‌عرق خارشتر با هزار و یک خاصیت بی نظیر و نحوه استفاده

عرق خارشتر
دسته بندی: دسته‌بندی نشده
2/5 - (2 امتیاز)

عرق خارشتر یکی از عرقیجات گیاهی مفید است که شاید کمتر درباره آن شنیده باشید و از زمان‌های قدیم تاکنون، مورد توجه اطبای طب سنتی بوده است. این گیاه آرام‌بخش، خاصیت ضد التهابی دارد، یک ضد‌عفونی‌کننده قوی است و برای چربی‌سوزی هم می‌توانید روی آن حساب کنید. البته خواص عرق خارشتر به این موارد محدود ختم نمی‌شود و اگر تا پایان این مقاله اسنپ فود همراه ما باشید، با زیر و بم‌های این عرق گیاهی مفید، بیشتر آشنا خواهید شد و اطلاعات کامل‌تری در‌این‌باره دریافت خواهید کرد.

معرفی عرق خارشتر

خارشتر گیاهی پایا از خانواده باقلاییان است که آن را با نام «آدور» یا «علف ترنجبین» هم می‌شناسند. نام علمی این گیاه،«Alhagi» است و در دسته بنشن‌ها جای می‌گیرد. خارشتر، بوته‌هایی نیمه درختچه‌ای و نیمه‌چوبی دارد که ارتفاع آن‌ها بین 50 تا 150 سانتی‌متر متغیر است. این گیاه ساقه‌هایی سبز‌رنگ با خارهایی تیز و نوک زرد دارد؛ میوه آن هم شبیه فندق ناشکوفا بوده و رنگ آن کدر و به صورت قهوه‌ای مایل به قرمز است. جالب است بدانید که ریشه‌های عمیق خارشتر ممکن است تا عمق 5 تا 7 متر در زمین نفوذ کنند. گل‌های گیاه نیز با پایه‌ای باریک و کوتاه روی ساقه می‌رویند و رنگ آن‌ها از صورتی تا قهوه‌ای مایل به قرمز متغیر است.

معرفی عرق خارشتر

خارشتر، علف هرز مزارع غلات و چغندر است و از آن به‌عنوان یک علوفه خوراکی برای دام‌ها به ویژه بز استفاده می‌شود. این گیاه، مقامت خوبی نسبت به سرما و کم‌آبی دارد و در شوره‌زارهای ایران، عربستان، سوریه، هند، پاکستان و صحرای سینا، تا ارتفاع 400 متری از سطح دریا می‌روید.

عرق خارشتر، حاصل جوشاندن و تقطیر عصاره این گیاه است که طبعی بسیار گرم و خشک داشته و حاوی ترکیبات آنتی‌اکسیدانی و مواد مغذی فراوان است. البته نباید در مصرف آن زیاده‌روی کرد و برای تعدیل طبع هم می‌توان مقدار مساوی عرق کاسنی به آن افزود. این نکته را هم اضافه می‌کنیم که عرق خارشتر، ماندگاری بیشتری نسبت به خود گیاه دارد و طعم آن هم بهتر است.

شرایط نگهداری عرق خارشتر

شرایط نگهداری از عرق خارشتر اصلا سخت نیست؛ این عرق گیاهی را در یک بطری شیشه‌ای با درب محکم ریخته و در مکانی خشک و خنک قرار دهید.

شرایط نگهداری عرق خارشتر

خواص عرق خارشتر

استفاده از این عرق گیاهی در طب سنتی کاربردهای فراوانی دارد و آنچه در ادامه می‌آید، مهم‌ترین مواردی است که می‌توان به آن‌ها اشاره کرد:

  • عرق خارشتر به بهبود سلامت گوارش کمک می‌کند و در درمان مشکلاتی مانند سوء‌هاضمه، نفخ، ناراحتی معده و… مفید است.
  • این عرق مفید گیاهی به تنظیم چرخه قاعدگی کمک کرده و دردها و ناراحتی‌های مربوط به این دوره را کاهش می‌دهد.
  • استفاده از عرق خارشتر برای مدیریت شرایط حاد تنفسی مانند آسم، برونشیت و سرفه مفید است.
  • برای مدیریت وزن خود هم می‌توانید روی خواص عرق خارشتر حساب کنید؛ زیرا این عرق گیاهی، به بهبود فرایند هضم غذاها و افزایش متابولیسم بدن کمک می‌کند.
  • این عرق گیاهی، غنی از ترکیبات آنتی‌اکسیدانی است و به همین دلیل، علائم پیری را به تأخیر می‌اندازد.
  • برای درمان عفونت‌های معده و روده هم می‌توانید به سراغ عرق خارشتر بروید؛ زیرا این عرق گیاهی به‌عنوان یک ضد میکروب وارد عمل شده و فرایند بهبود را سرعت می‌بخشد.
خواص عرق خارشتر
  • خواص آنتی‌اکسیدانی و ضد التهابی ترکیباتی مانند فلاونوئیدها، آلکالوئیدها و ساپونین موجود در عرق خار شتر، تأثیر مثبتی در درمان کبد چرب دارند. این ترکیبات، باعث کاهش استرس اکسیداتیو شده و التهاب موجود در کبد را فرو می‌نشانند. همچنین استفاده از این عرق گیاهی، سوخت و ساز چربی را در بدن به تعادل می‌رساند و تجمع چربی در سلول های کبدی را کاهش می‌دهد.
  • خاصیت ضد‌عفونی‌کننده این عرق گیاهی، باعث کاهش رشد باکتری‌ها در ناحیه واژن می‌شود و خاصیت ضد التهاب آن، به تسکین علائم التهابات واژنی کمک می‌کند.
  • عرق گیاهی خارشتر، یک تصفیه‌کننده طبیعی خون است و به دفع سموم بدن کمک می‌کند. بنابراین استفاده از آن در مواقع بالا رفتن ناگهانی فشار خون مفید بوده و به بدن کمک می‌کند تا فشار خون را در سطح متعادلی نگه دارد.
  • این عرق گیاهی حاوی ترکیباتی عالی مانند فلاونوئیدها و ساپونین است. این ترکیبات، به پیشگیری و انحلال سنگ‌های کلیوی کمک می‌کنند. خاصیت ادرارآور این عرق گیاهی هم باعث بیرون راندن سنگ‌های مزاحم از طریق ادرار می‌شود و خاصیت ضد التهاب آن، درد و ناراحتی ناشی از سنگ کلیه را تسکین می‌دهد.
  • خاصیت ضد التهاب عرق خارشتر به کاهش التهاب‌های پوستی کمک می‌کند و می‌توان از آن به صورت موضعی برای بهبود مشکلاتی مانند اگزما و پسوریازیس استفاده کرد. همچنین خاصیت ضد التهابی این عرق گیاهی به کنترل و بهبود درد مفاصل و بیماری آرتریت روماتوئید کمک می‌کند.
  • عرق خار شتر یک آنتی‌بیوتیک طبیعی است و مصرف آن، سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کند.

