آخرین کلمات کلیدی جست و جو شده
داغ‌ترین‌های امروز
  • مرینیت ماهی
    مزه دار کردن ماهی با جذاب ترین طعم ها مهر 7, 1403
  • ترک عادت گاز گرفتن سگ
    ترک عادت گاز گرفتن سگ ها به طور دائمی مهر 7, 1403
  • روغن کانولا
    روغن کانولا چیست و برای چی خوبه؟ مهر 7, 1403
صفحه پیدا نشد!
رژیک غذایی بلغمی ها
عطاری
5/5 - (1 امتیاز)
بدون نظر

غذاهای ضد بلغم و برنامه غذایی برای بلغمی ها

مینا اسماعیل بیگی 02 مهر 1403 6 دقیقه

بلغمی ها چه بخورند؟ احتمالا شما نیز می‌دانید که مزاج بلغمی یکی از ۴ مزاج اصلی از نظر طب سنتی است. رژیم غذایی یکی از نکات مهم برای اصلاح غلبه بلغم محسوب می‌شود؛ برای بلغمی‌ها بایدها و نبایدهای غذایی وجود دارد تا بتوانند مشکلات ناشی از غلبه بلغم را برطرف کنند. اگر شما نیز با مزاج بلغم یا همان طبع سرد و تر درگیر هستید؛ ادامه این مطلب مخصوص شماست تا رژیم برای افراد بلغمی را بشناسید و با مصرف مواد غذایی درست، مزاج خود را تعدیل کنید؛ پس تا انتها همراه ما باشید.

مزاج بلغم چیست و چه علائمی دارد؟

پیش از آنکه به این سوال پاسخ دهیم که بلغمی ها چه بخورند ؛ ابتدا باید بدانیم که بلغم چیست؟ بلغم یکی از ۴ خلط (صفرا، دم، بلغم و سودا) طب سنتی است که به طور طبیعی در بدن وجود دارد. ترکیب درست اخلاط اربعه، موجب یک مزاج معتدل و طبیعی می‌شود. حال اگر میزان بلغم موجود در بدن یک فرد زیاد باشد، غلبه بلغم اتفاق می‌افتد و آن فرد بلغمی مزاج می‌شود.

غلبه بلغم با علائمی همچون سفیدی رنگ بدن، سرد بودن اندام‌های بدن، چاقی شکمی، کاهش سرعت هضم غذا، سرفه زیاد، جاری شدن آب دهان در هنگام خواب، افزایش ترشحات بینی، افزایش ادرار، کاهش حافظه، نبض کند، خواب‌آلودگی، احساس خستگی و ریزش مو همراه است. این علائم در اثر تجمع بلغم در تمامی بدن یا بعضی از اندام‌های خاص اتفاق می‌افتند.

ضرورت استفاده از برنامه غذایی برای غلبه بر بلغم

اینکه بلغمی ها چه بخورند اهمیت زیادی دارد، اما دلیل آن چیست؟ بلغم یکی از مزاج‌های غیرطبیعی محسوب می‌شود که بروز آن با بعضی از علائم ناخوشایند همراه خواهد بود. همچنین افراد بلغمی مزاج، بیش از دیگران در معرض ابتلا به بیماری‌های مختلف هستند؛ به ویژه زمانی که به غلبه بلغم توجه نشود.

خوردن غذاهای سرد می‌تواند مزاج بلغم را تشدید کند و باید غذاهای گرم و خشک جایگزین غذاهای سرد شوند. تغذیه سالم افراد بلغمی مزاج به تعدیل مزاج بلغم کمک می‌کند و احتمال بروز علائم آزاردهنده غلبه بلغم و عوارض این مزاج را کاهش می‌دهد. پس بلغمی مزاج‌ها باید رژیم غذایی خود را تغییر دهند تا بدن آن‌ها به حالت تعادل برسد.

