آخرین کلمات کلیدی جست و جو شده
داغ‌ترین‌های امروز
  • آسان ترین روش تهیه عدسی
    طرز تهیه عدسی خوشمزه و لعابدار شهریور 29, 1403
  • روش تکثیر آگلونما و آموزش قلمه زدن
    تکثیر آگلونما و آموزش 3 روش اصلی شهریور 28, 1403
  • کالباس چیست
    کالباس چیست؟ شهریور 28, 1403
صفحه پیدا نشد!
گل آنتوریوم
انواع گل و گیاه
1/5 - (1 امتیاز)
بدون نظر

معرفی گل آنتوریوم با حضوری جذاب و خاص در سبدهای گل

مینا اسماعیل بیگی 28 فروردین 1403 6 دقیقه

احتمالا شما نیز تاکنون گل آنتوریوم را در سبدهای گل مهمانی‌های مختلف دیده‌اید؛ گل‌هایی بزرگ و زیبا که جلوه خاصی به یک دسته گل می‌دهند. آنتوریوم از جمله گل‌هایی زینتی است که به دلیل ظاهر خاص خود، به راحتی در میان گل‌های دیگر شناخته می‌شود. این گل در انواع مختلفی وجود دارد که بیشترین تفاوت آن‌ها در رنگ گل است. اگر دوست دارید تا با این گل زیبا آشنا شوید، در ادامه این مطلب و معرفی گل آنتوریوم همراه مجله اسنپ فود باشید.

معرفی گل آنتوریوم

گل آنتوریوم را با نام‌های دیگری همچون گل رنگی، فلامینگو، گل جادویی و درفش‌گیاه هم می‌شناسند. آنتوریوم از جمله گیاهان تصفیه‌کننده است که هوای محیط خانه را تمیز می‌کند. این گل نماد خون‌گرمی، مهمان‌نوازی، خوشحالی و رضایت بوده و انتخابی مناسب برای هدیه محسوب می‌شود.

عکس گل آنتوریوم

گل آنتوریوم بومی مناطق گرم و مرطوب جنوب آمریکا است و به طور طبیعی در جنگل‌های آمازون می‌روید. تاریخچه این گل به ۲۰۰ سال پیش باز می‌گردد که در سال ۱۸۷۷ یک باغبان آمریکایی، آنتوریوم را به هاوایی برد. اولین تغییرات در گل آنتوریوم در سال ۱۹۴۰ انجام شد و رفته رفته به شکل امروزی رسید. اگر به گل آنتوریوم علاقه دارید احتمالا از آشنایی با اسپاتی فیلوم هم لذت خواهید برد.

خصوصیات گل آنتوریوم

گل آنتوریوم دارای گلبرگ‌های بزرگی است که حالت چرمی دارند. همچنین گلبرگ‌های در گونه‌های مختلف آنتوریوم، رنگ‌های متفاوتی از سفید، مشکی، سبز، زرد، قرمز و صورتی دارند که همین تفاوت رنگ، از ویژگی‌های جذاب این گیاه محسوب می‌شود. آنتوریوم برگ‌های نیزه‌ای شکل با لبه مخروطی دارد که کمی متفاوت به نظر می‌رسند. ارتفاع این گل بیش از ۳۰ تا ۴۰ سانتی‌متر است و برای رشد به شرایط گرم و مرطوب نیاز دارد.

  • نام انگلیسی: Tailflower ,Flamingo Flower, Laceleaf
  • نام علمی: Anthurium
  • خانواده: Araceae
  • دوره زندگی: چند ساله

انواع گل آنتوریوم

گونه‌های متنوعی از آنتوریوم وجود دارد و همین تنوع در نمونه‌های این گل را می‌توان از جذابیت‌های آنتوریوم معرفی کرد. در جدول زیر انواع مختلفی از گل آنتوریوم را معرفی کرده‌ایم:

انواع گل آنتوریوم

نوع آنتوریوم ویژگی‌ها
آنتوریوم قرمز یا شزریانوم گلبرگ‌های قرمز با پرچم‌های زرد رنگ، ارتفاع ۲۳ سانتی‌متر، مقاومت در برابر سرما
آنتوریوم سفید گلبرگ‌های سفید رنگ، حساسیت در برابر سرما و گرمای شدید
آنتوریوم مشکی گلبرگ‌های مشکی رنگ، نیاز کم به نور، رشد در محیط‌های بسته
آنتوریوم آندرانوم گلبرگ‌های قلبی شکل، رنگ‌های متنوع (سفید، سبز، قرمز، صورتی و قرمز عنابی)
آنتوریوم کریستالیوم گلبرگ‌های بنفش در ابتدای رشد و تغییر رنگ آن‌ها به سبز، ارتفاع ۲۰ سانتی‌متر
آنتوریوم سرزریانوم گلبرگ‌هایی با رنگ‌های متنوع (مرجانی، بنفش، سبز و قرمز)، برگ‌های نیزه‌ای شکل با نوک مخروطی

کاشت گل آنتوریوم

در این بخش از معرفی گل آنتوریوم به بررسی شیوه کاشت و تکثیر این گیاه می‌پردازیم. این گل را می‌توان با دو روش قلمه زدن و تکثیر ریشه پرورش داد که در ادامه هر دو روش را معرفی کرده‌ایم.

