آخرین کلمات کلیدی جست و جو شده
داغ‌ترین‌های امروز
  • آسان ترین روش تهیه عدسی
    طرز تهیه عدسی خوشمزه و لعابدار شهریور 29, 1403
  • روش تکثیر آگلونما و آموزش قلمه زدن
    تکثیر آگلونما و آموزش 3 روش اصلی شهریور 28, 1403
  • کالباس چیست
    کالباس چیست؟ شهریور 28, 1403
صفحه پیدا نشد!
گل آلسترومریا
انواع گل و گیاه
به این مقاله امتیاز دهید
بدون نظر

معرفی گل آلسترومریا و سفر به دنیایی از رنگ‌های متنوع

مینا اسماعیل بیگی 28 فروردین 1403 6 دقیقه

اگر شما نیز یک بار گل آلسترومریا را ببینید، شیفته زیبایی و ترکیب رنگ آن خواهید شد. ابتدا باید بدانید که این گل در حدود ۵۰ گونه مختلف دارد، پس طبیعی است که رنگ‌ها و شکل‌های متنوعی از آن را شاهد باشیم. این گل معطر به آمریکای جنوبی تعلق دارد و در واقع تاریخچه گل آلسترومریا به کشورهایی مانند برزیل و شیلی باز می‌گردد. اگر شما نیز قصد دارید تا با گل زیبای آلسترومریا آشنا شوید، ادامه این مطلب از مجله اسنپ فود را دنبال کنید.

معرفی گل آلسترومریا

شاید با شنیدن نام آلسترومریا، اولین سوالی که در ذهن شما ایجاد می‌شود، این است که آلسترومریا به چه معناست؟ این گل را به افتخار یک گیاه‌شناس سوئدی نام‌گذاری کرده‌اند که سال‌ها به مطالعه و تحقیق در خانواده این گل پرداخته بود. گل آلسترومریا به عنوان نمادی از دوستی، از خود گذشتگی و دنبال کردن آرزوها شناخته می‌شود و زیبایی خیره‌کننده دارد.

عکس گل آلسترومریا

آلسترومریا از جمله گل‌هایی است که در هوای خیلی گرم فعالیت زیادی ندارد و هوای سرد را ترجیح می‌دهد. این گل پس از بریده شدن از شاخه به مدت ۱۴ روز تازه و سالم باقی می‌ماند و همین مقاومت و طول عمر در کنار طیف رنگی جذاب و متنوع، موجب شده است تا آلسترومریا به انتخابی مناسب برای باکس گل هدیه تبدیل شود.

خصوصیات گل آلسترومریا

گل آلسترومریا با رنگ‌های مختلف سفید، نارنجی، بنفش، صورتی و قرمز می‌روید و ارتفاعی بین ۶۰ تا ۱۳۰ سانتی‌متر دارد. علاوه بر گلبرگ‌ها، کاسبرگ‌های این گل نیز رنگی هستند که جلوه ظاهری آن را بسیار زیباتر می‌کند. آلسترومریا در طی یک سال می‌تواند تا ۸۰ ساقه جدید به وجود آورد که در هر شاخه بین ۵ تا ۹ گل با اندازه‌های مختلف رشد می‌کنند. داشتن ساقه‌های زیر زمینی (ریزوم) و ساختارهای ذخیره آب در ریشه را می‌توان از دیگر ویژگی‌های گل آلسترومریا دانست.

  • نام انگلیسی: Peruvian Lily, Lily of the Incas, Parrot lily
  • نام علمی: Alstroemeria
  • خانواده: Alstroemeriaceae
  • دوره زندگی: چند ساله

انواع گل آلسترومریا

گل آلسترومریا انواع مختلفی دارد و همین تنوع موجب می‌شود تا این گل را با شکل‌ها و رنگ‌های متفاوت مشاهده کنید. در جدول زیر انواع آلسترومریا را به همراه اطلاعات هر یک معرفی کرده‌ایم.

