آخرین کلمات کلیدی جست و جو شده
داغ‌ترین‌های امروز
  • گل بابا آدم
    گل بابا آدم و نکات مهم نگهداری مهر 25, 1403
  • معرفی بهترین رستوران های مشهد به همراه آدرس، عکس و منو مهر 25, 1403
  • جلوگیری از ریزش موی گربه
    جلوگیری از ریزش موی گربه؛ دلایل و روش های درمان مهر 25, 1403
صفحه پیدا نشد!
ریشه انجبار
عطاری
5/5 - (1 امتیاز)
بدون نظر

خواص ریشه انجبار

مینا اسماعیل بیگی 22 مرداد 1403 6 دقیقه

ریشه انجبار جزو آن دسته از گیاهان دارویی است که شاید کمتر درباره آن شنیده باشید. این گیاه دارویی، ریشه‌هایی منشعب با خواص درمانی فراوان دارد و می‌توان از آن به‌عنوان یک قابض قوی، ضد تب، ضد اسهال، مسکن قوی، ضد التهاب و محرک اشتها نام برد. گل‌های زیبای این گیاه هم واقعا چشم‌نوازند و به‌عنوان گیاهی تزئینی در باغ‌ها و باغچه‌ها کاشته می‌شوند. جالب است بدانید که فواید ریشه انجبار، مختص انسان‌ها نیست و برای رفع مشکلات گوارشی دام‌ها هم از آن استفاده می‌شود. حالا اگر کنجکاوید که درباره این گیاه دارویی بیشتر بدانید و با نحوه مصرف ریشه آن آشنا شوید، همراه اسنپ فود باشید.

معرفی ریشه انجبار

انجبار گیاهی علفی و سردسیر از تیره هفت‌بندیان است. این گیاه، ساقه‌هایی نازک، برگ‌هایی نیزه‌ای و بزرگ و گل‌هایی خوشه‌ای به رنگ گلی یا صورتی کمرنگ دارد. گل‌های خوشه‌ای انجبار از خرداد تا تیر می‌رویند و شبیه سنبله بارهنگ هستند. احتمالا بوته گیاه هم شما را به یاد ترشک بیندازد. انجبار، ریزوم‌هایی بزرگ، پیچ‌دار و انشعابی با خواص درمانی فراوان دارد. ریزوم بوته‌های جوان گیاه، بهتر و مرغوب‌تر هستند و پس از جمع‌آوری در پاییز و خشک کردن در آفتاب، مورد استفاده قرار می‌گیرند. البته، برگ‌ها و ریشه این گیاه هم قابل استفاده‌اند و فواید زیادی برای سلامتی دارند.

انجبار را با نام علمی «Persicaria bistorta» می‌شناسند و به آن، انارف، اناریف، انگبار، پرشیان دارو و هفت بند اروپایی هم می‌گویند.

گیاه انجبار بومی اروپا است، اما بهترین نوع آن در سرزمین شام یافت می‌شود و در ایران نیز مناطقی مانند اشترانکوه، همدان، تبریز، تخت سلیمان و کوه سهند، شرایط اقلیمی مناسبی برای رویش این گیاه دارند.

از ریشه انجبار در چه غذاهایی استفاده می شود ؟

برگ‌های جوان این گیاه، منبع خوبی از ویتامین‌های A و  C هستند و مزه ترشی دارند. می‌توان از آن‌ها در تهیه انواع سالاد استفاده کرد. همچنین می‌توان این برگ‌های تازه را شبیه اسفناج به صورت پخته مصرف کرد.

خواص ریشه انجبار

خواص ریشه انجبار

انجبار یکی از قابض‌ترین گیاهان دارویی است و ریشه آن سرشار از اسید تانیک و گالیک است. همچنین این ریشه‌ها، حاوی مقدار زیادی نشاسته هستند و طعمی تلخ و بسیار گس دارند. ماده فعال اصلی در این گیاه و ریشه آن، تانن‌ها هستند و به همین دلیل، این گیاه یک قابض قوی است. به علاوه، خاصیت ضد‌باکتری و ضد‌عفونی‌کننده آن، نیاز شما به مصرف آنتی‌بیوتیک‌ها را کاهش خواهد داد. برخی از مهم‌ترین فواید مصرف ریشه انجبار به شرح زیر است:

