آخرین کلمات کلیدی جست و جو شده
داغ‌ترین‌های امروز
  • گل بابا آدم
    گل بابا آدم و نکات مهم نگهداری مهر 25, 1403
  • معرفی بهترین رستوران های مشهد به همراه آدرس، عکس و منو مهر 25, 1403
  • جلوگیری از ریزش موی گربه
    جلوگیری از ریزش موی گربه؛ دلایل و روش های درمان مهر 25, 1403
صفحه پیدا نشد!
خواص سیرابی
پروتئین
5/5 - (1 امتیاز)
بدون نظر

15 خاصیت سیرابی برای سلامتی

مینا اسماعیل بیگی 24 مهر 1403 7 دقیقه

آیا می‌دانید که سیرابی در گذشته، یک غذای محبوب در مهمانی‌ها بوده است؟ بعضی افراد عاشق این غذا هستند و بعضی حتی تحمل بوی آن را ندارند. در‌هر‌حال، باید بدانید که خواص سیرابی ، آن را تبدیل به غذایی خاص و متمایز در میان انواع غذاهای پروتئینی کرده است و این خواص چیزی نیست که به‌سادگی بتوان از کنار آن‌ها عبور کرد. بنابراین، چه سیرابی را دوست داشته باشید و چه از آن متنفر باشید، پیشنهاد می‌کنیم این مقاله اسنپ فود را تا انتها بخوانید و با دید بازتری درباره افزودن این غذا به برنامه غذایی خود فکر کنید.

سیراب شیردان چیست؟

سیراب شیردان چیست؟

سیراب شیردان که به آن شکمبه هم می‌گویند، اولین بخش از معده چند‌بخشی نشخوارکنندگانی مانند گاو و گوسفند است. این قسمت، انشعابی از مری گاو یا گوسفند است و گنجایشی برابر یک‌هفتم وزن حیوان دارد. سیرابی، طعمی خنثی و بافتی جویدنی دارد و وقتی با پیاز و انواع ادویه‌جات پخته شود، طعم فوق‌العاده‌ای پیدا می‌کند. با‌این‌حال، یکی از چالش‌های مصرف سیرابی، پاک کردن آن است که خیلی‌ها از آن فراری هستند. برای سهولت کار، یک پیشنهاد عالی برای شما داریم. وارد سایت اسنپ فود شوید و به بخش سفارش آنلاین پروتئین بروید. در آنجا، انواع بسته‌بندی‌های آماده و پاک شده سیرابی را خواهید دید که منتظر کلیک‌های شما برای سفارش هستند.

البته اگر برای درست کردن این خوراک لذیذ در منزل وقت ندارید، راه دیگری هم وجود دارد و می‌توانید با سفارش آنلاین غذا از اسنپ فود، یک یا چند پرس سیرابی خوشمزه و خوش‌عطر و بو را به صورت آنلاین خریداری کنید و درب منزل تحویل بگیرید.

ارزش غذایی سیرابی

سیرابی فواید زیادی برای بدن دارد و استفاده از آن در برنامه غذایی، به بهبود سلامت عمومی بدن کمک می‌کند. در این قسمت، جدول ارزش غذایی 100 گرم سیرابی را با هم می‌بینیم:

مواد مغذی مقدار در 100 گرم
کالری 89 واحد
چربی کل 3.9 گرم
کلسترول 127.00 میلی‌گرم
کربوهیدرات 0 گرم
قندها 0 گرم
پروتئین 13 گرم
ویتامین E 0.09 میلی گرم
ویتامین B2 0.067 میلی گرم
ویتامین B3 0.828 میلی گرم
ویتامین B9 4.00 میکروگرم
کلسیم 72.00 میلی‌گرم
آهن 0.62 میلی‌گرم
مس 0.07 میلی گرم
منیزیم 14.00 میلی‌گرم
پتاسیم 70.00 میلی‌گرم
فسفر 67.00 میلی‌گرم
سدیم 441.00 میلی‌گرم
روی 1.48 میلی‌گرم
سلنیوم 13.80 میکروگرم
آب 82.59 گرم

