معرفی ۵۷ میوه استوایی معروف + فایل صوتی معرفی هر کدام

میوه های استوایی
دسته بندی: انواع میوه جات
4.3/5 - (33 امتیاز)

آنچه در این مقاله میخوانید

اگر تا به حال طعم میوه های استوایی را نچشیده‌اید و با آن‌ها آشنایی ندارید، با ما همراه شوید، چرا که در مطلب پیش رو قصد داریم تا درباره معروف‌ترین این میوه‌ها صحبت کنیم. این میوه‌های عجیب و غریب و رنگارنگ، با شکل‌های مجذوب‌کننده‌ای که دارند، سرشار از مواد معدنی و ویتامین‌های مختلف بوده و طیف گسترده‌ای از فواید را فراهم می‌کنند. در این مطلب هرآنچه را که نیاز دارید، درباره نام و عکس انواع میوه های استوایی گردآوری شده است. در ضمن برای خرید آنلاین میوه استوایی، سرویس سفارش میوه اسنپ فود، یکی از بهترین گزینه‌ها است.

میوه های استوایی کدامند؟

میوه استوایی هر میوه‌ای است که توسط درختان بومی مناطق استوایی تولید شود. مناطق استوایی چند ویژگی منحصربه‌فرد دارند که باعث می‌شود درختان و گیاهان این ناحیه متفاوت رشد کنند. بارزترین ویژگی مناطق استوایی، گرما است و اگر به عکس انواع میوه ها نگاهی بیندازید، متوجه تفاوت میوه‌ها   مقاومت آن‌ها در شرایط آب‌و‌هوایی گرمسیری خواهید شد. این مناطق در تمام طول سال، گرم و بسیار مرطوب بوده و برخی از آن‌ها هر ساله بارندگی زیادی را تجربه می‌کنند.میوه های استوایی

اگر بخواهید انواع میوه های استوایی با اسم را دنبال کنید، تنوع بالای این میوه‌ها قطعا برای شما شگفت‌انگیز خواهد بود. خواص میوه‌های استوایی نیز در نوع خود جالب هستند و باید این گروه میوه‌ها را از مفیدترین انواع میوه در سراسر جهان بدانیم. به علاوه برخی از خواص میوه‌های استوایی، ویژه و در گروه میوه‌ها منحصر به فرد است. به طور مثال شما می‌توانید میوه های کافئین دار را در میان میوه‌های مناطق حاره‌ای پیدا کنید که در نوع خود عجیب و جالب خواهد بود.

اسامی میوه های استوایی نیز همانند ظاهر آن‌ها کمی عجیب است؛ اما طعم اکثر این میوه‌ها شبیه به میوه‌های معمولی و رایج دیگری است که قبلا چشیده‌اید و نباید آن قدرها فریب ظاهر خاص و افسانه‌ای آن‌ها را بخورید. البته برخی از این میوه‌ها نیز طعمی متمایز دارند که قبلا مشابه آن را امتحان نکرده‌اید. با این حساب تنها نگاه کردن به عکس میوه خارجی، نمی‌تواند طعم تکراری یا تازه آن‌ را نشان دهد.

۱. دراگون فروت (Dragon Fruit) یک اژدهای خوشمزه

اسم میوه خارجی که شنیده می‌شود، تصورات متفاوتی در مورد آن داریم، اما این تصورات با چشیدن میوه اصلی، ممکن است تفاوت زیادی داشته باشد. میوه اژدها که با نام پیتایا یا پیتاهایا نیز شناخته می‌شود، یکی از خوشمزه‌ترین میوه‌ها با ظاهری منحصربه‌فرد و جذاب است که هر کسی را مشتاق خوردن می‌کند. در واقع اگر مایل به خوردن میوه های استوایی باشید، دراگون فروت حتما یکی از بهترین انتخاب‌های شما به حساب می‌آید.دراگون فروت (Dragon Fruit)

این میوه در انواع پوست قرمز و زرد موجود بوده و برخی افراد مزه آن را ترکیبی از کیوی، گلابی و هندوانه توصیف می‌کنند که البته دانه‌های آن طعمی آجیلی دارند. برای ما ایرانی‌ها، دراگون فروت یکی از میوه های خارجی به حساب می‌آید و معمولا این میوه را در تمامی میوه فروشی‌های سطح شهرها نمی‌بینیم. اگر چه این میوه شبیه گلابی نیست؛ اما همان‌طور که در بالا نیز اشاره کردیم طعمی شبیه به آن دارد. در یک وعده ۱۷۰ گرمی از میوه اژدها مواد مغذی زیر یافت می‌شود:

ماده تشکیل‌دهنده مقدار
انرژی ۱۰۲ کیلوکالری
کربوهیدرات ۲۲.۰۰ گرم
فیبر ۵.۰۰ گرم
پروتئین ۲.۰۰ گرم
کلسیم ۳۱.۰۰ میلی‌گرم
ویتامین C ۴.۰۰ میلی‌گرم

خواص میوه اژدها

از خواص میوه اژدها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • میوه اژدها سرشار از آنتی‌اکسیدان‌هایی مانند فلاونوئیدها، اسید فنولیک و بتاسیانین بوده که این مواد طبیعی، سلول‌های شما را در برابر آسیب رادیکال‌های آزاد (مولکول‌هایی که منجر به سرطان و پیری زودرس می‌شوند)، محافظت می‌کنند.
  • به‌طور طبیعی میوه اژدها بدون چربی و سرشار از فیبر است؛ به همین دلیل این میوه یک میان‌وعده مناسب بوده و شما را برای مدت طولانی سیر نگه می‌دارد. بنابراین شاید بتوان از میوه اژدها به‌عنوان میوه لاغری یاد کرد.
  • این میوه حاوی پری‌بیوتیک است که باکتری‌های مفید مستقر در روده از آن تغذیه می‌کنند. در واقع وجود پری‌بیوتیک‌ها در بدن می‌تواند تعادل باکتری‌های خوب و بد در روده را بهبود بخشد. میوه اژدها به‌طور خاص، رشد پروبیوتیک‌های لاکتوباسیل و بیفیدوباکتری را تشویق کرده و این باکتری‌ها می‌توانند ویروس‌ها و باکتری‌های بیماری‌زا را از بین ببرند.
  • میوه اژدها سرشار از ویتامین C و سایر آنتی‌اکسیدان‌هایی است که برای سیستم ایمنی بدن مفید خواهد بود.

نکته: به طور کلی این میوه برای خوردن بی‌خطر است، اما برخی مطالعات واکنش‌های آلرژیک را گزارش کرده‌اند. علائم آلرژی نیز شامل تورم زبان، کهیر و استفراغ بوده است.

۲. پاپایا (Papaya) معروف به میوه فرشتگان

یکی دیگر از انواع میوه استوایی پاپایا بوده که کریستف کلمب آن را میوه فرشتگان نامید. جالب است بدانید که پاپایا، در شمار میوه های هندی نیز قرار دارد. اگر یک جستجوی ساده در میان عکس میوه های هندی انجام دهید، تصویر پاپایا را در میان آن‌ها، مشاهده خواهید کرد. این میوه استوای شیرین و آبدار بوده و فواید بی‌شماری برای سلامت بدن دارد. از پاپایا برای تهیه میوه خشک استوایی حبه ای نیز استفاده می‌شود.پاپایا (Papaya)

این میوه بافت نرمی داشته و دانه‌هایش با وجود تلخی، خوراکی هستند. یک پاپایای متوسط ​​شامل بیش از ۲۰۰ درصد ویتامین C مورد نیاز روزانه بدن بوده و منبع خوبی از فولات، فیبر، فلز مس، پتاسیم و اسید پانتوتنیک است. در میان میوه های خارجی در ایران، پاپایا در چند سال اخیر، جایگاه خاصی پیدا کرده و یک پاپایای متوسط با وزن تقریبی ۲۷۵ گرم، حاوی مواد مغذی زیر است:

ماده تشکیل‌دهنده مقدار
انرژی ۱۱۹ کیلوکالری
کربوهیدرات ۳۰.۰۰ گرم
فیبر ۴.۷ گرم
پروتئین ۱.۳ گرم
قند ۲۱.۵۸ گرم

خواص پاپایا

خواص این میوه لاکچری در ادامه آمده است:

  • پاپایا حاوی سطوح بالایی از آنتی‌اکسیدان و ویتامین‌های A،C و E بوده که در کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی موثر است. اگر در میان اسم میوه های خارجی که برای سلامت قلب موثر هستند، یک جستجوی ساده انجام دهید؛ میوه پاپایا در صدر این فهرست جای دارد.
  • پاپایا دارای اسید‌فولیک بوده که این ماده برای تبدیل اسید‌آمینه هموسیستئین به اسیدهای آمینه کم‌خطر ضروری است.
  • این میوه حاوی دو آنزیم پاپائین و کیموپاپائین بوده که هر دو آنزیم، پروتئین‌ها را هضم می‌کنند. در نتیجه برای عمل هضم و رفع ناراحتی‌های جزئی معده مفید است.
  • هم پاپائین و هم کیموپاپاین به دردهای حاد مانند دردهای ناشی از سوختگی یا کبودی کمک کرده و برای درمان شرایط التهابی مزمن مانند آرتریت و آسم نیز موثر هستند.
  • خوردن پاپایا که سرشار از ویتامین C است، به تقویت سیستم ایمنی کمک کرده و به بدن اجازه می‌دهد با بیماری‌های باکتریایی و ویروسی مبارزه کند.
  • پاپایا منبع خوبی از لیکوپن بوده و خطر ابتلا به سرطان را کاهش می‌دهد.

نکته: مصرف پاپایا به‌طور کلی بی‌خطر است، اما برخی از افراد ممکن است واکنش‌های آلرژیک را تجربه کنند. پاپایا دارای قندهای طبیعی است، بنابراین اگر به هر دلیلی نیاز به پرهیز از شکر دارید، مقداری پاپایا مصرف کنید که با نیازهای سلامتی شما مطابقت دارد.

۳. میوه دوریان (Durian Fruit) سلطان ممنوعه میوه های استوایی

دوریان که در آسیای جنوب شرقی پرطرفدار است، اغلب به دلیل طعم بسیار شیرین و بوی تند، سلطان میوه‌های استوایی نامیده می‌شود. اگرچه دوریان دارای چربی و کالری بیشتری نسبت به بسیاری از دیگر میوه‌ها است، اما طیف گسترده‌ای از ویتامین‌ها و مواد معدنی را شامل شده و یک انتخاب غذایی مناسب محسوب می‌شود. جالب است بدانید که در برخی از مناطق آسیا، مصرف میوه دوریان در وسایل حمل و نقل عمومی و هتل‌ها، به دلیل بوی شدید آن ممنوع است. میوه دوریان با وزن تقریبی ۲۴۳ گرم دارای مواد مغذی زیر است:میوه دوریان (Durian Fruit)

ماده تشکیل‌دهنده مقدار
انرژی ۳۵۷ کیلوکالری
کربوهیدرات ۶۶.۰۰ گرم
فیبر ۹.۲ گرم
پروتئین ۳.۶ گرم
چربی ۱۳.۰۰ گرم
ویتامین C ۴۷.۹ میلی‌گرم

خواص دوریان

دوریان خواص زیر را برای سلامتی دارد:

  • دوریان دارای فولات بوده و فولات برای رشد مناسب سیستم عصبی مرکزی جنین ضروری است.
  • حاوی ویتامین C بسیار بالایی است، به‌خصوص زمانی که به شکل خام مصرف شود. کمبود ویتامین C می‌تواند منجر به درد مفاصل شده و مصرف کافی میوه دوریان با کاهش درد مرتبط است.
  • این میوه سرشار از قندهای طبیعی است که پس از قرار گرفتن در معرض باکتری‌های روده، طی هضم تخمیر می‌شوند. همچنین به‌عنوان یک پری‌بیوتیک عمل کرده و از سلامت روده حمایت می‌کند.
  • دوریان یک غذای پرانرژی است که انواع ویتامین‌های کلیدی مانند تیامین را فراهم کرده و باعث رفع سوءتغذیه می‌شود.

نکته: اگرچه پتاسیم موجود در دوریان برای اکثریت مردم مفید است، اما افراد مبتلا به بیماری‌های کلیوی باید در مصرف این میوه احتیاط کنند.

۴. لیچی (Lychee) با پوستی چرمی و طعمی شیرین

لیچی از دیگر ميوه هاي استوايي و هم‌‌خانواده با رامبوتان است. این میوه در مناطق نیمه گرمسیری در سراسر جهان، به‌ویژه در چین رشد می‌کند. لیچی معمولا به خاطر طعم شیرین خود به‌صورت تازه مصرف می‌شود، اما گاهی‌ اوقات در بستنی‌ها یا به‌صورت آبمیوه، شربت و ژله نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد. همچنین این میوه دارای پوستی غیر قابل‌خوردن و با حالتی چرمی است که قبل از مصرف جدا می‌شود. یک وعده ۱۰۰ گرمی از میوه تازه لیچی دارای مواد مغذی زیر است:لیچی (Lychee)

ماده تشکیل‌دهنده مقدار
انرژی ۶۶ کیلوکالری
کربوهیدرات ۱۶.۵ گرم
فیبر ۱.۳ گرم
پروتئین ۰.۸۳ گرم
چربی ۰.۴۴ گرم
قند ۱۵.۲ گرم
ویتامین C ۷۱.۵ میلی‌گرم

خواص لیچی

خواص این میوه در ادامه معرفی شده است:

  • لیچی منبع کاملی از چندین ویتامین و ماده معدنی است. فراوان‌ترین ویتامین موجود در لیچی ویتامین C بوده و همچنین منبع مناسبی از مس و پتاسیم است. در ضمن لیچی سطوح بالایی از پلی‌فنول‌های آنتی‌اکسیدانی را شامل می‌شود.
  • لیچی دارای اپی‌کاتچین (نوعی فلاونوئید) بوده که سلامت قلب را بهبود می‌بخشد و خطر ابتلا به سرطان و دیابت را کاهش می‌دهد.
  • این میوه حاوی روتین بوده و روتین فلاونوئیدی است که به محافظت از بدن در برابر بیماری‌های مزمن مانند سرطان، دیابت و بیماری‌های قلبی کمک می‌کند.
  • لیچی الیگونول دارد که ترکیبی از آنتی‌اکسیدان‌ها (پروآنتوسیانیدین‌ها) است و می‌تواند چربی شکمی، خستگی و التهاب را پس از ورزش کاهش دهد.
  • عصاره لیچی ممکن است به مبارزه با سرطان کبد کمک کند.

۵. انبه (Mango) پای ثابت دسرهای خوشمزه

انبه یک میوه استوایی است که انواع مختلفی دارد و امروزه به‌عنوان پایه اصلی غذاها و دسرهای متفاوت در سراسر جهان شناخته می‌شود. در حالی‌که انبه از نظر تاریخی فقط در پایان فصل خشک در دسترس بوده است، اما امروزه در تمام طول سال در فروشگاه‌های مواد غذایی یافت می‌شود.انبه (Mango)‌

چنانچه بخواهیم اسم ۱۰ تا میوه تابستانی در ایران را نام ببریم، انبه یکی از پرطرفدارترین آن‌ها خواهد بود. البته در سراسر جهان چندین میوه مختلف داریم که باید آن‌ها را میوه شبیه انبه بدانیم، اما هیچ یک جایگزین کاملی برای طعم و خواص عالی انبه نخواهند بود.