انواع گل آلسترومریا

نوع آلسترومریا ویژگی‌ها
گل آلسترومریا لیگتو

(Alstroemeria Ligtu)

ارتفاع ۹۰ سانتی‌متر، رنگ‌های مختلف (سفید، صورتی، زرد و قرمز)، گیاه پیوندی
گل آلسترومریا اینتیکانچا

(Alstroemeria inticancha)

گلبرگ‌های صورتی، مرکز گل به رنگ صورتی با شیارهای قرمز، گیاه آپارتمانی
گل آلسترومریا بنفش ارتفاع ساقه ۴۵ سانتی‌متر، رنگ بنفش و ارغوانی، گلبرگ‌های خمیده به سمت پایین
گل آلتسرومریا پرنسس دیانا

(Alstroemeria Princess Diana)

ارتفاع ۳۰ سانتی‌متر، گلبرگ‌های زرد رنگ با مرکز صورتی، حساسیت در برابر وزش باد شدید
آلسترومریا اوره

(Alstroemeria Aurea)

ارتفاع ۶۰ تا ۹۰ سانتی‌متر، خوشه‌هایی به رنگ زرد و نارنجی
گل آلسترومریا پرنسس فابیان

(Alstroemeria Princess Fabiana)

ارتفاع ۳۰ سانتی‌متر، گلبرگ‌های سفید، شکوفایی در فصل تابستان و پاییز

کاشت گل آلسترومریا

در این بخش از معرفی گل آلسترومریا به روش کاشت و تکثیر آلسترومریا می‌رسیم. سه روش کلی کاشت بافت، کاشت بذر و تقسیم ریزوم برای تکثیر گل آلسترومریا وجود دارد که در ادامه به معرفی هر یک از آن‌ها پرداخته‌ایم.

کاشت گل آلسترومریا

۱. کاشت بافت

در این روش گیاه با اهداف تجاری کشت شده و میزان تولید گل آلسترومریا انبوه است. در روش کاشت بافت گیاهانی تولید می‌شوند که در برابر ویروس و عوامل بیماری‌زا مقاوم هستند. البته توجه به نیازهای گیاه مانند دما، نور، آبیاری و… در رشد و تکثیر گل آلسترومریا نقش به سزایی دارد.

۲. کاشت بذر

این روش کاشت گیاه طولانی‌تر بوده و ممکن است عوامل مختلف منجر به ایجاد ناهنجاری در فرایند رشد گیاه شود. برای کاشت بذر آلسترومریا به روش زیر عمل کنید:

  • سطح خاک گلدان را کمی جابه‌جا کنید تا نرم شود و سپس خاک را با عمق ۱ سانتی‌متر سوراخ کنید.
  • گیاه را داخل خاک بکارید و سپس گلدان را در محیطی با دمای ۲۱ درجه سانتی‌گراد به مدت ۳ هفته قرار دهید.
  • در ۳ هفته بعدی، گل آلسترومریا باید در دمای ۵ درجه سانتی‌گراد نگهداری شود.

۳. تقسیم ریزوم

ریزوم، ساقه‌های زیر زمینی گیاه هستند که از طریق آن‌ها می‌توان به پرورش آلسترومریا پرداخت. برای این کار ریزوم باید دارای ۳ تا ۵ ساقه رویشی باشد:

  • با ابزاری تیز ریزوم را از گیاه جدا کنید.
  • ریزوم را به چند قسمت برش بزنید و دقت داشته باشید که هر قسمت دارای برگ و ریشه باشد.
  • ریزوم را در خاک بکارید و آبیاری و نوردهی آن را به شیوه درست انجام دهید تا پس از ۸ هفته گیاه رشد کند.

زمان کاشت گل آلسترومریا

هدف از کاشت این گیاه تولید برگ‌های شاخه بریده است و تابستان تا اوایل پاییز را می‌توان بهترین زمان برای پرورش آلسترومریا معرفی کرد. اگر کاشت گیاه را در فاصله ماه‌های شهریور تا مهر انجام دهید، می‌توانید در اسفند ماه در انتظار گلدهی آلسترومریا باشید. البته در برخی از گونه‌های این گیاه، گل‌دهی تداوم زیادی دارد.

علت گل ندادن آلسترومریا

گل ندادن گیاه آلسترومریا، با شرایط نگهداری از این گیاه در ارتباط است. گرمای هوا در حدود ۳۰ درجه سانتی‌‌گراد موجب توقف گلدهی آلسترومریا می‌شود. همچنین قرارگیری گیاه در معرض نور مستقیم خورشید به مدت بیش از ۷ ساعت در فصل تابستان را می‌توان دلیل ریزش غنچه‌ها معرفی کرد. آبیاری نامنظم و زیاد از حد را نیز می‌توان دیگر علت گل ندادن این گیاه دانست.

نیازهای گل آلسترومریا

حال که با شیوه تکثیر و پرورش آلسترومریا آشنا هستید، باید از نیازهای این گیاه برای رشد نیز آگاه شوید تا بتوانید به شیوه‌ای مناسب از گل نگهداری کنید. در ادامه این بخش نیازهای گیاه آلسترومریا را معرفی کرده‌ایم.

