آخرین کلمات کلیدی جست و جو شده
داغ‌ترین‌های امروز
  • طرز تهیه گراتن سیب زمینی
    طرز تهیه گراتن سیب زمینی شهریور 24, 1403
  • عفونت چشم گربه
    همه چیز درباره عفونت چشم گربه، از علائم تا روش های درمان شهریور 24, 1403
  • مزاج چیست؟ آشنایی با اخلاط چهارگانه شهریور 23, 1403
صفحه پیدا نشد!
عطاری
به این مقاله امتیاز دهید
بدون نظر

چگونه روغن زیتون اصل را تشخیص دهیم؟

مینا اسماعیل بیگی 07 شهریور 1403 6 دقیقه

اگر در برنامه غذایی هفتگی خود جایی همیشگی برای روغن زیتون در نظر گرفته‌اید، به شما تبریک می‌گوییم؛ زیرا یکی از بهترین انتخاب‌های ممکن را داشته‌اید که منافع زیادی برای سلامتی شما و اعضای خانواده دارد. با‌این‌حال، این تمام ماجرا نیست و برای برآورده شدن این منظور، حتما باید یک محصول باکیفیت خریداری کنید. حالا باید به سراغ یک سوال کلیدی برویم و آن سوال این است که چگونه روغن زیتون اصل را از تقلبی تشخیص دهیم؟ آیا شما می‌دانید روغن زیتون اصل چه رنگی است و چه روش‌هایی برای تشخیص روغن زیتون اصل وجود دارد؟ برای پاسخ به این سوالات و دریافت اطلاعاتی مفید و کاربردی، با ما همراه باشید.

شناخت انواع روغن زیتون

شناخت انواع روغن زیتون

پیش از پرداختن به روش‌های تشخیص روغن زیتون اصل ، بهتر است انواع روغن زیتون را بشناسید و خصوصیات منحصر‌به‌فرد هر یک از آن‌ها را بدانید. این شناخت به شما کمک می‌کند که در آزمایش رنگ و بوی روغن زیتون، حرفه‌ای‌تر عمل کنید:

1. روغن زیتون فرابکر

این روغن خالص‌ترین نوع روغن زیتون است که با پردازش سرد استخراج می‌شود و اسیدیته پایینی دارد. مزه آن تلخ و رنگ نهایی آن، سبز طلایی است.

۲. روغن زیتون بکر

این روغن هم با پردازش سرد استخراج می‌شود و در مقایسه با روغن فرابکر، اسیدیتیه بالاتر و طعم ملایم‌تری دارد. این روغن برای پخت و پز با حرارت کم مناسب است.

3. روغن زیتون تصفیه شده بدون بو

این روغن، دارای کیفیت متوسط و قیمت پایین‌تری است و عطر و طعم منحصر‌به‌فرد روغن‌های قبلی را ندارد. از این روغن برای پخت و پز در دماهای بالا هم می‌توان استفاده کرد.

4. روغن زیتون لامپانت

به این نوع، روغن زیتون نفتی هم می‌گویند و فقط برای مصارف صنعتی مناسب است.

5. روغن زیتون پومیس

این روغن از تفاله‌های زیتون استخراج می‌شود و بسیار نامرغوب است.

اهمیت روش تشخیص روغن زیتون اصل

اهمیت روش تشخیص روغن زیتون اصل

اگر به‌دنبال خواص روغن زیتون هستید، باید به‌دنبال خالص‌ترین نوع آن باشید. متاسفانه نمونه‌های تقلبی این محصول به وفور در بازار وجود دارند و تشخیص اصل بودن این روغن بسیار مهم است. گاهی این محصولات حاصل ترکیب روغن زیتون اصل بکر یا فرابکر با روغن‌های تصفیه‌شده یا روغن‌های برداشت‌شده از سال‌های قبل هستند که کیفیت نهایی محصول را پایین می‌آورند. گاهی هم در روغن زیتون تقلبی از ترکیب روغن زیتون با روغنی با دانه‌های ارزان استفاده می‌شود که اتفاقا استفاده از آن‌ها برای سلامتی بسیار مضر است.