شاید در دهه‌های قبل انبه از میوه های جدید در ایران به حساب می‌آمد، اما چند سالی است که می‌توانید این میوه را به وفور در کشور خودمان نیز تهیه کنید. به شکلی که باید گفت از میان همه میوه های استوایی، انبه و آناناس (که البته میوه جدید به حساب نمی‌آید) در ایران بیش از سایرین در دسترس هستند. انبه منبع عالی از ویتامین‌های A، C، K و مواد معدنی پتاسیم، بتاکاروتن، فولات، کولین و منیزیم است. همچنین یک انبه با وزن متوسط ۱۶۵ گرم دارای مواد مغذی زیر خواهد بود:

ماده تشکیل‌دهنده مقدار
انرژی ۹۹ کیلوکالری
کربوهیدرات ۲۴.۷ گرم
فیبر ۲.۶ گرم
پروتئین ۱.۴ گرم
چربی ۰.۶ گرم

خواص انبه

انبه به عنوان یکی از محبوب‌ترین میوه‌ها، دارای خواص زیر است:

  • ویتامین‌ها، مواد معدنی و آنتی‌اکسیدان‌های موجود در انبه می‌توانند فواید سلامتی مهمی داشته باشند. به‌عنوان مثال، ویتامین K به انعقاد خون (لخته شدن) کمک کرده و جلوگیری از کم خونی را سبب می‌شود؛ همچنین نقش مهمی در تقویت استخوان‌ها دارد.
  • این میوه سرشار از ویتامین C بوده و در تشکیل رگ‌های خونی و کلاژن نقش مهمی دارد.
  • انبه غنی از بتاکاروتن بوده و بتاکاروتن یک آنتی‌اکسیدان است که با رادیکال‌های آزاد مبارزه می‌کند. رادیکال‌های آزاد می‌توانند به سلول‌های شما آسیب رسانده و منجر به سرطان شوند.
  • انبه منبع عالی منیزیم و پتاسیم بوده که هر دو با کاهش فشار خون مرتبط هستند.
  • این میوه به عنوان منبع ترکیبی به نام مانگیفرین شناخته شده که ممکن است التهاب قلب را کاهش دهد.
  • این میوه دارای آمیلاز و فیبر رژیمی بوده که می‌تواند در جلوگیری از یبوست مفید باشد. همچنین ترکیبات آمیلاز به حل شدن سایر مواد غذایی در معده کمک کرده و نشاسته‌های سخت را تجزیه می‌کنند.
  • انبه سرشار از فولات بوده و برای تقسیم سلولی سالم و تکثیر DNA مفید است.

نکته: پوست انبه حاوی اوروشیول بوده و می‌تواند باعث ایجاد بثورات و واکنش‌های آلرژیک شود. در موارد نادر، برخی از افراد حتی ممکن است هنگام خوردن میوه پوست‌کنده، واکنش آلرژیک نشان دهند.

۶. آناناس (Pineapple) استاد خودنمایی و شهرت

آناناس (Ananas comosus) از میوه های استوایی در ایران است که طعمی بسیار خوشمزه داشته و طرفداران زیادی دارد. به طور کلی این میوه در سراسر جهان نیز مشهور است و اگر نگاهی به عکس میوه های خارجی بیندازید، همیشه میوه آناناس در میان آن‌ها، خودنمایی می‌کند.آناناس (Pineapple)

این میوه علی‌رغم نمای بیرونی خشن، بافت شیرین و لذیذی دارد که برای سیستم ایمنی بدن بسیار مفید است. خوردن یک فنجان آناناس، نیاز روزانه شما به ویتامین C را تامین می‌کند. این میوه که البته در کشور ما از میوه های جدید به حساب نمی‌آید، مملو از مواد مغذی، آنتی‌اکسیدان‌ها و سایر ترکیبات مفید بوده و معمولا به صورت پخته، کبابی یا تازه مصرف می‌شود.

آناناس را باید به شکلی از میوه های هندوستان نیز بدانیم و در این کشور هم به وفور کاشت و برداشت می‌شود. ترکیبات این میوه سبز رنگ بیضی شکل، با چندین فواید سلامتی از جمله بهبود هضم و درمان پس از جراحی مرتبط هستند. اگر نگاهی به لیست میوه های خارجی با اسم و عکس بیندازید، آناناس در میان آن‌ها، به عنوان یکی از مفیدترین میوه‌ها، معرفی شده است. در یک وعده آناناس به وزن ۱۶۵ گرم مواد مغذی زیر موجود است:

ماده تشکیل‌دهنده مقدار
انرژی ۸۳ کیلوکالری
کربوهیدرات ۲۱.۶ گرم
فیبر ۲.۳ گرم
پروتئین ۱.۰۰ گرم
چربی ۱.۷ گرم
ویتامین C ۸۸ درصد

خواص آناناس

از خواص آناناس می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • بروملین ترکیبی از آنزیم‌هایی است که پروتئین را هضم می‌کنند و آناناس تنها منبع غذایی شناخته شده این ماده است. بروملین، پروتئین را تجزیه کرده و عمل هضم غذا و جذب آن را آسان می‌کند.
  • بروملین آناناس، دارای خواص ضدالتهابی و تسکین‌دهنده درد است. این ویژگی هنگامی مفید می‌شود که شما عفونتی مانند سینوزیت یا آسیبی مانند رگ به رگ شدن یا سوختگی داشته باشید. همچنین مصرف این میوه درد مفاصل ناشی از آرتروز را بهبود بخشیده و ویتامین C موجود در آب آناناس سطح التهاب را پایین نگه می‌دارد.
  • آناناس منبع غنی از آنتی‌اکسیدان‌ها است که ممکن است خطر ابتلا به بیماری‌هایی مانند بیماری قلبی، دیابت و برخی سرطان‌ها را کاهش دهد.

۷. استارفروت (Star fruit) میوه ای به شکل ستاره

از دیگر میوه های استوایی لذیذ، میوه ستاره‌ای کارامبولا است. این ميوه استوايي در مناطق گرمسیری مانند هند و مالزی فراوان بوده، اما امروزه به‌طور گسترده در سراسر جهان توزیع می‌شود و دیگر نباید آن را به طور خاص و محدود در شمار میوه های مالزی جای دهیم.استارفروت (Star fruit)

اگر به دنبال اسم میوه سبز رنگ استوایی باشید، احتمالا استار فروت را به شما پیشنهاد می‌دهند. از این جهت که میوه ستاره‌ای وقتی نارس است، سبز تیره بوده؛ اما با رسیدن به زرد براق تبدیل می‌شود. میوه ستاره‌ای رسیده، گوشتی، ترد و آبدار است و طعم ملسی دارد. هنگامی که میوه به صورت افقی برش داده می‌شود، شبیه یک ستاره است، به همین دلیل به آن میوه ستاره‌ای می‌گویند. یک استارفروت با وزن تقریبی ۹۱ گرم دارای مواد مغذی زیر است:

ماده تشکیل‌دهنده مقدار
فیبر ۳.۰۰ گرم
پروتئین ۱.۰۰ گرم
ویتامین B5 ۵۲ درصد
ویتامین C ۵۲ درصد
پتاسیم ۳ درصد
مس ۶ درصد
فولات ۳ درصد

خواص میوه ستاره ای

از خواص این میوه، موارد زیر قابل توجه است:

  • میوه ستاره‌ای که احتمالا نام آن را در میان اسم میوه های خاص هم می‌بینید، کالری کمی دارد، اما فیبر و ویتامین C بالایی داشته و با توجه به محتوای کم‌کالری، بسیار مغذی است.
  • این میوه سرشار از ترکیبات گیاهی از جمله کورستین، اسیدگالیک و اپی‌کاتچین بوده که این ترکیبات دارای خواص آنتی‌اکسیدانی قوی و فواید سلامتی مختلفی هستند.
  • همچنین ترکیبات گیاهی موجود در میوه ستاره‌ای، خطر ابتلا به کبد چرب و کلسترول را کاهش می‌دهند.

۸. جک فروت (Jackfruit) با ظاهری خوش‌رنگ اما عجیب

جک فروت یک میوه سبز استوایی منحصر به فرد است که در سال‌های اخیر محبوبیت آن افزایش یافته و در میان میوه های عجیب ایران نیز قرار گرفته است. اگر نگاهی به اسم تمام میوه های استوایی انداخته باشید، همیشه جک فروت یکی از میوه‌های اصلی به حساب می‌آید. این میوه طعم شیرین خاصی داشته و می‌توان از آن برای تهیه انواع دسرها استفاده کرد. جک‌فروت دارای پوست بیرونی سیخ‌دار و به رنگ سبز یا زرد است. گفته می‌شود طعم آن شبیه به ترکیبی از میوه‌های سیب، آناناس، انبه و موز است.جک فروت (Jackfruit)

از آنجایی‌که جک فروت قادر به مقاومت در برابر آب‌وهوای گرمسیری است، می‌تواند منبع اصلی کالری و کربوهیدرات برای افرادی باشد که در کشورهای در حال توسعه در معرض خطر گرسنگی قرار دارند.

جک فروت از میوه های استوایی سبز رنگ بوده و در کشورهای زیادی که واردکننده این میوه هستند، جایگاه ویژه‌ای دارد. از میان میوه های خارجی موجود در ایران، جک فروت را می‌توان مثال زد که البته کمیاب است و برای خرید آن باید به میوه فروشی‎‌های خاصی مراجعه کنید. این میوه دارای مشخصات تغذیه‌ای چشمگیری بوده و در ۱۶۵ گرم از آن مواد مغذی زیر وجود دارد:

ماده تشکیل‌دهنده مقدار
انرژی ۱۵۵ کیلوکالری
کربوهیدرات ۴۰.۰۰ گرم
فیبر ۳.۰۰ گرم
پروتئین ۳.۰۰ گرم
ویتامین A ۱۰ درصد
ویتامین C ۱۸ درصد

خواص جک فروت

موارد زیر را به عنوان خواص جک فروت به خاطر بسپارید:

  • جک فروت از میوه ها استوایی است که شاخص گلیسمی پایینی دارند. همچنین این میوه مقداری فیبر و پروتئین فراهم می‌کند که همگی ممکن است باعث کنترل بهتر قند خون شوند.
  • این میوه حاوی انواع مختلفی از آنتی‌اکسیدان‌ها است که برای جلوگیری از پیشرفت چندین بیماری مزمن مانند بیماری قلبی و دیابت مفید هستند.
  • ویتامین‌های تقویت‌کننده سیستم ایمنی مانند ویتامین A و C در این میوه موجود بوده و مصرف آن باعث کاهش خطر عفونت‌های ویروسی می‌شود.
  • این میوه غنی از چندین ماده مغذی مانند ویتامین C است که سلامت پوست را بهبود بخشیده و روند پیری را کند می‌کند.

نکته: اگرچه برای اکثر افراد جک فروت بی‌خطر است، اما در برخی دیگر، حساسیت ایجاد می‌کند و باید در مصرف آن اعتدال را رعایت کنند. علاوه بر این، به دلیل پتانسیل این میوه در کاهش سطح قند خون، افراد مبتلا به دیابت در صورت مصرف منظم، ممکن است نیاز به تغییر دوز دارویی خود داشته باشند. با این وجود، مصرف جک فروت تاکنون عوارض جانبی جدی را ایجاد نکرده است.

۹. بلوبری (Blueberry) ظریف و باشکوه

بلوبری، یک میوه استوایی معروف و خوشمزه است که قرابت نزدیکی با زغال‌اخته و هاکلبری دارد. اگر نام و شکل میوه ها برای شما جذاب باشد، بلوبری را به دلیل تلفظ زیبای نام آن و همین‌طور ظاهر ظریف و جذابی که دارد، حتما می‌پسندید. به علاوه اگر نگاهی به اسم میوه های تابستانی با عکس بیندازید، همیشه بلوبری از بهترین‌ها معرفی شده است.بلوبری (Blueberry)‌

انواع مختلفی از بلوبری وجود داشته که رنگ آن‌ها می‌تواند از آبی تا بنفش متغیر باشد. بلوبری Highbush و Lowbush دو گونه رایج این میوه هستند که طعم دلپذیر و شیرینی دارند. بلوبری اغلب به‌صورت تازه خورده شده اما می‌توان از آن در تهیه انواع شیرینی‌ها، مرباها، ژله‌ها و همچنین به‌عنوان طعم‌دهنده استفاده کرد. بلوبری با اینکه کالری و چربی کمی دارد، اما مقادیر مناسبی از فیبر را فراهم می‌کند. یک وعده ۱۰۰ گرمی بلوبری خام دارای مواد مغذی زیر است:

ماده تشکیل‌دهنده مقدار
انرژی ۵۷ کیلوکالری
چربی کل ۰.۳ گرم
کربوهیدرات ۱۴.۵ گرم
فیبر ۲.۴ گرم
پروتئین ۰.۷ گرم
آب ۸۴ درصد

خواص بلوبری

از جمله خواص بلوبری می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • بیشتر کربوهیدرات‌های بلوبری از قندهای ساده مانند گلوکز و فروکتوز تشکیل شده‌اند. همچنین این میوه دارای امتیاز ۵۳ در شاخص گلیسمی بوده و از آنجایی‌که این امتیاز نسبتا پایین است، بلوبری نباید باعث افزایش شدید قند خون شود. به عبارتی مصرف آن برای افراد مبتلا به دیابت بی‌خطر در نظر گرفته می‌شود.
  • ویتامین K1 یا فیلوکینون موجود در این میوه ی خارجی، در انعقاد خون نقش داشته و برای سلامت استخوان‌ها مفید است.
  • این میوه حاوی ویتامین C یا اسیداسکوربیک بوده که یک آنتی‌اکسیدان مهم برای سلامت پوست و عملکرد مناسب سیستم ایمنی به حساب می‌آید.
  • بلوبری دارای مقادیر کافی از منگنز بوده که برای متابولیسم اسید‌ آمینه طبیعی، پروتئین، لیپید و کربوهیدرات موردنیاز بدن ضروری است.
  • کوئرستین موجود در این میوه، با کاهش فشار خون و کاهش خطر بیماری‌های قلبی مرتبط است.
  • بلوبری حاوی میریستین بوده که به پیشگیری از سرطان و دیابت کمک می‌کند. با نگاهی در میان اسم های میوه های استوایی، بلوبری را به عنوان یکی از بهترین‌ها در پیشگیری از انواع سرطان‌ها خواهید یافت.
  • این میوه جذاب از اکسیداسیون کلسترول LDL (چربی بد) جلوگیری می‌کند.
  • مصرف بلوبری در پیشگیری از روند پیری نقش مهمی دارد.
  • این میوه به‌طور مستقیم عملکرد مغز را بهبود بخشیده و باعث تقویت حافظه می‌شود.
  • بلوبری سطح قند خون را کاهش داده و حساسیت به انسولین را ارتقا می‌دهد.

۱۰. منگوستین (Mangostin) یا ترنجبین بنفش

منگوستین یکی از میوه‌ های عجیب غریب، با طعمی ترش و شیرین است. این میوه در اصل متعلق به آسیای جنوب شرقی بوده، اما در مناطق گرمسیری سراسر جهان یافت می‌شود و در شمار انواع میوه های هندی نیز قرار دارد. این میوه از میوه های هند، گاهی اوقات به‌عنوان ترنجبین بنفش نیز شناخته می‌شود، زیرا رنگ بنفش تیره آن هنگام رسیدن، به شدت خودنمایی می‌کند. از طرفی، گوشت درونی آن بسیار آبدار بوده و به رنگ سفید می‌درخشد.منگوستین (Mangostin)

منگوستین به عنوان یکی از میوه های استوایی، کالری نسبتا کمی داشته، اما بسیاری از مواد مغذی ضروری بدن را فراهم می‌کند. یک وعده ۱۹۶ گرمی از این میوه دارای مواد مغذی زیر است:

ماده تشکیل‌دهنده مقدار
انرژی ۱۴۳ کیلوکالری
چربی کل ۱.۰۰ گرم
کلسترول ۳۵.۰۰ گرم
کربوهیدرات ۳.۵ گرم
فیبر ۱.۰۰ گرم
پروتئین ۱.۰۰ گرم
منگنز ۱۰ درصد
مس ۷ درصد
ویتامین C ۹ درصد
ویتامین B9 یا ریبوفلاوین ۶ درصد

خواص منگوستین

از جمله خواص منگوستین موارد زیر موردتوجه است:

  • ویتامین‌ها و مواد معدنی موجود در منگوستین برای عملکرد صحیح بدن، از جمله تولید DNA، انقباض عضلات، بهبود زخم، تقویت سیستم ایمنی و سیگنال‌دهی عصبی ضروری هستند.
  • گزانتون‌های موجود در منگوستین اثر ضدالتهابی داشته و ممکن است خطر ابتلا به بیماری‌های التهابی مانند سرطان، بیماری قلبی و دیابت را کاهش دهند.
  • ترکیبات گیاهی منگوستین می‌توانند رشد و گسترش سلول‌های سرطانی در بافت سینه، معده و ریه را مهار کنند. منگوستین در میان نام میوه های خارجی، به عنوان یکی از شاخص‌ترین‌ها در متوقف کردن پیشروی بافت‌های سرطانی شناخته شده است.
  • یکی از بزرگترین دلایل شهرت منگوستین از میان تمام میوه های استوایی، کمک به کاهش وزن است. در واقع اثرات ضدالتهابی این میوه در ارتقا متابولیسم چربی و جلوگیری از افزایش وزن نقش دارد.
  • زانتون موجود در میوه منگوستین، در حفظ سطح قند خون نرمال موثر است.
  • برخی از ترکیبات گیاهی موجود در منگوستین، دارای خواص ضد باکتریایی بوده و می‌توانند به مبارزه با باکتری‌های مضر کمک کنند.
  • این میوه تعداد سلول‌های ایمنی بدن را افزایش داده و به‌طور مستقیم به تقویت سیستم ایمنی می‌پردازد.
  • ظرفیت آنتی‌اکسیدانی و ترکیبات ضدالتهابی موجود در منگوستین از سلول‌های پوست در برابر آسیب‌های ناشی از قرار گرفتن در معرض نور خورشید و افزایش سن محافظت می‌کنند.
  • عصاره منگوستین، ریسک فاکتورهای بیماری قلبی مانند کلسترول بد (LDL) و تری‌گلیسیرید را کاهش می‌دهد، در حالی که مقدار کلسترول خوب (HDL) را بالاتر می‌برد.
  • عصاره این میوه همچنین به جلوگیری از زوال عقلی، کاهش التهاب مغز و بهبود علائم افسردگی کمک می‌کند.

