید.

ختم کلام

اگر امکان تهیه این غذا را ندارید یا زمانتان برای طبخ آن بسیار کم است و یا حتی دوست دارید غذاهای کرمانی را امتحان کنید، نگران نباشید! زیرا اسنپ فود به این خواسته شما اندیشیده است و با سفارش انلاین غذا کرمان می‌توانید غذای مورد علاقه خود را سفارش دهید و میل بفرمائید.

کشک کدو سرو شده در ظروف سنتی زیبا

با تهیه انواع غذاهای اصیل ایرانی، کمک بزرگی به زنده نگه داشتن اصالت و فرهنگ ایران و ایرانی خواهید کرد، پس از انجام این کار را دریغ نکنید. اسنپ فود نیز در کنار شماست و می‌توانید از آن کمک بگیرید.

اشتراک:
مینا اسماعیل بیگی- 2719 مقالات

ارسال نظرات

سرویس‌های اسنپ فود

سرویس‌های اسنپ فود