آخرین کلمات کلیدی جست و جو شده
داغ‌ترین‌های امروز
  • گل بابا آدم
    گل بابا آدم و نکات مهم نگهداری مهر 25, 1403
  • معرفی بهترین رستوران های مشهد به همراه آدرس، عکس و منو مهر 25, 1403
  • جلوگیری از ریزش موی گربه
    جلوگیری از ریزش موی گربه؛ دلایل و روش های درمان مهر 25, 1403
صفحه پیدا نشد!
عرق رازیانه
عطاری
به این مقاله امتیاز دهید
1

معرفی عرق رازیانه با ده ها خاصیت شگفت انگیز

مینا اسماعیل بیگی 18 اردیبهشت 1403 7 دقیقه

حتما تا به حال بارها نام عرق رازیانه به گوشتان خورده است. این عرق گیاهی، پرمصرف‌ترین محصول فراوری‌شده از رازیانه است و خواص درمانی فراوانی دارد. برای مثال، برای کنترل فشار خون، کاهش سطح قند خون، بهبود کیفیت خواب و بسیاری مشکلات دیگر می‌توان از عرق گیاهی رازیانه کمک گرفت. اما اگر می‌خواهید خواص این عرق گیاهی مفید را با تفصیل بیشتری بدانید و از شرایط نگهداری و نحوه مصرف آن آگاه شوید، تا پایان این مقاله از اسنپ فود همراه ما باشید.

معرفی عرق رازیانه

رازیانه یا بادیان یا بادیانه با نام علمی«Foeniculum vulgare»، گیاهی گلدار از تیره چتریان است و طبع گرم و خشکی دارد. این گیاه، بومی سواحل مدیترانه بوده و از این نقاط به سایر مناطق جهان منتقل شده است. ظاهری شبیه کرفس و طعمی شبیه شیرین بیان دارد و در مصارف دارویی و آشپزی به وفور استفاده می‌شود.

اسانس و عرق رازیانه، حاصل تقطیر میوه این گیاه به وسیله بخار آب است و اگر این عرق‌گیری به روش اصولی انجام شود، بسیاری از خواص و فواید گیاه رازیانه در عرق این گیاه هم حفظ خواهد شد. عرق رازیانه، ترکیبات فتوشیمیایی مختلفی دارد و با وجود ویتامین‌ها، آنتی‌اکسیدان‌ها و مواد معدنی بسیار مفید، یکی از عرقیجات گیاهی بی‌نظیر در درمان بسیاری از مشکلات و ناراحتی‌های جسمی و روحی است.

شرایط نگهداری از عرق رازیانه

برای حفظ خواص عرق رازیانه، نکات زیر را برای نگهداری از آن به خاطر بسپارید:

  • اگر عرق گیاهی را داخل بطری پلاستیکی خریداری کرده‌اید، در اسرع وقت آن را به یک بطری شیشه‌ای و ترجیحا تیره رنگ منتقل کرده و درب بطری را محکم ببندید.
  • ظرف عرق گیاهی رازیانه باید در جایی خشک و خنک و دور از تابش نور مستقیم خورشید قرار گیرد.
  • بهتر است پس از هر بار مصرف، درب ظرف را محکم بسته و آن را در یخچال بگذارید.

عرق رازیانه در چه غذاهایی استفاده می شود؟

تمام قسمت‌های گیاه رازیانه خوراکی است و می‌توان از ریشه، پیاز، ساقه، برگ و حتی گل‌های این گیاه استفاده خوراکی کرد. با این حال، به طور معمول استفاده از پودر رازیانه به‌عنوان یک ادویه مفید در غذاها متداول‌تر است، اما می‌توان به‌جای آن از عرق این گیاه هم استفاده کرد. استفاده از این گیاه مفید به هر شکلی، در کنار سایر ادویه‌ها مثل دارچین، زردچوبه و فلفل، عطر و طعم فوق‌العاده‌ای به غذاها می‌دهد. به علاوه اینکه در بعضی کشورها مانند هند، پاکستان و بنگلادش، از رازیانه به‌عنوان یک مکمل غذایی پس از وعده‌های غذا و برای بهبود هضم استفاده می‌شود. علاوه بر این‌ها، ترکیب عرق رازیانه با مواد غذایی مفیدی مانند عسل و لیموترش هم بسیار توصیه می‌شود و خواص درمانی این عرق گیاهی را بیشتر خواهد کرد.

عرق رازیانه در چه غذاهایی استفاده می شود؟

نحوه مصرف عرق رازیانه

مقدار و نحوه مصرف عرق گیاهی رازیانه ارتباط مستقیمی با نوع نیاز شما دارد. به‌علاوه، عواملی مانند سن، جنسیت و وجود بیماری‌های زمینه‌ای هم در این مورد تأثیرگذار هستند. آنچه در ادامه می‌آید، توصیه‌هایی کلی و عمومی است و هر فرد باید با توجه به شرایط خاص خود و مشورت با پزشک طب سنتی، به استفاده از این عرق گیاهی مفید اقدام کند.