ارزش غذایی سیرابی

خواص سیرابی

سیرابی فواید زیادی برای بدن دارد که در این قسمت به چند مورد مهم اشاره می‌کنیم:

1. خواص سیرابی برای تقویت سیستم ایمنی

سیرابی حاوی ویتامین C است. این آنتی‌اکسیدان قوی، نقش مؤثری در حفظ سلامتی سلول‌ها و بافت‌های بدن دارد. همچنین این غذای لذیذ، مقادیر فراوانی ویتامین E را در خود جای داده که تأثیر قابل‌توجهی در کاهش بروز بیماری‌های قلبی – عروقی، بیماری‌های التهابی و برخی سرطان‌ها دارد. علاوه بر این‌ها، از وجود سلنیوم و روی در این غذا غافل نشوید. روی در فرایند ساخت بسیاری از آنزیم‌های ضروری بدن دخیل است و سلنیوم به‌عنوان یک آنتی‌اکسیدان در بدن عمل می‌کند. تمام موادی که نام بردیم، در نهایت، باعث تقویت سیستم ایمنی بدن می‌شوند و شرایط سلامت عمومی را بهبود می‌بخشند.

2. خواص سیرابی در درمان کم خونی

سیرابی سرشار از مس، آهن، ویتامین B12 و ویتامین B9 یا همان اسید فولیک است. تمام این مواد از عوامل مهم تولید هموگلوبین در خون هستند و باعث افزایش مقدار این پروتئین در خون و درمان کم‌خونی می‌شوند. برای مثال با خوردن 140 گرم سیرابی، 64 درصد نیاز روزانه بدن به ویتامین B12 تأمین می‌شود.

3. خواص سیرابی برای سلامت روان

مواد مغذی و ویتامین‌های موجود در سیرابی، نقش مهمی در افزایش تولید هورمون سروتونین یا هورمون شادی دارند و باعث کاهش احساس افسردگی می‎شوند. حتی برخی تحقیقات نشان می‌دهند که مصرف این غذا، ریسک ابتلا به بیماری‌های روانی را هم کاهش می‌دهد؛ هرچند که در‌این‌باره، تحقیقات بیشتر و جامع‌تری لازم است.

4. خواص سیرابی برای گوارش

خواص سیرابی برای گوارش

ویتامین B12، اسید فولیک و آهن موجود در سیرابی، نقش مهمی در افزایش سلامت دستگاه گوارش دارند. به‌علاوه، سیرابی به راحتی هضم می‌شود و به خوبی با معده‌های حساس سازگار است. خوردن سیرابی، علائم اسهال، نفخ و رفلاکس اسید معده را کاهش می‌دهد. همچنین پروبیوتیک‌های موجود در این غذا، باکتری‌های مفیدی هستند که به سلامت روده‌ها و بهبود هضم غذا کمک می‌کنند و بیماری‌هایی مانند کولیت روده را بهبود می‌بخشند.

نکته: توجه داشته باشید که سیرابی به تنهایی مشکلاتی مانند زخم معده و زخم اثنی عشر را درمان نمی‌کند، اما خواص سیرابی برای معده و گوارش باعث شده که بتوان از آن به‌عنوان یک مکل درمانی سودمند استفاده کرد.

5. خواص سیرابی برای کاهش التهاب

التهاب باعث آسیب به دیواره عروق و رسوب کلسترول بر روی آن می‌شود و زمینه ابتلا به بیماری‌های قلبی – عروقی را افزایش می‌دهد. خوشبختانه سیرابی حاوی ویتامین E و سلنیوم است. این مواد، التهاب‌های بدن را کاهش می‌دهند و در پیشگیری از ابتلا به این بیماری‌ها مؤثرند.

6. خواص سیرابی برای پوست

سیرابی حاوی ترکیبات آنتی‌اکسیدانی، ویتامین E و آمینواسیدهای فراوانی است که به سلامت پوست کمک می‌کنند. برای مثال، آمینواسیدها، نقش مهمی در ساخت پروتئین‌ها و الیاف پوستی دارند و باعث تقویت بافت پوست می‌شوند. آنتی‌اکسیدان‌ها، التهاب در بافت پوست را کاهش می‌دهند و ویتامین E جلوی آسیب ناشی از رادیکال‌های آزاد را که بر اثر عواملی مانند آلودگی هوا و پرتوهای UV ایجاد می‌شود، می‌گیرد.

