آخرین کلمات کلیدی جست و جو شده
داغ‌ترین‌های امروز
  • گل بابا آدم
    گل بابا آدم و نکات مهم نگهداری مهر 25, 1403
  • معرفی بهترین رستوران های مشهد به همراه آدرس، عکس و منو مهر 25, 1403
  • جلوگیری از ریزش موی گربه
    جلوگیری از ریزش موی گربه؛ دلایل و روش های درمان مهر 25, 1403
صفحه پیدا نشد!
عرق نعناع
دانستنی ها و راهنماها
به این مقاله امتیاز دهید
بدون نظر

دانستنی های مفید درباره عرق نعناع و خواص آن

مینا اسماعیل بیگی 01 خرداد 1403 8 دقیقه

اغراق نیست اگر بگوییم عرق نعناع ، یکی از پرمصرف‌ترین عرقیجات گیاهی در منزل است و شاید کمتر کسی پیدا شود که این طعم تند و نافذ را نچشیده باشد. اما خواص عرق نعناع چیست و نحوه مصرف آن چطور است؟ آیا زیاده‌روی در مصرف این عرق گیاهی مضر است و چطور باید یک عرق نعنا اصل را از انواع تقلبی تشخیص دهیم؟ این‌ها سوالاتی است که با خواندن این مقاله اسنپ فود به پاسخ آن‌ها می‌رسید؛ پس با ما همراه باشید.

معرفی عرق نعناع

نعناع با نام علمی «Mentha»، گیاهی علفی از تیره نعنائیان است که ریشه‌هایی هوایی و ساقه‌هایی مستقیم دارد. این گیاه، هم به صورت خودور و هم به صورت پرورشی می‌روید و خواص و عطر و بوی نوع وحشی آن بیشتر است. ساقه این گیاه و برگ‌های دوکی‌شکل و کرکی آن، خوراکی و دارویی بوده و عطر و بوی فوق‌العاده‌ای دارند.

معرفی عرق نعناع

عرق نعناع حاصل جوشاندن برگ‌های این گیاه با آب خالص و سپس، تقطیر بخار آب است که می‌تواند به صورت سنتی یا صنعتی انجام گیرد. در این فرایند، اسانس برگ‌ها وارد آب شده و بسیاری از خواص درمانی این گیاه به عرق آن هم منتقل خواهد شد.

شرایط نگهداری عرق نعناع

رعایت اصول صحیح در نگهداری عرقیجات گیاهی، کیفیت و عطر و بوی آن‌ها را برای مدت طولانی‌تری حفظ می‌کند. عرق گیاهی نعناع هم از این قاعده مستثنی نیست و لازم است برای نگهداری آن به نکات زیر توجه داشته باشید:

  • بهتر است عرق نعناع را در یک بطری شیشه‌ای با درب محکم بریزید و در صورت نبود این ظرف، ظروف آلومینیومی هم انتخاب مناسبی هستند.
  • رنج دمای توصیه شده برای نگهداری انواع عرقیجات گیاهی، بین 10 تا 25 درجه سانتی‌گراد است و لازم است دقت داشته باشید که عرقیجات گیاهی، نباید فریز شوند.
  • شیشه عرق نعنا را در محیطی خشک و خنک و دور از نور مستقیم و غیرمستقیم خورشید قرار دهید.
  • بهتر است بطری شیشه‌ای عرق نعنا، رنگ تیره‌ای داشته باشد تا نور را از خود عبور ندهد.
  • واضح است که هر چه عرقیجات گیاهی تازه‌تر باشند، کیفیت بهتری دارند. با این حال، به طور معمول توصیه می‌شود که عرقیجات گیاهی را نهایتا تا 2 سال پس از تاریخ تولید، مصرف کنید.