  • نوشیدن روزانه 1 الی 2 استکان عرق گیاه رازیانه می‌تواند برای لاغری مؤثر باشد. با این حال، درباره دوز دقیق و بهترین زمان مصرف این عرق با پزشک خود مشورت کنید.
  • اگر برای درمان سرماخوردگی به سراغ عرق رازیانه رفته‌اید، آن را با یک نوشیدنی گرم ترکیب کرده و میل کنید. زیرا نوشیدنی‌های گرم، به جذب بهتر این عرق گیاهی در لوله‌های گوارشی و معده کمک می‌کنند.
  • جالب است بدانید که مصرف عرق رازیانه در مردان، برخلاف زنان موجب چاقی خواهد شد و بهترین زمان مصرف عرق رازیانه برای چاق شدن آقایان، قبل از خواب است.
  • برای درمان تنبلی تخمدان می‌توان یک لیوان عرق گیاهی رازیانه را با 1 قاشق غذاخوری عسل طبیعی ترکیب و شب‌ها میل کرد.
  • استفاده موضعی از ترکیب عرق رازیانه با گلاب، روغن بنفشه و زعفران روی پوست، چین و چروک‌های پوستی را از بین می‌برد. بهتر است این ترکیب را شب‌ها روی پوست صورت بمالید.

به طور معمول و در شرایط عادی می‌توان مقدار 1 تا 3 استکان عرق گیاه رازیانه (معادل 5 گرم رازیانه) را به صورت روزانه مصرف کرد. بازه زمانی تأثیرگذاری این عرق گیاهی روی بدن اشخاص متفاوت است، اما معمولا در استفاده‌های درمانی، یک دوره 40 روزه تجویز می‌شود.

خواص عرق رازیانه

فواید درمانی عرق رازیانه بسیار زیاد است و در درمان بیماری‌ها و مشکلات زیادی می‌توان از آن کمک گرفت. آنچه در ادامه می‌آید، تنها بخشی از خواص درمانی این روغن گیاهی شگفت‌انگیز است که با هم مرور می‌کنیم:

  • عرق رازیانه حاوی پتاسیم است. این ماده معدنی مفید، به کاهش فشار در رگ‌های خونی کمک کرده و فشار خون را کنترل می‌کند. در نتیجه، مصرف آن برای جلوگیری از سکته‌های قلبی و حفظ سلامت قلب و عروق مفید است.
  • برای پیشگیری از بیماری‌های عفونی و ویروسی مانند آنفولانزا، بیماری‌های دستگاه تنفسی و سرماخوردگی، روی خواص ضد‌عفونی‌کننده عرق رازیانه حساب کنید.
  • این عرق گیاهی بی‌نظیر، تقویت‌کننده سیستم ایمنی بدن است و با مقادیر بالای آنتی‌اکسیدان‌های موجود در خود، سطح استرس اکسیداتیو در سلول‌های بدن را کاهش می‌دهد.
  • عرق رازیانه یکی از داروهای طبیعی مفید برای تسکین دردهای عصبی، بهبود بی‌خوابی، کاهش اضطراب و کاهش خستگی و خواب آلودگی است.
  • یکی از راه‌های کاهش علائم سندرم روده تحریک‌پذیر، گنجاندن عرق گیاه رازیانه در برنامه غذایی است. البته در کنار آن، رژیم غذایی مناسب و انجام فعالیت‌های ورزشی را نباید از قلم انداخت.
  • روغن‌های موجود در عرق رازیانه مانند روغن کارواکرول، میزان حساسیت سلول‌های بدن به انسولین را افزایش داده و سطح قند خون را پایین می‌آورند. البته توجه داشته باشید که مصرف عرق رازیانه برای کنترل قند خون، حتما باید با مشورت پزشک متخصص باشد.
  • عرق گیاه رازیانه به از بین بردن مایعات حبس‌شده در لوله گوارشی کمک می‌کند. همچنین مصرف آن بعد از وعده‌های غذایی سنگین توصیه می‌شود و موجب تقویت هضم غذاها در معده خواهد شد.
  • مصرف نصف الی یک استکان عرق رازیانه به صورت روزانه و مستمر، تأثیر قابل توجهی بر خوش‌فرم شدن اندام خانم‌ها دارد.

