طرز تهیه شربت خاکشیر برای روزهای گرم سال

طرز تهیه شربت خاکشیر
3/5 - (2 امتیاز)

برای در امان ماندن از گرمازدگی تابستان، یکی از مناسب‌ترین و سالم‌ترین نوشیدنی‌ها، شربت خاکشیر است. این شربت از نظر طب سنتی، طبع سردی دارد و با کمی خلاقیت می‌توانید طعم‌های بسیار متنوعی برای آن ایجاد کنید. برای مثال، اضافه کردن مقداری عرق بیدمشک یا بهارنارنج به شربت خاکشیر می‌تواند عطر و طعمی ایجاد کند که تا مدت‌ها در خاطرتان بماند. در ادامه طرز تهیه شربت خاکشیر به روش های مختلف را در اسنپ فود بخوانید.

شربت خاکشیر
تعداد نفرات 6 نفر
زمان آماده سازی 15 دقیقه
میزان سختی کم

شربت خاکشیر و دوری از گرماشربت خاکشیر با آبلیمو

طرز تهیه شربت خاکشیر زعفرانی هم مشابه دستور پایین است، با این تفاوت که با افزودن ا قاشق غذاخوری زعفران دم‌کرده غلیظ، می‌توانید رنگ و لعاب شربت خاکشیر را بهتر کنید. در ادامه، مواد لازم و طرز تهیه شربت خاکشیر را بخوانید:

مواد لازم برای طرز تهیه شربت خاکشیر

اگر خواستید شربت خاکشیر بیشتری درست کنید، با حفظ نسبت‌ها، مواد را 2 یا چند برابر کنید. دقت داشته باشید که خود خاکشیر کالری چندانی ندارد و میزان کالری در هر 100 گرم آن، صفر است. افزایش کالری، بسته به مقدار شکر شربت و سایر مواد ترکیبی است. البته میزان شکر هم یک موضوع سلیقه‌ای است و بستگی به ذائقه شما دارد.

مواد لازم مقدار مورد نیاز
خاک شیر نصف لیوان
آب خنک 6 لیوان
شکر 1 لیوان
گلاب 2 قاشق غذاخوری

مراحل طرز تهیه شربت خاکشیر

برای تهیه یک شربت خاکشیر خنک و گوارای تابستانی، این مراحل را انجام دهید:

  • مرحله اول: پیش از هر چیز باید خاکشیر را با حوصله بشویید تا ریگ‌های ریز آن خارج شود. برای این منظور مقداری خاک شیر و آب سرد را در یک ظرف گود شفاف ریخته و بعد از چند ثانیه، آب آن را خالی کنید.
  • مرحله دوم: خاکشیر را به آرامی همراه با آب باقیمانده در ظرف شفاف دیگری بریزید طوری که مواد ته آن به ظرف دوم منتقل نشود.
  • مرحله سوم: مجددا در ظرف جدید، روی خاکشیر آب سرد بریزید و صبر کنید تا خاک شیر کاملا ته‌نشین شود. دوباره مثل قبل، خاکشیر را در ظرفی دیگر ریخته و ته مانده آن را دور بریزید.
  • مرحله چهارم: لازم است این کار را تا جایی تکرار کنید که آب روی خاکشیر و ته ظرف، کاملا شفاف و زلال شوند، زیرا دانه‌های ریگ و شن، کمی کدورت ایجاد کرده و قابل مشاهده هستند.
  • مرحله پنجم: در این مرحله از طرز تهیه شربت خاکشیر با آبلیمو، آب روی خاکشیر را هم دور بریزید، زیرا این آب مزه و بوی خاک می دهد.
  • مرحله ششم: خاکشیر شسته شده را همراه با شکر و آب داخل پارچی مناسب ریخته و آنقدر هم بزنید تا شکر کاملا حل شود.