۱۱. رامبوتان (Rambutan) میوه‌ای شبیه به توپ گلف

رامبوتان به عنوان یکی از میوه های عجیب، بومی آسیای جنوب شرقی بوده و در درختی رشد می‌کند که ارتفاع آن می‌تواند تا ۲۷ متر برسد. نام میوه استوایی رامبوتان عجیب به نظر می‌رسد و شکل ظاهری آن نیز به همان اندازه عجیب و غریب است. این میوه به اندازه یک توپ گلف است، پوسته مودار داشته و ظاهر آن اغلب با خارپشت دریایی مقایسه می‌شود! گوشت سفید شفاف آن طعمی شیرین داشته و در عین حال بافتی خامه‌ای دارد. در یک وعده ۱۰۰ گرمی از این میوه، مواد مغذی زیر موجود هستند:رامبوتان (Rambutan)

ماده تشکیل‌دهنده مقدار
انرژی ۸۲ کیلوکالری
چربی کل ۰.۲۱ گرم
کلسترول ۰.۰۰ میلی‌گرم
کربوهیدرات ۲۰.۸۷ گرم
فیبر ۰.۹ گرم
پروتئین ۰.۶۵ گرم
سدیم ۱۱.۰۰ میلی‌گرم

خواص رامبوتان

موارد زیر از جمله خواص رامبوتان است:

  • در رامبوتان مقدار زیادی ویتامین C، مقدار کافی مس و مقادیر کمی منگنز، فسفر، پتاسیم، منیزیم، آهن و روی وجود دارد.
  • این میوه دارای فیبر نامحلول بوده که به تسریع انتقال مدفوع از روده کمک می‌کند، بنابراین احتمال یبوست را کاهش می‌دهد.
  • همچنین رامبوتان دارای فیبر محلول بوده که غذایی برای باکتری‌های مفید روده به حساب می‌آید. این باکتری‌ها نیز به نوبه خود اسیدهای چربی مانند استات، پروپیونات و بوتیرات را تولید می‌کنند که توسط سلول‌های روده تغذیه می‌شوند.
  • این میوه التهاب را کاهش داده و علائم اختلالات روده از جمله سندرم روده تحریک‌پذیر (IBS)، بیماری کرون و کولیت اولسراتیو را رفع می‌کند.
  • ترکیبات موجود در گوشت و پوست رامبوتان، به عنوان یکی از میوه‌های خارجی، سیستم ایمنی را تقویت می‌کنند.
  • رامبوتان کالری کمی داشته و سرشار از آب و فیبر است. این ترکیب از پرخوری جلوگیری کرده و فرد را برای مدت طولانی‌تری سیر نگه می‌دارد که در نهایت می‌تواند منجر به کاهش وزن شود.
  • این میوه از میوه های گرمسیری و غنی از ویتامین C است. ویتامین C، تولید گلبول‌های سفید خونی که برای مبارزه با عفونت‌های بدن ضروری هستند را افزایش می‌دهد.
  • آنتی‌اکسیدان‌های موجود در پوست و دانه‌های رامبوتان، از بدن در برابر بیماری‌هایی همچون سرطان، دیابت و مشکلات قلبی محافظت می‌کنند.

۱۲. میوه فیسالیس (Physalis) شبیه به فانوس نارنجی

این میوه با نام گیلاس زمینی نیز شناخته می‌شود، یک میوه ای استوایی است. فیسالیس ظاهری شبیه فانوس و پوسته‌ای نازک و نارنجی رنگ دارد. طعم این میوه به آناناس و توت فرنگی نزدیک بوده و موردپسند اغلب افراد قرار می‌گیرد. پس از جدا کردن پوسته فیسالیس، به میوه‌‌ای گرد می‌رسید که پر از دانه‌های ریز است.میوه فیسالیس (Physalis)

این میوه به صورت خام مصرف می‌شود؛ اما بومیان مناطق استوا آن را به صورت پخته شده نیز میل می‌کنند. برای خرید اینترنتی میوه های استوایی همچون فیسالیس می‌توانید از اسنپ فود کمک بگیرید. در هر یک عدد از این میوه استوایی مواد غذایی زیر وجود دارد:

ماده تشکیل‌دهنده مقدار
انرژی ۵.۲ کیلوکالری
چربی کل ۰.۰۰ گرم
کربوهیدرات ۱.۱ گرم
پروتئین ۰.۲ گرم

خواص فیسالیس

خواص فیسالیس در ادامه آمده است:

  • این میوه حاوی ویتامین A است و با توجه به اینکه این ویتامین در ساختار لکه زرد چشم اهمیت زیادی دارد، پس مصرف فیسالیس به سلامت چشم کمک می‌کند.
  • فیسالیس منجر به کاهش سطح کلسترول بد خون شده و بدین طریق برای سلامت قلب و عروق مفید است.
  • ویتامین A موجود در فیسالیس، محرک تولید گلبول‌های سفید خون بوده و در نتیجه منجر به تقویت سیستم ایمنی بدن می‌شود.
  • این میوه سرشار از آنتی اکسیدان‌هایی است که سطح رادیکال‌های آزاد بدن را کاهش می‌دهند و از تشکیل سلول‌های سرطانی جلوگیری می‌کنند.

۱۳. میوه کیوانا یا کیوانو (Horned Melon) مسافری از آفریقا

کیوانا یکی از انواع میوه های استوایی عجیب و غریب است که با نام خیار آفریقایی یا خربزه شاخدار نیز شناخته می‌شود. اگر می‌پرسید میوه های استوایی چیست؟ توصیه می‌کنیم که حتما میوه کیوانا یا کیوانا را امتحان کنید تا طعم یک میوه استوایی واقعی را بچشید.

میوه کیوانا یا کیوانو (Horned Melon)

پوست این میوه شبیه خربزه با سطحی ناهموار بوده و مزه کیوانا، شبیه به خیاری است که طعم موز بدهد. البته توجه داشته باشید که این میوه دارای دو گونه سمی و غیر سمی است که گونه غیرسمی آن پوستی به رنگ نارنجی دارد. برای خوردن کیوانا آن را با چاقو برش داده و محتویات درون میوه را با قاشق خارج کنید. در هر ۱۰۰ گرم از این میوه مواد مغذی زیر یافت می‌شود:

ماده تشکیل‌دهنده مقدار
انرژی ۴۴ کیلوکالری
چربی کل ۱.۳ گرم
کربوهیدرات ۸.۰۰ گرم
پروتئین ۱.۸ گرم
سدیم ۲.۰۰ میلی‌گرم
ویتامین C ۸ درصد
ویتامین B6 ۵ درصد

خواص کیوانا

موارد زیر از جمله خواص کیوانا است:

  • وجود مقادیر منیزیم و کلسیم در کیوانا، به تقویت بافت سلول‌های استخوانی کمک می‌کند.
  • این میوه سرشار از آنتی اکسیدان‌هایی است که از سلول‌ها در برابر استرس اکسیداتیو محافظت کرده و مانع از آسیب سلولی می‌شوند.
  • باتوجه به اینکه در حدود ۸۸ درصد کیوانا از آب تشکیل شده است، برای آبرسانی بدن بسیار مفید خواهد بود.
  • منیزیم موجود در کیوانا، منجر به تنظیم قند خون می‌شود. همچنین شاخص گلیسمی این میوه پایین است، درنتیجه مصرف آن بر افزایش قند خون تاثیر چندانی نخواهد داشت.

۱۴. میوه پشن فروت (Passion Fruit) در رنگ های جذاب

پشن فروت، یک گیاه با میوه ای بزرگ و بنفش یا زرد و سبز بوده و از خوشمزه ترین میوه های استوایی است. پس از برش دادن این میوه زرد رنگ شبیه انبه، به میوه‌ای خمیری شکل و طلایی رنگ با دانه‌های فراوان می‌رسید. این میوه زرد استوایی مزه عجیبی دارد و طعم آن را ترکیبی از مزه‌های تند، اسیدی و شیرین توصیف می‌کنند. رنگ خاص این میوه باعث شده تا از آن در تزئین پیش غذا استفاده کنند. در هر ۱۰۰ گرم از این میوه استوایی مواد غذایی زیر وجود دارد:میوه پشن فروت (Passion Fruit)

ماده تشکیل‌دهنده مقدار
انرژی ۹۷ کیلوکالری
چربی کل ۰.۷ گرم
کربوهیدرات ۲۳.۰۰ گرم
پروتئین ۲.۲ گرم
قند ۱۱.۰۰ گرم
سدیم ۲۸.۰۰ میلی‌گرم
ویتامین C ۵۰ درصد
ویتامین B6 ۵ درصد

خواص پشن فروت

موارد زیر از جمله خواص پشن فروت است:

  • با توجه به اینکه پشن فروت دارای مقادیر زیادی پتاسیم است، به تنظیم فشار خون کمک می‌کند و از این طریق برای سلامت قلب مفید خواهد بود.
  • مصرف این میوه برای سلامت دستگاه گوارش سودمند است، چراکه به آسانی هضم می‌شود. پشن فروت در ساختار خود دارای فیبر بوده و وجود این ماده غذایی از بروز مشکلات گوارشی مانند یبوست جلوگیری خواهد کرد.
  • وجود فلاونوئیدها و ویتامین C در پشن فروت به تنظیم عملکرد سیستم تنفسی کمک کرده و در زمان ابتلا به بیماری‌های تنفسی مانند آسم و سیاه سرفه مفید است.
  • فولات و دیگر ترکیبات موجود در پشن فروت به رشد جنین و سلامت مادر در دوران بارداری کمک می‌کنند.

۱۵. میوه آکای بری (Acai) با ظاهری جذاب و طعمی شگفت‌انگیز

همان‌طور که از نام این میوه مشخص می‌شود، آکای بری از خانواده توت‌ها و شبیه به بلوبری است که رنگ بنفشی دارد. از این میوه بنفش استوایی در تزئین کیک و شیرینی استفاده شده و میوه حساسی است که به سرعت خراب می‌شود. در میان معرفی میوه های استوایی، آکای بری، همیشه جایگاه خاصی داشته و طرفداران زیادی دارد. مزه این میوه مانند دیگر بری‌ها است و طعمی بین توت سیاه و شکلات تلخ دارد. در برخی کشورها از پودر آکای بری در تهیه غذاها استفاده می‌شود. ۱۰۰ گرم آکای بری منجمد شده دارای ارزش غذایی زیر است:میوه آکای بری (Acai)

ماده تشکیل‌دهنده مقدار
انرژی ۷۰ کیلوکالری
چربی کل ۵.۰۰ گرم
کربوهیدرات ۴.۰۰ گرم
فیبر ۲.۰۰ گرم
کلسیم ۶ میلی‌گرم

خواص آکای بری

این 3 مورد از خواص آکای بری است:

  • وجود ترکیبات آنتوسیانین در آکای بری، میزان کلسترول بد خون را کاهش می‌دهد و از این طریق منجر به حفظ سلامت قلب خواهد شد.
  • خواص آکای بری موجب پاکسازی و تقویت سلول‌های مغزی شده و بدین جهت برای بهبود حافظه و پیشگیری از ابتلا به آلزایمر سودمند است.
  • آکای بری سرشار از آنتی اکسیدانی‌های مفید است که به سلامت بدن کمک کرده و سطح رادیکال‌های آزاد را کاهش می‌دهند.

۱۶. میوه گواوا (Guava) به شکل سیب اما با طعم توت فرنگی

درخت گواوا گونه‌ای همیشه سبز در مناطق استوایی است که میوه‌های کوچک به اندازه سیب دارد. پوست این میوه قابل خوردن است و بافت داخلی آن به رنگ قرمز بوده و دانه‌های بسیاری دارد. طعم گواوا به عنوان یک میوه سبز رنگ استوایی را مشابه توت فرنگی توصیف کرده‌اند و به همین دلیل طرفداران زیادی دارد. از این میوه خارجی سبز، به عنوان طعم‌دهنده گوشت در تهیه برخی غذاها نیز استفاده می‌کنند. در هر ۱۰۰ گرم میوه گواوا مواد مغذی زیر وجود دارد:میوه گواوا (Guava)

ماده تشکیل‌دهنده مقدار
انرژی ۶۸ کیلوکالری
چربی کل ۱.۰۰ گرم
کربوهیدرات ۱۴.۰۰ میلی‌گرم
پروتئین ۲.۶ گرم
سدیم ۲.۰۰ میلی‌گرم
ویتامین B6 ۵ درصد

خواص گواوا

از جمله خواص گواوا می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • آنتی اکسیدان‌های موجود در گواوا سطح رادیکال‌های آزاد پوست را کاهش داده و به حفظ شادابی و لطافت پوست کمک می‌کنند. همچنین آنتی اکسیدان‌ها مانع از پیری زودرس و ایجاد چین و چروک در پوست می‌شوند.
  • وجود ترکیباتی همچون فنول‌ها، یکوپن و کوسرتین در گواوا، از رشد سلول‌های سرطانی در بدن جلوگیری می‌کنند.
  • مصرف میوه گواوا ۱۲ درصد نیاز به فیبر را تامین نموده و بدین طریق به درمان مشکلات گوارشی مانند یبوست کمک می‌کند.

۱۷. میوه آتیس (Atis custard apple) به شکل قلب

ظاهر عجیب و قلبی شکل میوه آتیس، شما را شگفت‌زده خواهد کرد. این میوه بافتی نرم و خامه‌ای شکل دارد و دارای طعمی نعنایی است. آتیس با نام قلب گاو و سیب کاستارد نیز معروف است و در فیلیپین یافت می‌شود. اغلب افراد پس از مصرف این میوه به طعم آن علاقه‌مند خواهند شد. ارزش غذایی آتیس در هر ۲۸ گرم از این میوه در جدول زیر معرفی شده است:میوه آتیس (Atis custard apple)

ماده تشکیل‌دهنده مقدار
انرژی ۲۸.۳ کیلوکالری
چربی کل ۰.۲ گرم
کربوهیدرات ۷.۱ گرم
پروتئین ۰.۵ گرم
فیبر ۰.۷ گرم
کلسیم ۸.۴ میلی‌گرم
ویتامین C ۵.۴ میلی‌گرم

خواص آتیس

خواص آتیس در ادامه آمده است:

  • مصرف این میوه حرکات روده را تسهیل کرده و به هضم غذا کمک می‌کند.
  • وجود ویتامین C در آتیس موجب تقویت سیستم ایمنی بدن می‌شود.

