آخرین کلمات کلیدی جست و جو شده
داغ‌ترین‌های امروز
  • آسان ترین روش تهیه عدسی
    طرز تهیه عدسی خوشمزه و لعابدار شهریور 29, 1403
  • روش تکثیر آگلونما و آموزش قلمه زدن
    تکثیر آگلونما و آموزش 3 روش اصلی شهریور 28, 1403
  • کالباس چیست
    کالباس چیست؟ شهریور 28, 1403
صفحه پیدا نشد!
راز خوشمزه شدن آبگوشت
نکات و ترفندها
به این مقاله امتیاز دهید
بدون نظر

رمز و راز خوشمزه شدن آبگوشت سرآشپزهای معروف

مینا اسماعیل بیگی 07 دی 1402 4 دقیقه
۴ نفر
مناسب برای
غذای اصلی
نوع
متوسط
سطح
30 دقیقه
زمان آماده سازی
30 دقیقه
پخت

راز خوشمزه شدن آبگوشت در گرو عمل به نکاتی مثل خیساندن به‌موقع حبوبات و استفاده از گوشت و ادویه‌های مناسب است. به‌علاوه استفاده از ظروف سنگی و سفالی و زمان پخت طولانی هم از نکاتی هستند که تاثیر فوق‌العاده‌ای در طعم نهایی این غذا دارند. همچنین اضافه کردن به‌موقع نمک و استفاده از چاشنی‌هایی مثل رب و زعفران را هم نباید فراموش کرد. برای دانستن تفصیل این نکات و موارد بیشتر، خواندن این مطلب از اسنپ فود را از دست ندهید.

13 راز مهم خوشمزه شدن آبگوشت

آبگوشت غذای سنتی و اصیل ایرانی است که قوت بسیاری دارد. اما آیا می‌دانید چه چیزهایی آبگوشت را خوشمزه‌تر می‌کنند؟ در ادامه 10 راز خوشمزگی آبگوشت را با هم مرور می‌کنیم تا ببینیم تفاوت کار آشپزهای حرفه‌ای در چیست. با ما همراه باشید:

13 راز مهم خوشمزه شدن آبگوشت

1. خیساندن حبوبات

برای درست کردن آبگوشت حرفه ای باید از شب قبل دست به کار شوید و نخود و لوبیا را بخیسانید. در طول زمان خیساندن هم چند مرتبه آب حبوبات را عوض کنید تا نفخ آن‌ها گرفته شود. این کار در پخت سریع‌تر حبوبات هم مؤثر است و طعم آبگوشت را خیلی بهتر می‌کند.

2. استفاده از گوشت باکیفیت

اولین انتخاب شما در طرز تهیه آبگوشت خوشمزه ، باید گوشت گوسفند همراه با قلم و دنبه باشد. در نبود گوشت گوسفند، از گوشت گوساله هم می‌توان استفاده کرد، اما مطمئنا این گوشت، طعم گوشت گوسفندی را به غذایتان نمی‌دهد.

3. زمان پخت مناسب

نکته مهم در طبخ انواع غذاها و خورشت‌های اصیل ایرانی، زمان طولانی پخت آن‌هاست. این امر درباره آبگوشت هم صدق می‌کند. بنابراین اجازه دهید آبگوشت خوشمزه شما با حرارت ملایم و زمانی طولانی به‌آرامی بپزد و حسابی جا بیفتد.

4. ظرف پخت آبگوشت

اگر از طرفداران دیزی سنتی باشید، حتما می‌دانید که استفاده از ظروف سنگی یا سفالی هم تاثیر زیادی در طعم بی‌نظیر آبگوشت دارند. در رستوران‌های سنتی از فرهای دیزی‌پز استفاده می‌شود. اما شما هم می‌توانید در منزل از فر استفاده کنید. درصورت استفاده از اجاق گاز هم توجه داشته باشید که حتما بین شعله گاز و ظرف دیزی، شعله‌پخش‌کن قرار دهید.

5. گرفتن کف روی گوشت

پس از جوشیدن گوشت داخل آب، لایه‌ای از کف روی آبگوشت تشکیل می‌شود. بعضی خانم‌ها این کف را با قاشق می‌گیرند. اگرچه این کار از یک طرف به خوش‌رنگ‌تر شدن آبگوشت کمک می‌کند، اما از سوی دیگر باعث بیرون ریختن بخشی از ریزمغذی‌های گوشت می‌شود. بنابراین پیشنهاد می‌کنیم که از آن صرف‌نظر کنید.

6. استفاده از سیر و پیاز کافی

استفاده از سیر و پیاز و ادویه آبگوشت از واجبات تهیه آبگوشت خوشمزه است. این مواد بوی زهم گوشت را به‌ خوبی می‌گیرند. به‌علاوه حاوی خواص ضد‌میکروبی و آنتی‌اکسیدانی هستند و تأثیر زیادی در طعم نهایی غذا دارند. برای استفاده از آن‌ها می‌توان سیر و پیاز را به‌صورت درسته، داخل آبگوشت ریخت و یا اینکه آن‌ها را خورد کرد و در ابتدای پخت، با گوشت تفت داد.

