آخرین کلمات کلیدی جست و جو شده
داغ‌ترین‌های امروز
  • صبحانه سالم برای مدرسه
    لیست صبحانه سالم برای دانش آموزان شهریور 26, 1403
  • غذا با گوشت چرخ کرده
    لیست انواع غذاها با گوشت چرخ کرده شهریور 26, 1403
  • طرز تهیه گراتن بادمجان
    طرز تهیه گراتن بادمجان شهریور 25, 1403
صفحه پیدا نشد!
مورینگا چیست؟
دانستنی ها و راهنماها
5/5 - (1 امتیاز)
بدون نظر

خواص گیاه مورینگا

مینا اسماعیل بیگی 31 مرداد 1403 6 دقیقه

مورینگا یکی از گیاهان دارویی بومی هندوستان است که به دلیل ارزش غذایی و خواص فراوان، قرن‌ها است که مورد استفاده قرار می‌گیرد. بخش‌های مختلفی از این درخت همچون برگ، پوست، دانه و ریشه آن را برای بهره‌مندی از خواص مورینگا استفاده می‌کنند. اصلی‌ترین روش مصرف آن، پودر مورینگا است که از برگ‌های خشک شده این گیاه تهیه می‌شود. با توجه به خواص مختلف گیاه مورینگا، در ادامه این مطلب از مجله اسنپ فود قصد داریم تا به این سوال پاسخ دهیم که مورینگا چیست؟ و شما را با جدول مواد مغذی، خواص و عوارض احتمالی آن آشنا کنیم؛ پس تا انتها همراه ما باشید.

مورینگا چیست؟

مورینگا چیست؟

در ابتدا به پاسخ این سوال می‌پردازیم که مورینگا چیست؟ مورینگا اولیفرا (Moringa oleifera) گیاهی است از خانواده Moringaceae که رشد سریعی داشته و در برابر خشکسالی مقاوم است. این درخت را با نام‌های دیگری همچون درخت زندگی، درخت معجزه، درخت ران مرغی و درخت ترب کوهی نیز می‌شناسند. در طب سنتی ایرانی، مورینگا با نام «درخت بان» معروف است و خواص دارویی بسیاری برای آن برشمرده‌اند.

گیاه مورینگا در مناطق گرمسیری و نیمه گرمسیری جهان می‌روید و در اصل بومی هندوستان، جنوب نپال و هیمالیا است. در ایران و در دو استان سیستان و بلوچستان و هرمزگان نیز رشد گیاه مورینگا با تراکم محدود را شاهد هستیم. برگ مورینگا ارزش غذایی بالای داشته و غنی از مواد معدنی و ویتامین‌های مختلف است. برگ این گیاه را خشک و پودر می‌کنند یا روغن آن را مورد استفاده قرار می‌دهند.

مواد مغذی موجود در مورینگا چیست؟

مواد مغذی موجود در مورینگا

پس از آشنایی با گیاه مورینگا، اکنون به سراغ مواد مغذی پودر مورینگا می‌رویم. در هر ۱۰۰ گرم از پودر برگ مورینگا خشک شده مواد مغذی زیر وجود دارد:

مواد مغذی مقدار در ۱۰۰ گرم مواد مغذی مقدار در ۱۰۰ گرم
انرژی ۳۲۰ کیلوکالری ویتامین C ۱۷.۳ میلی‌گرم
پروتئین ۲۷.۱ گرم ویتامین E ۱۱۳ میلی‌گرم
کربوهیدارت ۲۸.۲ گرم کلسیم ۲۰۰۳ میلی‌گرم
چربی ۲.۳ گرم منیزیم ۳۶۸ میلی‌گرم
فیبر ۱۹.۲ گرم آهن ۲۸.۲ میلی‌گرم
ویتامین A ۱۸.۹ میلی‌گرم مس ۰.۵۷ میلی‌گرم
ویتامین B1 ۲.۶۴ میلی‌گرم پتاسیم ۱۳۲۴ میلی‌گرم
ویتامین B2 ۲۰.۵ میلی‌گرم فسفر ۲۰۴ میلی‌گرم
ویتامین B3 ۸ میلی‌گرم سولفور ۸۷۰ میلی‌گرم
ویتامین B12 ۰.۶۴ میلی‌گرم نیتروژن ۴.۵ گرم

خواص مورینگا

حال که مورینگا را می‌شناسید، وقت آشنایی با خواص این گیاه جادویی است. ابتدا به معرفی خواص گیاه مورینگا می‌پردازیم و سپس درباره پودر و روغن مورینگا صحبت می‌کنیم.