۱۸. میوه چیکو (Chico) یک انرژی زای طبیعی

چیکو یک میوه‌استوایی است، اما در مناطق گرمسیری ایران نیز پرورش داده می‌شود و در شمار انواع میوه های خارجی قرار دارد که در ایران هم یافت می‌شوند. اگر تا به حال نگاهی به عکس میوه استوایی چیکو نیز انداخته باشید، ظاهر خاص آن حتما نظر شما را به خود جلب کرده است. پوسته این میوه به رنگ کرم تا قهوه‌ای بوده و گوشت درونی آن طعم شیرینی دارد.میوه چیکو (Chico)

با مصرف این میوه، انرژی زیادی در دسترس بدن قرار می‌گیرد. چیکو را می‌توان با پوست نیز میل کرد، اما در صورتی که به پوست آن علاقه‌مند نبودید، میوه را برش داده و بخش داخلی آن را نوش جان کنید. ارزش غذایی ۱۰۰ گرم گوشت میوه چیکو در جدول زیر ارائه شده است:

ماده تشکیل‌دهنده مقدار
انرژی ۲۹۳ کیلوکالری
چربی کل ۱.۱ گرم
کربوهیدرات ۲۳.۰۰ گرم
پروتئین ۵.۰۰ گرم
فیبر ۶.۱ گرم
آهن ۱.۰۰ میلی‌گرم
ویتامین C ۱۵.۰۰ میلی‌گرم

خواص چیکو

از خواص چیکو می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • وجود قندهای فروکتوز و ساکارز، این میوه را به ترکیبی پرانرژی تبدیل کرده است.
  • چیکو به آسانی هضم شده و پس از خوردن آن دچار مشکلات گوارشی نخواهید شد.
  • مقادیر زیاد آهن در این میوه، منجر به تولید هموگلوبین خون شده و از ابتلا به کم خونی جلوگیری می‌کند.

۱۹. میوه نارنگی ماندارین (Mandarin Orange) با عطری دلبرانه

این میوه شبیه نارنگی بوده و پوسته‌ای به رنگ نارنجی نزدیک به زرد دارد که به آسانی جدا می‌شود. این میوه استوایی زرد رنگ، خواص زیادی دارد؛ پس در صورتی که به آن دسترسی داشتید، حتما نارنگی ماندارین را امتحان کنید. طعم شیرین و عطر فوق‌العاده ماندارین، آن را به میوه‌ای محبوب تبدیل کرده است. در کشورهای جنوب شرق آسیا مانند چین این میوه را در میان میوه های استوایی، نماد خوشبختی می‌دانند. در هر ۱۰۰ گرم ماندارین مواد غذایی زیر وجود دارد:میوه نارنگی ماندارین (Mandarin Orange)

ماده تشکیل‌دهنده مقدار
انرژی ۵۳ کیلوکالری
چربی کل ۰.۳۱ گرم
کربوهیدرات ۱۱.۵۴ گرم
پروتئین ۰.۸۱ گرم
ویتامین C ۲۶.۷ میلی‌گرم

خواص ماندارین

موارد زیر از خواص ماندارین است:

  • فلاونوئیدها و آنتی اکسیدان‌های موجود در این میوه، بدن را از آسیب رادیکال‌های آزاد محافظت می‌کنند.
  • مصرف ماندارین موجب افزایش میزان سیترات در بدن شده و بدین طریق از ایجاد سنگ کلیه جلوگیری خواهد کرد.

۲۰. میوه اسپاندیاس پورپورآ (Sineguela) بی‌نظیر در طعم و مزه

اسپاندیاس پورپورآ شبیه آلو است و طعم آن نیز مشابه دیگر آلوها، ترشی ملایمی دارد. این میوه در حقیقت نوعی آلو است که در مناطق گرمسیر روییده و مورد استفاده قرار می‌گیرد. با استفاده از این میوه حتی می‌توانید لواشک تهیه کنید. ارزش غذایی ۱۰۰ گرم اسپاندیاس پورپورآ در جدول زیر معرفی شده است:میوه اسپاندیاس پورپورآ (Sineguela)

ماده تشکیل‌دهنده مقدار
آب ۶۵.۹ گرم
فیبر ۰.۲ گرم
پروتئین ۰.۰۹ گرم
کلسیم ۶.۱ میلی‌گرم

خواص اسپاندیاس پورپورآ

دو مورد از خواص پورپورآ در ادامه آمده است:

  • این میوه مشابه دیگر انواع آلو، به رفع مشکلات گوارشی مانند یبوست کمک می‌کند.
  • اسپاندیاس به دلیل وجود محتوای آب زیاد، بدن را آبرسانی و هیدراته خواهد کرد.

۲۱. میوه سانتول (Santol Cotton fruit) سخت جان اما دل نازک

سانتول یکی از میوه هایی استوایی است که پوسته‌ای سخت به رنگ کرم تا قهوه‌ای دارد و گاهی اوقات نیز شبیه به یک میوه استوایی صورتی به چشم می‌آید. پوسته این میوه صورتی استوایی سفت بوده و برش دادن آن به آسانی دیگر میوه‌ها نخواهد بود.میوه سانتول (Santol Cotton fruit)

بافت داخلی سانتول نرم و لطیف بوده و در صورتی که کاملا رسیده باشد، طعم شیرینی دارد؛ اما سانتول نارس ترش است. در واقع، اگر طعم میوه صورتی ایرانی هلو را با این میوه مقایسه کنیم، هر دو مثل هم طعم ترش و شیرین دارند. در هر ۱۰۰ گرم از این میوه از میوه های صورتی یا بهتر بگوییم کرم و قهوه‌ای است، مواد غذایی زیر وجود دارد:

ماده تشکیل‌دهنده مقدار
انرژی ۱۳ کیلوکالری
چربی ۱.۰۰ گرم
پروتئین ۱.۰۰ گرم
کربوهیدرات ۲۶.۰ گرم

خواص میوه سانتول

میوه سانتول دارای فواید بسیاری است که می‌تواند به تقویت بدن و جلوگیری از ابتلا به برخی بیماری‌ها کمک کند.

۲۲. میوه زرگیل یا لانگست (Langsat) و تجربه یک طعم ملس و جذاب

زرگیل یکی از میوههای استوایی است که پوسته‌ای به رنگ قهوه‌ای داشته و بافت داخلی آن سفید رنگ و براق است. این میوه طعم ترشی و شیرینی دارد، اما هسته‌های آن تلخ مزه هستند. برای خوردن زرگیل پوست آن را جدا کرده و بافت داخلی را نوش جان کنید. اگر به عکس و اسم میوه های استوایی که خواص زیادی دارند نگاهی بیندازید، حتما نام لانگست یا زرگیل را نیز در میان آن‌ها، مشاهده می‌کنید. در هر ۱۰۰ گرم از این میوه استوایی مواد مغذی زیر یافت می‌شود:میوه زرگیل یا لانگست (Langsat)

ماده تشکیل‌دهنده مقدار
انرژی ۵۷ کیلوکالری
فیبر ۲۰.۰۰ میلی‌گرم
پروتئین ۰.۸ گرم
کربوهیدرات ۹.۵ گرم
کلسیم ۲۰.۰۰ میلی‌گرم

خواص زرگیل

خواص زرگیل در ادامه آمده است:

  • مصرف زرگیل به چربی‌سوزی کمک کرده و به همین دلیل برای رژیم‌های لاغری مفید خواهد بود.
  • وجود ویتامین A در این میوه به سلامت و تقویت بافت‌های استخوانی کمک می‌کند.
  • مصرف میوه زرگیل، برای نرمی و لطافت پوست و درمان جوش و آکنه سودمند است.

۲۳. میوه ساپادیل (Soursop) رنگارنگ اما خاردار

میوه ساپادیل ظاهری عجیب دارد که پوسته آن به رنگ زرد یا سبز و خاردار است. این میوه طعمی مابین توت فرنگی و آناناس داشته که چندان قوی نیست. برای خوردن ساپادیل آن را برش داده و هسته‌ها را جدا کنید، چراکه هسته‌های این میوه بزرگ زرد و پوست خاردار، خوردنی نیست.میوه ساپادیل (Soursop)

در برخی مناطق، از ساپادیل در تهیه انواع اسموتی‌های ترکیبی استفاده می‌شود. به خاطر داشته باشید که این میوه را با نام سورسوپ هم می‌شناسند. هر 100 گرم از این میوه استوایی حاوی مواد مغذی زیر است:

ماده تشکیل‌دهنده مقدار
انرژی ۶۶ کیلوکالری
چربی ۰.۳ گرم
فیبر ۳.۳ گرم
پروتئین ۱.۰۰ گرم
کربوهیدرات ۱۶.۸ گرم
قند ۱۴.۰۰ گرم

خواص ساپادیل

خواص این میوه در ادامه آمده است:

  • این میوه فرایند هضم را بهبود بخشیده و از بروز ناراحتی‌های گوارشی جلوگیری می‌کند.
  • کاهش فشار خون و پیشگیری از بیماری‌های قلبی از خواص این میوه آفریقایی است.
  • از دیگر خواص ساپادیل می‌توان به کاهش التهاب در بیماری‌هایی مانند روماتیسم و آرتریت اشاره کرد.

۲۴. میوه لوکوما (Lucuma) یک شگفتانه در تهیه کیک و پودینگ

لوکوما یکی از انواع میوه های استوایی گرد با پوسته‌ای به رنگ زرد یا سبز است. از این میوه در تهیه کیک و پودینگ استفاده می‌کنند. میوه رسیده لوکوما بافتی دارد که در دهان آب می‌شود. درون این میوه هسته‌ای بزرگ وجود دارد و طعم آن چیزی شبیه به سیب زمینی شیرین است. ارزش غذایی هر ۱۰۰ گرم میوه لوکوما در جدول زیر معرفی شده است:میوه لوکوما (Lucuma)

ماده تشکیل‌دهنده مقدار
انرژی ۱۴۳.۸ کیلوکالری
چربی ۰.۲ گرم
فیبر ۱.۱ گرم
کربوهیدرات ۳۳.۲ گرم
کلسیم ۱۶.۰۰ میلی‌گرم

خواص لوکوما

موارد زیر از خواص لوکوما است:

  • این میوه از انواع میوهای استوایی، منبع فیبر است و به همین دلیل در بهبود فعالیت گوارشی مفید خواهد بود.
  • لوکوما به دلیل بافت نرم، برای کودکان مناسب بوده و مواد مغذی مفیدی را به بدن آن‌ها وارد می‌کند.
  • این میوه می‌تواند جایگزینی طبیعی و مناسب برای قندهای مصنوعی باشد.
  • لوکوما به عنوان یکی از انواع میوه خارجی، دارای خواص آنتی اکسیدانی است و از بروز بیماری‌هایی همچون سرطان پیشگیری می‌کند.

۲۵. ساپوت سیاه (Black Sapote) یک سیاه پوست لاکچری

این میوه استوایی پوستی سبز رنگ داشته و درون آن گوشته‌ای به رنگ قهوه‌ای تیره وجود دارد. بافت ساپوت به عنوان یکی از میوه های لاکچری؛ سیاه، نرم و سبک بوده و آن را به صورت پودینگ شکلاتی مصرف می‌کنند. رنگ متفاوت این میوه در مقایسه با دیگر میوه های استوایی جذاب است. در هر ۱۵۰ گرم از ساپوت سیاه مواد غذایی زیر یافت می‌شود:ساپوت سیاه (Black Sapote)

ماده تشکیل‌دهنده مقدار
انرژی ۱۴۲ کیلوکالری
چربی ۰.۸ گرم
پروتئین ۲.۶ گرم
کربوهیدرات ۳۴.۰۰ گرم
پتاسیم ۳۶۰.۰۰ میلی‌گرم
ویتامین C ۲۲.۰۰ میلی‌گرم

خواص ساپوت سیاه

خواص ساپوت سیاه در ادامه آمده است:

  • ویتامین C و آنتی اکسیدان‌های موجود در این میوه، بدن را از آسیب رادیکال‌های آزاد محفوظ داشته و از ابتلا به برخی بیماری‌ها مانند سرطان جلوگیری می‌کنند.
  • وجود مقادیر زیاد پتاسیم در ساپوت سیاه، از ایجاد مشکلات کلیوی پیشگیری خواهد کرد.

۲۶. دست بودا (Buddha’s Hand) با ظاهری شبیه به دست

دست بودا یکی از عجیب‌ترین میوه های استوایی بوده که ظاهر آن شبیه دست است. بخش اصلی این میوه را پوست تشکیل می‌دهد که این پوست، طعم ترشی مشابه لیمو دارد. این میوه را به‌صورت خام مصرف می‌کنند، اما به‌عنوان چاشنی غذا نیز کاربرد دارد. ارزش غذایی ۱۰۰ گرم از میوه دست بودا در جدول زیر ارائه شده است:دست بودا (Buddha’s Hand)

ماده تشکیل‌دهنده مقدار
انرژی ۲۹ کیلوکالری
چربی ۰.۳ گرم
پروتئین ۱.۱ گرم
کربوهیدرات ۹.۳ گرم
فیبر ۴.۰۰ گرم
قند ۲.۵ گرم
ویتامین C ۳۶۸.۰۰ گرم

خواص دست بودا

از جمله خواص دست بودا می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • خواص ضدالتهابی و آنتی اکسیدانی موجود در این میوه، برای کاهش خون‌ریزی و دردهای قاعدگی مفید است.
  • با خوردن میوه دست بودا، سیستم ایمنی بدن تقویت شده و این موضوع بهبود بیماری‌های عفونی مانند سرماخوردگی و آنفولانزا را تسریع می‌کند.
  • به دلیل وجود فیبر، می‌توان از این میوه برای درمان مشکلات گوارشی مانند یبوست استفاده کرد.

۲۷. میوه کیوکاملون (Cucamelon) یک میوه با ظاهری شبیه به چند میوه

این میوه به خیار ترش مکزیکی نیز شهرت دارد، چراکه طعم آن شبیه خیار است. سطح بیرونی کیوکاملون شبیه به هندوانه است، اما اندازه‌ای مشابه بادام زمینی با پوست دارد. این میوه را می‌توانید شبیه خیار مصرف کنید. در هر ۱۰۰ گرم کیوکاملون مواد غذایی زیر یافت می‌شود:میوه کیوکاملون (Cucamelon)

ماده تشکیل‌دهنده مقدار
انرژی ۱۵ کیلوکالری
چربی ۱.۰۰ گرم
پروتئین ۱.۰۰ گرم
کربوهیدرات ۴.۰۰ گرم
فیبر ۱.۰۰ گرم
قند ۲.۰۰ گرم
ویتامین C ۳.۰۰ میلی‌گرم
آهن ۱.۰۰ میلی‌گرم

خواص کیوکاملون

کیوکاملون به دلیل آنکه دارای مواد معدنی و ویتامین‌های مختلف است، برای بدن مفید بوده و به حفظ سلامت کمک می‌کند. با مصرف این میوه علاوه بر طعم و ظاهر جالب، از خواص کیوکاملون نیز بهره‌مند خواهید شد.

۲۸. میوه فیجوا (Feijoa) یک برزیلی با ابهت

فیجوا میوه کوچک بیضی شکل بوده که بومی مناطق برزیل است. این میوه پوستی سبز رنگ داشته و بخش خوراکی آن سفید است. پس از برش دادن فیجوا، بخش درون آن را با قاشق میل کنید. جالب است بدانید که این میوه در مناطق شمالی ایران نیز یافت می‌شود. هر ۱۰۰ گرم میوه فیجوا دارای مواد غذایی زیر است:میوه فیجوا (Feijoa)

ماده تشکیل‌دهنده مقدار
انرژی ۶۱ کیلوکالری
چربی ۰.۴۲ گرم
پروتئین ۰.۷۱ گرم
کربوهیدرات ۱۵.۲۱ گرم
ویتامین C ۳۲.۹۰ میکروگرم
سدیم ۳.۰۰ میلی‌گرم

خواص فیجوا

خواص فیجوا در ادامه معرفی شده است:میوه چری مویا (Cherimoya)

  • شاخص گلیسمی این میوه پایین بوده و به آرامی جذب خون می‌شود، به همین دلیل مصرف آن در افزایش قند خون تاثیرگذار نیست.
  • پتاسیم، فولات و آنتی اکسیدان‌های موجود در فیجوا، به بهبود حافظه و قوای ذهنی کمک می‌کنند.
  • این میوه از طریق کنترل فشار خون، مانع از ابتلا به بیماری‌های قلب و عروقی خواهد شد.