به همین دلیل برای آن که بدانیم چگونه روغن زیتون اصل را تشخیص دهیم ، چند روش ساده و کاربردی را با هم مرور می‌کنیم که به‌تدریج در بکارگیری آن‌ها مهارت بیشتری پیدا خواهید کرد.

مشخصات روغن زیتون اصل (پرداختن به بو و رنگ و…)

مشخصات روغن زیتون اصل (پرداختن به بو و رنگ و...)

در این قسمت، چند فاکتور مهم را با هم بررسی می‌کنیم که به تشخیص روغن زیتون اصل از تقلبی کمک می‌کنند:

1. رنگ روغن زیتون

یکی از اولین چیزهایی که بیشتر افراد به آن توجه می‌کنند، رنگ روغن زیتون است، اما باید بدانید که این فاکتور به تنهایی کافی نیست و عوامل زیادی مثل نوع زیتون، زمان برداشت محصول و روش استخراج روغن روی رنگ آن تأثیر می‌گذارند. برای مثال اگر زیتون در اوایل فصل برداشت شود، روغنی با رنگ سبز تیره خواهد داشت و هر چقدر این زمان به تأخیر بیفتد، رنگ روغن زیتون هم روشن‌تر می‌شود. در مجموع رنگ روغن زیتون اصل می‌تواند سبز تیره یا حتی طلایی باشد و برای تشخیص درست، بهتر است سایر فاکتورها را هم در نظر بگیرید.

رنگ روغن زیتون

2. بوی روغن زیتون

توجه به بو هم یکی دیگر از راه‌های تشخیص روغن زیتون اصل است. روغن زیتون اصل مثل بوی علف تازه، بوی تازگی و طراوت می‌دهد. بنابراین، اگر با بوییدن روغن، بویی تند و زننده مثل حالت کپک یا زنگ‌زدگی به مشام‌تان رسید، از خرید روغن خودداری کنید. دقت کنید که روغن زیتون بی‌کیفیت، اسیدیته بالایی دارد و برای سلامتی مضر است.

یک آزمایش کوچک خانگی برای تشخیص بوی روغن زیتون

لیوانی با بدنه پهن و سر کوچک را انتخاب کنید و تا ¼ فضای آن روغن بریزید. سپس، روغن را بغلطانید تا دیواره‌های لیوان روغنی شوند. در ادامه، یک دست را روی دهانه لیوان و دست دیگر را دور لیوان قرار دهید و آن را حدود 1 دقیقه به حالت دایره‌ای بچرخانید. با این کار، حرارت دست به روغن نفوذ می‌کند و بهتر متوجه عطر آن می‌شوید. حالا یک گوشه دستی که روی دهانه لیوان قرار داشته را بو کنید و نکاتی که پیش از این گفتیم را در نظر داشته باشید.

3. طعم روغن زیتون

طعم روغن زیتون

با چشیدن روغن زیتون اصل، در انتهای گلو کمی احساس سوزش خواهید کرد، اما دقت کنید که این حالت نباید خیلی شدید یا ماندگار باشد. پس به‌دنبال یک مزه بیش از اندازه تند و تیز نباشید، اما کمی تلخی، طبیعی است. از طرف دیگر، نباید این مزه به قدری ملایم باشد که طعم و مزه زیتون را تشخیص ندهید. بعضی روغن‌ها کاملا بی‌مزه‌اند یا مزه روغن مایع می‌دهند که نشان‌دهنده بی‌کیفیت بودن یا تقلبی بودن این روغن‌ها است.

4. دقت به برچسب روی بطری روغن

برچسب روی محصول را بخوانید و به تاریخ تولید و انقضای آن توجه کنید. دقت کنید که تاریخ مصرف طولانی نشان می‌دهد که احتمالا با روغن زیتون تصفیه‌شده سر و کار دارید. همچنین، مکان تولید روغن را هم در نظر داشته باشید و فقط به بسته‌بندی‌های شیک اکتفا نکنید.