کاشت گل آنتوریوم

۱. قلمه زدن

قلمه زدن را می‌توان از رایج‌ترین روش‌ها برای تکثیر آنتوریوم دانست که نتیجه آن تولید یک گیاه جدید است:

  • یک گلدان را انتخاب کرده و نیمی از آن را با خاک پر کنید.
  • قسمتی از گیاه را انتخاب کنید که ۲ تا ۳ برگ داشته باشد و سپس با یک قیچی تیز و تمیز ۱۵ سانتی‌متر از آن را برش بزنید.
  • در خاک گلدان سوراخی به عمق ۱۰ سانتی‌متر ایجاد کنید و قلمه را داخل آن قرار دهید.
  • قسمت سوراخ شده را با خاک پر کرده و گیاه را آبیاری کنید.
  • گلدان را در جایی با نور غیر مستقیم قرار دهید و قلمه را به صورت یک روز در میان آبیاری کنید تا رشد کند.

۲. تکثیر ریشه

برای تکثیر آنتوریوم با روش تقسیم ریشه باید اندکی مهارت داشته باشید، اما به عنوان یک روش راحت شناخته می‌شود و مطابق مراحل زیر است:

  • گیاهی را انتخاب کنید که قطر دهانه گلدان نگهداری از آن حداقل ۱۰ تا ۱۳ سانتی‌متر باشد.
  • گل را از گلدان خارج کرده و قسمت‌های مختلف ریشه آن را به آرامی از هم جدا کنید. برای جداسازی ریشه می‌توانید از یک چاقو کمک بگیرید و دقت کنید که هر بخش جدا شده، دارای یک برگ و یک شاخه باشد.
  • گلدان‌های جدید را تا نیمه با خاک پر کنید تا برای رشد گیاه جدید آماده شوند.
  • ریشه‌ها را با یک پارچه، تمیز کرده و به گلدان‌های جدید منتقل کنید.
  • در نهایت گلدان‌ها را در جایی مناسب قرار دهید و از آن‌ها مراقب کنید تا آنتوریوم رشد کند.

تعویض گلدان نگهداری از آنتوریوم

آنتوریوم از جمله گل‌هایی است که به طور میانگین هر دو سال یک بار به تعویض گلدان نیاز دارد. زمانی که گل رشد کرده و ریشه آن گسترش می‌یابد، گلدان ظرفیت کافی برای ریشه را نخواهد داشت و باید آن را تعویض کرد. برای این کار گلدانی را انتخاب کنید که متناسب با اندازه گیاه و ریشه آن باشد و برای تعویض گلدن نکات زیر را مدنظر قرار دهید:

  • فصل زمستان، زمانی مناسب برای عوض کردن گلدان آنتوریوم است.
  • در زمان تعویض گلدان دقت کنید که آنتوریوم گل نداشته باشد.
  • اندازه مناسب گلدان و زهکش کف آن را پیش از تعویض بررسی کنید.

علت گل ندادن آنتوریوم

یکی از سوالاتی که درباره تکثیر و نگهداری از گل آنتوریوم مطرح می‌شود، درباره علت گل ندادن این گیاه است. ابتدا باید بدانید که فراهم کردن شرایط لازم برای رشد گیاه، موجب می‌شود تا آنتوریوم در نهایت گل بدهد. از جمله شرایطی که خشک شدن یا عدم گلدهی این گیاه را به دنبال دارد، می‌توان به رطوبت زیاد، قرارگیری در معرض نور شدید خورشید و سرد بود هوای محیط نگهداری از آنتوریوم اشاره کرد.

نیازهای گل آنتوریوم

نیازهای گیاه همچون دما، خاک، آبیاری و… نیز از موضوعات مهمی است که در معرفی گل آنتوریوم باید به آن پرداخته شود؛ پس ادامه این بخش را دنبال کنید.

نیازهای گل آنتوریوم

آبیاری گل آنتوریوم

گل آنتوریوم را باید به شیوه اصولی و در زمان مناسب آبیاری کنید. اگر گیاه به کمبود آب دچار شود، برگ‌های آن قهوه‌ای و سوخته می‌شوند، اما آبدهی بیش از حد نیز زرد شدن برگ‌های گیاه را به دنبال دارد. به طور کلی این گل به ۲ تا ۳ بار آبیاری در هفته نیاز دارد که این میزان آبیاری در فصول سرد سال به هفته‌ای ۱ بار کاهش می‌یابد. در هنگام آبدهی به گیاه دقت کنید که ۱ سانتی‌متر اول خاک خشک باشد.