۲۹. میوه چری مویا (Cherimoya) از دوستان قدیمی موز و آناناس

چری مویا یکی از انواع میوه های استوایی خوشمزه و شیرین است که پوستی به رنگ سبز با سطح ناهموار دارد. گوشت داخلی این میوه از میوه های آفریقایی، به رنگ سفید و هسته‌دار است که بافت لطیف و نرمی دارد. برای خوردن چری مویا، باید بخش خوراکی این میوه که نام آن در میان اسم میوه های عجیب غریب دنیا جای دارد را با قاشق جدا کرده و نوش جان کنید. برخی افراد خوشمزگی این میوه را هم‌سطح با آناناس و موز می‌دانند. نصف فنجان چری مویا تازه حاوی مواد مغذی زیر است:میوه چری مویا (Cherimoya)

ماده تشکیل‌دهنده مقدار
انرژی ۶۰ کیلوکالری
چربی ۱.۰۰ گرم
پروتئین ۱.۰۰ گرم

خواص چری مویا

سه مورد از خواص چری مویا در ادامه آمده است:

  • این میوه خواص ضد باکتریایی داشته و به رفع التهاب کمک می‌کند.
  • چری مویا به دفع سموم از روده‌ها کمک کرده و سلامت دستگاه گوارش را تضمین می‌کند.
  • این میوه نیاز بدن به مواد مغذی مختلف را تامین کرده و مقادیر زیاد فیبر در آن، باعث کاهش اشتها و لاغری خواهد شد.

۳۰. میوه جابوتیکابا (Jaboticaba) یا ژابوتیکابا به رنگ ارغوان

این میوه به نام انگور برزیلی مشهور است و پوسته‌ای ارغوانی رنگ دارد که در داخل آن گوشته‌ای سفید و ژلاتینی با طعم شیرین دیده می‌شود. جابوتیکابا یا ژابوتیکابا را به صورت خام، پخته، مربا یا آبمیوه مصرف می‌کنند. این میوه بر روی درخت ظاهر عجیبی دارد، چراکه بدون هیچ شاخه‌ای مستقیما و به صورت دانه دانه به تنه درخت متصل است. در هر ۱۰۰ گرم از این میوه استوایی مواد مغذی زیر وجود دارد:میوه جابوتیکابا (Jaboticaba)

ماده تشکیل‌دهنده مقدار
انرژی ۴۵ کیلوکالری
فیبر ۰.۶ گرم
پروتئین ۱.۰۰ گرم
کربوهیدرات ۱۳.۰۰ گرم
ویتامین C ۲۲.۰۰ میلی‌گرم

خواص جابوتیکابا

خواص جابوتیکابا به شرح زیر است:

  • ویتامین‌ها و مواد معدنی موجود در این میوه برای رشد جنین و تشکیل استخوان‌ها مفید هستند.
  • خوردن این میوه، فعالیت سیستم گوارشی بدن را تنظیم کرده و برای درمان اسهال مفید خواهد بود.
  • مصرف جوشانده جابوتیکابا به رفع التهاب و درد گلو در زمان ابتلا به بیماری‌های عفونی مانند سرماخوردگی و آنفولانزا کمک می‌کند.

۳۱. میوه گاک (Gac) یا کدوی خاردار

گاک از لحاظ ظاهر، یکی از جالب‌ترین میوه های استوایی است. گاک پوسته‌ای نارنجی رنگ با خارهای ریز داشته و درون آن میوه‌ای به رنگ قرمز وجود دارد. این میوه قرمز استوایی که با نام کدو خاردار نیز شناخته می‌شود را به صورت خام مصرف می‌کنند. جالب است بدانید که هسته‌های داخلی این میوه خاردار استوایی نیز خوراکی هستند.

میوه گاک (Gac)

طعم این میوه را شبیه آووکادو ولی شیرین‌تر از آن توصیف کرده‌اند. به طور کلی خواص میوه های استوایی قابل توجه هستند و میوه گاک نیز از این دایره خارج نیست. ارزش غذایی ۱۰۰ گرم میوه گاک در جدول زیر ارائه شده است:

ماده تشکیل‌دهنده مقدار
انرژی ۸۰ کیلوکالری
فیبر ۱.۶ گرم
پروتئین ۲.۱ گرم
کربوهیدرات ۱۷.۴ گرم
چربی ۰.۳ گرم

خواص گاک

چند مورد از خواص گاک در ادامه آمده است:

  • ویتامین C و آهن موجود در این میوه ی استوایی، از ابتلا به کم خونی ناشی از فقر آهن جلوگیری می‌کند.
  • مصرف میوه گاک سطح کلسترول بد خون را کاهش می‌دهد.
  • وجود ویتامین A، گاک را به یکی از میوه های خاص برای تقویت بینایی تبدیل کرده است.

۳۲. میوه کمپداک (Cempedak) عجیب اما خوشمزه

کمپداک یک میوه استوایی بزرگ است که پوسته‌ای به رنگ قهوه‌ای روشن دارد. اسم میوه استوایی کمپداک کمی عجیب به نظر می‌رسد؛ اما مطمئن باشید که طعم آن این‌طور نبوده و مزه خوبی دارد. گوشت این میوه طعم شیرینی داشته و دانه‌های آن نیز خوراکی است. گوشته خوراکی کمپداک نرم و تا حدودی لزج است. این میوه را به صورت خام یا پخته شده مصرف می‌کنند. در هر ۱۰۰ گرم کمپداک به عنوان یکی از میوه های استوایی، مواد مغذی زیر یافت می‌شود:میوه کمپداک (Cempedak)

ماده تشکیل‌دهنده مقدار
انرژی ۱۱۶ کیلوکالری
کربوهیدرات ۲۸.۶ گرم
چربی ۰.۴ گرم

خواص کمپداک

خواص این میوه جذاب به شرح زیر است:

  • مصرف این میوه از ایجاد تومورهای سرطانی جلوگیری می‌کند.
  • این میوه، غنی از فیبر بوده و حرکت روده و فعالیت گوارشی را بهبود می‌بخشد.

۳۳. میوه آکابی (Akebia) با طعمی ملایم

پوسته بنفش رنگ آکابی، آن را به میوه‌ای متفاوت در میان میوه های استوایی خارجی، تبدیل کرده است. حالت این میوه، از لیست میوه های استوایی، بیضی شکل بوده و گوشته آن دارای بافتی نرم و سفید رنگ است. این میوه را در کنار غذا یا به صورت خام مصرف می‌کنند. آکابی طعم شیرین ملایمی داشته و پر از دانه‌های سیاه رنگ است. هر ۱۰۰ گرم از این میوه استوایی حاوی مواد مغذی زیر خواهد بود:میوه آکابی (Akebia)

ماده تشکیل‌دهنده مقدار
انرژی ۲۴ کیلوکالری
فیبر ۱۷.۲ گرم
پروتئین ۰.۲۱ گرم
کربوهیدرات ۶.۰۲ گرم
چربی ۰.۲۱ گرم
کلسیم ۱۲.۶ میلی‌گرم

خواص آکابی

خواص میوه عجیب آکابی در ادامه آمده است:

  • این میوه دارای کلسیم بوده که برای استحکام بافت استخوان‌ها مفید است.
  • آنتی اکسیدان‌های موجود در آکابی، از رشد سلول‌های سرطانی پیشگیری می‌کنند.

۳۴. موز (‌‌Banana) آشنایی همیشگی

در فهرست میوه های استوایی نباید موز را فراموش کرد! البته این میوه نیازی به معرفی ندارد و همه ما به خوبی با آن آشنایی داریم. موز با ظاهر زرد رنگ خود، مهمان سبد میوه اغلب ما ایرانی‌ها است، به ویژه برای مهمانی‌ها! موز در اصل بومی مناطق گرمسیری جنوب شرقی آسیا، شبه جزیره مالزی و استرالیا است و کشت موز نیز اغلب در این مناطق انجام می‌شود. یک موز متوسط با وزن ۱۱۸ گرم، دارای مواد مغذی زیر است:موز (‌‌Banana) آشنایی همیشگی

ماده تشکیل‌دهنده مقدار
انرژی ۱۰۵ کیلوکالری
کربوهیدرات ۲۷.۰۰ گرم
فیبر ۳.۱ گرم
پروتئین ۱.۳ گرم
ویتامین C ۱۰.۳ میلی‌گرم
منیزیم ۳۱.۹ میلی‌گرم

خواص موز

از جمله خواص موز می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • موز منبع پتاسیم بوده و به همین دلیل در کاهش فشار خون نقش موثری دارد. مصرف موز همراه با یک رژیم کم سدیم، به افراد مبتلا به فشار خون توصیه می‌شود.
  • نشاسته و پکتین موجود در این میوه، مورد استفاده باکتری‌های مفید روده قرار گرفته و برای هضم غذا و سلامت دستگاه گوارش مفید است.
  • موز حاوی آنتی اکسیدان‌هایی است که احتمال ایجاد سلول‌های سرطانی در بدن را کاهش می‌دهد.

۳۵. میوه سها (Pomelo Suha) یا پومولو، عضو جذاب خانواده مرکبات

میوه سها که با نام‌های دیگری مانند دارابی، پومولو (پوملو) یا گریپ فروت چینی نیز شناخته می‌شود، به خانواده مرکبات تعلق دارد. پوست بیرونی این میوه به رنگ سبز مایل به زرد بوده و بافت داخلی آن قرمز رنگ است. ظاهر این میوه را شبیه به گریپ فروت تصور کنید، اما طعم آن کمی شیرین‌تر از گریپ فروت است. برای خوردن میوه سها، پس از جدا کردن پوست خارجی، پوست روی پره‌ها را نیز جدا کنید، چراکه طعم تلخ و تیزی دارند. مواد مغذی یک پومولو پوست کنده با وزن ۶۰۹ گرم، به شرح زیر است:میوه سها (Pomelo Suha)

ماده تشکیل‌دهنده مقدار
انرژی ۲۳۱ کیلوکالری
کربوهیدرات ۵۹.۰۰ گرم
پروتئین ۴.۶ گرم
چربی ۰.۲ گرم
ویتامین C ۱۱۶ میلی‌گرم

خواص میوه سها

از خواص میوه سها یا پومولو به موارد زیر توجه کنید:

  • وجود مقادیر زیاد ویتامین C در این میوه موجب می‌شود تا سیستم ایمنی قوی‌تر شده و به مبارزه با بیماری‌های ویروسی بپردازد.
  • وجود فیبر در ترکیبات میوه سها، آن را به انتخابی مناسب برای سلامت دستگاه گوارش و کاهش کلسترول خون تبدیل می‌کند.
  • ترکیبات این میوه، در سلامت استخوان‌ها، غضروف‌ها و ماهیچه‌های بدن موثر هستند.

۳۶. میوه سمپالوک (Sampaloc) یا تمر هندی با طعمی جذاب

شاید شما نیز تاکنون نام میوه سمپالوک را نشنیده باشید، اما با نام دیگر آن یعنی تمر هندی آشنایی دارید. در ایران از این میوه به عنوان طعم‌دهنده غذا استفاده می‌کنند. تمر هندی کال ترش‌تر است و هرچه بیشتر برسد، شیرین‌تر می‌شود. پوست میوه سمپالوک قهوه‌ای رنگ و خشک بوده که باید آن را با دست جدا کنید. بافت داخلی این میوه نرم است و هسته‌هایی به رنگ سیاه دارد. در ۱۲۰ گرم از این میوه مواد مغذی زیر یافت می‌شود:میوه سمپالوک (Sampaloc)

ماده تشکیل‌دهنده مقدار
انرژی ۲۸۷ کیلوکالری
پروتئین ۳.۴ گرم
کربوهیدرات ۷۵ گرم
فیبر ۶.۱ گرم
چربی ۰.۷ گرم

خواص میوه سمپالوک

در زیر نگاهی به خواص تمر هندی داشته باشید:

  • وجود آنتی اکسیدان‌هایی همچون پلی فنول‌ها در ساختار تمر هندی، آن را به میوه‌ای با خواص ضد التهاب تبدیل کرده است.
  • این میوه از استرس اکسیداتیو ناشی از کلسترول‌های بد (LDL) جلوگیری کرده و به سلامت قلب کمک می‌کند.
  • میوه سمپالوک سطح گلوتاتیون را افزایش داده و بدین طریق بار سمی کبد را کاهش می‌دهد.

۳۷. میوه سیب ستاره‌ای (Caimito) شیرین خوش رنگ

ظاهر داخلی این میوه موجب شده تا به نام سیب ستاره ای آفریقایی شناخته شود. شکل بیرونی و اندازه آن، شبیه سیب است و با برش میوه به صورت عرضی، شکلی ستاره‌ای را مشاهده می‌کنید. سیب ستاره‌ای با دو رنگ سفید و بنفش وجود دارد و طعم آن شیرین و آبدارتر از سیب معمولی است. پس از برش سیب ستاره‌ای، برای جدا کردن بافت داخلی آن از قاشق استفاده کنید. در یک پیمانه از این میوه با وزن ۱۱۰ گرم، مواد مغذی زیر وجود دارد:میوه سیب ستاره‌ای (Caimito)

ماده تشکیل‌دهنده مقدار
کالری ۷۵ کیلوکالری
پروتئین ۱.۹ گرم
کربوهیدرات ۱۳.۴ گرم
چربی ۲.۴ گرم

خواص سیب ستاره ای

در ادامه خواص این میوه معرفی شده است:

  • آنتی اکسیدان‌های موجود در این میوه از افزایش سطح رادیکال‌های آزاد و آسیب به سلول‌ها جلوگیری می‌کند.
  • عصاره دانه‌های سیب ستاره ای، دارای خواص ضد باکتریایی و ضد قارچی هستند.
  • این میوه سرشار از مواد ضد التهابی مانند آلکالوئیدها، فلاونوئیدها و فنول‌ها بوده و التهاب در بدن را کاهش می‌دهد.

۳۸. آتمویا (Atemoya) با ظاهر قلبی شکل و جذاب

آتمویا را می‌توان از عجیب ترین میوه های استوایی دانست که ظاهری قلبی شکل و پوسته‌ای سخت و شبیه به کاج دارد. پوسته این میوه به رنگ سبز مایل به زرد و در برخی گونه‌ها قرمز رنگ است. بافت داخلی آتمویا نیز سفید رنگ بوده و هسته‌هایی به رنگ سیاه دارد. برای خوردن آتمویا، آن را با چاقو از وسط برش بزنید و بافت داخلی میوه را با قاشق خارج کنید. مواد مغذی موجود در ۱۰۰ گرم میوه آتمویا به شرح جدول زیر است:آتمویا (Atemoya)

ماده تشکیل‌دهنده مقدار
انرژی ۹۴ کیلوکالری
چربی ۰.۴ گرم
کربوهیدرات ۲۴ گرم
آهن ۰.۳ میلی‌گرم
کلسیم ۱۷ میلی‌گرم
روی ۰.۲ میلی‌گرم

خواص آتمویا

میوه آتمویا، فوایدی مختلف دارد که برخی از آن‌ها را در ادامه معرفی کرده‌ایم:

  • وجود کلسیم در ترکیبات این میوه، موجب می‌شود تا برای تقویت استخوان‌ها موثر باشد.
  • از دیگر خواص آتمویا می‌توان به نقش موثر در تولید هموگلوبین‌های خون اشاره کرد.
  • محتوای فیبر این میوه در تنظیم حرکات روده و تقویت سیستم گوارش موثر است.

۳۹. میوه کالامانسی (Calamansi) میوه پرخاصیت خانواده مرکبات

پرتقال‌های کوچک و مینیاتوری با پوست سبز و زرد رنگ و بافت داخلی نارنجی را تصور کنید، این همان میوه کالامانسی است. این میوه عضوی کوچک از خانواده مرکبات بوده که شبیه دیگر اعضای خانواده خود عطر شیرینی دارد. البته توجه داشته باشید که مزه بافت گوشتی کالامانسی ترش است و در کشورهای مختلف از این میوه برای تهیه نوشیدنی و غذاها استفاده می‌کنند. در هر ۱۰۰ گرم از میوه کالامانسی، می‌توان انتظار مواد مغذی زیر را داشت:میوه کالامانسی (Calamansi)

ماده تشکیل‌دهنده مقدار
انرژی ۴۸ کیلوکالری
چربی ۰.۲ گرم
کربوهیدرات ۱۲ گرم
پروتئین ۰.۸ گرم
کلسیم ۳۰ میلی‌گرم
پتاسیم ۱۱۷ میلی‌گرم

خواص کالامانسی

از خواص این میوه می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • کالامانسی به کبد و کلیه‌ها در دفع سموم انباشته کمک می‌کند.
  • این میوه حالت اسیدی داشته و استعمال آن بر روی پوست، موجب لطافت پوست شده و برای درمان آکنه و اسکارهای پوستی موثر است.
  • ویتامین C موجود در این میوه با ساخت کلاژن، برای تقویت ماهیچه‌ها و سلول‌های پوستی سودمند خواهد بود.