نشانه های مرغوبیت عرق نعناع

تشخیص عرق نعنا اصل از تقلبی، موضع مهمی است که باید به آن توجه کنید؛ زیرا عرقیجات تقلبی معمولا حاوی افزودنی‌های غیرمجاز هستند و مصرف آن‌ها می‌تواند عوارض و خطرات جدی به‌دنبال داشته باشد. چند نکته زیر به شما کمک می‌کنند تا در خرید یک عرق نعنای طبیعی ، حرفه‌ای‌تر عمل کنید:

نشانه های مرغوبیت عرق نعناع

  • مزه عرق نعنا اصل، تلخ و تند است؛ در حالی که عرق‌های تقلبی، طعم ملایم‌تری دارند که نشانه وجود آب یا سایر ناخالصی‌ها در آن‌ها است.
  • هنگام خرید عرق نعناع ، به مجوز وزارت بهداشت و تأییدیه‌های روی بسته‌بندی توجه کنید.
  • دقت کنید که عرق نعنای اصل، لزوما شفاف و بی‌رنگ نیست، بلکه کمی کدر بوده و رنگ زرد مایل به سبز دارد. البته به مرور زمان، رنگ این عرق گیاهی اندکی تغییر خواهد کرد که این موضوع طبیعی بوده و ناشی از واکنش‌های شیمیایی طبیعی در ترکیبات آن است.
  • یک عرق نعنا اصل و طبیعی، عاری از هر گونه ذرات معلق قابل رؤیت با چشم عادی است و در صورت مشاهد چنین حالتی، باید از مصرف آن خودداری کرد.

انواع عرق نعناع

بیشتر عرق نعناهای موجود در بازار از نعناع معمولی یا باغی تهیه می‌شوند؛ اما نوع دیگری از عرق نعنا به نام عرق نعنا فلفلی هم وجود دارد که عطر و طعم آن در مقایسه با نعناع معمولی قوی‌تر است و خواص درمانی بیشتری دارد. نعناع فلفلی، حاصل پیوند نعناع آبی و نعناع زینتی است و میزان ترکیب منتول موجود در آن بسیار بیشتر از نعناهای معمولی است.

معمولا از عرق نعنا معمولی به‌عنوان هضم‌کننده و آرام‌بخش معده استفاده می‌شود و عصاره‌‌ای معطر در آشپزی است، در حالی که عرق نعنای فلفلی، برای کنترل و بهبود مشکلاتی مانند سردرد و میگرن مورد استفاده قرار می‌گیرد.

علاوه بر این‌ها، حتما تا به حال بارها نام عرق نعناع دو آتشه را شنیده‌اید. برخلاف تصور عموم، دو آتشه بودن این عرق گیاهی به معنای بیشتر بودن برگ مصرفی در تولید آن نیست، بلکه این اصطلاح زمانی به کار می‌رود که پروسه تولید عرق گیاهی، طی دو مرحله انجام شده باشد. خواص این عرق گیاهی، کمی بیشتر از عرقیات یک آتشه است و برای تولید آن مراحلی طی می‌شود که در ادامه توضیح می‌دهیم.

عرق نعناع دو آتشه چیست؟

این عرق گیاهی، نوعی عرق نعنا اشباع شده با طعمی قوی و عطری بسیار تند است و تولید آن طی مراحل زیر انجام می‌شود:

عرق نعناع دو آتشه چیست؟

  • مرحله اول: آب و برگ‌های گیاه به نسبت مشخص داخل دیگ‌های مخصوص حرارت می‌بینند.
  • مرحله دوم: بخار حاصل از جوشیدن آب و برگ گیاه طی مراحلی سرد می‌شود و در نتیجه، عرق یک آتشه نعناع به دست می‌آید.
  • مرحله سوم: در ادامه، مرحله دوم عرق‌گیری انجام می‌شود و طی آن، برگ‌های جدید نعنا را با عرق یک آتشه که در مرحله قبل تولید شده بود، داخل دیگ ریخته و دوباره فرایند تقطیر بخار یا عرق‌گیری انجام می‌شود.

نکته: دقت داشته باشید که اصطلاح دو آتشه، صرفا برای عرق نعناع و گلاب به کار می‌رود و به طور معمول، گیاهان دیگر را 2 بار عرق‌گیری نمی‌کنند.