7. خواص سیرابی برای سلامت موها

اگر دچار ریزش مو هستید یا احساس می‌کنید که موهایتان مثل سابق ضخیم و شاداب نیست، از فواید سیرابی غافل نشوید. این غذای مقوی، منبعی غنی از پروتئین است که به افزایش ضخامت و قدرت موها کمک می‌کند. همچنین مقادیر زیادی آهن، منیزیم و سلنیوم دارد. بنابراین، مصرف آن به پرپشت شدن موها و جلوگیری از ریزش مو کمک خواهد کرد.

8. خواص سیرابی برای مفاصل

سیرابی حاوی ترکیباتی به نام‌های گلیکوزامین و کندروئیتین است. این مواد دو جزء کلیدی در بهبود عملکرد مفاصل هستند و به بهبود وضعیت التهابی آن‌ها کمک می‌کنند. به طور مشخص‌تر، کندروئیتین، نقش آنتی‌اکسیدانی دارد و باعث کاهش التهاب مفاصل و تسکین درد آن‌ها می‌شود. گلیکوزامین هم یکی دیگر از مواد مغذی موجود در سیرابی است که به ساختار غضروف مفاصل کمک می‌کند و باعث بهبود شکل مفاصل و عملکرد آن‌ها می‌شود.

خواص سیرابی برای مفاصل

9. خواص سیرابی در کنترل وزن

سیرابی غذایی کم‌کالری است که در مقایسه با سایر غذاهای حیوانی، چربی کمتری دارد. به‌علاوه، این خوراکی مغذی سرشار از پروتئین است و در هر 85 گرم از آن، 10 گرم پروتئین وجود دارد. این مقدار، تأمین‌کننده 20 درصد از نیاز بدن به این درشت ‌مغذی مهم است و باعث سیری طولانی‌مدت و میل کمتر به خوردن تنقلات می‌شود. بنابراین گنجاندن سیرابی در رژیم غذایی به مدیریت بهتر وزن کمک می‌کند.

10. خواص سیرابی برای کبد

سیرابی منبعی غنی از انواع ویتامین‌ها، مواد معدنی و ترکیبات آنتی‌اکسیدانی است و در مقایسه با سایر منابع حیوانی، چربی کمتری دارد. با‌این‌حال، زیاده‌روی در مصرف سیرابی درست نیست و خطر ابتلا به بیماری کبد چرب را افزایش می‌دهد.

11. خواص سیرابی برای مردان

یکی دیگر از خواص سیراب شیردان، افزایش کیفیت اسپرم و قدرت باروری در مردان است. همچنین این غذا، میل جنسی در مردان را افزایش می‌دهد و مشکل زودانزالی را برطرف می‌کند. بنابراین، اهمیت مصرف سیرابی برای مردان را جدی بگیرید.

12. خواص سیرابی برای کودکان

سیرابی یکی از بهترین غذاها برای کودکان و نوجوانان در حال رشد است. در واقع، مواد معدنی، ویتامین‌ها و آمینواسیدها موجد در این غذا، بسیاری از نیازهای ضروری بدن کودک را تأمین می‌کنند و باعث می‌شوند که فرایند رشد آن‌ها با کیفیت بهتری صورت گیرد.

13. خواص سیرابی برای مغز و اعصاب

خوردن حداقل یکبار سیرابی در طول هفته، عملکرد مغز را بهبود می‌بخشد و خطر ابتلا به آلزایمر را کم می‌کند. این غذا، سلول‌های مغزی را ترمیم می‌کند و باعث تقویت حافظه می‌شود. همچنین حاوی مواد معدنی مهمی مانند روی، سلنیوم و منگنز است که عملکرد مغز را بهبود می‌بخشند و خطر ابتلا به تورمورهای مغزی را کم می‌کنند.

