آخرین کلمات کلیدی جست و جو شده
داغ‌ترین‌های امروز
  • گل بابا آدم
    گل بابا آدم و نکات مهم نگهداری مهر 25, 1403
  • معرفی بهترین رستوران های مشهد به همراه آدرس، عکس و منو مهر 25, 1403
  • جلوگیری از ریزش موی گربه
    جلوگیری از ریزش موی گربه؛ دلایل و روش های درمان مهر 25, 1403
صفحه پیدا نشد!
ترنجبین
عطاری
5/5 - (1 امتیاز)
بدون نظر

ترنجبین چیست؟ + آشنایی با خواص ترنجبین

مینا اسماعیل بیگی 22 مرداد 1403 5 دقیقه

حتما درباره استفاده از ترنجبین برای درمان زردی نوزادان شنیده‌اید، اما باید بدانید که خواص ترنجبین، خاص نوزادان نیست و این ماده طبیعی در موارد زیادی مانند ابتلا به سرفه‌های آزاردهنده، یبوست، بیماری‌های انگلی و.. به کمک شما می‌آید. به‌علاوه، ترنجبین، یک شیرین‌کننده طبیعی برای تولید گز اصفهان است و طعم بی‌نظیری به این شیرین سنتی می‌دهد. البته، مثل هر ماده طبیعی دیگری، نباید در مصرف آن زیاده‌روی کرد. ما اینجا هستیم تا اطلاعات ارزشمندی را درباره بهترین روش‌های مصرف این ماده گیاهی در اختیار شما قرار دهیم و با خواص و مضرات ترنگبین بیشتر آشنا شویم. پس تا پایان این مقاله برای اینکه بدانیم ترنجبین برای چی خوبه، همراه ما باشید.

ترنجبین چیست؟

ترنجبین، واژه معادل عربی ترانگبین است و البته این گیاه را به نام‌های دیگری مانند ترنگبین، شهد، اشترانگبین و جواسا سکر هم می‌شناسند.

ترنجبین حاوی ترکیبات قندی مختلفی مانند گلوکز، ساکاروز، فروکتوز و تری‌ساکارید است و به سرعت در آب حل می‌شود. سابق بر این از این ماده در کارخانجات قند و شکر، قند می‌گرفتند، اما امروزه فروش آن به‌عنوان یک محصول دارویی، رایج‌تر است و بازار بهتری دارد. به طور معمول، به شکل دانه‌هایی کریستالی در بازار یافت می‌شود و از سایر مشتقات آن می‌توان به عرق ترنجبین و روغن ترنجبین اشاره کرد.

خواص و طبع ترنجبین

خواص و طبع ترنجبین

ترنجبین طبیعت گرم و تر دارد و برای درمان و کنترل مشکلات زیادی می‌توان روی خواص آن حساب کرد. برای مثال، به موارد زیر توجه کنید:

ترنجبین برای نوزادان

ترنجبین، خونابه‌های دوران جنینی در معده و روده نوزادان را دفع می‌کند و یکی از معروف‌ترین و مهم‌ترین کاربردهای آن، درمان زردی نوزادان است. با‌این‌حال، حتما این کار را با مشورت متخصص انجام دهید، زیرا ترنجبین ملین است و می‌تواند باعث کم‌آبی بدن شود.

درمان سرفه هنگام سرماخوردگی

استفاده از این مان گیاهی، خشکی و عطش دوران سرماخوردگی را به نحو محسوسی کاهش می‌دهد. همچنین برای تسکین درد، سرفه‌های خشک و گلودرد هم مفید است و عفونت‌های ناشی از سرماخوردگی را کم می‌کند.

کاهش قند خون

یکی از مهم‌ترین فواید ترنجبین، کاهش قند موجود در ادرار است. بنابراین مصرف این مان گیاهی برای مبتلایان به دیابت مفید است، اما حتما باید در مورد نحوه و دوز مصرف آن با پزشک خود مشورت کنید.