غذاهای مفید برای بلغمی ها

غذاهای مفید برای بلغمی ها

در این بخش به سوال اصلی می‌رسیم که بلغمی ها چه بخورند؟ مصرف انواع غذای ضد بلغم نقشی مهم در تعدیل مزاج بلغمی‌ها دارد. مواد غذایی و غذاهای ضد بلغم را می‌توان در گروه‌های غذایی مختلف مانند میوه‌ها، سبزیجات، نوشیدنی‌ها و… دسته‌بندی کرد. در جدول زیر به معرفی بهترین مواد غذایی برای بلغمی‌ها پرداخته‌ایم:

غذاهای مفید برای بلغمی ها
غذاهای ضد بلغم انواع خورشت با ادویه‌های گرم مانند فلفل، انواع سوپ و آش با ادویه‌های گرم و غذاهای کبابی
میوه‌ها سیب، موز، به، انگور، انجیر، خربزه، توت و آناناس
سبزیجات ریحان، جعفری، کرفس، نعناع، ترخون، مرزه، سیر، مارچوبه، کلم و کدو تنبل
نوشیدنی‌ها شربت‌هایی با شیره انگور، عسل و شیره خرما و دمنوش‌های گرم
ادویه‌ها زنجبیل، زیره، هل، دارچین، موسیر و زعفران
لبنیات لبنیات طبع سردی دارند و حتما باید با مصلح‌های گرم مانند نعنا، آویشن، سیر و… مصرف شوند.

غذاهای مضر برای بلغمی ها

غذاهای مضر برای بلغمی ها

یکی از نکات مهم درباره اینکه بلغمی ها چه بخورند ، مواد غذایی مضر برای بلغمی مزاج‌ها است. مواد غذایی با طبع سرد، بلغم را تشدید می‌کنند و به همین دلیل جایی در برنامه غذایی برای بلغمی ها ندارد. البته در بعضی از مواد غذایی مانند مرغ و برنج که در روزمره ممکن است کاربرد بیشتری در برنامه غذایی ما ایرانی ها داشته باشند می توان با گرم کردن طبع برنج و یا گرفتن سردی مرغ از ضرر سردی جلوگیری کنیم. در جدول زیر مواد غذایی مضر برای بلغمی‌ها در دسته‌بندی‌های مختلف معرفی شده است:

غذاهای مضر برای بلغمی ها
غذاها اسفناج و ماست، خورشت آلو اسفناج، ماهی و آش رشته
سبزیجات خیار، کاهو، اسفناج، کدو، گشنیز و قارچ
میوه‌ها مرکبات، هندوانه، توت فرنگی، کیوی و هلو
دانه‌ها و حبوبات تخم هندوانه، تخم کاسنی، تخم خیار، تخم کاهو، تخم کدو، خرفه و دانه کدو تنبل
لبنیات و روغن‌ها شیر، ماست، کشک، پنیر و روغن دانه انگور
ادویه‌ها و چاشنی‌ها لیمو عمانی، سماق و غوره
نوشیدنی‌ها دوغ، لیموناد، شربت عناب، شربت آلبالو، آب با درجه حرارت کمتر از دمای بدن مانند آب یخ

رژیم غذایی برای مزاج بلغمی

بلغمی ها چه بخورند و برنامه غذایی خود را چگونه تنظیم کنند؟ یک برنامه غذایی روزانه از ۳ وعده اصلی صبحانه، ناهار و شام تشکیل می‌شود که در هر وعده باید به سراغ مواد غذایی با طبع گرم بروید. در رژیم غذایی بلغمی ها، دمنوش‌های گرم نیز نقش مهمی دارند و با علائم غلبه بلغم مانند اضافه وزن و چاقی نیز مقابله می‌کنند. در ادامه این بخش، درباره برنامه غذایی بلغمی ها به طور مفصل صحبت کرده‌ایم.

بهترین صبحانه برای بلغمی ها

تغذیه سالم افراد بلغمی مزاج

در برنامه غذایی برای بلغمی ها ، ابتدا باید به دنبال صبحانه‌های گرم و مفید باشید. صبحانه وعده غذایی مهمی است که انرژی موردنیاز برای طول روز را فراهم می‌کند. با خوردن یک صبحانه مفصل و مقوی با طبع گرم، می‌توانید علائم بلغم مانند خستگی و خواب‌آلودگی را در طول روز کاهش دهید. برای خوردن یک صبحانه ضد بلغم، موارد زیر را پیشنهاد می‌کنیم:

  • ارده، شیره خرما و شیره انگور
  • تخم مرغ عسلی
  • پنیر با گردو یا زیره، در کنار شیر گرم با عسل یا گلاب
  • حریره بادام
  • فرنی
  • شله زرد
  • نان، پنیر و سبزی

بهترین نهار یا شام برای بلغمی ها

برنامه غذایی برای بلغمی ها

در رژیم لاغری بلغمی مزاج ها، وعده غذایی ناهار و شام اهمیت زیادی دارد. در این دو وعده باید به سراغ غذاهایی بروید که طبع گرمی دارند. گرمی غذا با سردی مزاج بلغم مقابله می‌کند و نتیجه آن تعدیل مزاج است. از جمله غذاهای مفید برای بلغمی‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • انواع خورش همراه با ادویه‌های گرم
  • انواع خورش با سبزیجاتی مانند اسفناج، جعفری، ریحان، مرزه، تره، نعناع، شوید، ترخون، شنبلیله و کرفس
  • فسنجان با مخلوطی از بادام و گردو
  • گوشت مرغ با ادویه‌های گرم
  • انواع غذا‌های کبابی
  • انواع آش و سوپ با ادویه‌های گرم و خشک

دمنوش های مناسب بلغمی ها

دمنوش های مناسب بلغمی ها

دمنوش‌های مناسب بلغم از یک سو از تجمع بلغم در بدن جلوگیری می‌کنند و از سوی دیگر موجب کاهش وزن و لاغری می‌شوند. این دمنوش های مناسب بلغمی ها شامل موارد زیر است:

نکات و توصیه‌های غذایی به افراد بلغمی مزاج

بلغمی ها چه بخورند

علاوه بر غذاهای مفید و مضر و رعایت یک رژیم غذایی مناسب بلغمی‌ها، رعایت بعضی نکات تغذیه‌ای نیز برای این افراد اهمیت دارد. از جمله توصیه‌ها و نکات مهم برای بلغمی‌ها به موارد زیر توجه کنید:

  • روزی دو وعده غذا بخورید و حداقل ۱۰ تا ۱۲ ساعت، بین وعده‌هایی غذایی خود فاصله بیندازید.
  • در صورت گرسنگی بین وعده‌های غذایی خود، میوه یا سالاد بخورید.
  • غذاهای سرشار از پروتئین و فیبر مانند گوشت، میگو، جگر و تخم مرغ را در رژیم غذایی خود افزایش دهید.
  • دمنوش‌های گرم مانند دمنوش بابونه، گل گاو زبان، دمنوش زنجبیل و… را در برنامه غذایی خود جای دهید.
  • نیم ساعت قبل از غذا و ۱ تا ۲ ساعت بعد از غذا، آب نخورید.
  • از خواب زیاد بپرهیزید و صبح‌ها قبل از طلوع آفتاب بیدار شوید.
  • سونا یا حمام گرم و خشک به افراد بلغمی مزاج توصیه می‌شود.

سخن پایانی

در این مطلب از مجله اسنپ فود به این سوال پاسخ دادیم که بلغمی ها چه بخورند و بایدها و نبایدها در رژیم غذایی برای مزاج بلغمی را بررسی کردیم. همان‌طور که گفته شد، مواد غذایی نقش مهمی در کنترل بلغم دارند که یک گروه از این مواد غذایی، دمنوش‌های گیاهی مانند گل گاو زبان و بابونه هستند. شما می‌توانید این دمنوش‌ها را به سادگی در منزل تهیه کنید و از خواص آن‌ها برای اصلاح مزاج خود بهره‌مند شوید.

برای تهیه دمنوش‌های گیاهی نیز به گیاهان و ترکیباتی نیاز دارید که در عطاری‌ها عرضه می‌شوند. البته برای خرید این گیاهان مفید، نیازی به خروج از منزل و سر زدن به عطاری‌های مختلف ندارید. سفارش از عطاری آنلاین اسنپ فود کار شما را برای خرید گیاهان دارویی مختلف آسان کرده است. شما می‌توانید هر آنچه را که نیاز دارید، به صورت آنلاین سفارش دهید و آن را در محل آدرس خود تحویل بگیرید.

اشتراک:
مینا اسماعیل بیگی- 2729 مقالات

ارسال نظرات

سرویس‌های اسنپ فود

سرویس‌های اسنپ فود