  • مصرف ریشه این گیاه برای درمان انواع اختلالات خونریزی؛ چه داخلی و چه خارجی مفید است. برای مثال، می‌توان از آن برای کنترل خونریزی‎های داخلی یا خارجی رحم، جلوگیری از خونریزی معده و ریه‌ها و کاهش خونریزی بینی و پولیپ بینی استفاده کرد.
  • استفاده از ریشه انجبار برای مهار بیماری‌های کبدی مانند زردی و درمان تب، تأثیر فوق‌العاده‌ای دارد.
  • می‌توان از ریشه این گیاه به‌عنوان یک دهان‌شویه طبیعی و مفید استفاده کرد. این دهان‌شویه، در درمان انواع مشکلات دهان و دندان، مانند خونریزی و تورم لثه‌ها، زخم‌های دهانی، شل بودن دندان‌ها و حتی گلودرد مؤثر است.
  • استفاده از جوشانده ریشه انجبار به صورت تنقیه، برای رفع مشکلاتی مانند اسهال، بواسیر و درمان خارش‌های ناحیه مقعد، مفید است.
  • خاصیت ضد‌ویروسی این گیاه و ریشه آن، انواع میکروب‌های روی زخم‌ها را از بین می‌برد. همچنین، شستشوی زخم‌ها با این گیاه، باعث قطع خونریزی خواهد شد.
  • استفاده از ریشه انجبار برای رفع سنگ‌های مجاری ادرار مفید است.
  • جوشانده ریشه این گیاه، دردهای دوران قاعدگی را به نحو محسوسی کاهش می‌دهد.
  • برای درمان عفونت‌های پوستی، فوران‌های پوستی، سوختگی و سرخک، روی خواص ریشه انجبار حساب کنید.
  • استفاده از ضماد این ریشه برای درمان واریس و خارج کردن چرک از زخم‌ها و دمل‌ها، مفید است.
  • دم‌کرده ریشه انجبار، یکی از دمنوش‌های مفید گیاهی برای تسکین التهاب صفرا است.
  • استفاده از ریشه این گیاه تأثیر قابل‌توجهی در درمان انواع اختلالات ادراری دارد. برای مثال، مشکلاتی مانند سیستیت یا التهاب مثانه، بی‌اختیاری و سوزش ادرار را می‌توان به کمک آن درمان کرد.
  • ریشه انجبار، گیاهی مؤثر در مهار دیابت است و برای درمان و بهبود مشکلاتی مانند دفع انگل‌ها، رفع اسهال و وبا هم می‌توان روی آن حساب کرد.
  • استفاده از دم‌کرده ریشه انجبار، یکی از درمان‌های گیاهی مفید برای درمان زودانزالی است.

نحوه مصرف ریشه انجبار

به طور سنتی از ریشه انجبار به صورت دم‌کرده یا جوشانده استفاده می‌شود. در این قسمت، چند دستورالعمل عمومی استفاده از این گیاه را برایتان گرد آورده‌ایم. با‌این‌حال، بهتر است پیش از مصرف هر نوع داروی گیاهی، شرایط خود را با پزشک در میان گذاشته و از او راهنمایی بگیرید. دقت داشته باشید که مصرف انجبار، نباید بیش از 3 تا 4 هفته متوالی ادامه داشته باشد. به موارد زیر توجه کنید:

  • برای درمان اسهال و اسهال خونی، 3 گرم ریشه انجبار را در cc 200 آب ریخته و به مدت 20 دقیقه بجوشانید. نوشیدن روزی 3 فنجان از این جوشانده، مشکل را برطرف خواهد کرد.
  • اگر دچار التهاب لثه و لوزه هستید، 50 گرم از ریشه را به مدت نیم ساعت در مقداری آب بجوشانید. سپس، جوشانده را صاف نموده و غرغره کنید. این روش برای درمان برفک هم مفید است.
  • برای جلوگیری از خونریزی زخم‌ها و ممانعت از گوشت آوردن زخم، 60 گرم ریشه انجبار را در 1 لیتر آب به مدت نیم ساعت بجوشانید و زخم را با این جوشانده، شستشو دهید.
  • برای رفع تصلب شرائین، 3 گرم از ریشه را باcc 200 آب دم کرده و روزی 3 فنجان از این دمنوش، میل کنید.
  • استفاده از جوشانده ریشه انجبار برای درمان اسهال کبدی هم مفید است. برای این منظور، 5 گرم از ریشه گیاه را با cc200 آب به صورت جوشانده آماده کرده و روزی 3 فنجان میل کنید.
  • اگر دچار سوزاک هستید، 30 گرم ریشه انجبار را در 1 لیتر آب ریخته و به مدت 5 دقیقه بجوشانید. سپس این ترکیب را به مدت 20 دقیقه دم کرده و هر 6 ساعت، 1 لیوان از آن بنوشید.
  • برای درمان بواسیر، 15 گرم از ریشه را در 3 لیتر آب جوشانده و صبر کنید تا مقدار آب نصف شود. سپس، 250 تا 300 گرم شکر را به جوشانده افزوده و آن را به 7 قسمت مساوی تقسیم کنید. جوشانده را به مدت 7 روز صبح‌ها میل کنید تا مشکل برطرف شود.
  • مصرف روزانه 3 فنجان دمنوش ریشه انجبار برای درمان التهاب اندام‌های تناسلی زنانه مفید است. همچنین می‌توانید از این گیاه برای شستشوی واژن هم استفاده کنید تا ترشحات سفید مهبل رفع شود.
  • برای قطع خون در ادرار، 4 تا 5 گرم ریشه انجبار را باcc 200 آب جوش دم کرده و آن را روزی 3 فنجان همراه با عسل میل کنید.
  • برای درمان بیماری‌های وریدی مانند واریس، 50 گرم از ریشه این گیاه را همراه با 1 لیتر آب به مدت 20 تا 30 دقیقه بجوشانید. سپس این ترکیب را صاف کرده و پارچه‌ای را به آن آغشته کنید. پارچه مذکور را در محل درد بگذارید تا تورم جدار سیاهرگ‌ها کاهش یابد.
  • جالب است بدانید که انجبار در امور دامپزشکی هم مفید است و برای درمان ناراحتی گوارشی دام‌ها به کار می‌آید. برای مثال، مخلوط کردن این گیاه با کمی آب و اضافه کردن آن به علوفه دام‌ها، اسهال حیوانات را برطرف می‌کند. حتی اگر به خود گیاه دسترسی ندارید، می‌توانید 50 گرم ریشه خشک انجبار را با 1 لیتر آب به مدت 15 دقیقه بجوشانید و داخل علوفه دام‌ها بریزید.

نحوه مصرف ریشه انجبار

مضرات ریشه انجبار

ریشه انجبار، طبیعت سرد و خشکی دارد و لازم است در مصرف آن محدودیت‌ها و نکات زیر را در نظر داشته باشید:

  • ممکن است زیاده‌روی در مصرف این گیاه، عوارضی مانند حالت تهوع، یبوست و تحریک دستگاه گوارش را به‌دنبال داشته باشد.
  • استفاده از این گیاه برای سردمزاجان باید با احتیاط بیشتری صورت گیرد و می‌توان برای تعدیل طبع سرد آن از زنجبیل استفاده کرد.
  • دقت داشته باشید که مصرف انجبار با موادی مانند ژلاتین، آلبومین و آهن ناسازگار است.
  • بهتر است از مصرف این گیاه در دوران بارداری خودداری کنید.

مضرات ریشه انجبار

ریشه انجبار را از اسنپ فود سفارش دهید…

برای بهره‌مندی از خواص ریشه انجبار، این گیاه دارویی مفید را از مراکز معتبر خریداری کنید. یکی از بهترین و آسان‌ترین روش‌ها در این مورد، مراجعه به سایت اسنپ فود است. در این صورت، زحمت خرید حضوری را نخواهید داشت و با رفتن به بخش عطاری آنلاین، بستری امن برای استفاده و خرید محصولات این عطاری‌ها به صورت اینترنتی برایتان فراهم خواهد شد. امیدواریم از خرید آسان و بی‌دردسر خود از اسنپ فود لذت ببرید.

اشتراک:
مینا اسماعیل بیگی- 2738 مقالات

ارسال نظرات

سرویس‌های اسنپ فود

سرویس‌های اسنپ فود