5. توجه به قیمت محصول

درست است که ارزان بودن روغن زیتون باید در حکم یک پرچم قرمز برای شما باشد، اما گران بودن بیش از اندازه هم منطقی نیست. بهتر است پیش از خرید، قیمت محصولات مختلف را بررسی کنید و به یک رنج قابل قبول برسید. واضح است که روغن زیتون فرابکر، قیمت بالاتری نسبت به بقیه انواع این روغن دارد.

6. تشخیص روغن زیتون اصل در یخچال

برای استفاده از روش تشخیص روغن زیتون اصل در یخچال ، مقداری روغن را در یک ظرف شیشه‌ای کاملا تمیز بریزید و 24 ساعت داخل یخچال بگذارید. روغن اصل بعد از گذشت این مدت تغییر حالت داده و منجمد می‌شود. دلیل این موضوع آن است که بیش از 70 درصد حجم روغن زیتون اصل از اسید اولئیک تشکیل شده است که حساسیت بالایی به دماهای زیر 11 درجه سانتی‌گراد دارد و به سرعت تغییر حالت می‌دهد.

7. آزمایش فتیله

برای تشخیص روغن زیتون اصل ، مقداری از روغن را در ظرفی تمیز بریزید و یک فتیله تمیز داخل آن قرار دهید. حالا فتیله را آتش بزنید و حالت‌های زیر را در نظر داشته باشید:

1.اگر فتیله بدون دود کردن شروع به سوختن کرد، یعنی با یک روغن زیتون اصل سر و کار دارید.

2.اگر فتیله دود کرد، یعنی روغن شما تقلبی است.

  1. اگر فتیله خاموش شد، یعنی یک روغن نامرغوب در اختیار دارید.

چند نکته برای خرید روغن زیتون باکیفیت و اصل

چند نکته برای خرید روغن زیتون باکیفیت و اصل

پس از دانستن اینکه روغن زیتون اصل را چگونه تشخیص دهیم ، هنگام خرید روغن زیتون، نکات و ریزه‌کاری‌های زیر را هم در نظر داشته باشید:

  • روغن زیتون در همان ابتدای روغن‌گیری در تیره‌ترین حالت خود قرار دارد و هر چه زمان بگذرد، روشن‌تر می‌شود.
  • این روغن حتما باید در یک بطری تیره شیشه‌ای یا فلزی قرار داشته باشد و دور از نور و گرما نگهداری شود.
  • دقت کنید که تیره‌تر بودن روغن زیتون الزاما به معنای باکیفیت‌تر بودن آن نیست و این تفاوت‌های رنگی وابسته به نژاد زیتون است. برای مثال، زیتون ماری، نوعی زیتون است که روغنی بکر به رنگ زرد طلایی از آن استخراج می‌شود.
  • هرچقدر شرایط مناسب و دمای متعادل نگهداری این روغن بهتر رعایت شود، پروسه تغییر رنگ آن هم دیرتر اتفاق خواهد افتاد.

خرید روغن زیتون اصل را از یاد نبرید…

خرید روغن زیتون اصل

یکی دیگر از نکات مهم برای خرید روغن زیتون اصل، مراجعه به مراکز و فروشگاه‌های معتبر است، اما خیلی وقت‌ها پیش می‌آید که امکان خرید حضوری وجود ندارد و در چنین شرایطی می‌توانید روی عطاری آنلاین  اسنپ فود حساب کنید. تجربه خوب مشتریان این سایت در کنار کیفیت مثال‌زدنی محصولات عرضه‌شده در آن، جایی برای تردید نمی‌گذارد و می‌توانید با خیال راحت محصول مورد نظر خود را به صورت اینترنتی سفارش داده و در محل موردنظر تحویل بگیرید.

اشتراک:
مینا اسماعیل بیگی- 2715 مقالات

ارسال نظرات

سرویس‌های اسنپ فود

سرویس‌های اسنپ فود