خاک مناسب برای گل آنتوریوم

خاکی برای رشد گیاه آنتوریوم مناسب است که بافتی سبک و زهکش مناسب داشته باشد. تخلخل کافی خاک از جمله شرایطی است که باید برای پرورش آنتوریوم فراهم شود. از خاک برگ و خاک چوب می‌توان یک ترکیب مناسب برای خاک آنتوریوم ایجاد کرد. همچنین pH مناسب برای پرورش آنتوریوم باید بین ۵.۵ تا ۶.۵ باشد.

نور و دمای مناسب برای گل آنتوریوم

بهترین شرایط نوری برای آنتوریوم، نور غیر مستقیم خورشید است. دقت داشته باشید که نور زیاد موجب سوختگی آنتوریوم و نور کم باعث توقف رشد این گیاه می‌شوند. نگهداری از گلدان در پشت پنجره، شرایط نوری مناسبی را برای گل آنتوریوم فراهم می‌کند.

این گیاه به محیط‌های مرطوب نیاز دارد و خشکی بیش از حد هوا را تحمل نمی‌کند. بهترین دما برای نگهداری و پرورش آنتوریوم، بین ۱۸ تا ۲۲ درجه سانتی‌گراد است و دمای کمتر از ۴ درجه سانتی‌گراد، مرگ و نابودی آنتوریوم را به دنبال خواهد داشت.

هرس و تمیز کردن گل آنتوریوم

هرس کردن گیاه آنتوریوم، در افزایش رشد گیاه موثر است. از سوی دیگر اگر برگ‌های آنتوریوم زرد یا پژمرده شوند، گیاه برای احیا آن برگ انرژی زیادی صرف می‌کند که در این شرایط هرس و جدا کردن برگ‌های مشکل‌دار، منجر به صرفه‌جویی در انرژی گیاه می‌شود. برای هرس کردن نیز از یک وسیله تیز استفاده کرده و ابتدا آن را ضدعفونی کنید.

گیاه از طریق برگ تنفس می‌کند و وجود گردوغبار و آلودگی روی برگ‌ها راه تنفس گل را مسدود می‌کند. هر از چند گاهی، برگ‌های آنتوریوم را با استفاده از یک دستمال مرطوب، تمیز و غبارروبی کنید تا رشد گیاه به درستی دنبال شود.

آیا گل آنتوریوم سمی است؟

آنتوریوم را می‌توان از جمله گیاهان سمی دانست که بلعیدن آن توسط انسان یا حیوان موجب عوارضی همچون تاول‌های پوستی، مشکلات بلع و گرفتگی صدا می‌شود. این گیاه را از دسترس کودکان یا حیوانات خانگی دور نگه دارید و اگر کودک شما به طور اتفاقی آنتوریوم را خورد، باید به مراکز درمانی مراجعه کنید. البته عوارض کشنده در اثر خوردن این گیاه نادر است، اما جانب احتیاط را رعایت کنید.

آیا گل آنتوریوم سمی است؟

برخورد شیره آنتوریوم با پوست دست، عوارض حساسیت مانند خارش، سوزش و التهاب پوستی را موجب می‌شود. کلیه عوارض سمی ناشی از مصرف آنتوریوم را به وجود کریستال‌های کلسیم اگزالات مرتبط می‌دانند.

گل آنتوریوم، رنگ‌هایی جذاب و خیره‌کننده!

در این مطلب از مجله اسنپ فود به معرفی گل آنتوریوم پرداختیم و اطلاعات کاملی از آن ارائه کردیم. گلدان آنتوریوم را می‌توان در منزل نگهداری کرد یا آن را به عنوان یک گل شاخه بریده در سبدهای گل جای داد. اگر شما نیز به جای پرورش آنتوریوم، در فکر خرید آن هستید، باید به گل فروشی‌های شهر خود مراجعه کنید. البته اسنپ فود کار شما برای خرید گل را آسان کرده است تا از طریق سرویس سفارش آنلاین گل و گیاه، به سادگی چند کلیک، آنتوریوم یا دیگر گل‌های موردنظر خود را سفارش داده و درب منزل تحویل بگیرید.

راستی، شما درباره نگهداری و تکثیر آنتوریوم چه تجربه‌ای دارید؟ لطفا نظرات و پیشنهادهای خود را با ما و دیگر کاربران اسنپ فود به بحث و اشتراک بگذارید.

اشتراک:
مینا اسماعیل بیگی- 2719 مقالات

ارسال نظرات

سرویس‌های اسنپ فود

سرویس‌های اسنپ فود