۴۰. آکیوت (Achiote) میوه اشکی با ظاهر متفاوت

ظاهر آکیوت شبیه یک اشک کشیده است و پوسته‌ای به رنگ قرمز مایل به قهوه‌ای دارد که سطح آن با خارهای متعدد پوشانده شده است. در داخل این میوه، دانه‌هایی کوچکی به رنگ قرمز وجود دارد که بافت خوراکی آن را تشکیل می‌دهند. شیوه مصرف این میوه معمولا به صورت پودر آکیوت است؛ در واقع این میوه را خشک و سپس پودر می‌کنند. پودر آکیوت در مقادیر زیاد، طعمی فلفلی و بویی شبیه به نعنا دارد. در هر ۱۰۰ گرم از این میوه، مواد مغذی زیر محاسبه شده است:آکیوت (Achiote)

ماده تشکیل‌دهنده مقدار
انرژی ۱۸۲ کیلوکالری
چربی ۰.۰۰ گرم
کربوهیدرات  ۳۵ گرم

خواص آکیوت

از فواید و خواص آکیوت، موارد زیر را به خاطر بسپارید:

  • در ترکیب مواد مغذی این میوه، مقادیر چربی و کلسترول صفر بوده و به همین دلیل دوستدار قلب شناخته می‌شود.
  • مصرف آکیوت، انرژی موردنیاز روزانه برای بدن را تامین کرده و کاملا مفید است.

۴۱. پاندانوس (Pandanus) مهمانی از مالزی و شبیه به کره زمین

پاندانوس یک میوه استوایی خاص و جذاب است که ظاهر آن را به کره زمین تشبیه می‌کنند. پوسته خارجی این میوه سخت و آجدار است، اما با برش دادن میوه، بخش داخلی آن، ساختاری شبیه گوشته و هسته کره زمین دارد. پاندانوس در اصل بومی کشور مالزی است و ظاهر آن گرد، اما شبیه تکه‌های آناناس است. طعم این میوه شیرین بوده و باید بخش‌های آن را لایه لایه جدا کنید و به صورت خام یا پخته مورد استفاده قرار دهید. برخی افراد این میوه را به حالت خمیری در آورده و مصرف می‌کنند که در هر ۱۰۰ گرم خمیر پاندانوس، مواد مغذی زیر وجود دارد:پاندانوس (Pandanus)

ماده تشکیل‌دهنده مقدار
انرژی ۳۲۱ کیلوکالری
پروتئین ۲.۲ گرم
کلسیم ۱۳۴ میلی‌گرم
آهن ۵.۷ میلی‌گرم
ویتامین B1 ۰.۰۴ میلی‌گرم

خواص پاندانوس

از خواص این میوه استوایی جذاب، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • به دلیل وجود آهن در ترکیبات پاندانوس، این میوه از ابتلا به کم خونی ناشی از فقر آهن جلوگیری می‌کند.
  • با مصرف این میوه، احتمال ابتلا به بیماری‌ها و اختلالات مغز و اعصاب کاهش می‌یابد.
  • میزان کالری این میوه زیاد بوده و انرژی لازم برای فعالیت‌های مختلف را فراهم می‌کند.

۴۲. پپینو (Pepino Melon) خربزه‌ای کوچک با رگه‌های بنفش

پپینو اندازه کوچکی داشته و طول آن حداکثر ۱۰ متر است، اما ظاهر داخلی آن شبیه به خربزه خواهد بود. پوست بیرونی به رنگ زرد، سبز و کرمی با رگه‌های بنفش بوده و در بخش زرد رنگ و داخلی آن، هسته‌های کوچکی دیده می‌شود. این میوه، طعم شیرینی دارد و باید آن را شبیه خربزه برش زده و میل کنید. جدول زیر مواد مغذی در هر ۱۰۰ گرم پپینو را ارائه می‌کند.پپینو (Pepino Melon)

ماده تشکیل‌دهنده مقدار
انرژی ۲۲ کیلوکالری
چربی ۰.۱ گرم
پروتئین ۰.۶ گرم
کربوهیدرات ۵.۰۰ گرم
فیبر ۱.۰۰ گرم

خواص پپینو

از خواص پپینو موارد زیر را مدنظر قرار دهید:

  • زاگزانتین موجود در این میوه، با فیلتر کردن پرتوهای مضر ماورا بنفش خورشید، از شبکیه چشم محافظت کرده و احتمال ابتلا به بیماری ماکولا مرتبط با افزایش سن را کاهش می‌دهد.
  • در ساختار پپینو، ترکیبات بتاکاروتن، ویتامین A و آنتی اکسیدان‌های فلاونوئیدی مانند لوتئین، در سلامت پوست و استخوان‌ها نقش موثری دارند.
  • ویتامین C موجود در این میوه، از بدن در برابر آسیب عوامل عفونی محافظت می‌کند.

۴۳. کوپواکو (Cupuacu) عضو بزرگ خانواده کاکائوها

کوپواکو میوه‌ای بزرگ و به رنگ قهوه‌ای است که هر عدد از آن ۲ کیلوگرم وزن دارد. پوست خارجی این میوه، قهوه‌ای رنگ بوده و بافت داخلی آن سفید مایل به کرمی، با بخش‌های کوچک است. کوپواکو طعم شکلاتی داشته و از پودر آن در ساخت آبنبات و دسر استفاده می‌کنند. در هر ۱۰۰ گرم از این میوه دوست‌داشتنی، مواد مغذی زیر وجود دارد:کوپواکو (Cupuacu)

ماده تشکیل‌دهنده مقدار
انرژی ۵۵.۸ کیلوکالری
چربی ۰.۶ گرم
پروتئین ۱.۳ گرم
کربوهیدرات ۱۱.۶ گرم
فیبر ۰.۴ گرم

خواص کوپواکو

از جمله خواص کوپواکو به موارد زیر توجه کنید:

  • وجود آنتی اکسیدان‌های مختلف همچون اپی کاتچین در میوه کوپواکو، از بدن در برابر آسیب ناشی از افزایش سطح رادیکال‌های آزاد جلوگیری می‌کند.
  • این میوه مانع از تجمع سلول‌های چربی جدید شده و جذب گلوکز در بدن را به روشی مفید مسدود می‌کند. این ویژگی‌ها خطر ابتلا به بیماری عروق کرونر قلب را کاهش می‌دهد.
  • اثرات ضد باکتریایی و ضد ویروسی میوه کوپواکو نیز تاکنون شناخته شده است.

۴۴. هانی بری (Honey Berry) با طعمی جذاب و قیمتی گران

هانی بری را می‌توان در فهرست میوه‌های لاکچری قرار داد، چراکه قیمت زیادی دارد. این میوه در ژاپن تولید شده و رنگی شبیه بلوبری، اما ظاهری مشابه زغال اخته دارد. طعم این میوه را ترش و شیرین و شبیه به تمشک توصیف کرده‌اند. هانی بری را به صورت خام و تازه می‌خورند و در تزیین انواع کیک و دسر نیز کاربرد دارد. مواد مغذی در هر ۱۰۰ گرم هانی بری به شرح زیر است:هانی بری (Honey Berry)

ماده تشکیل‌دهنده مقدار
انرژی ۱۰۰ کیلوکالری
پروتئین ۱.۵ گرم
چربی ۰.۲ گرم
کربوهیدرات ۹.۹ گرم
فیبر ۳.۰ گرم
قند ۶.۲ گرم

خواص هانی بری

در ادامه خواص هانی بری معرفی شده است:

  • فیبر موجود در این میوه، به سلامت دستگاه گوارش کمک می‌کند.
  • محتوای ویتامین A در هانی بری، احتمال ابتلا به بیماری‌های چشمی، به ویژه با افزایش سن را کاهش می‌دهد.
  • این میوه سرشار از ویتامین C بوده و در تقویت سیستم ایمنی و جلوگیری از ابتلا به بیماری‌های مختلف، نقش به سزایی دارد.

۴۵. میوه آلو ناتال (Natal Plum) ارمغانی جذاب از یک درخت سمی

آلو ناتال را می‌توان از میوه های استوایی عجیب دانست، چراکه تمامی بخش‌های درخت آن، به جز خود میوه سمی هستند؛ البته درباره سلامت میوه آلو ناتال اصلا نگران نباشید! آلو ناتال ظاهری گرد با یک سمت مخروطی شکل و به رنگ قرمز دارد. بافت داخلی آن نیز قرمز بوده و شبیه به توت فرنگی است. آلو ناتال را به صورت خام یا پخته مصرف کرده و طعم آن را کمی شیرین توصیف کرده‌اند. هر ۱۰۰ گرم از این میوه، حاوی مواد مغذی زیر است:میوه آلو ناتال (Natal Plum)

ماده تشکیل‌دهنده مقدار
انرژی ۶۲ کیلوکالری
چربی ۱.۳ گرم
پروتئین ۰.۵ گرم
کربوهیدرات ۱۴.۰۰ گرم
کلسیم ۱۱.۰۰ میلی‌گرم
آهن ۱.۳ میلی‌گرم

خواص آلو ناتال

خواص این میوه جذاب در ادامه معرفی شده است:

  • آلو ناتال دارای مقدار مناسبی آهن و مس بوده که نه تنها در ساخت هموگلوبین موثر است، بلکه از ضعف، خستگی و سرگیجه نیز جلوگیری می‌کند.
  • ویتامین C این میوه حتی از پرتقال نیز بیشتر بوده و تقویت سیستم ایمنی را به دنبال دارد.
  • مطالعات مختلف تاثیر آلو ناتال در سلامت دندان‌ها و لثه را نیز گزارش کرده‌اند.

۴۶. میوه ایمبه (Imbe) قرمز آبدار و دوست‌داشتنی

ایمبه میوه‌ای به رنگ قرمز و نارنجی است که با نام منگوستین آفریقایی نیز شناخته می‌شود. این میوه پوست نازکی داشته و در میان گوشته آن، یک هسته بزرگ نیز وجود دارد. ایمبه شیرین و آبدار است و آن را به صورت تازه مصرف می‌کنند. در کشورهای مختلف از این میوه برای تولید آبمیوه هم استفاده می‌شود. هر ۱۰۰ گرم از ایمبه محتوای مواد مغذی زیر است:میوه ایمبه

ماده تشکیل‌دهنده مقدار
انرژی ۶۳ کیلوکالری
کربوهیدرات ۱۵.۶ گرم
فیبر ۵.۱۰ گرم
پروتئین ۰.۵ گرم
چربی ۰.۴ گرم

خواص ایمبه

از خواص میوه ایمبه می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • مصرف این میوه به دلیل محتوای فیبر زیاد و کالری کم، برای لاغری مفید است.
  • ایمبه به دلیل وجود آنتی اکسیدان‌های مختلف، خواص ضد التهابی دارد.
  • ترکیبات موجود در این میوه، روند پیری پوست در اثر آسیب رادیکال‌های آزاد را کاهش می‌دهند.

۴۷. کروبری (Crowberry) از خانواده جذاب توت‌ها

این میوه ظاهری شبیه به بلوبری دارد، اما با نام زغال اخته سیاه شناخته می‌شود. رنگ بنفش تیره کروبری بسیار زیباست و به خانواده بری‌ها تعلق دارد. این میوه را اغلب به صورت پخته یا یخ زده مصرف می‌کنند، چراکه میوه خام آن، طعمی گس و اسیدی دارد. در هر ۱۰۰ گرم میوه کروبری به عنوان یکی از میوه های استوایی، مواد مغذی زیر دیده می‌شود:کروبری (Crowberry)

ماده تشکیل‌دهنده مقدار
انرژی ۳۸ کیلوکالری
پروتئین ۰.۳ گرم
چربی ۰.۵ گرم
کربوهیدرات ۵.۳ گرم

خواص کروبری

خواص کروبری موارد متعددی بوده که برخی از آن‌ها به شرح زیر است:

  • این میوه کالری کمی داشته و برای افراد با رژیم‌های لاغری مناسب است.
  • آنتی اکسیدان‌های موجود در کروبری، احتمال ابتلا به انواع سرطان را کاهش می‌دهند.
  • محتوای فلاونوئیدی این میوه، موجب تاثیر آن در کاهش التهاب شده است.

۴۸. کلود بری (Cloudberry) کمیاب زیبارو

کلود بری، یکی دیگر از میوه های استوایی و متعلق به خانواده بری‌ها است که اندازه‌ای کوچکتر از تمشک دارد. طعم این میوه را چیزی شبیه به انگور قرمز و تمشک توصیف کرده‌اند و به صورت خام مصرف می‌شود. کلود بری رنگ زرد و نارنجی داشته و البته میوه‌ای کمیاب است. این میوه آبدار، با طعم ترش و جذاب خود، طرفداران زیادی داشته و حاوی مواد مغذی زیر است:کلود بری (Cloudberry)

ماده تشکیل‌دهنده مقدار
انرژی ۴۶ کیلوکالری
پروتئین ۱.۶ گرم
چربی ۱.۱ گرم
کربوهیدرات ۴.۴ گرم
ویتامین C ۹۵ میلی‌گرم
کلسیم ۱۷ میلی‌گرم

خواص کلود بری

در ادامه خواص کلود بری آمده است:

  • ترکیبات فیتواسترول، کاروتنوئید و اسید الاژیک در این میوه، به سلامت پوست کمک کرده و روند پیری و ایجاد چین و چروک‌های پوستی را کند می‌کند.
  • وجود کلسیم در ساختار کلود بری، موجب تقویت ساختار استخوان‌ها و دندان‌ها می‌شود.
  • وجه تمایز کلود بری با دیگر میوه‌ها، وجود اسیدهای چرب امگا ۳ و امگا ۶ در ساختار آن است.

۴۹. میوه مدلار (Medlar) یا همان ازگیل خودمان

بدون شک نام مدلار برای شما نیز عجیب به نظر می‌رسد، اما این میوه را به خوبی می‌شناسید! مدلار همان ازگیل است که در جنگل‌های شمال ایران نیز یافت می‌شود. این میوه بافتی آبدار و شیرین دارد و حالت رسیده آن قهوه‌ای رنگ است. میوه مدلار نارس سبز رنگ بوده و آن را تنها زمانی مصرف می‌کنند که قهوه‌ای رنگ شده باشد. در جدول زیر با مواد مغذی در ۱۰۰ گرم ازگیل آشنا می‌شوید:میوه مدلار (Medlar)

ماده تشکیل‌دهنده مقدار
انرژی ۴۳ کیلوکالری
کربوهیدرات ۱۰.۶ گرم
چربی ۰.۰۰ گرم
پروتئین ۰.۵ گرم
کلسیم ۳۰ میلی‌گرم
پتاسیم ۲۵۰ میلی‌گرم

خواص مدلار

از خواص ازگیل موارد زیر مورد توجه است:

  • مدلار حاوی ترکیبی به نام تانن است که خاصیت ضد‌عفونی‌کننده دارد و به درمان عفونت روده کمک می‌کند.
  • ویتامین K موجود در این میوه، به تولید بیشتر گلبول‌های قرمز در خون منجر می‌شود.
  • ازگیل با کاهش سطح کلسترول بد خون (LDL)، احتمال ابتلا به بیماری‌های قلبی را کاهش می‌دهد.
  • وجود مواد معدنی همچون منیزیم، به کاهش دردهای قاعدگی کمک می‌کند.