نیازهای گل آلسترومریا

آبیاری گل آلسترومریا

یکی از مهم‌ترین نکات در معرفی گل آلسترومریا را می‌توان موضوع آبیاری آن معرفی کرد. آبیاری منظم و به موقع گیاه در رشد و گلدهی آن نقش مهمی دارد. دقت داشته باشید که خاک نباید بیش از حد خشک یا غرقابی شود. آبدهی بیش از حد به آلسترومریا، موجب پوسیدگی ریشه‌ها یا ابتلا به بیماری‌های قارچی می‌شود. امکان آب دادن به این گل با روش غرقابی و قطره‌ای وجود دارد که به دلیل ریشه‌های سطحی این گل، آبیاری قطره‌ای انتخاب مناسب‌تری است.

خاک مناسب برای گل آلسترومریا

اگر در فکر تکثیر و پرورش گل آلسترومریا هستید، باید بدانید که این گل نیاز به خاک با زهکش مناسب دارد و از همین روی، خاک‌های رسی شنی، شنی و رسی سبک انتخاب‌های مناسبی هستند. از حساسیت‌های این گیاه می‌توان به شوری خاک اشاره کرد و در واقع خاک شور عامل محدودکننده برای گلدهی آلسترومریا است. همچنین خاک مناسب برای رشد این گل باید pH بین ۶ تا ۷ داشته باشد.

نور و دمای مناسب برای گل آلسترومریا

این گیاه برای گلدهی به ۱۲ساعت نور در طول روز نیاز دارد و کمبود نور گیاه موجب می‌شود تا شاخه‌های آن بدون رویش گل، افزایش یابند. نور کافی گیاه از رشد شاخه‌ها جلوگیری کرده و گلدهی آلسترومریا آغاز می‌شود. البته گاهی اوقات در تولید این گل از نور مصنوعی نیز استفاده می‌کنند.

این گیاه سرمای هوای تا ۵ درجه سانتی‌گراد را تحمل می‌کند، اما در این شرایط بخش هوایی گیاه از بین می‌رود و برای جلوگیری از یخ‌زدگی ریشه‌ها هم به لایه‌ای از کودهای گیاهی با ضخامت ۵ تا ۱۰ سانتی‌متر نیاز دارید. در فاصله ۶ هفته پس از کاشت گیاه، آلسترومریا نیازمند دمای ۱۳ درجه در طول شب و ۱۴ تا ۱۶ درجه در طی روز است. در طول تابستان دمای شبانه ۱۴ تا ۱۷ درجه و دمای روزانه ۱۷ تا ۲۲ درجه برای آلسترومریا مناسب است.

آیا گل آلسترومریا سمی است؟

گل آلسترومریا در دسته گیاهان سمی قرار نمی‌گیرد و می‌توان آن را در منزل نگهداری کرد. البته دقت داشته باشید که بلعیدن احتمالی این گل توسط کودکان یا حیوانات خانگی، موجب التهاب سیستم گوارش و مشکلات گوارشی شود؛ پس این گیاه را دور از دسترس کودکان و حیوانات خانگی قرار دهید. علت ایجاد این مشکلات گوارشی نیز با ترکیبات شیمیایی خاص موجود در آلسترومریا در ارتباط است.

آیا گل آلسترومریا سمی است؟

گل آلسترومریا، جذابیت و زیبایی خیره‌کننده!

در این مطلب به معرفی گل آلسترومریا پرداختیم و اطلاعات مختلفی درباره این گیاه را معرفی کردیم. آلسترومریا در دسته گل‌های شاخه بریده محبوب و جذاب قرار دارد و یک هدیه خاص و فوق‌العاده برای عزیزان شماست. اگر امکان کاشت این گل را ندارید، باید آن را از گل فروشی‌های مختلف در شهر تهیه کنید.

اسنپ فود کار شما برای تهیه آلسترومریا یا دیگر گل‌های مختلف را آسان کرده است تا نیازی به مراجعه حضوری به گل فروشی‌های شهر خود را نداشته باشید. برای سفارش آنلاین گل و گیاه، کافی است تا به سایت یا اپلیکیشن اسنپ فود مراجعه کرده و گل‌های موردنظر خود را تنها با چند کلیک سفارش دهید.

اشتراک:
مینا اسماعیل بیگی- 2719 مقالات

ارسال نظرات

سرویس‌های اسنپ فود

سرویس‌های اسنپ فود