نکته: می‌‌توانید از قبل، شکر و آب را روی حرارت گرم کنید و پس از سرد شدن، به خاکشیر اضافه کنید.شربت تخمه شربتی با گلاب

  • مرحله هفتم: شربت خاکشیر با آبلیمو دلچسب‌تر است. بنابراین، در پایان، مقداری گلاب و آب لیمو به شربت اضافه کنید و با افزودن چند تکه یخ، یک شربت بی‌نظیر تگری آماده کنید.

نکته: یک روش آسان برای در دسترس بودن شربت خاکشیر این است که خاکشیر شسته شده را درون قالب‌های یخ بریزید و در فریزر بگذارید. در هر بار مصرف می‌توانید این قالب‌های یخی را به شربت قند و گلاب و زعفران اضافه کرده و یک شربت خنک و گوارای تابستانی را نوش جان کنید.

طرز تهیه شربت خاکشیر برای لاغری

اگر دوست دارید از خواص خاکشیر به منظور لاغری استفاده کنید، کافیست 1 قاشق غذاخوری آبلیمو را با 2 قاشق غذاخوری خاکشیر و گلاب مخلوط کرده و این ترکیب را در یک لیوان آب ولرم بریزید. می‌توانید برای طعم بهتر، از کمی شکر هم استفاده کنید. اگر این نوشیدنی را به مدت یک ماه به صورت ناشتا مصرف کنید، به زودی اثرات آن را در زمینه کاهش وزن و سلامت بدن خواهید دید.

طرز تهیه شربت خاکشیر برای پاکسازی کبد

اگر می‌خواهید از خواص خاکشیر برای کبد چرب استفاده کنید، بهتر است آن را به صورت دمنوشی ولرم و ناشتا میل کنید. برای این منظور، مقداری خاکشیر شسته شده را در ظرفی دربسته داخل یخچال بگذارید و در هر بار استفاده، 2 تا 3 قاشق از آن را همراه با 2 لیوان آب بجوشانید و پس از ولرم شدن، آن را میل کنید. افزودن مقداری ترنجبین یا مخلوط عرق شاطره و کاسنی و همچنین، ترکیب خاکشیر با آب پنیر، نوشیدنی‌هایی قوی و موثر برای درمان کبد چرب هستند. البته به این منظور، پیش از مصرف، حتما با پزشک خود مشورت کنید.

طرز تهیه شربت خاکشیر و تخم شربتیطرز تهیه شربت خاکشیر وتخم شربتی

برای تهیه شربت تخمه شربتی با گلاب و خاکشیر، ابتدا باید تخم شربتی را هم به روش خاکشیر، بشویید. سپس، 2 پیمانه شکر را با 1 پیمانه آب ترکیب کرده و روی حرارت ملایم قرار دهید تا غلیظ شود. پس از آن، مقداری گلاب در شربت بریزید و پس از چند جوش، حرارت را خاموش کرده و شربت را کنار بگذارید تا خنک شود.

شربت خنک شده را همراه با خاکشیر و تخم شربتی شسته شده و مقداری آبلیموی تازه همراه با پالپ لیمو، داخل یک پارچ بریزید و در صورت تمایل، مقداری زعفران آب کرده به آن اضافه کنید. چند تکه یخ همراه با مقداری کافی آب در پارچ بریزید و این شربت خوشمزه را سرو کنید.

در پایان باید بگوییم که داستان شربت‌های ایرانی و سنتی به همین جا ختم نمی‌شود و اگر علاقمند به طعم‌های اصیل شربت‌های ایرانی هستید می‌توانید طرز تهیه شربت گل محمدی و همچنین، طرز تهیه شربت سکنجبین با پیمانه را هم در همین سایت ببینید.

گرمای تابستان یک لیوان شربت خاکشیر را می طلبد…

طرز تهیه شربت خاکشیر را برای شما عزیزان توضیح دادیم. البته، اگر وقت کافی برای تهیه این نوشیدنی‌های گوارا و معطر را ندارید، می‌توانید از طریق سفارش آنلاین آبمیوه ، انواع نوشیدنی‌های مورد علاقه خود را سفارش دهید.

نظرات کاربران