۵۰. لیمو انگشتی (Finger Lime) و سرازیر شدن پالپ‌های گرد و جذاب

در میان میوه های استوایی، لیمو انگشتی استرالیایی یکی از عجیب‌ترین‌ها است. پوست بیرونی این میوه شبیه لیموهای معمولی است، اما حالت استوانه‌ای دارد. زمانی که لیمو انگشتی را برش بزنید، پالپ‌های گرد و کوچک، از داخل آن سرازیر می‌شوند. این میوه رنگ‌های متنوعی از سبز کم‌رنگ، زرد، مرجانی تا قرمز تیره دارد و طعم آن ترش است. لیمو انگشتی که با نام لیمو خاویاری نیز شناخته می‌شود، از میوه‌های گران قیمت و لاکچری است. در هر ۱۰۰ گرم از این میوه، مواد مغذی زیر وجود دارد:لیمو انگشتی (Finger Lime)

ماده تشکیل‌دهنده مقدار
انرژی ۵۰.۱۹ کیلوکالری
پروتئین ۱.۶ گرم
کربوهیدرات ۵.۰۰ گرم
فیبر ۷.۲ گرم
پروتئین ۱.۶ گرم
ویتامین C ۸۸ میلی‌گرم
روی ۰.۸۵ میلی‌گرم

خواص لیمو انگشتی

از خواص لیمو خاویاری موارد زیر را مدنظر داشته باشید:

  • لیمو انگشتی حاوی ویتامین A بوده و از چشم‌ها در برابر آسیب رادیکال‌های آزاد جلوگیری می‌کند.
  • این میوه دارای مقادیر قابل توجهی پتاسیم است و مانع از افزایش فشار خون می‌شود.
  • مصرف لیمو انگشتی، همچون سایر مواد غذایی سرشار از آهن، به کاهش احتمال ابتلا به کم خونی ناشی از فقر آهن کمک می‌کند.

۵۱. لونگان (Longan) یا میوه چشم اژدها

لونگان میوه‌ای با اندازه کمی بزرگتر از فندق است که پوست خارجی آن به رنگ قهوه‌ای دیده می‌شود. در میان این پوست، گوشتی با رنگ سفید و بافت ژله‌ای وجود دارد. درون این گوشته یک هسته، مشکی رنگ قرار گرفته که دلیل نام‌گذاری آن به چشم اژدها است. مزه این میوه شیرین بوده و از جذاب ترین میوه های استوایی به حساب می‌آید. با مصرف هر ۱۰۰ گرم میوه لونگان، مواد مغذی زیر جذب بدن می‌شوند:لونگان (Longan)

ماده تشکیل‌دهنده مقدار
انرژی ۶۰ کیلوکالری
کربوهیدرات ۱۵.۱۴ گرم
فیبر ۱.۱۰ گرم
چربی ۰.۱۰ گرم
ویتامین C ۸۴ میلی‌گرم
فسفر ۲۱ میلی‌گرم

خواص لونگان

در ادامه خواص میوه چشم اژدها معرفی شده است:

  • مصرف لونگان، میل جنسی در آقایان و خانم‌ها را افزایش داده و تحقیقات نقش آن در درمان اختلال نعوظ و بهبود سلامت جنسی را ثابت کرده‌اند.
  • این میوه سطح انرژی بدن را افزایش داده و به عنوان جایگزینی مناسب برای کافئین شناخته می‌شود.
  • ویتامین C موجود در لونگان، استرس اکسیداتیو پوست را کاهش داده و برای سلامت پوست مفید است.

۵۲. یانگ‌ می (Yanmei) یا توت فرنگی چینی، جذاب و خوشمزه

در گروه میوه های استوایی به یانگ‌ می، رسیدیم که میوه‌ای کوچک و گرد است. طعم این میوه را چیزی بین توت فرنگی و تمشک توصیف کرده‌اند که البته کمی ترش‌تر است. یانگ می، رنگ قرمز و بنفشی دارد و بافت داخلی آن حالت شاخه‌ای و با هسته‌ای در مرکز است. میوه‌های رسیده یانگ می، پررنگ‌تر هستند و چیزی شبیه به گیلاس دیده می‌شوند. هر ۱۰۰ گرم از این میوه، دارای مواد مغذی زیر است:یانگ‌ می (Yanmei)

ماده تشکیل‌دهنده مقدار
انرژی ۲۴ کیلوکالری
چربی ۰.۰۰ گرم
قند ۸.۴ درصد

خواص یانگ‌ می

خواص توت فرنگی چینی شامل موارد زیر است:

  • عصاره این میوه به کاهش سطح کورتیزول که یک هورمون استرس است، کمک می‌کند و در نتیجه استرس را کاهش می‌دهد.
  • خواص ضد اسید یانگ می، از تشکیل بیش از حد اسیدهای معده جلوگیری کرده و بدین طریق سوء هاضمه، زخم معده و ورم معده را درمان می‌کند.
  • ویتامین‌های گروه B و اسید فولیک در ساختار این میوه، موجب تقویت بینایی می‌شوند.

۵۳. میوه نونی (Noni Fruit) درمانگر بی رقیب

میوه نونی را می‌توان از جمله میوه های استوایی با خواص درمانی دانست که از گذشته برای درمان بسیاری از بیماری‌ها مورد استفاده قرار می‌گرفت. این میوه حالت بیضی شکل داشته و پوست بیرونی آن برآمدگی‌های گردی دارد. پس از برش پوست سبز رنگ و خشن میوه نونی، به بافت داخلی آن می‌رسید که سفید و نرم است. این میوه هسته‌های متعدد و سیاه رنگی دارد که خوردن آن بی‌خطر است.میوه نونی (Noni Fruit)

برخی افراد طعم میوه نونی را تلخ مزه توصیف کرده‌اند، اما برخی دیگر معتقدند که میوه نونی رسیده، مزه ترشی دارد و تلخی آن به دلیل نارس بودن میوه است. در هر حال هر ۱۰۰ گرم از این میوه، مواد مغذی مختلفی به شرح زیر دارد:

ماده تشکیل‌دهنده مقدار
انرژی ۱۵.۳ کیلوکالری
پروتئین ۰.۴۳ گرم
قند ۱.۴۹ گرم
کربوهیدرات ۳.۴ گرم
فیبر ۰.۲ گرم

خواص میوه نونی

در ادامه خواص میوه نونی به عنوان یکی از میوه های استوایی آورده شده است:

  • برخی از مطالعات نشان می‌دهند که عصاره‌ میوه نونی ممکن است حساسیت به انسولین و جذب گلوکز توسط سلول‌ها را افزایش داده و بدین طریق سطح قند خون را پایین‌تر بیاورد.
  • میوه نونی در مطالعات آزمایشگاهی، پتانسیل خاصی در مهار رشد سلول‌های سرطانی نشان داده است.
  • خواص آنتی اکسیدانی بالقوه میوه نونی، از بدن در برابر استرس اکسیداتیو و آسیب سلولی محافظت می‌کند.

۵۴. سیب گلی (Rose Apple) سیب با ظاهر گل شیپوری

سیب گلی یا بومی آسیای شرقی، مالزی و هند بوده و اندازه‌ای متوسط دارد. این میوه پوستی قرمز رنگ و براق دارد و بافت داخلی آن به رنگ سفید تا زرد دیده می‌شود. ظاهر سیب گلی، چیزی شبیه به فلفل دلمه‌ای بوده و قطر آن از قسمت بالا به سمت پایین کاهش می‌یابد. سیب گلی را با نام سیب آب (Water apple) نیز می‌شناسند.سیب گلی (Rose Apple)

این میوه طعمی شیرین و اسیدی داشته و آن را به صورت خام مصرف می‌کنند؛ البته استفاده از سیب گلی، در تهیه مربا نیز مرسوم است. مواد مغذی سیب گلی در هر ۱۰۰ گرم مطابق جدول زیر برآورد شده است:

ماده تشکیل‌دهنده مقدار
انرژی ۲۵ کیلوکالری
چربی ۰.۳ گرم
کربوهیدرات ۵.۷ گرم
پروتئین ۰.۶ گرم
کلسیم ۲۹ میلی‌گرم
آهن ۰.۱ میلی‌گرم

خواص سیب گلی

در ادامه با خواص سیب گلی آشنا می‌شوید:

  • سطوح بالای پتاسیم و سدیم موجود در سیب گل رز، به کنترل سطح کلسترول کمک کرده و خطر ابتلا به بیماری‌های شدید مانند حملات قلبی، فشار خون بالا و سکته را کاهش می‌دهد.
  • وجود کلسیم در این میوه، موجب حفظ سلامت استخوان‌ها و دندان‌ها می‌شود.
  • ویتامین C موجود در سیب گلی، به عنوان یک آنتی اکسیدان عمل می‌کند و سلول‌های بدن را سالم نگه می‌دارد.

۵۵. سالاک (Salak) با پوستی شبیه مار

در فهرست میوه های استوایی نام سالاک نیز دیده می‌شود که ظاهری شبیه به انجیر دارد و قسمت بالایی آن کشیده است. پوست این میوه قهوه‌ای و قرمز رنگ بوده و فلس‌هایی دارد که موجب می‌شود تا آن را به میوه مار تشبیه کنند. بخش داخلی و خوراکی این میوه از سه لوب با رنگ سفید تشکیل شده که در میان آن‌ها یک هسته بزرگ نیز وجود دارد. این میوه طعمی شیرین و اسیدی داشته و آن را به صورت خام مصرف می‌کنند. هر ۱۰۰ گرم از میوه سالاک، مواد مغذی مختلفی به شرح زیر دارد:سالاک (Salak)

ماده تشکیل‌دهنده مقدار
انرژی ۷۷ کیلوکالری
کربوهیدرات ۲۰.۹ گرم
پروتئین ۰.۴ گرم
ویتامین C ۲ میلی‌گرم
کلسیم ۲۸ میلی‌گرم
آهن ۴.۲ میلی‌گرم

خواص سالاک

خواص سالاک به عنوان یکی از میوه های استوایی شامل موارد زیر است:

  • قندهای طبیعی موجود در میوه مار، انرژی بدن را افزایش می‌دهند و به همین دلیل این میوه، انتخاب خوبی برای یک میان وعده سالم یا یک غذای قبل از تمرین است.
  • این میوه حاوی فیبر رژیمی است که حرکات منظم روده را تقویت کرده و از یبوست جلوگیری می‌کند.

۵۶. گلابی خاردار (Prickly Pear) با ظاهری خشن اما مزه‌ای فوق‌العاده

از دیگر میوه های استوایی می‌توان به گلابی خاردار اشاره کرد که در لبه گیاه کاکتوس می‌روید. این میوه به رنگ‌های سبز، قرمز و نارنجی دیده می‌شود و بافت داخلی آن شیرین و آبدار است. همچنین داخل گلابی خاردار هسته‌های ریزی وجود دارد و شیوه مصرف آن، به صورت خام است. یک پیمانه گلابی خاردار خام، مواد مغذی زیر را دارد:گلابی خاردار (Prickly Pear)

ماده تشکیل‌دهنده مقدار
انرژی ۶۱ کیلوکالری
کربوهیدرات ۱۴.۳ گرم
فیبر ۵.۴ گرم
چربی ۰.۷۶ گرم
ویتامین C ۲۰.۹ میلی‌گرم
مس ۰.۱۱۹ میلی‌گرم
پتاسیم ۳۲۸ میلی‌گرم

خواص گلابی خاردار

از خواص گلابی خاردار می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • گلابی خاردار حاوی ویتامین‌ها، آنتی اکسیدان‌ها و رنگدانه‌های گیاهی مانند کاروتنوئیدها و بتالین است که همگی به کاهش التهاب در بدن کمک می‌کنند.
  • تحقیقات اخیر نشان می‌دهند که مصرف این میوه با کاهش کلسترول LDL و سطح کلسترول کل مرتبط است.
  • پتاسیم برای تنظیم فشار خون، انقباض عضلانی و بسیاری از عملکردهای حیاتی در بدن ضروری بوده و گلابی خاردار به عنوان منبعی غنی از پتاسیم شناخته می‌شود.

۵۷. سیب چوبی (Wood apple) پوسته‌ای سخت با بافتی نرم

این میوه را از این روی سیب چوبی نامیده‌اند، چراکه پوسته‌ای محکم به رنگ قهوه‌ای دارد. پس از شکستن این پوسته سخت، به بافت داخلی میوه می‌رسید که نرم بوده و می‌توان با قاشق خارج کرد. طعم سیب چوبی ترکیبی از مزه‌های ترش و شیرینی و اسیدی است، اما از جمله میوه های استوایی پر خاصیت محسوب می‌شود. در هر ۱۰۰ گرم بافت خوراکی سیب چوبی، مواد مغذی زیر وجود دارد:سیب چوبی (Wood apple) پوسته‌ای سخت با بافتی نرم

ماده تشکیل‌دهنده مقدار
انرژی ۱۲۰ کیلوکالری
پروتئین ۳.۵ گرم
چربی ۲.۵ گرم
کربوهیدرات ۲۰.۸ گرم
فیبر ۴.۶ گرم
کلسیم ۱۹۰ میلی‌گرم
آهن ۱.۶ میلی‌گرم
پتاسیم ۱۹۰ میلی‌گرم

خواص سیب چوبی

از خواص سیب چوبی به موارد زیر توجه کنید:

  • عصاره سیب چوبی فواید زیادی برای معده و دستگاه گوارش دارد و به درمان مشکلات گوارشی مانند اسهال خونی و اسهال کمک می‌کند.
  • به دلیل خاصیت خلط‌آور میوه چوبی، گفته می‌شود که این میوه برای انواع بیماری‌های تنفسی مانند آسم، برونشیت و گلودرد مفید است.
  • این میوه به دلیل محتوای فیبر بالا، خاصیت ملین دارد و در مدیریت طبیعی یبوست و سوء هاضمه موثر است.
  • سیب چوبی با کنترل جریان کربوهیدرات‌ها در گردش خون، مانع از پیشرفت دیابت می‌شود.

حالا با نام و عکس انواع میوه های استوایی آشنا هستید

در این مطلب به معرفی انواع میوه‌های استوایی و خواص هر یک پرداختیم. شما تا به حال کدام یک از این میوه‌ها را امتحان کرده و چه نظری درباره هر یک دارید؟ اسم میوه صورتی استوایی که تا به حال چشیده‌اید را با ما در میان بگذارید و اگر میوه ای شبیه گلابی به رنگ زرد می‌شناسید که کمتر منشأ گرمسیری داشته باشد، حتما آن را معرفی کنید.

در پایان، اگر با دیدن عکس میوه های استوایی با اسم، هوس چشیدن طعم این میوه‌ها را کرده، اما مطابق انتظار در دسترس شما نیستند؛ از اسنپ فود کمک بگیرید. شما می‌توانید با سفارش آنلاین میوه از اسنپ فود، هر کدام از میوه های استوایی بلوبری، پاپایا، آناناس و… را درب منزل تحویل بگیرید.