14. خواص سیرابی در پیشگیری و بهبود سرطان

ویتامین‌ها و ترکیبات آنتی‌اکسیدانی سیرابی، جلوی آسیب به DNA و ابتلا به سرطان را می‌گیرند. همچنین یکی دیگر از فواید سیرابی آن است که باعث کاهش عوارض شیمی درمانی می‌‌شود و توان و انرژی از دست رفته بدن را تأمین می‌کند. با‌این‌حال، قبل از شروع مصرف سیرابی پس از شیمی درمانی، با پزشک خود مشورت کنید.

15. خواص سیرابی در ترمیم عضلات

خواص سیرابی در ترمیم عضلات

مصرف سیراب شیردان، فرایند کلاژن‌سازی در بدن را افزایش می‌دهد و باعث ترمیم عضلات و بافت‌های بدن می‌شود. همچنین سرعت بهبود زخم‌ها را بیشتر می‌کند. بنابراین، افرادی که از آسیب‌های عضلانی رنج می‌برند و ورزشکاران، نباید از خواص سیرابی غافل شوند.

مضرات سیرابی

در کنار توجه به فواید سیرابی، از محدودیت‎ها و ممنوعیت‌های خوردن این غذا هم غافل نشوید و موارد زیر را در نظر داشته باشید:

  • ممکن است برخی افراد با خوردن سیرابی دچار حساسیت غذایی شوند.
  • از گذشته‌های دور، مصرف سیرابی برای زنان باردار برای جلوگیری و تسکین حالت تهوع صبحگاهی تجویز می‌شده و بسیار مؤثر بوده است. با‌این‌حال، بهتر است برای مصرف سیرابی در بارداری و دوران شیردهی، حتما با پزشک خود مشورت کنید.
  • زیاده‌روی در مصرف سیرابی برای مبتلایان به فشار خون بالا مضر است.
  • سیرابی منبعی غنی از پتاسیم است و ممکن است با برخی داروها تداخل داشته باشد. بنابراین، بهتر است افرادی که مبتلا به بیماری‌های قلبی یا کلیوی هستند و دارو مصرف می‌کنند، پیش از مصرف این غذا با پزشک خود مشورت کنند. همچنین مراقب تداخلات دارویی سیرابی با داروهای خواب‌آور و داروهای تنظیم‌کننده فشار خون هم باشید.
  • خوراک سیراب شیردان، کلسترول نسبتا زیادی دارد. برای مثال، یک وعده 140 گرمی از این غذا، حاوی 178 میلی‌گرم کلسترول است و این مقدار، حدود یک سوم مقدار توصیه‌شده برای مصرف کلسترول در طول روز را تأمین می‌کند. برخی افراد با دریافت این مقدار کلسترول مشکلی ندارند و بدن آن‌ها به راحتی این ماده را پردازش می‌کند. با‌این‌حال، بعضی بدن‌ها هم به دریافت این مقدار کلسترول، واکنش خوبی نشان نمی‌دهد و این موضوع، بخصوص درباره افرادی که کلسترول بالایی دارند، صادق است. بنابراین، به این افراد توصیه می‌شود که پیش از مصرف سیرابی، حتما با پزشک خود مشورت کنند.

سیرابی را وارد برنامه غذایی خود کنید…

در این مطلب درباره خواص سیرابی و مضرات آن صحبت کردیم. شاید خیلی از شما با شنیدن نام سیرابی، به یاد همان خوراک معروف آبکی که گاهی در میان آن چند تکه جگر سفید هم پیدا می‌شود، می‌افتید. البته این یکی از جذاب‌ترین حالت‌های سرو این غذای لذیذ است، با‌این‌حال، برای خوردن سیرابی، روش‌های دیگری هم وجود دارد. برای مثال می‌توانید کالباس خانگی سیرابی درست کنید یا با ترکیب سیرابی، پیاز، سیر و گوجه‌فرنگی، یک خورش سنتی ایتالیایی بپزید. به‌هر‌حال، همان‌طور که خواندید این غذا، فواید زیادی برای بدن دارد و گنجاندن آن در برنامه غذایی خانواده، نشانه هوشمندی شما به‌عنوان یک کدبانوی ایرانی است.

اشتراک:
مینا اسماعیل بیگی- 2738 مقالات

ارسال نظرات

سرویس‌های اسنپ فود

سرویس‌های اسنپ فود