7. استفاده از آب کافی

فراموش نکنید که اضافه کردن چند مرحله‌ای آب در طول پخت، تعادل مزه‌ها را به هم می‌ریزد. در همان ابتدای پخت، 6 برابر حجم مواد آبگوشت، آب جوشیده سردشده داخل ظرف بریزید. حفظ شعله ملایم در طول پخت سبب می‌شود که آبگوشت با این حجم معین آب، به‌ آرامی بپزد و درنهایت میزان آب آبگوشت کم نشود.

استفاده از آب کافی

8. به کار بردن ادویه های مناسب

یکی از رازهای خوشمزه شدن آبگوشت، استفاده از ادویه‌های مناسب است. زردچوبه و فلفل سیاه در صدر این لیست هستند. اما استفاده از زیره سبز و سیاه هم از ریزه‌کاری‌هایی است که از نظر آشپزهای حرفه‌ای دور نمی‌ماند. به‌علاوه اضافه کردن یکی دو تکه چوب دارچین به این غذای لذیذ سنتی، به دلیل خاصیت چربی‌سوزی، بسیار مناسب است.

9. استفاده از رب

اگر می‌خواهید آبگوشت خوش‌رنگی داشته باشید، مقدار کمی رب را در روغن تفت دهید و داخل آبگوشت بریزید. این کار هم رنگ دلخواه را به غذایتان می‌دهد و هم طعم آن را دلچسب‌تر می‌کند.

10. استفاده از گوجه فرنگی

پیشنهاد می‌کنیم که در کنار رب، از چند عدد گوجه‌فرنگی هم استفاده کنید. استفاده از گوجه فرنگی انتخاب سالم‌تری است و در این صورت به رب کمتری هم نیاز خواهید داشت. کافی است گوجه‌فرنگی‌ها را پوست بگیرید. سپس آن‌ها را به دو نیمه تقسیم کنید و داخل غذا بریزید.

11. اضافه کردن نمک

حتما می‌دانید که اضافه کردن نمک در ابتدای پخت گوشت، باعث دیرپز شدن آن می‌شود. با این حال اگر برای پخت آبگوشت زمان کافی دارید، در همان ابتدای پخت، نمک را اضافه کنید و اجازه دهید آبگوشت خوشمزه شما با حرارت ملایم، کاملا پخته و جا بیفتد.

12. استفاده از زعفران

این هم ترفند دیگری برای خوش‌رنگ شدن آبگوشت است. کافی است هنگام اضافه دادن رب، 1 قاشق چای‌خوری زعفران دم‌کرده هم به آن بیفزایید تا حسابی عطر و رنگ و طعم خود را آزاد کند.

13. کوبیدن دنبه

اگر می‌خواهید آبگوشت حرفه‌ای سرو کنید، دنبه گوشت را در اواخر پخت از ظرف خارج کنید. سپس آن را در کاسه‌ای جداگانه بکوبید و روی حرارت ملایم با کمی رب‌گوجه تفت دهید. درنهایت این معجون خوشمزه را دوباره داخل آبگوشت بریزید تا ببینید که چطور عطر و بوی آبگوشت خوشمزه شما سر به فلک می‌کشد!

کوبیدن دنبه

بفرمایید آبگوشت…

همان‌طور که خواندید، آبگوشت خوشمزه نیاز به ساعات طولانی پخت و جا‌افتادن دارد و این چیزی است که احتمالا در زندگی‌های پرمشغله کارمندی جایی نداشته باشد. بنابراین، اگر با خواندن این مطلب هوس یک کاسه آبگوشت خوشمزه شبیه خانه مادربزرگتان را کرده‌اید اما فرصت کافی برای تهیه آن را ندارید، حتما سری به اسنپ فود بزنید. سفارش آنلاین غذا همان چیزی است که شما را به مقصودتان می‌رساند و عطر و طعم یک آبگوشت بی‌نظیر را مهمان خانه‌های شما می‌کند.

سوالات متداول

مناسب‌ترین ادویه‌ها برای تهیه آبگوشت خوشمزه چیست؟

زردچوبه، فلفل سیاه، زیره سبز و سیاه و چوب دارچین

بهترین ظرف برای پخت آبگوشت چیست؟

استفاده از ظروف سفالی و سنگی در این مورد مناسب‌تر است و آبگوشت را خوشمزه‌تر می‌کنند.

برای خوشمزه شدن آبگوشت از چه گوشتی استفاده کنیم؟

استفاده از گوشت گوسفندی همراه با قلم و دنبه، بهترین انتخاب است.

اشتراک:
مینا اسماعیل بیگی- 2719 مقالات

ارسال نظرات

سرویس‌های اسنپ فود

سرویس‌های اسنپ فود