نحوه مصرف عرق خار شتر

میزان مصرف این عرق گیاهی وابسته به وضعیت سلامتی و سن شما است. آنچه در ادامه می‌آید، چند توصیه عمومی است و استفاده مداوم و طولانی‌مدت از این عرق گیاهی، به‌هیچ‌وجه توصیه نمی‌شود. باز هم تأکید می‌کنیم که پیش از مصرف عرق خارشتر، با پزشک خود مشورت کرده و طبق نظر او رفتار کنید.

  • مصرف روزانه نصف لیوان عرق گیاهی خارشتر همراه با نصف لیوان آب، به چربی‌سوزی بیشتر کمک کرده و وزن شما را کاهش خواهد داد. البته برای تعدیل گرمای زیاد این عرق گیاهی، می‌توان مقداری عرق کاسنی هم به این ترکیب اضافه کرد.
  • استفاده روزانه 2 فنجان عرق خارشتر، به دفع سنگ کلیه کمک می‌کند. البته این را هم در نظر داشته باشید که ممکن است زیاده‌روی در مصرف این عرق گیاهی، تأثیر عکس داشته و باعث ایجاد بیماری‌های کلیوی شود.
نحوه مصرف عرق خار شتر
  • در صورتی که هدف شما از مصرف عرق گیاهی خارشتر، بهبود بیماری‌های کبدی است، بعد از غذا از آن استفاده کنید.
  • به طور کلی، بهترین زمان‌های مصرف این عرق گیاهی، صبح به صورت ناشتا، یکی دو ساعت بعد از غذا و شب قبل از خواب است که بسته به مشکل شما و نظر پزشک، تجویز می‌شود.

مضرات عرق خارشتر

مراقب عوارض و محدودیت‌های مصرف عرق خارشتر باشید و در‌این‌باره، نکات زیر را جدی بگیرید:

  • بهتر است بانوان باردار یا شیرده از مصرف این عرق گیاهی خودداری کنند.
  • گفتیم که عرق گیاهی خارشتر، ادرارآور است؛ بنابراین زیاده‌روی در مصرف آن، مشکل کم‌آبی بدن را به‌دنبال خواهد داشت. بنابراین درباره دوز مصرف مناسب این عرق گیاهی با پزشک خود مشورت کنید.
  • مراقب تداخلات دارویی با این عرق گیاهی باشید و در صورت مصرف داروهای دیابت، داروهای خواب‌آور و ضد استرس، داوری زخم معده و… پیش از مصرف عرق خارشتر با پزشک خود مشورت کنید.
مضرات عرق خارشتر
  • مصرف این عرق گیاهی برای مبتلایان به بواسیر، اسهال خونی، خون ادراری، حصبه و آبله ضرر دارد.
  • ممکن است زیاده‌روی در مصرف عرق خارشتر، فرد را مبتلا به عوارض مصرف بیش از اندازه گرمی‌جات کند. این عوارض در قالب تهوع، استفراغ، دانه‌های پوستی و… بروز می‌کنند و احتمال ایجاد آن‌ها در افراد گرم‌مزاج بیشتر است.
  • مراقب واکنش‌های آلرژیک نسبت به این عرق گیاهی باشید و در صورت بروز حساسیت، مصرف آن را متوقف کرده و به پزشک مراجعه کنید.

آیا برای سفارش یک عرق خارشتر باکیفیت آماده اید؟

اگر قصد خرید عرقیجات گیاهی باکیفیت همچون عرق گیاهی خارشتر را دارید، خرید اینترنتی از سایت اسنپ فود را فراموش نکنید. برای این منظور، کافی است وارد سایت شده و به بخش عطاری آنلاین بروید. در این صورت، با صفحات اختصاصی عطاری‌های بسیاری مواجه خواهید شد که امکان خریدی راحت، به‌صرفه و مطمئن را برایتان فراهم می‌کنند. استفاده از این امکان اینترنتی، زحمت خرید حضوری را کم می‌کند و صرفه‌جویی قابل توجهی در وقت و انرژی خود خواهید داشت.

نظرات کاربران