عرق نعناع در چه غذاهایی استفاده می شود؟

همان‌طور که می‌دانید، ردپای نعنا خشک در بسیاری از غذاهای ایرانی به چشم می‌خورد. برای مثال، نعنا‌داغ و پیازداغ، یک جزء جدانشدنی در انواع آش‌های خوشمزه ایرانی هستند و حتی می‌توان نعنا خشک را به‌عنوان یک چاشنی خوش‌عطر و بو در تهیه انواع سس‌ها به کار گرفت. استفاده از برگ‌های تازه نعنا در سبزی خوردن هم متداول است و برای گرفتن سردی دوغ و ماست هم می‌توان کمی نعناع خشک داخل آن‌ها ریخت. با این همه، وقتی پای عرق نعنا به میان می‌آید، ناخودآگاه بیشتر به یاد نوشیدنی‌ها می‌افتیم. برای مثال، به موارد زیر توجه کنید:

  • ترکیب آب و عسل با کمی لیموترش تازه، شکر و عرق نعناع ، یک شربت گوارا و مفید تابستانی می‌سازد.
  • عرق نعنا می‌تواند جایگزین مناسبی برای نعنا خشک در ترکیب با دوغ باشد و سردی طبع آن را تعدیل کند.
  • ترکیب عرق نعنا و گلاب خواص فراوانی دارد و می‌توانید برای بهبود مشکلاتی مانند خواب ناآرام، سردردهای میگرنی، مشکلات گوارشی و… از آن استفاده کنید.
  • جوشانده عرق نعنا و تخم بارهنگ، یک نوشیدنی مقوی است که به تقویت سیستم ایمنی بدن و درمان کبد چرب کمک می‌کند.

نحوه مصرف عرق نعناع

چگونگی مصرف این عرق گیاهی به عوامل مختلفی مانند کیفیت عرق، سن و مزاج مصرف‌کننده و نوع بیماری فرد بستگی دارد. برای مثال، هرچه عرق گیاهی نعناع رقیق‌تر باشد، باید مقدار و تعداد دفعات مصرف آن را بیشتر کرد. همچنین طبع عرق نعناع گرم و خشک است و زیاده‌روی در مصرف آن برای گرم‌مزاجان مناسب نیست.

نحوه مصرف عرق نعناع

آنچه در ادامه می‌آید، توصیه‌هایی عمومی است که در حالت عادی مشکلی ایجاد نمی‌کنند، با‌ این حال، در صورت مصرف داروهای مختلف یا وجود بیماری‌های زمینه‌ای، پیش از مصرف هر نوع عرق گیاهی، با پزشک خود مشورت کنید.

  • به طور معمول، بزرگسالان می‌توانند به صورت روزانه، نیم تا 1 فنجان عرق نعنا رقیق‌شده با آب را بلافاصله بعد از وعده غذایی خود میل کنند.
  • مصرف این عرق گیاهی در کودکان باید با احتیاط بیشتری صورت گیرد و به طور معمول، مصرف یکی دو قاشق غذاخوری از این عرق گیاهی همراه با آب، مشکلی ایجاد نمی‌کند.
  • اگر عرق نعنا غلیظ بود، مقدار مصرف خود را به نصف کاهش دهید.

نحوه مصرف عرق نعناع برای کودکان

مصرف این عرق گیاهی برای کودکان زیر 2 سال توصیه نمی‌شود. همچنین در صورت استفاده از این عرق گیاهی برای کودکان زیر 8 سال و کودکان بالای 8 سال که مشکلات زمینه‌ای گوارشی دارند، حتما باید عرق نعناع را با مقداری آب رقیق کرده و سپس استفاده کنید.

خواص عرق نعناع

حتما شما هم تجربه کرده‌اید که نوشیدن کمی عرق نعناع، مثل آبی روی آتش، دل‌درد و دل‌پیچه را به‌سرعت برطرف می‌کند. اما این، تنها خاصیت عرق گیاهی نعناع نیست و برای درمان و بهبود مشکلات زیادی می‌توان روی خواص عرق نعناع حساب کرد. برای مثال به موارد زیر توجه کنید:

  • معروف‌ترین خاصیت عرق گیاهی نعناع، خاصیت ضد نفخ آن است. این عرق گیاهی بی‌نظیر، تقویت‌کننده معده است و به هضم غذاهای سنگین کمک می‌کند.
  • گیاه نعناع و عرق آن، حاوی آنتی‌اکسیدانی قدرتمند به نام اسید رزماریک است که خاصیت ضد التهاب دارد و علائم آسم و آلرژی تنفسی را کاهش می‌دهد.
  • نعنا و عرق آن خاصیت ضد‌عفونی‌کننده و ضد میکروب دارند. بنابراین، برای پیشگیری از ابتلا به بیماری‌های لثه، ضد‌عفونی کردن دهان و مجاری تنفسی و همچنین برای خوشبو کردن دهان بسیار مفید هستند.
  • عرق نعنا یک مسکن فوق‌العاده برای دستگاه گوارش است و حالاتی مانند دل‌درد، دل‌پیچه، اسهال، استفراغ، اسپاسم روده و… را به سرعت بهبود می‌بخشد.
  • گیاه نعنا و عرق آن، تسکین‌دهنده و شل‌کننده عضلات است. بنابراین، مصرف مقداری از این عرق گیاهی به رفع سردردهای تنشی و میگرن کمک می‌کند.

خواص عرق نعناع

  • این عرق گیاهی فوق‌العاده، خاصیت ضد التهابی و ضد ویروسی دارد و انتخابی عالی برای مقابله با عفوت‌های سینوسی است.
  • خاصیت شل‌کنندگی عضلات در این عرق گیاهی باعث تسکین دردهای قاعدگی می‌شود و گرفتگی عضلات را کاهش می‌دهد.
  • عرق نعناع فاقد کافئین است و می‌توان به‌عنوان یک نوشیدنی آرام‌بخش و تسکین‌دهنده برای داشتن خوابی راحت روی آن حساب کرد.
  • آنتی‌اکسیدان‌های موجود در این عرق گیاهی و ترکیب منتول، موادی عالی برای سم‌زدایی از کبد هستند.
  • این عرق گیاهی فوق‌العاده، یکی از بهترین گزینه‌های طبیعی برای کاهش وزن به شمار می‌رود؛ زیرا فاقد کالری است. به‌علاوه، مصرف آن با افزایش حرارت معده، باعث تسریع هضم غذاها می‌شود و میزان چربی سازی در بدن را کاهش می‌دهد.

مضرات عرق نعناع

در کنار خواص عرق نعناع، از مضرات، ممنوعیت‌ها و محدودیت‌های مصرف این عرق گیاهی هم آگاه شوید:

مضرات عرق نعناع

  • اگر به گیاه نعنا و سایر مشتقات آن از جمله عرق نعناع حساسیت دارید، از مصرف این عرق گیاهی خودداری کنید.
  • دقت کنید که مصرف زیاد نعنا و عرق آن در دوران باردای مجاز نیست و می‌تواند باعث سقط جنین شود.
  • زیاده‌روی در مصرف عرق نعناع در آقایان، میزان هورمون تستوسترون را کاهش داده و در نتیجه، کاهش میل جنسی و قدرت باروری را به‌دنبال خواهد داشت.
  • مصرف بیش از حد عرق نعنا، فشار خون را بالا می‌برد و می‌تواند باعث ایجاد برخی ناراحتی‌های گوارشی مانند یبوست شود.
  • عرق نعناع، دریچه تحتانی مری را شل می‌کند؛ بنابراین افرادی که دچار رفلاکس معده هستند، در مصرف این عرق گیاهی احتیاط کنند.
  • افرادی که دچار زخم معده هستند، باید عرق گیاهی نعناع را با احتیاط مصرف کنند.
  • مصرف زیاد عرق نعنا برای کودکان مضر است و می‌تواند باعث ایجاد تأثیر منفی در حرکات تنفسی، عملکرد قلب و سیستم گوارش آن‌ها شود.

تهیه عرق نعنا باکیفیت از اسنپ فود…

یکی از راحت‌ترین و سریع‌ترین روش‌های تهیه یک عرق نعنا باکیفیت، مراجعه به سایت اسنپ فود است. در این صورت، زحمت مراجعه حضوری به فروشگاه‌ها را نخواهید داشت و به‌علاوه، از امکان مقایسه قیمت‌ها و برندها هم برخوردار می‌شوید. بنابراین، در اولین فرصت وارد سایت شده و با رفتن به بخش عطاری آنلاین اسنپ فود، محصول مورد نظر خود را تنها با چند کلیک سفارش دهید. امیدواریم خرید اینترنتی خوب و رضایت‌بخشی در پیش داشته باشید.

اشتراک:
مینا اسماعیل بیگی- 2738 مقالات

ارسال نظرات

سرویس‌های اسنپ فود

سرویس‌های اسنپ فود