خواص مورینگا

خواص گیاه مورینگا

در ابن بخش به سراغ گیاه مورینگا می‌رویم و خواص آن را یک به یک بررسی می‌کنیم. پس از مطالعه این بخش، متوجه می‌شود که چرا تا این حد به گیاه مورینگا پرداخته می‌شود.

۱. تقویت استخوان‌ها

گیاه مورینگا منبعی غنی از کلسیم است و برخی از دیگر مواد معدنی مانند منیزیم و فسفر نیز در میان ترکیبات این گیاه دیده می‌شوند. کلسیم، ماده اصلی در بافت‌های استخوانی است که کمبود آن موجب ابتلا به پوکی استخوان می‌شود. با مصرف گیاه مورینگا به دلیل وجود کلسیم، فسفر و منیزیم، بافت‌های استخوانی در بدن شما تقویت شده و احتمال ابتلا به مشکلات استخوان‌ها مانند التهاب و آرتروز کاهش می‌یابد.

۲. پیشگیری از ابتلا به سرطان

مورینگا حاوی آنتی اکسیدان‌هایی است که از ایجاد سلول‌های سرطانی و رشد آن‌ها در بدن جلوگیری می‌کنند. رادیکال‌های آزاد در پی فعالیت سلول‌ها و در اثر عوامل طبیعی مانند آلودگی هوا، در بدن تولید می‌شوند. تجمع این رادیکال‌های آزاد، آسیب سلولی و احتمال ایجاد سلول‌های سرطانی را به دنبال دارد. آنتی اکسیدان‌های موجود در گیاه مورینگا، مانع از تجمع رادیکال‌های آزاد در بدن شده و احتمال ابتلا به انواع سرطان را کاهش می‌دهد.

۳. کمک به سلامت قلب

گیاه مورینگا حاوی ترکیباتی همچون ایزوتیوسیانات و نیازیمایسین است که از ضخیم شدن رگ‌های خونی و ابتلا به فشار خون بالا جلوگیری می‌کند. فشار خون بالا یکی از مهم‌ترین دلایل ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی مانند سکته قلبی است و مورینگا با پیشگیری از ابتلا به فشار خون، احتمال بروز بیماری‌های قلبی و عروقی را کاهش می‌دهد.

فواید گیاه مورینگا

۴. پیشگیری از ابتلا به بیماری‌های چشمی

با افزایش سن، احتمال ابتلا به بیماری‌های چشمی همچون تباهی لکه زرد (دژنراسیون ماکولا) افزایش می‌یابد. ویتامین A از جمله ترکیبات مهم در ساختار لکه زرد چشم است که نقش مهمی در تقویت بینایی دارد. گیاه مورینگا یکی از منابع ویتامین A محسوب شده و به همین دلیل در تقویت بینایی و پیشگیری از ابتلا به بیماری‌های چشمی موثر است.

۵. شادابی و سلامت پوست

وجود ویتامین‌های C، A و گروه B در ساختار مورینگا، آن را به یک گیاه مفید برای سلامت پوست تبدیل می‌کند. این گیاه التهاب ناشی از مشکلات پوستی مانند آکنه و آفتاب سوختگی را کاهش داده و پوستی شاداب‌تر به شما هدیه می‌دهد. با مصرف این گیاه، خاصیت ارتجاعی پوست نیز افزایش یافته و از ابتلا به پیری پوست جلوگیری می‌شود.

۶. درمان مشکلات گوارشی

وجود ویتامین‌های گروه B در گیاه مورینگا به هضم غذا کمک کرده و از ایجاد مشکلات گوارشی مانند یبوست جلوگیری خواهد کرد. همچنین این گیاه به دلیل خاصیت ضدباکتری و آنتی بیوتیکی خود، مانع از رشد باکتری‌ها در دستگاه گوارشی بدن می‌شود و از ابتلا به عفونت‌های دستگاه گوارش، التهاب و ورم معده جلوگیری می‌کند.