سوالات متداول

به چه میوه های میوه استوایی می گویند ؟ آشنایی با میوه های استوایی ؟میوه های استوایی کدامند؟

میوه استوایی هر میوه‌ای است که توسط درختان بومی مناطق استوایی تولید شود.
مناطق استوایی چند ویژگی منحصربه‌فرد دارند که باعث می‌شود درختان و گیاهان این ناحیه متفاوت رشد کنند
انواع میوه های استوایی با اسم را دنبال کنید، تنوع بالای این میوه‌ها قطعا برایتان شگفت انگیز خواهد بود.
خواص میوه‌های استوایی نیز در نوع خود جالب هستند و باید این گروه میوه‌ها را از مفیدترین انواع میوه
در سراسر جهان بدانیم برخی از خواص میوه‌های استوایی، خاص و در گروه میوه‌ها منحصر به فرد هستند.
به طور مثال می‌توانید میوه های کافئین دار را در میان میوه‌های مناطق حاره‌ای پیدا کنید
که در نوع خود عجیب و جالب هستند.اسم میوه های استوایی نیز همانند ظاهر آن‌ها کمی عجیب است؛
اما طعم اکثر این میوه‌ها شبیه به میوه‌های معمولی و رایج دیگری است که
قبلا چشیده‌اید و نباید آن قدرها فریب ظاهر خاص و افسانه‌ای آن‌ها را بخورید

دراگون فروت (Dragon Fruit) یک اژدهای خوشمزه و پاپایا (Papaya) معروف به میوه‌ی فرشتگان و
میوه دوریان (Durian Fruit) سلطان ممنوعه‌ی میوه های استوایی و
لیچی (Lychee) با پوستی چرمی و طعمی شیرین و انبه (Mango)‌ پای ثابت دسرهای خوشمزه و آناناس (Pineapple) استاد خودنمایی وشهرت و استارفروت (Star fruit) میوه ای به شکل ستاره .
جک فروت (Jackfruit) با ظاهری خوشرنگ اما عجیب و بلوبری (Blueberry) ‌ظریف و باشکوه و
منگوستین (Mangostin) یا ترنجبین بنفش و رامبوتان (Rambutan) میوه‌ای شبیه به توپ گلف و
میوه فیسالیس (Physalis) شبیه به فانوس نارنجی و میوه کیوانا یا کیوانو (Horned Melon) مسافری از آفریقا و
میوه پشن فروت (Passion Fruit) و میوه آکای بری (Acai) و میوه گواوا (Guava) به شکل سیب اما به طعم توت فرنگی
و میوه آتیس (Atis custard apple) به شکل قلب و میوه چیکو (Chico) یک انرژی زای طبیعی .
میوه نارنگی ماندارین (Mandarin Orange) و میوه اسپاندیاس پورپورآ (Sineguela)
میوه فیجوا (Feijoa) یک برزیلی با ابهت

میوه چری مویا خواص ضد باکتریایی داشته و به رفع التهاب کمک می‌کند.
چری مویا به دفع سموم از روده‌ها کمک کرده و سلامت دستگاه گوارش را تضمین می‌کند.
این میوه استوایی نیاز بدن به مواد مغذی مختلف را تامین کرده و مقادیر زیاد فیبر در آن باعث
کاهش اشتها و لاغری خواهد شد چری مویا یکی از انواع میوه های استوایی خوشمزه و شیرین است
که پوستی به رنگ سبز با سطح ناهموار دارد. گوشت داخلی این میوه از میوه های آفریقایی،
به رنگ سفید و هسته‌دار است که بافت لطیف و نرمی دارد . برخی خوشمزگی
این میوه را هم‌سطح با آناناس و موز می‌دانند

خواص میوه عجیب آکابی
میوه استوایی آکابی دارای کلسیم است که برای استحکام بافت استخوان‌ها مفید خواهد بود.
آنتی اکسیدان‌های موجود در آکابی از رشد سلول‌های سرطانی پیشگیری می‌کنند. پوسته بنفش رنگ آکابی،
آن را به میوه‌ای متفاوت از میان میوه های استوایی خارجی، تبدیل کرده است.این میوه،
از لیست میوه های استوایی است که ،بیضی شکل بوده و گوشته آن دارای بافتی نرم و سفید رنگ است.
این میوه را در کنار غذا یا به صورت خام مصرف می‌کنند.
آکابی طعم شیرین ملایمی داشته و پر از دانه‌های سیاه رنگ است

خواص میوه فیجوا شاخص گلیسمی این میوه پایین بوده و به آرامی جذب خون می‌شود؛
در نتیجه در افزایش قند خون تاثیر نخواهد داشت.پتاسیم،فولات و آنتی اکسیدان‌های موجود در فیجوا
به بهبود حافظه و قوای ذهنی کمک می‌کنند. این میوه ا استوایی از طریق کنترل فشار خون،
مانع از ابتلا به بیماری‌های قلب و عروقی خواهد شد

نظرات کاربران

صحرا
06.دی.1401

خیلی مقاله خوب و کاملی بود مخصوصا قسمت بلوبری اخه من عاشق طعم خوراکی هایی هستم که اسانس بلوبری دارن خلاصه که مرسی از مقاله خوبتون بازم از خواص میوه ها مقاله بزارید لطفا

    Snapp food
    06.دی.1401

    خوشحالیم که براتون مفید بوده و بهتون پیشنهاد کنیم حالا که طرفدار بلوبری هستید مقاله خواص بلوبری رو هم مطالعه کنید

سونیا
06.دی.1401

میوه های استوایی علاوه بر جذابیت ظاهریشون خواص بی نظیری هم دارن در حدی که میتونه به بیماری های قبلی هم کمک کنه یا خیلی هاشون برای پوست موثر هستن

    Snapp food
    06.دی.1401

    سلام به شما سونیا عزیز خوشحالیم که نظراتتون رو با ما به اشتراک میزارید. درسته میوه هایی مثل پایایا میتونه برای بیماری های قبلی یا سیستم ایمنی مفید باشه اما پیشنهاد می‌کنیم اگه به این مبحث علاقه دارید مقاله پاپایا چیست رو مطالعه کنید

فروزش
06.دی.1401

بسیار مطلب خوبی بود. این میوه ها رو از کجا میشه تهیه کرد ؟

    Snapp food
    06.دی.1401

    خوشحالبم که راضی بودید شما می‌تونید از طریق سایت های فروشگاهی مثل سایت ما میوه دلخواهتون رو سفارش بدید

ستاره
06.دی.1401

دمتون گرم عجب مقاله ای بود خواص بلوبری عین طعمش بی نظیره حتما امتحانش کنید

    Snapp food
    06.دی.1401

    سلام ستاره عزیز خیلی خوشحالیم که برامون کامنت میزارید و مطلب براتون مفید بوده اگر بیشتر دوست دارید درباره بلوبری بدونید پیشنهاد می‌کنیم مقاله بلوبری چیست را مطالعه کنید همچنین در صورت علاقه‌مندی به میوه های استوایی مقاله میوه پایایا هم میتونه براتون جذاب باشه

    مهدی
    23.مرداد.1402

    سلام خیلی خیلی عالی بود
    اما ایکاش نحوه کشت و چگونه میشه بصورت گلخانه ای کار کرد رو هم میگفتید
    من عاشق اینم که یه روزی تو سطح خیلی وسیعی کشت میوه های استوایی داشته باشم ، ممکنه راهنمایی بفرمایید

      snappfoodadmin
      25.مرداد.1402

      سلام خواهش میکنیم باعث افتخاره که اسنپ فود برای مطالعه انتخاب کردید و به میوه های استوایی علاقه دارید و در بلاگ اسنپ فود درباره مشهورترین میوه های استوایی تحقیق میکنید .
      میوه استوایی هر میوه‌ای است که توسط درختان بومی مناطق استوایی تولید شود.میوه های استوایی در مناطقی که تمام طول سال گرم و بسیار مرطوب هستندو برخی از آن‌ها هر ساله بارندگی
      زیادی را تجربه می‌کنند. رشد و دارند شرایط آب و هوایی گرمسیری برای میوه های استوایی لازم هستش .برای کشت گلخانه‌ای میوه‌های گرمسیر در ایران، نیاز که ارتفاع گلخانه با
      ارتفاع درختان و بوته‌ها همخوان باشد. برای مثال اگر تصمیم به کشت گلخانه‌ای میوه‌ی موز دارید، نیاز است که ارتفاع گلخانه‌ی شما، بیشتر از 5 متر باشد.
      سوال آیاکشت گلخانه‌ای میوه‌های استوایی در ایران ممکن است ؟ بله اما پرورش و رشد میوه‌های استوایی در ایران در فضای باز و جنگلی، کار دشواری خواهد بود پس نحوه و
      شرایط کشت میوه‌های استوایی شرایط گلخانه برای کشت میوه‌های استوایی باید به نحوی باشد که تمامی شرایط جوی محیط استوایی در آن، شبیه‌سازی شده باشد.
      نیاز است که گلخانه‌ی شما میوه‌هایی را داشته باشد که دما و رطوبت تقریبا مشابهی را برای رشد،نیاز داشته باشند مثلا میوه آناناس دمای مورد نیاز برای کشت آناناس
      کم‌تر از 32 درجه است که ایجاد این دما کار راحتی خواهد بود.میوه موز این میوه را در دمای حدودا بین 28 تا 32 درجه سانتی‌گراد که نگهداری لازم دارد
      تقریبا شبیه به شرایط دمایی میوه‌ی آناناس است

مریم
29.دی.1401

بخش بلوبری شو بیشتر کنین😉

    snappfoodadmin
    17.تیر.1402

    سلام بلوبری در انواع میوه جات و میوه های فصل بهاری و تابستانی و خواص میوه ها و بخش میوه های استوایی اسم برده شده که شما میتواند در بلاگ اسنپ فود با سرچ
    اسم بلوبری یا میو بلوبری تمام مطلب های مربوط به این میوه را بخوانید بلوبری، یک میوه استوایی معروف و خوشمزه است که قرابت نزدیکی با زغال‌اخته و هاکلبری دارد.
    اگر نام و شکل میوه ها برای شما جذاب باشد، بلوبری را به دلیل تلفظ زیبای نام آن و همین طور ظاهر ظریف و جذابی که دارد از اندک خواص بلوبری ویتامین K1 یا فیلوکینون موجود
    در این میوه ی خارجی، در انعقاد خون نقش داشته و برای سلامت استخوان‌ها مفید است.
    این میوه حاوی ویتامین C یا اسیداسکوربیک بوده که یک آنتی‌اکسیدان مهم برای سلامت پوست و عملکرد مناسب سیستم ایمنی به حساب می‌آید.
    بلوبری دارای مقادیر کافی از منگنز بوده که برای متابولیسم اسید‌ آمینه طبیعی، پروتئین، لیپید و کربوهیدرات مورد نیاز بدن ضروری است.
    میوه بلوبری کوئرستین موجود در آن، با کاهش فشار خون و کاهش خطر بیماری قلبی مرتبط است

خلیل
16.تیر.1402

سلام چقدر میوه استوایی داریم ما خبر نداشتیم

    snappfoodadmin
    17.تیر.1402

    سلام بله انواع میوه های استوایی داریم که خواصو فایده آنها برای بدن مفید هستند اسم میوه ها میوه سانتول و میوه زرگیل یا لانگست و میوه ساپادیل (Soursop)
    و میوه لوکوما (Lucuma) ساپوت سیاه (Black Sapote ) دست بودا و میوه کیوکاملون و میوه فیجوا (Feijoa) میوه چری مویا (Cherimoya) از دوستان قدیمی موز و آناناس و
    میوه جابوتیکابا و انواع میوه های دیگر استوایی برای بدن مفید هستند اسم و خواص میوه ها نام برده شده

کیارش
16.تیر.1402

میوه استوایی کمپداک چه جالب هستش میوه کمپداک نشنیده بودم

naservald
16.تیر.1402

میوه اسپاندیاس پورپورآ چه میوه استوایی جالبی هستش شبیه آلو هستش

    snappfoodadmin
    17.تیر.1402

    سلام میوه اسپاندیاس پورپورآ یک میوه استوایی است که شبیه آلو است و طعم آن نیز مشابه دیگر آلوها ترشی ملایمی دارد.میوه اسپاندیاس پورپورآ در
    حقیقت نوعی آلو است که در مناطق گرمسیر روییده و مورد استفاده قرار می‌گیرد. ا استفاده از این میوه حتی می‌توانید لواشک تهیه کنید
    خواص اسپاندیاس پورپورآ این میوه مشابه دیگر انواع آلو، به رفع مشکلات گوارشی مانند یبوست کمک می‌کند.
    اسپاندیاس به دلیل وجود محتوای آب زیاد، بدن را آبرسانی و هیدراته خواهد کرد

espandiyari
09.مرداد.1402

سلام آشنایی با میوه لیچی و خواص این میوه برام جالب بود
کلا آشنایی با اسم مشهورترین میوه های استوایی و خواص های میوه ها برام خیلی خوب مفید بود
خواص جابوتیکابا برام جالب بود اسم جابوتیکابا برای من قشنگه اسمشو میزارم روی عروس هلندی

    snappfoodadmin
    14.مرداد.1402

    سلام میوه جابوتیکابا (Jaboticaba) به نام انگور برزیلی مشهور و پوسته‌ای ارغوانی رنگ دارد که در داخل آن گوشته‌ای سفید و ژلاتینی با طعم شیرین که به صورت خام، پخته،
    مربا یا آبمیوه جابوتیکابا مصرف می‌کنند خواص و خاصیت جابوتیکابا برای سلامتی بدن : ویتامین‌ها و مواد معدنی موجود در میوه جابوتیکابا برای رشد جنین و تشکیل استخوان‌ها مفید است.
    خوردن امیوه جابوتیکابا فعالیت سیستم گوارشی بدن را تنظیم کرده و برای درمان اسهال مفید خواهد بود.مصرف جوشانده جابوتیکابا به رفع التهاب و درد گلو در زمان ابتلا
    به بیماری‌های عفونی مانند سرماخوردگی و آنفولانزا کمک می‌کند. لیچی از دیگر ميوه هاي استوايي و هم‌‌خانواده با رامبوتان است.فایده و خواص لیچی برای بدن :
    لیچی منبع مناسبی از چندین ویتامین و ماده معدنی و فراوان‌ترین ویتامین موجود در لیچی ویتامین C بوده و منبعی از مس و پتاسیم است. لیچی حاوی سطوح بالایی
    از پلی‌فنول‌های آنتی‌اکسیدانی نسبت به چندین میوه رایج دیگر است.لیچی دارای اپی‌کاتچین، فلاونوئیدی که سلامت قلب را بهبود می‌بخشد بوده و
    خطر ابتلا به سرطان و دیابت را کاهش می‌دهد.این میوه حاوی روتین است. روتین فلاونوئیدی است که به محافظت از بدن در برابر بیماری‌های مزمن مانند سرطان، دیابت و
    بیماری‌های قلبی کمک می‌کند.میوه لیچی دارای الیگونول بوده که ترکیبی از آنتی‌اکسیدان‌ها (پروآنتوسیانیدین‌ها) است و می‌تواند چربی شکمی، خستگی و التهاب را پس از ورزش کاهش دهد.
    عصاره لیچی ممکن است به مبارزه با سرطان کبد کمک نماید.

مودت
09.مرداد.1402

چقدر عکس میوه گاک (Gac) یا کدوی خاردار جالب بامزه خنده دار هستش بیشتر میوه های استوایی ظاهری متفاوت عجیبی دارند

    snappfoodadmin
    14.مرداد.1402

    سلام میوه گاک استوایی خواص و خاصیت برای سلامتی بدن دارد : فایده های میوه گاک یا کدوی خاردار ویتامین C و آهن موجود در این میوه ی استوایی،
    از ابتلا به کم خونی ناشی از فقر آهن جلوگیری می‌کند.مصرف میوه گاک سطح کلسترول بد خون را کاهش می‌دهد.
    وجود ویتامین A ، گاک یا کدوی خاردار را به یکی از میوه های خاص برای تقویت بینایی تبدیل کرده است. گاک پوسته‌ای نارنجی رنگ با
    خارهای ریز داشته و درون آن میوه‌ای به رنگ قرمز وجود دارد. این میوه قرمز استوایی را با نام کدو خاردار نیز می‌شناسند که به صورت خام مصرف می‌شود و
    طعم این میوه را شبیه آووکادو ولی شیرین‌تر است

momeneh
09.مرداد.1402

عکس میوه کمپداک (Cempedak) نگاه عین پوست کف پای نتراشیده میمونه این کمپداک خواصی هم برای بدن داره ؟

    snappfoodadmin
    14.مرداد.1402

    کمپداک یک میوه استوایی بزرگ است که پوسته‌ای به رنگ قهوه‌ای روشن دارد. اسم میوه استوایی کمپداک کمی عجیب اما گوشت این
    میوه طعم شیرینی داشته و دانه‌های آن نیز خوراکی است. گوشته خوراکی کمپداک نرم و تا حدودی لزج است. خواص کمپداک برای بدن :
    میوه کمپداک را به صورت خام یا پخته شده مصرف می‌کنند.مصرف این میوه از ایجاد تومورهای سرطانی جلوگیری می‌کند.
    میوه کمپداک غنی از فیبر بوده و حرکت روده و فعالیت گوارشی را بهبود می‌بخشد

نادیا پامنار
09.مرداد.1402

تا امروز با نام و عکس انواع میوه های استوایی آشنا نبودم خیلی قشنگ که عکس های میوه ها و اسم های میوه ها را گذاشتید

    snappfoodadmin
    14.مرداد.1402

    سلام سعی کرده ایم تا نام و عکس انواع میوه های استوایی انواع مشهورترین میوه های استوایی معروفی کنیم تا با خواص و خوصیت میوه های استوای و
    شکل میوه ها آشنا بشوید که برای یکبار هم که شده باید مزه و طعم میوه های استوایی امتحان کنید فایده های میوه ها گفتیم تا
    بهتر بتوانید میوه های استوایی برای خرید انتخاب کنید