خواص عرق رازیانه

  • یکی از روش‌های درمان کیست تخمدان، استفاده از عرق گیاهی رازیانه است. البته از خود درمانی بپرهیزید و در این مورد با پزشک متخصص مشورت کنید.
  • عرق رازیانه یکی از عرقیجات گیاهی مفید برای پوست است که به تقویت خاصیت کشسانی آن و رفع چین و چروک‌های پوستی کمک می‌کند. همچنین برای ضد‌عفونی کردن و روشن کردن پوست هم بسیار مفید است.
  • برای درمان و پیشگیری از سرطان هم می‌توان روی خواص عرق رازیانه حساب کرد. علاوه بر این، مصرف این عرق گیاهی می‌تواند از بدن در برابر اثرات مضر اشعه در طول شیمی‌درمانی محافظت کند.
  • خواص ضد التهابی عرق رازیانه را از قلم نیندازید. ترکیبات فعال موجود در این عرق گیاهی مانند فلانوئیدها، آلکلوئیدها، روغن‌های ضروری و.. نقش مؤثری در پیشگیری از بیماری‌های التهابی و بهبود علائم آن‌ها دارند. برای مثال التهاب مری، التهاب مفاصل و حتی التهابات پوستی هم با مصرف عرق رازیانه بهبود یافته و کنترل می‌شوند.
  • یکی از مصارف دارویی و بسیار قدیمی عرق گیاه رازیانه، مربوط به درمان اسهال است.
  • استفاده از عرق گیاه رازیانه، علائم سندروم پیش از قاعدگی را کاهش داده و علائم یائسگی را بهبود می‌بخشد.
  • عرق گیاه رازیانه یک ادرارآور طبیعی است و این خاصیت، علاوه بر پاکسازی بدن از سموم، احتمال ایجاد سنگ‌های کلیه را کاهش خواهد داد.
  • این عرق گیاهی، ضد اسپاسم است و می‌تواند قولنج و اسپاسم گوارشی را برطرف کند.
  • عرق رازیانه یک عرق گیاهی مفید برای لاغری است. این گیاه فوق‌العاده و عرق آن، چربی‌سوزی و سرعت سوخت و ساز بدن را بالا برده و اشتهای شما را کم می‌کنند. در نتیجه با مصرف غذای کمتر و از راهی ایمن، کاهش وزن را تجربه خواهید کرد.

مضرات عرق رازیانه

در کنار تمام فواید عرق رازیانه، لازم است به عوارض مصرف آن هم توجه داشته و حد تعادل را در مصرف آن نگه دارید. مهم‌ترین محدودیت‌ها و ممنوعیت‌های استفاده از این عرق گیاهی به شرح زیر هستند:

  • عرق گیاه رازیانه پتاسیم فراوانی دارد و بنابراین مصرف آن برای مبتلایان به بیماری‌های کلیوی ممنوع است.
  • این عرق گیاهی، مقادیر زیادی از هورمون‌های زنانه را در خود جای داده است و لذا مصرف زیاد آن برای مردان مناسب نیست و نیروی جنسی آن‌ها را کم می‌کند.
  • مراقب تداخلات دارویی با این عرق گیاهی باشید. افرادی که از داروهای تشنج و صرع استفاده می‌کنند، باید از مصرف این عرق گیاهی خودداری کنند. همچنین، عرق رازیانه خالص، تأثیر برخی داروهای آنتی بیوتیکی را کم می‌کند. بنابراین، فاصله زمانی کافی بین مصرف این داروها و عرق رازیانه را در نظر داشته باشید.
  • رازیانه را با عنوان یک لاغرکننده طبیعی برای زنان می‌شناسند که این خاصیت درباره عرق این گیاه هم صادق است. در واقع، لاغری بیش از حد بانوان، یکی دیگر از عوارض عرق رازیانه است که در صورت مصرف کنترل‌نشده آن می‌تواند خطرناک باشد.

مضرات عرق رازیانه

  • برخی افراد به گیاه رازیانه حساسیت دارند و این حساسیت در قالب علائمی مانند خس خس سینه و گرفتگی شکم بروز می‌کند.
  • از دیگر عوارض عرق گیاه رازیانه می‌توان به تشدید علائم بیماری درماتیت پوستی و ملتهب شدن پوست اشاره کرد.
  • مصرف اشتباه و خارج از قاعده عرق رازیانه، یکی از عوامل اصلی ایجاد بیماری thelarche در زنان و عامل تشدید آن است. این بیماری، باعث رشد سینه زنان قبل از رسیدن به سنین بلوغ می‌شود.
  • مصرف رازیانه و عرق آن، قاعده‌آور است و باعث تحریک رحم می‌شود. به همین دلیل، مصرف این عرق گیاهی برای بانوان باردار مضر است و خطر سقط جنین و انقباضات زودرس رحمی را به‌دنبال خواهد داشت.
  • اگر تحت درمان با داروهای هورمونی هستید، از مصرف رازیانه به هر شکل آن، یعنی در قالب دمنوش، عرق و… خودداری کنید.

سفارش عرق رازیانه با کیفیت از اسنپ فود

اگر برای مصارف درمانی یا آشپزی به‌دنبال یک عرق رازیانه باکیفیت هستید، از سایت اسنپ فود کمک بگیرید. شما می‌توانید با مراجعه به این سایت و رفتن به قسمت عطاری آنلاین اسنپ فود، عرقیجات یا ادویه‌های مورد نظر خود را به صورت اینترنتی سفارش دهید و در محل اقامت خود تحویل بگیرید. در این صورت، امکان مقایسه قیمت‌ها هم برای شما فراهم است و می‌توانید در فضایی آرام و دور از غوغای بازار، خریدی امن و راحت داشته باشید.

اشتراک:
مینا اسماعیل بیگی- 2738 مقالات

ارسال نظرات

سرویس‌های اسنپ فود

سرویس‌های اسنپ فود