۷. کمک به کاهش وزن و لاغری

پودر مورینگا کالری زیادی ندارد و با مصرف آن چاق نمی‌شوید. از سوی دیگر، پودر این گیاه منبع ویتامین‌های گروه B است که برخی از این ویتامین‌ها، به هضم غذا در معده کمک می‌کنند. زمانی که غذا به خوبی در دستگاه گوارش هضم شده و حرکت کند، احتمال بالا رفتن وزن، کاهش می‌یابد. در مجموع، با توجه به خواص گیاه مورینگا می‌توان آن را به عنوان یک ماده غذایی مفید در رژیم‌های لاغری جای داد و از خواص آن بهره‌مند شد.

خواص پودر مورینگا

روش معمول مصرف مورینگا، استفاده از برگ‌های این گیاه است. برگ‌ها را خشک کرده و آن‌ها را به صورت دمنوش میل می‌کنند. همچنین پودر تهیه شده از برگ‌های خشک این گیاه نیز به صورت ادویه غذا مصرف می‌شود. در هر صورت تفاوتی نمی‌کند که شما برگ‌های این گیاه را چگونه مصرف می‌کنید؛ چراکه خواص پودر مورینگا، همان فوایدی است که در بخش قبل برای گیاه مورینگا برشمردیم. در ضمن پودر مورینگا بیش از دیگر حالت‌های این گیاه در دسترس است و می‌توان آن را به راحتی تهیه و مصرف کرد.

خواص روغن مورینگا

خواص روغن مورینگا

روغن مورینگا یک روغن سبک و نرم بوده که سرشار از مواد معدنی، پروتئین‌ها و آنتی اکسیدان‌های مختلف است. این روغن می‌تواند بافت‌های پوست را تغذیه کرده و از پیری پوست جلوگیری کند. به همین دلیل از روغن مورینگا در تولید محصولات مراقبتی پوست استفاده می‌کنند. این روغن یک مرطوب‌کننده عالی است که پوست را آبرسانی کرده و موجب درخشان‌تر شدن و جوان‌سازی پوست می‌شود. از دیگر خواص روغن مورینگا می‌توان به افزایش رشد تارهای مو، تقویت ریشه مو و تغذیه فولیکول‌های مو اشاره کرد.

عوارض جانبی مورینگا

با وجود آنکه پودر مورینگا خواص درمانی بسیاری دارد، باید درباره عوارض جانبی این گیاه نیز اطلاعاتی داشته باشید. تاکنون مطالعات کمی درباره فواید مورینگا انجام شده است؛ اما عوارض جانبی خطرناکی برای آن معرفی نکرده‌اند. با این وجود، گیاه مورینگا ممکن است مضرات و عوارض زیر را به دنبال داشته باشد:

  • این گیاه میزان قند خون و فشار خون را کاهش می‌دهد و به همین دلیل مصرف، هم‌زمان آن با داروهای دیابت و فشار خون بالا ممنوع است.
  • برخی افراد ممکن است به مورینگا حساسیت داشته باشند و پس از مصرف آن دچار واکنش‌های آلرژیک شوند.
  • اگر قصد دارید تا از مورینگا برای درمان بیماری‌های خاص کمک بگیرید، پیش از هر کاری، ابتدا با پزشک معالج خود مشورت کنید.
  • برخلاف برگ‌ها که بی‌خطر هستند، مصرف ریشه و پوست درخت مورینگا ممکن است موجب مشکلاتی مانند درد در ناحیه شکم شود.

از کجا مورینگا بخریم؟

حال که می‌دانید مورینگا چیست و چه خواصی دارد، ممکن است قصد خرید پودر گیاه مورینگا را داشته باشید. این پودر را می‌توانید از عطاری‌ها در نقاط مختلف کشور تهیه کنید و از خواص فوق‌العاده آن بهره‌مند شوید. پودر مورینگا را می‌توانید در یک لیوان آب سرد حل کرده و بنوشید. روش دیگر برای مصرف این پودر، ریختن آن روی سالاد، ماست و غذاهای مختلف است.

برای خرید مورینگا، عطاری آنلاین اسنپ فود گزینه بهتری است تا پودر مورینگا را سفارش داده و درب منزل تحویل بگیرید. در این روش دیگر نیازی نیست تا به فروشگاه‌های حضوری مراجعه کرده و انرژی و وقت خود را برای این کار صرف کنید. با اسنپ فود، فرایند خرید شما تنها با چند کلیک انجام می‌شود و محصول موردنظر خود را در کوتاه‌ترین زمان ممکن دریافت می‌کنید.

اشتراک:
مینا اسماعیل بیگی- 2716 مقالات

ارسال نظرات

سرویس‌های اسنپ فود

سرویس‌های اسنپ فود