پاکسازی کبد

ترکیب ترنجبین و خاکشیر، ترکیبی عالی برای پاکسازی کبد و  تصفیه خون.

درمان التهابات پوستی

این معجون، مشکلاتی مانند اگزما، کهیر و التهابات پوستی را درمان می‌کند و باعث شفافیت پوست و از بین بردن لک‌های پوستی می‌شود.

درمان یبوست

ترانگبین با حل شدن در آب، تبدیل به مایعی لزج و چسبناک می‌شود و تأثیر فوق‌العاده‌ای در روان کردن فرایند دفع و از بین بردن یبوست دارد.

درمان شوره سر

برای داشتن موهایی سالم و زیبا، روی خواص ترنجبین حساب کنید. این ماده علاوه بر تقویت رشد مو، در درمان شوره سر و خارش پوست سر هم تأثیر فوق‌العاده‌ای دارد.

درمان انگل

ترنجبین حاوی ماده‌ای به نام سانتونین است که تأثیری عالی برای از بین بردن کرم‌ها و انگل‌ها دارد. مصرف ترانگبین با آب زیره، به رفع صدای شکم کمک می‌کند.

دفع سنگ کلیه و مثانه

جوشانده ترنجبین معرق است و با مصرف عرق این مان گیاهی در یک بازه زمانی مشخص، به مقدار کم، می‌توان به دفع سنگ کلیه و مثانه کمک کرد.

این ماده گیاهی، خاصیت ضد‌عفونی‌کننده دارد و به همین دلیل مصرف آن در درمان بیماری‌های عفونی مفید است و میکروب‌ها را از بین می‌برد.

شرایط نگهداری ترنجبین

شرایط نگهداری ترنجبین

ترنجبین را در بسته‌بندی مناسب و در دمای زیر 30 درجه سانتیگراد نگهداری کنید. آن را در جایی خشک و خنک قرار دهید و دقت داشته باشید که این ماده باید از تماس مستقیم با نور خورشید و رطوبت زیاد محفوظ باشد و دور از دسترس کودکان قرار گیرد.

ترنجبین در چه غذاهایی استفاده می شود؟

معروف‌ترین کاربرد ترنجبین در تولید گز اصفهان است و گزهایی که با این روش شیرین شده‌اند، نسبت به نمونه‌های شکردار، گران‌تر و خوشمزه‌تر هستند. البته فرایند حل کردن ترنجبین، با اصولی خاص و به وسیله استادکاران ماهر گزسازی انجام می‌شود تا ضایعات گیاه خارشتر کاملا زدوده شود.

جالب است بدانید که در گذشته برای تولید گز از شیره گیاه گون یا گزانگبین استفاده می‌شد، اما امروزه به خاطر از بین رفتن زیستگاه این گیاه و کم شدن این ماده، گزانگبین جای خود را به ترنجبین داده است.

نحوه مصرف ترنجبین

نحوه مصرف ترنجبین

برای استفاده از این ماده مفید، مقداری ترنجبین را در آب جوش بریزید و هم بزنید تا کاملا حل شود. سپس، این محلول را از صافی عبور دهید و اجازه دهید مواد نامحلول موجود در آن ته‌نشین شود. آب باقیمانده، یک شیرین‌کننده طبیعی است که خواص درمانی زیادی دارد و بهترین زمان مصرف آن نیز صبح به صورت ناشتا است. فراموش نکنید که ته‌نشین این محلول باید دور ریخته شود. در ادامه، چند ترکیب مؤثر این مان گیاهی با مواد دیگر و نحوه مصرف آن‌ها را با هم مرور می‌کنیم:

  • مقداری ترنجبین را در آب حل کرده و از صافی عبور دهید. سپس کمی جوشانده آویشن را به محلول بیفزایید و هر 8 ساعت، 1 قاشق غذاخوری از این ترکیب را به‌عنوان یک شربت ضد‌سرفه طبیعی میل کنید.
  • ترنجبین را 5 ساعت در آب خیسانده و صاف کنید. سپس، 2 قاشق خاکشیر به این محلول اضافه کرده و مصرف آن را به مدت 3 هفته به صورت روزانه ادامه دهید. این ترکیب، یک روشن‌کننده طبیعی پوست است و کبد را به‌خوبی، پاکسازی می‌کند.
  • اگر به دلیل مصرف بی‌رویه چربی و شیرینی دچار جوش صورت شده‌اید، به مدت 2 هفته به صورت ناشتا، جوشانده 1 قاشق ترنجبین را با 2 قاشق غذاخوری خاکشیر مخلوط کرده و میل کنید.
  • برای درمان شوره سر و خارش پوست سر، روزانه 2 تا 3 لیوان شربت ترنجبین و خاکشیر بنوشید.
  • دوز مصرفی برای درمان یبوست با ترنجبین بین 10 تا 70 گرم است که باید بسته به شرایط مزاجی و سن بیمار توسط پزشک متخصص تجویز شود.
  • مصرف ترنگبین با آب پنیر، اخلاط سوخته بدن را دفع می‌کند و ترکیب این مان گیاهی با ماء‌الشعیر، باعث دفع اخلاط گرم از بدن خواهد شد.
  • در مواردی که ترشح ادرار بند می‌آید، استفاده از ترکیب کره و ترنجبین مفید خواهد بود.

مضرات ترنجبین

مضرات ترنجبین

استفاده کوتاه‌مدت از ترنجبین برای اکثر افراد بی‌خطر است. با‌این‌حال، نکات و محدودیت‌های زیر را هم در نظر داشته باشید:

  • مصرف ترنجبین برای مبتلایان به سرخک، بواسیر، خونریزی ادراری، اسهال خونی، آبله و حصبه ممنوع است. همچنین کسانی که دچار تب شدید هستند، باید از مصرف این مان گیاهی پرهیز کنند.
  • در صورت ابتلا به بیماری ایلئوس (انسداد روده) از این ماده گیاهی استفاده نکنید.
  • هنوز اطلاعات کافی درباره استفاده از ترنجبین در دوران بارداری و شیردهی وجود ندارد. لذا توصیه می‌شود که از مصرف خودسرانه این مان گیاهی در این دوره‌های خاص و حساس پرهیز کرده و در این مورد با پزشک خود مشورت کنید.
  • ممکن است مصرف این مان گیاهی در بعضی افراد باعث ایجاد حالاتی مانند نفخ یا تهوع شود.
  • مراقب تداخلات دارویی با ترنجبین باشید و از مصرف همزمان آن با قرص‌های مدر و داروهای ملین بپرهیزید.

خرید ترنجبین باکیفیت از اسنپ فود

متأسفانه نمونه‌های دارویی این مان گیاهی در بازار زیاد است. به‌علاوه، ترنجبین طبیعت چسبناکی دارد و ممکن است در اثر شیوه جمع‌آوری و نگهداری، آلودگی‌های مختلفی به آن نفوذ کنند. بنابراین، ترنجبین را از مراکز معتبر خریداری کرده و تاریخ انقضای روی بسته‌بندی را حتما بررسی کنید. یکی از روش‌های ساده برای این منظور، مراجعه به سایت اسنپ فود و خرید از قسمت عطاری آنلاین این سایت است. در این صورت، از امکان یک خرید آسان اینترنتی برخوردار خواهید شد و می‌توانید برندها و قیمت‌های مختلف را به راحتی با هم مقایسه کنید. امیدواریم خرید اینترنتی رضایت‌بخشی پیش رو داشته باشید.

اشتراک:
مینا اسماعیل بیگی- 2738 مقالات

ارسال نظرات

سرویس‌های اسنپ فود

سرویس‌های اسنپ فود